Založen: Nov 01, 2008 Příspěvky: 4285 Bydliště: Skalica
Zaslal: pá duben 27 2018, 8:32 Předmět: Motor hviezda trojuholník.
Dobrý deň.
Teoretická otázka. Majme trojfázový asinchrónny motor D Y 400/690V, 29/17A, 1430 ot./min 15kW. Predstavme si že je zapojený do D, pripojený na 400V a zaťažíme ho tak aby jeho otáčky klesli práve na štítkové to je 1430. Aký bude prúd cievkami? Nie prúd v prívodných fázových vodičoch ale v cievkach. Druhá otázka: Ten istý motor zapojme do Y, pripojme na 400V a zaťažme tak, aby sme klesli práve na 1430 ot/min. Aký prúd potečie cievkami motora?
V prvním případě cívkou poteče √3 x menší proud než je těch 29 A, což je 16,7 A, zaokrouhleně 17 A, tedy ta druhá štítková hodnota. Je to logické - každá cívka toho motoru je dimenzována na těch 17 A a takový proud jí musí protékat jak při napájení z 690 V v Y, tak při napájení ze 400 V v D, aby byl v obou případech zachován stejný moment i výkon. Ve druhém případě bude na cívce √3 x menší napětí, tedy pouze 230 V místo původních 400 V, kterých by tam bylo při napájení z 690 V. Protože platí Ohmův zákon, bude √3 x menší také proud, tedy místo 17 A poteče cívkou jen asi 9,8 A. Moment a výkon pak budou pouze třetinové oproti jmenovitým hodnotám při 690 V.
Založen: Nov 01, 2008 Příspěvky: 4285 Bydliště: Skalica
Zaslal: pá duben 27 2018, 10:40 Předmět:
Prečo sa pýtam?
Mal som tu totiž inžiniera elektrotechnika, zároveň aj revízneho technika s guľatou pečiatkou a on ma presvedčuje že pri zapojení vo hviezde pri 400V tečie cievkami vyšší prúd ako pri trojuholníku. tak neviem. Samozrejme sa bavíme o takom zaťažení aké je popisované v prvom príspevku. Keď to poviem ináč tak tvrdí že vyššie uvedený motor pri prevádzkovaní vo hviezde zhorí aj napriek tomu že otáčky neklesnú pod štítkové.
Pokud klesne zatěžovací moment ve stejném poměru jako moment motoru, pak bude motor pracovat se stejným skluzem, tedy bude točit zhruba těch 1430 otáček a nic se nestane. Když zůstane zatěžovací moment na původní úrovni, tak motor bude skutečně odebírat vyšší proud a časem nejspíš shoří. Ale nestane se tak při 1430 otáčkách, jelikož vzroste skluz a otáčky klesnou.
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.