Jednoduché zapojení s dvojitým operačním zesilovačem.
Hledal tady někdo booster ke kytaře?
Jednoduché zapojení s dvojitým operačním zesilovačem.
Horní větev je vlastní omezující zesilovač. Zesílení naprázdno je dostatečně
velké, aby diody D1 a D2 dobře „ořízly“ signál do obdélníkového tvaru. Pokud
chcete použít součástky ze šuplíku, může posloužit i OZ MA1458, ale počítejte s
trochu větším šumem. Při použití křemíkových diod (KA206, apod.) je rozkmit
výstupního napětí asi 1V špička-špička, omezení je velmi ostré. O něco
měkčího omezení lze dosáhnout s Ge diodami s přivařeným zlatým hrotem (GAZ51,
GAZ17, OA7 apod.). S těmito diodami je výstupní napětí 0,4 V špička-špička.
Můžete vyzkoušet i běžné Ge detekční diody (třeba GA201-207), i ty dávají
trochu jiný zvuk, ale rozkmit výstupního napětí je poněkud více závislý na
napětí vstupním. Rezistor zapojený paralelně k diodám je asi tak maximální
použitelné hodnoty. S jejím zmenšováním klesá základní zisk zesilovače a tedy i
úroveň, od které začne omezovat. Můžete jej nahradit potenciometrem 1M/N a úroveň
omezení si nastavit podle potřeby (ono už je to pár let, dnešní snímače třeba
dávají větší výstupní napětí). Navíc má zesilovač ve zpětné vazbě omezen
přenos nízkých kmitočtů (pokles citlivosti o ca 3,5dB při 100Hz). Obvykle to
vyhovuje - pokud máte jiné představy o boosteru pro baskytaru, nahraďte elektrolyt
10uF větším, ne však přes 68uF. V druhé větvi je běžný lineární zesilovač s
nastavitelným pevným zesílením. Trimrem M47 se prostě nastaví subjektivně stejná
hlasitost neupravovaného zvuku. Potenciometrem lze v určitých mezích „domíchat“
barvu zvuku někam mezi „normální“ a „booster“.
Jak je naznačeno ve schématu, potenciometr není podmínkou, stačí běžný
přepínač - zesilovače mají na výstupech navzájem tak nepatrný napěťový rozdíl,
že při přepnutí to ani nelupne. Navíc lze tuto větev využít ve funkci
prodlužovače tónu - trimr M47 se nahradí fotorezistorem optočlenu Vactrol (nebo
levnějšího výprodejního Tesla 3WK163 10 až 163 41), proud LEDkou tohoto optočlenu
řídit usměrněným, přiměřeně vyfiltrovaným výstupním signálem. Nejde zde o nic
jiného, než o obdobu záznamové automatiky v kazeťáku. Pozor! Výstupní signál je o
hezkých pár dB tlustší, než z kytary, takže použijte na zesilovači „linkový“
vstup nebo zařaďte na výstup boosteru ještě jeden potenciometr, kterým stáhnete
signál na použitelnou úroveň.
Na závěr bych rád podotkl, že neškodí si trochu zaexperimentovat - dělali to
všichni kytaristé, aby zrovna ten „jejich“ sound byl pokud možno originální.
Takže tento návod nepokládejte za dogma ani vy a hrajte si.

P.S.: když píšu „uF“, míním tím mikrofarady.
Poslal: Hill