Založen: Dec 24, 2017 Příspěvky: 7573 Bydliště: Praha 6 - Petřiny
Zaslal: pá únor 09 2018, 11:30 Předmět:
citace:
motory TEDOM jsou bývalé motory z produkce Škody (později Liazu)- klasický šestiválcový dvanáctilitr s dvojitými hlavami. Dělaly se varianty se šikmými válci a klasické svislé. Víc by řekl někdo od autobusů.
Nejsem sice od autobusů. Ale ty motory z Liazu se dělaly v zásadě ve třech verzích - šikmý (MŠ), stojatý (M) a ležatý (ML). V těch kvatrech bylo tuším ML 640 (přeplňovaný) a v šukafonu (M152 neboli 810) byla "atmosféra" ML 634.
Šikmé motory (MŠ 630 a výš) byly v Š706 a prvních Liazech 100. V novějších Liazech 200 a 300 byly "stojáky" a zastavovaly se i motory Detroit Diesel. No a v autobusech byly ležaté. V Šx 11 byly atmosféry ML634 se 148 kW, v sedmistovkách zpočátku taky, ale kvůli exhalacím se začaly dělat "turba" ML 635 a 636 (152 kW) a dálková verze LC 736 (později i 735) měla na konci 80. let motor ML 637P se 189 kW. 637 se od 636 lišilo především plnícím tlakem turobdmychadla, kdy (logicky) byla 637 přeplňovaná vyšším tlakem. Ke konci řady 700 se do nich zastavovaly i Renaulty MIHR (devítilitry) s 190 kW. V řadě 900 už byly motory Liaz pomálu a jen zpočátku.
Založen: Feb 02, 2005 Příspěvky: 9923 Bydliště: Luhačovice
Zaslal: pá únor 09 2018, 13:00 Předmět:
Jezedácký détíky a dva stalince /ty měly dokonce startovací dvouválec!/ byly naším hlavním zdrojem benzínu do kozích dechů.
Jen se to muselo trochu naředit speciálem, vytáhlým pro změnu hadicí z tátova Fajta . Neboť buldozeristi do toho valili strašně moc oleje a kozichy pak příšerně kouřily.
Nikdy jsme chlapům nic nepoškodili - nosily se sikovky a šroubovák a po vypuštění jsme všecko vrátili na místo a utáhli.
Možná proto nás nikdy nikdo nehonil, přestože jsme to takhle provozovali přes dva roky
Ten stalinec měl nádrž pro ten startovací dvoutaktní dvouválec nejmíň deset litrů, jezdili jsme na to skoro měsíc
Založen: Feb 14, 2005 Příspěvky: 8977 Bydliště: Brno (JN89GF)
Zaslal: pá únor 09 2018, 14:01 Předmět:
To je síla, ještě to mohli vylepšit, že by elektrickým startérem startovali ten fechtlmotor a tím pak ten velkej nafťák. Co to tam stříkal do toho sání předpokládám. Éter?
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 31873 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: pá únor 09 2018, 14:39 Předmět:
sr71 napsal(a):
EKKAR napsal(a):
Stlačeným vzduchem se startovaly i proudový motory u MiGů a Suchojů - včetně kopie anglickýho R&R Nene alias RD-45 v Mig-15 a MiG-15bis...
já jsem teda přesvědčený o tom že motory RD45/VK1 měli v přední části normální elektrický spouštěč
Měly obojí - normálně se startovalo elektrikou z agregátu nebo z bateriovýho vozejku, "polní start" byl vzduchem. Rudá/sovětská armáda to měla jako požadavek - původní Nene měl spouštění jen elektrický.
forbidden napsal(a):
To je síla, ještě to mohli vylepšit, že by elektrickým startérem startovali ten fechtlmotor a tím pak ten velkej nafťák. Co to tam stříkal do toho sání předpokládám. Éter?
Představ si že žiješ někde na celině a NEMÁŠ možnost denně držet nabitou baterku. Ten "cuk-šňůrou" startovanej puskač je absolutně nejjednodušší a nejblbuvzdornější způsob, jak takovej řádově pěti-desetilitrovej dýzl nahodit bez potřeby dalšího zdroje energie - ať už je to baterie, stlačenej vzduch nebo cokoliv jinýho. Do sání se stříká "startovací sprej", což bejvá směs na bázi éteru, ale může to bejt i jiná těkavá a lehce vznětlivá látka. Hnacím plynem v těch sprejích byl už od dávný historie propan nebo směs propan-butan i když se ještě všecko ostatní vytlačovalo freonama - aby ten sprej byl ještě hořlavější. _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Založen: Mar 28, 2012 Příspěvky: 7827 Bydliště: Brno
Zaslal: pá únor 09 2018, 14:41 Předmět:
forbidden- já si myslím, že to mají schválně takhle udělané. Kdyby tam byl startér, tak je to další věc, která se může polámat. Navíc bude potřebovat baterku.
Ten startovací benzínový motor má magneto, takže stačí nalít benzín, namotat šňůru a tahat. Kdyby se ta šňůra přervala, tak si zemědělec vytáhne z modráků špagát, nebo namotá řemen z umaštěných manšestráků, a může zase startovat.
V jednoduchosti je síla... _________________ Civilizace založená na oboustranné lepící pásce nemůže dobře skončit...
I kdyby se z tebe jednou stal král, neodsuzuj lidi, kteří ti nebudou provolávat slávu- raději se zeptej sám sebe, proč tomu tak není...
Založen: Feb 14, 2005 Příspěvky: 8977 Bydliště: Brno (JN89GF)
Zaslal: pá únor 09 2018, 14:49 Předmět:
Já chápu, že to mají takto schválně. Jen mi to přijde, v dnešní době, kdy přijdu do auta, zmáčknu tlačítko a jedu, úsměvný. Já jsem z města, traktor jsem viděl jen jako děcko na volným dni v Zetoru. Prostě je to mimo mou realitu.
Založen: Mar 28, 2012 Příspěvky: 7827 Bydliště: Brno
Zaslal: pá únor 09 2018, 15:13 Předmět:
Brno je největší vesnica na světě _________________ Civilizace založená na oboustranné lepící pásce nemůže dobře skončit...
I kdyby se z tebe jednou stal král, neodsuzuj lidi, kteří ti nebudou provolávat slávu- raději se zeptej sám sebe, proč tomu tak není...
Založen: Nov 17, 2004 Příspěvky: 5166 Bydliště: Třebíčsko
Zaslal: pá únor 09 2018, 15:13 Předmět:
sr71 napsal(a):
EKKAR napsal(a):
Stlačeným vzduchem se startovaly i proudový motory u MiGů a Suchojů - včetně kopie anglickýho R&R Nene alias RD-45 v Mig-15 a MiG-15bis...
já jsem teda přesvědčený o tom že motory RD45/VK1 měli v přední části normální elektrický spouštěč
I já. Nikdy jsem neviděl žádnej Mig15, 21 ani Su7 startovat vzduchem a že jsem těch startů zažil . Jako záklaďák v PR ale i jako záložka v N.n. O. Pokud by tam byla ta vzduchová varianta, tak i když by se normálně nepoužívala, tak by se v učených intervalech musela přezkušovat.. A to jsem nikdy neviděl. Na nouzový nahození na zemi ale i ve vzduchu sloužily právě baterky, který třeba to nahození při vysazení za letu zvládly klidně i 2x. Pokud by to někdo zkoušel na zemi, tak šel . _________________ Rotor rotuje a stator stagnuje...
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 31873 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: pá únor 09 2018, 15:52 Předmět:
Michal22 napsal(a):
Brno je největší vesnica na světě
Podle vyjádření jednoho z mějch známejch je Brno odpověď na kvízovou otázku "Jmenujte řídce osídlenou zatáčku na trati Videň - Praha!"
2fredis - za letu se nahazuje po roztočení náporem, spouštěč se používá jen v případě menší vejšky jak asi 600m. Jinak třeba MiGiny 21 exportovaný za válek na Středním Východě do Sýrie a Egypta se vyznačovaly tím, že měly ke spouštění instalovanej malej pístovej motor na benzín - nevím, jestli to nebylo něco podobnýho, co měli Němci za války od Waltera pro spouštění tryskovejch motorů Jumo-004 ve švalbinách Me-262. _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Založen: Feb 02, 2005 Příspěvky: 9923 Bydliště: Luhačovice
Zaslal: pá únor 09 2018, 16:14 Předmět:
Jestli se dobře pamatuju, tak détéčko myslím ani žádnou elektroinstalaci nemělo. Jezdilo se s tím jenom ve dne, po poli či po smetišti, takže tam žádný světla ani nebyly třeba. Nebyl tím pádem potřeba ani akumulátor, ani dynamo, ani žádný dráty - prostě nic, co by se mohlo posrat.
Buldozerista ráno přišel, pustil kohoutek benzínu, škubl špagátem, nakopl startovací motorek, vytočil do obrátek a pak BAF - zahulilo se z komína a nafťák běžel. To samý u toho kravskýho stalince.
Ty startovací motorky dokonce neměly ani žádný chlazení či žebra - na takovou chvilku nebylo potřeba. Jediná elektrika v těch buldozerech bylo to magneto pro svíčku startovacího motorku /nó motorku - podle mě měl u DT tak 300 kubíků, možná víc/. V jednoduchosti je síla a v tomhle případě i spolehlivost.
Taky si neumím dost dobře představit, jak by to ten buldozerista asi dělal, přijít k buldozeru, po práci odstavenýmu někde v odlehlé oblasti a byla vybitá, či spíš ukradená baterka..
Založen: May 06, 2007 Příspěvky: 4049 Bydliště: Zlín
Zaslal: pá únor 09 2018, 16:22 Předmět:
EKKAR: Řada 740 ani žádná jiná podobná se stlačeným vzduchem nestartuje, startuje se trakčním dynamem připojeným na baterky. Dynamo je pro tento účel dosti předimenzované, takže není problém jím točit relativně dlouho, což je u těchto motorů žádoucí. U jiných lokomotiv např. s hydraulickým přenosem výkonu se používá dynamostartér, který při běhu motoru slouží pro dobíjení baterek. Startování vzduchem se u nás použilo u jediné řady, a sice u prototypu T434.0, kterého se vyrobilo pár kusů a dojezdily před mnoha desítkami let.
U elektrických lokomotiv není problém ten pomocný vzduchojem naplnit ruční pumpou, protože slouží jen pro zvednutí sběrače a zapnutí hlavního vypínače, ale u motorové lokomotivy by sis asi pořádně zapumpoval. Nahradit to elektrickým kompresorem nedává energeticky smysl.
Založen: Nov 17, 2004 Příspěvky: 5166 Bydliště: Třebíčsko
Zaslal: pá únor 09 2018, 16:53 Předmět:
EKKAR napsal(a):
Michal22 napsal(a):
Brno je největší vesnica na světě
Podle vyjádření jednoho z mějch známejch je Brno odpověď na kvízovou otázku "Jmenujte řídce osídlenou zatáčku na trati Videň - Praha!"
2fredis - za letu se nahazuje po roztočení náporem, spouštěč se používá jen v případě menší vejšky jak asi 600m. Jinak třeba MiGiny 21 exportovaný za válek na Středním Východě do Sýrie a Egypta se vyznačovaly tím, že měly ke spouštění instalovanej malej pístovej motor na benzín - nevím, jestli to nebylo něco podobnýho, co měli Němci za války od Waltera pro spouštění tryskovejch motorů Jumo-004 ve švalbinách Me-262.
Nepopletl sis, Karle, tu vejšku . Nouzový spouštění pod 600 metrů, to by se rovnalo u toho flígra sebevraždě . Nemyslíš? _________________ Rotor rotuje a stator stagnuje...
Časy uváděny v GMT + 1 hodina Jdi na stránku Předchozí1, 2, 3, 4, 5Další
Strana 4 z 5
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.