Zaslal: út listopad 12 2019, 15:21 Předmět: Změření rotoru u komutátorového motoru
Napadá prosím někoho vhodná metoda jak změřit
u těchto typů motorů jestli neni v rotoru mezizavitovy zkrat? (Aby člověk věděl ještě třeba před nákupem uhliku)
Miliohm metr sice nemám, ale v tomto případě by mě byl asi k ničemu.
Já maximálně můžu multimetrem,změřit nepřerušenost a možná bych mohl měřit indukcnost,jestli se neprojeví veliká odlišnost.
Mám tu motor z pračky, u kterého se neprojevuje velké jiskření uhliků ani se nenatahuje oblouk, ale komutátor je vřelý do půl minuty a nad 1minutu se z rotoru hulí.Z původních uhliku nezbylo skoro nic, proto jsem to risknul, nechal komutátor stočit na soustruhu,vyčistil pečlivě drážky a koupil uhlíky.
V Chrudimi je navijárna motorů. Jednou jsem tam donesl rotor z kotoučové pily, pak to položil na stůl A vytáhl dva přípravky. Jeden byl elektronický, měl červenou a zelenou LED diodu a nevím, co to bylo. Druhý byl vyrobený, jak jsem později zjistil, z tlumivky pro výbojku. Byla v ní vyříznuta drážka tvaru V, pan dal rotor nad tlumivku a nad něj přiložil ještě plátek z pilky na kov. Tenhle přípravek je na webu popsán, zkus hledat.
Já to odhaduji podle barvy lamel a vývodů do jednotlivých cívek. A dá se říci že na 90 procent se trefím. Většinou dvě až šest lamel mívá tmavší odstín a lamely o 180 stup taky. Záleží jak je rotor vinutý. A když nejsem moc jistý vemu lupu a kontroluji hrany lamel. Většinou ty od zkratovaných cívek mají hranu ojiskřenou. Komutátor skoro nikdy nesrovnávám a nečistím. Jak říkával jeden starý motorář "šedivá patina je pro komutátor dar" . Asi aby byl větší přechodový odpor při přejíždění z lamely na lamelu.
A ještě jsem zapomněl na jednoduchou testovací metodu, a to pomocí stejnosměrného zdroje. Motor musí být bez veškeré elektroniky a musí být zapojen sériové, tzn. uhlíky jsou v sérii se statorovým vinutím. Na polaritě nezáleží, najíždím od 0V a takový motor do úhlové brusky už na 4-5V jede. Ubírám desetiny Voltů a sledují, kde se motor zastaví. Pokud je to na jednom místě a po otočení o 180° se zastaví opět, tak to není normální.
A ta tlumivka se zářezem je popsána na našem foru zde.
Pravda pravda, na to jsem zapomněl. Já to zkouším střídavým, autotrafem, rozbíhají se většinou tak od cca 20V, pěkně plynule. Pokud je problém, tak mrčí a utrhne se někdy od 50V , anebo mu musím pomoci.
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.