Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32022 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: ne květen 25 2008, 19:07 Předmět:
patrikm napsal(a):
pozor, ja som skúšal štartovať feliciu invertorom Gude a odnieslo to našťastie iba staré rádio a riadenie centrálu.
Tak to se docela divím, že "jen rádio a centrál" - i když by řidicí jednotka motoru měla mít ochranu vstupů i napájecích přívodů před nadměrným napětím, přece jen - svářecí invertor s pulzním průběhem používat jako startovací vozík na Feldu, pánové, beranici dúle!!! _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Založen: May 25, 2008 Příspěvky: 375 Bydliště: Prešporok
Zaslal: ne květen 25 2008, 21:33 Předmět:
patrikm napsal(a):
pozor, ja som skúšal štartovať feliciu invertorom Gude a odnieslo to našťastie iba staré rádio a riadenie centrálu.
Zdravím. Nikdy som nemal tú česť, pomerať si výstup z invertora. Tajne som dúfal, že je to v podstate pomerne presný zdroj prúdu. Dokáže mi niekto vysvetliť, načo je tam minimálna hodnota výstupného prúdu 5 alebo 10 A. Ja som si myslel, že sa dá bez problémov použiť aj ako nabíjačka akumulátora, resp ako pomocný zdroj k vybitému akumulátoru.
Môžem poprosiť "patrikm" o presný postup pri štartovaní felície? Vďaka.
Tajne som dúfal, že je to v podstate pomerne presný zdroj prúdu. Dokáže mi niekto vysvetliť, načo je tam minimálna hodnota výstupného prúdu 5 alebo 10 A. Ja som si myslel, že sa dá bez problémov použiť aj ako nabíjačka akumulátora, resp ako pomocný zdroj k vybitému akumulátoru.
Přesně to si myslím taky a u odpojeného akumulátoru (od auta) to určitě bude pravda.
U auta, pokud se zdroj připojí PŘÍMO na svorky akumulátoru, by to mělo být v snad pořádku - akumulátor přece nedovolí vzrůst napětí. V čem se pletu?
Založen: May 25, 2008 Příspěvky: 375 Bydliště: Prešporok
Zaslal: po květen 26 2008, 12:55 Předmět:
citace:
Přesně to si myslím taky a u odpojeného akumulátoru (od auta) to určitě bude pravda.
U auta, pokud se zdroj připojí PŘÍMO na svorky akumulátoru, by to mělo být v snad pořádku - akumulátor přece nedovolí vzrůst napětí. V čem se pletu?
Já si to myslím tiež. Samozrejme, predpokladá to pripojený aspoň polohnilý akumulátor, voltmeter na akumulátore, invertor stiahnutý na minime a slušne pripojený na akumulátore. Po zapnutí invertoru kontrola napätia na akumulátore a ak je cca 13 V, pomalé zvyšovanie prúdu, trebárs až na 50 A. Napätie na aku by nemalo vystúpiť nad 15 V. Ak má snahu, tak je veľmi hnilá baterka a proces treba ukončiť. Počkáme 1 - 2 min., nech sa čosi naakumuluje v baterke a skúsime štartovať. Nevidím v tom žiadny problém.
Pokúsiť sa nahodiť auto bez baterky len z externého sieťového zdroja, je takmer nemožné a veľmi riskantné. Nepredpokladám, že bežne existuje pulzný zdroj napr. 12 V/ 300A. A analógovo ustabilizovať a aspoň trochu vyfiltrovať 50 Hz napätie, tiež nebude sranda. (Kapacita 0,1 až 1 F !!!).
Naposledy upravil DolfiG dne po červen 09 2008, 11:55, celkově upraveno 1 krát.
No napadlo mě použít tři stejné MOTy, odstranit původní sekundár a navinout nový co nejsilnějším drátem aby dával 16 V. Na primáru je spojit do hvězdy a na sekundáru do trojúhelníka. Usměrnit a startovat
Založen: May 25, 2008 Příspěvky: 375 Bydliště: Prešporok
Zaslal: po červen 09 2008, 12:13 Předmět:
Karbus napsal(a):
No napadlo mě použít tři stejné MOTy, odstranit původní sekundár a navinout nový co nejsilnějším drátem aby dával 16 V. Na primáru je spojit do hvězdy a na sekundáru do trojúhelníka. Usměrnit a startovat
Neviem, čo je MOT. Fungovať by to malo. Len 16 V sa mi zdá dosť veľa, (vrchol sin. cez 20 V!). Vlastne, ako je to pri sek. v trojuholníku?
Možno by stačilo takých 10-12 V, výstup do hviezdy, tri diódy a výkon každého trafa tak 1 kW, (100 A). Zvlnenie vyššie, (stredná hodnota ?, tuším čosi pod efektívnou), rozmery a cena menšia. Z el. hľadiska 3-fázový mostík, (aha trojuholník !!!), je efektívnejší, (vyšší prúd a nižšie zvlnenie).
No napadlo mě použít tři stejné MOTy, odstranit původní sekundár a navinout nový co nejsilnějším drátem aby dával 16 V. Na primáru je spojit do hvězdy a na sekundáru do trojúhelníka. Usměrnit a startovat
Neviem, čo je MOT. Fungovať by to malo. Len 16 V sa mi zdá dosť veľa, (vrchol sin. cez 20 V!). Vlastne, ako je to pri sek. v trojuholníku?
Možno by stačilo takých 10-12 V, výstup do hviezdy, tri diódy a výkon každého trafa tak 1 kW, (100 A). Zvlnenie vyššie, (stredná hodnota ?, tuším čosi pod efektívnou), rozmery a cena menšia. Z el. hľadiska 3-fázový mostík, (aha trojuholník !!!), je efektívnejší, (vyšší prúd a nižšie zvlnenie).
Jo dolfi máš pravdu, popletl jsem to...měl sem na mysli po usměrnění 16V. Napájení zamozřejmě 3F.
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32022 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: po červen 09 2008, 20:16 Předmět:
To Dolfi: MOT je Microwawe Owen Transformer - neboli trafo z mikrovlnky.
Taky jsem nad tím bádal jak *ebil... _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Založen: May 25, 2008 Příspěvky: 375 Bydliště: Prešporok
Zaslal: po červen 09 2008, 21:54 Předmět:
citace:
Jo dolfi máš pravdu, popletl jsem to...měl sem na mysli po usměrnění 16V. Napájení zamozřejmě 3F.
Po usmernení jednofázového striedavého napätia sa určite nameria nižšia hodnota (stredná hodnota ) jednosmerného napätia, ako je efektívna striedavého. To ale neznamená, že tam nie je špičkové napätie, ("ukáže" nám ho pripojený elektrolyt), ktoré môže poškodiť elektroniku auta.
U trojfázového trafa, (troch jednofázových zapojených na 3-fázovú sieť), je to trocha inak. Napätie neklesá k nule a zvlnenie je závislé od zapojenia ("množstva") diód. Napätie z trojfázového mostíka má malé zvlnenie a neviem si predstaviť jeho vyfiltrovanie, (veľkosť kapacity). Aj nevyfiltrované napätie sa dá použiť priamo na pohon štartéru. Na DC rozsahu voltmerta nameriame nižšie napätie, ako je špičkové. No ono tam je !!! Preto tých max. 12 V striedavých, čo je takmer 17 V špička, mínus úbytok na dvoch výkonových diódach, (1,5 V ?), nám dá akceptovateľných cca 15 V. Elektronika auta by to mala prežiť a štartér auto nahodiť, ak dostane potrebný prúd bez veľkého poklesu napätia.
Otázne je, čo vyvedie regulátor alternátora pri paralelnej spolupráci so štartovacím zdrojom, aj keď len okamžik. (Alebo to treba skúšať na starom traktore. Tam ale tých 300 A bude určite málo ...).
S tim regulátorem nevim co by to udělalo.No a pokud je ti 300A málo tak ti nic nebrání ty trafa zdvojnásobit nebo ztrojnásobit to ti pak až 900A a to by ti mělo stačit, protože baterka 125Ah má max startovací proud 800A. Navíc tušim že MOT je trochu přesycený trafo, takže by měl bejt i tvrdší.
Časy uváděny v GMT + 1 hodina Jdi na stránku Předchozí1, 2
Strana 2 z 2
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.