to je dobrá zpráva, seženu uhlíky a zkusim to nějak zapojit. když tak tam dam nějaký vypínač, ať se to nabíjí jen chvilku, nebo tam vrznu žárovku na omezení proudu. Mně šlo jen o to, aby s harantama nezustavali na poli s vybitou aku.máte ještě někdo nějaký nápad, jak zapojit zapalování bez aku pokud možno co nejjednodušeji? Četl jsem o zapalování z fichtla, ale to se musí roztláčet. Jinak se mi tu válí zapalování z babety. Myslíte si, že ten bezdotyk bude fungovat při tak malých otáčkách, jako má kývačka při nakopávání?
Pokud máš možnost si udělat přírubu pod zapalování z pionýra tak ho tam klidně dej, bude to šlapat, měl jsem to taky a šlo to v pohodě nastartovat na šlápnutí. Mám zato, že někde na jawamanii je dokonce výkres.
Nevím kam bych téma nahodil proto asi sem.
Jde o zapalování JAWA 250 kývačka.
Abych se v tom trochu vyznal.
Jak funguje zapalování s dobíjením?
Malá kulatá cívečka v zapalování je k čemu(žeby kvůli opalu kontaktů)?
Díky.
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 31903 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: ne květen 29 2016, 11:59 Předmět:
To cos zvýraznil je výkonovej odpor, přes kterej se budí dynamo v 1. regulačním stupni. Regler je jednokotvičkovej, trojpolohovej - v první poloze budí dynamo na plno přímo z rozvodu 6V, ve druhý přes tenhle výkonovej odpor a ve třetí se buzení odpojuje úplně a dynamo jede jen na remanentní magnetismus. Bacha, "kejwa" má ukostřenej kladnej pól baterie ... _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Jde o motocykl synátora,a prý mu to bere všechnu šťávu jen z aku,a ampérmetr neuhne ani o píď i při překročení 1300ot/min.
Prostě mu to nepřepne na dobíjení.
Zaujalo mne to,a tak bych rád požádal o radu.
Díky.
Založen: Jun 26, 2009 Příspěvky: 1284 Bydliště: Hlohovec (Sk)
Zaslal: ne květen 29 2016, 15:29 Předmět:
v prvom rade mrkni na regler ci kotvicka hybe pri zvysovani otacok , ak nie , kontrola uhlikov a rotora (ak uz niekomu vyletelo gurero a oskrabalo rotor , tak je to v....), ak sa hybe, problembude v spinacom kontakte ktory pripaja dynamo na baterku - demontovat regler a omrknut to. Ak nepomoze , tak merak a merat.
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 31903 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: ne květen 29 2016, 15:51 Předmět:
Kejvačka měla ukostřenej (+), prostě v tý době se to tak dělalo - ukostřovat (-) se začal až koncem 60. let. Bylo to podle "našeho velkýho vzoru, Sovětskýho Svazu" - tam OBVYKLE ukostřujou (+) doteď. Vím, že se to nějak odůvodňovalo následnou polaritou vn na jiskřišti svíčky, že se při ukostřeným (+) nevypaluje ohnutá elektroda, ale ta střední, takže nehrozí upadnutí toho "háčku" na svíčce do spalovacího prostoru atd. Stejně se potom následně objevilo spousta návodů, jak u takovejch vozidel obrátit palubní polaritu, protože "západ" měl celou dobu ukostřenej (-) a normy pro výrobu příslušenství včetně takovejch věcí jako rádio do vozidla s tím počítaly. U vozidel S DYNAMEM se přepólování palubní sítě udělalo snadno - obrátila se baterka a dynamo se nechalo nabudit s obrácenou polaritou - po následujícím startu už dodávalo opačnou polaritu a drželo ji.
Takže já nevím, jakej pól má ta lantrosova mašina ukostřenej - nepoznám to. Ale napsal jsem stav jakej byl u všech kejvaček v momentě, kdy sjely z montážní linky - s jednou takovou jsem sám osobně jezdil víc jak 7 let jako řidič - a dalších 10-12 let předtím jsem se postupně víc a víc podílel na její údržbě. Musel bych bejt naprostej ignorant, abych za tu dobu nezjistil, jakej pól má ukostřenej. _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 31903 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: ne květen 29 2016, 16:06 Předmět:
Spíš MĚLA Z VÝROBY ukostřenej (+) pól - a jen Bůh a Svatej Václav vědí, jakou polaritu má v současný době polarizace magnetů v dynamu... _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 31903 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: ne květen 29 2016, 18:28 Předmět:
lantros7 napsal(a):
Omlouvám se,je to 1961.
Takže evidentně šla z fabriky s ukostřeným (+)... _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Mám ve své čz175 tento výše popsaný tranzistorový regulátor a napadla mě taková myšlenka, zda by nastal nějaký problém kdybych do moto místo Pb aku použil 2ks Li-Ion článků v serii. Regulátor je nastaven cca na 7,2V takže napětí na článku by se udržovalo jen na 3,6V ale to by podle mě mě nemuselo v praxi nějak moc vadit. Jen si nejsem jistý zda by nebyl nějaký problém s nabíjením těch Li-Ion z dynama.
Naposledy upravil sr71 dne st červenec 06 2022, 11:08, celkově upraveno 1 krát.
Napíšu dosavadní zkušenost s Li-Ion články místo olověné baterie ve staré motorce. Už cca před 4 roky jsem dal do Simsona (12V) blok 4S2P z Li-Ion 18650 (nedával jsem je tam nabité do plna, a teoreticky by se na nich při provozu motorky mělo udržovat napětí max cca 14,4V, což je 3,6V na článek, takže pro Lion bezpečné). Motorka se používá ojediněle, uložená celoročně v nevytápěné kůlně, ale ty baterky tam furt jsou bez jakékoli údržby a kdykoli přijdu zapnu tak všechno svítí a můžu startovat.
Teď se chystám podobnou věc udělat do staré kývačky čz175, jak jsem psal výše, tam dám 2 články v serii.
Když jsem se o tomhle zmínil na jawaforu, měli mě tam za šílence, jestli vůbec vím jak jsou LiIon nebezpečné, jakým způsobem se nabíjí atd. Vzhledem k tomu že mám těch Li-Ion baterií dostatek tak mě to přijde efektivnější než kupovat olovo s omezenou životností a nutností nějaké údržby, obzvlášť když se ty motorky používají ojediněle.
Co si o tom myslíte z hlediska nějakých rizik? Podle mě, pokud nedojde k nějaké fatální poruše regulátoru nabíjení, tak že by to začlo nabíjet na vyšší napětí, tak by se nemělo nic nežádoucího stát. A to že budou mít ty články maximálně cca těch 3,6V nevadí protože nepotřebuju využívat jejich plnou kapacitu. Napadlo mě jedině jestli třeba nejsou v nabíjecí soustavě napěťové špičky které by mohli být pro články problém.
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 31903 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: st červenec 06 2022, 14:14 Předmět:
Pro akumulátory nejsou žádný napěťový špičky problém - pokud to jsou opravdu jen špičky a ne třeba 40% dobíjecí doby. Akumulátor vzhledem ke svýmu nízkýmu vnitřnímu odporu ve srovnání třeba s dynamem už si to napětí "srovná" a opravdu krátkodobý špice by mu neměly vadit. Je to prostě závislý od energie těch špiček - pokud je malá, akumulátor se s ní vypořádá. V motorce, kde veškerá elektronika bude ten polovodičovej regler asi žádný velký špičky nehrozí, tam by lithium 2S2P s nějakým pro sichr pojistným obvodem, hlídajícím napětí vyšší než cca 8V, aby nemohlo skutečně při poruše regulátoru dojít k nekontrolovatelnýmu přebití si myslím nebude moc dalších problémů. Stejně ty mašiny bez elektrickýho startéru mají baterku jen proto, aby jim za jízdy světlo nekolísalo jasem podle otáček (jako to dělal fichtl nebo Stadion = kozey dechinson), aby jim troubil klakson a u modernějších šly pravidelně blinkry a aby se snáz našlapovaly. Na světlo po delší dobu ta baterka stejně moc nevydržela, obvyklý kapacity byly 9 až 14Ah a to se vycucalo za chvíli ... _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Časy uváděny v GMT + 1 hodina Jdi na stránku Předchozí1, 2
Strana 2 z 2
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.