Založen: Oct 11, 2008 Příspěvky: 6065 Bydliště: ZZ9 Plural Z Alpha
Zaslal: čt květen 16 2019, 21:43 Předmět:
Lukas-Peca napsal(a):
Rozšířím původní zadání: Jaká nastane situace u lanovky? Řekněme, že mezi každými dvěma podpěrami je právě uprostřed jedna kabina a všechny kabiny jsou stejně těžké. Podpěry i kabiny jsou od sebe všechny stejně daleko. Jaká síla bude působit na lano?
Největší, když budou kabiny uprostřed mezi podpěrami (stačí i když tam bude jen jediná), a nejmenší, když budou u podpěr - lano ponese jen svoji váhu.
Myslel sis něco jiného?
Založen: Sep 10,
2004 Příspěvky: 19522 Bydliště: Jičín, Český ráj
Zaslal: pá květen 17 2019, 8:25 Předmět:
Správná odpověď, danharde.
Ono to totiž jinak dost dobře nejde.
Lano-li nenapnme-li se, nenastane cukulatura.
Aby se nosné lano napnelilo, ale zase ne úplně, dává se na jeden konec většinou závaží. Buď přímo nebo přes jednoduchý kladkostroj. Stejný princip se používá i u nosných lan trakčních vedení, tak si to někde na nádraží prohlédněte, tedy, pokud tam už je elektrická trakce.
Závaží je závaží.
Jak se později zmíním, zabývat se nějakým neceločíselným poměrem počtu vozíků k počtu podpěr, je nesmysl, protože terén nedovoluje rozmístit podpěry s konstantními rozestupy. Volba, ze kterého z nich to počítat, by bylo dost těžká.
To lano něco váží, čili i v nezatíženém stavu tvoří mezi sloupy křivku řetězovku, definovanou podle hyperbolického kosínu (cosh x).
Při zatížení mezi podpěrami se lano prověsí, při dostatečně těžké kabince nebo vozíku do trojúhelníka (hmotnost lana bude mít zanedbatelný vliv).
Vzhledem k tomu, že prověšením se zkracují vektory sil, na které se hmotnost kabinky či vozíku rozkládá, je hloubka prověšení konečná - tím, že sevřením vektorů sil se tyto síly zmenšují s průvěsem, dojde k vyrovnání s předpětím lana závažím a zátěž dál neklesne. Předpětí lana, potažmo hmotnost napínacího závaží, se volí až podle maximálního povoleného prověšení a požadovaného zatížení vozíků, gondol, kabinek, samozřejmě s přihlédnutím k rezervě na tepelnou dilataci a modul pružnosti samotného nosného lana...
Mimochodem: nejdelší nákladní lanovka ve střední Evropě má osm samostatných úseků a v každém z nich se obstarává napnutí nosného lana zvlášť tzv. napínací stanicí, tou bývá koš s cihlami, tvořící závaží, obvykle u každé sedmé podpěry. Dráha je dlouhá 8,35 km, a běhá na ní průměrně 300 vozíků, z nichž polovina je naložená 750 kg vápence, druhá polovina se prázdná veze nahoru.
Výhodou je i to, že plné vozíky vlastní hmotností pohánějí celou dráhu, stačí jen jedním motorem rozhýbat a pak jím jen brzdit a vyrábět elektřinu. Na "plné straně" bývají ty vozíky celkem o průměrně 120 tun těžší.
Ať to nemusíte hledat, místní znají: jde o lanovku z Černého Dolu do vápenky v Kunčicích n.L.
Výpočet počtu a rozmístění podpěr s ohledem na počet a rozestupy vozíků, gondol, kabinek, sedaček a jejich zatížení je dost náročná záležitost, ale na tu otročinu máme počítače. Když takový počítač dokázal Švédům ušetřit jeden sloup z pěti na téže trase v roce 1966, dokážou to snad i ty dnešní.
Tak nevymýšlejte už vymyšlené, prosím.
Založen: Sep 10,
2004 Příspěvky: 19522 Bydliště: Jičín, Český ráj
Zaslal: pá květen 17 2019, 9:57 Předmět:
Samozřejmě, tažná jsem vynechal, to byla jen okrajová zmínka v souvislosti s tím, že jsou případy, kdy je dokonce žádoucí, aby se něco hromadilo na dolním konci, jako protipól Cimrmanovu vynálezu dvou těžních klecí bez pohonu - jedna směna jela do práce, druhá z práce, jen se dole poněkud hromadili horníci, a jim a jejich rodinám se to moc nelíbilo...
Hlavní problém teoretických výpočtů je potřeba mnoha vstupních údajů pro mnoho bodů dráhy mezi podpěrami, v praxi je třeba také počítat s proměnlivou hmotností kabinky, gondoly či vozíku, jakkoli za jízdy zůstává většinou konstantní: nikdo nenastupuje, vystupuje jen málokdo.
O další vektor síly a se může postarat boční vítr.
Dnes už není potřeba sestavovat složité vzorce a vztekat se s integrály, když to celé s dostatečným rozlišením může udělat technika...
Naposledy upravil Hill dne pá květen 17 2019, 13:07, celkově upraveno 1 krát.
Založen: Nov 01, 2008 Příspěvky: 4276 Bydliště: Skalica
Zaslal: pá květen 17 2019, 12:57 Předmět:
Odpoviem na pôvodný dotaz. Lano sa nedá ťahaním za oba konce vyšponovať do vodorovnej priamky. To jednoducho fyzikálne nie je možné. Už to tu ale ktosi na začiatku povedal že ak bude lano naozaj priamka tak sila v lane bude nekonečne veľká.
Založen: Jul 21, 2006 Příspěvky: 25741 Bydliště: skoro Brno
Zaslal: pá květen 17 2019, 15:30 Předmět:
Ovšem to oblíbené nekonečno je jen běžné zjednodušení. V praxi byste měli skončit na tom, že rovnice nemá řešení, protože nejspíš budete dělit nulou, takže to prostě nejde. Leda to spočítat přes limitu α->0. _________________ Pro moje oslovení klidně použijte jméno Zdeněk
Správně navržené zapojení je jako recept na dobré jídlo.
Můžete vynechat půlku ingrediencí, nebo přidat jiné,
ale jste si jistí, že vám to bude chutnat[?]
Založen: Nov 01, 2008 Příspěvky: 4276 Bydliště: Skalica
Zaslal: pá květen 17 2019, 23:22 Předmět:
No prax by bola taká že by sa pretrhlo lano. Ale áno matematicky by to bola funkicia limitne sa blíčiaca sa k nuly. čo som to tu včera písal si ma doplietol. Nebola by to limita k nuly ale n do nekonečna.
Časy uváděny v GMT + 1 hodina Jdi na stránku Předchozí1, 2
Strana 2 z 2
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.