Vítejte na Elektro Bastlírn?
Nuke - Elektro Bastlirna
  Vytvořit účet Hlavní · Fórum · DDump · Profil · Zprávy · Hledat na fóru · Příspěvky na provoz EB

Vlákno na téma KORONAVIRUS - nutná registrace


Nuke - Elektro Bastlirna: Diskuzní fórum

 FAQFAQ   HledatHledat   Uživatelské skupinyUživatelské skupiny   ProfilProfil   Soukromé zprávySoukromé zprávy   PřihlášeníPřihlášení 

Jak na výpočet síly působící na lano
Jdi na stránku Předchozí  1, 2
 
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Nezařaditelné
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor Zpráva
tomasjedno



Založen: Oct 11, 2008
Příspěvky: 6064
Bydliště: ZZ9 Plural Z Alpha

PříspěvekZaslal: čt květen 16 2019, 21:36    Předmět: Citovat

samec napsal(a):
tomasjedno napsal(a):
... i je imaginární 1 ...
To chceš tvrdiť, že na lano pôsobí imginárna sila?
Máš pocit, že někde něco takového tvrdím?
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
tomasjedno



Založen: Oct 11, 2008
Příspěvky: 6064
Bydliště: ZZ9 Plural Z Alpha

PříspěvekZaslal: čt květen 16 2019, 21:43    Předmět: Citovat

Lukas-Peca napsal(a):
Rozšířím původní zadání: Jaká nastane situace u lanovky? Řekněme, že mezi každými dvěma podpěrami je právě uprostřed jedna kabina a všechny kabiny jsou stejně těžké. Podpěry i kabiny jsou od sebe všechny stejně daleko. Jaká síla bude působit na lano?

Největší, když budou kabiny uprostřed mezi podpěrami (stačí i když tam bude jen jediná), a nejmenší, když budou u podpěr - lano ponese jen svoji váhu.
Myslel sis něco jiného?
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
tomasjedno



Založen: Oct 11, 2008
Příspěvky: 6064
Bydliště: ZZ9 Plural Z Alpha

PříspěvekZaslal: čt květen 16 2019, 21:46    Předmět: Citovat

samec napsal(a):
Lano bude namáhané periodicky... Výhodnejšie by bolo rozmiestenie kabín a stĺpov v neceločíselnom pomere...
To je z bláta do louže nebo ještě hůř. Snížíš amplitudu kmitů (max. napětí bude prakticky stejné, min. napětí se zvýší), ale zvýšíš frekvenci.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Lukas-Peca



Založen: May 06, 2007
Příspěvky: 4047
Bydliště: Zlín

PříspěvekZaslal: pá květen 17 2019, 5:54    Předmět: Citovat

To samozřejmě ano, ale jaká největší síla bude působit?
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Zobrazit autorovy WWW stránky
danhard



Založen: Mar 05, 2007
Příspěvky: 6080
Bydliště: Jesenice u Prahy

PříspěvekZaslal: pá květen 17 2019, 6:37    Předmět: Citovat

Síla bude daná napínačem lana Very Happy
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Hill
Administrátor


Založen: Sep 10, 2004
Příspěvky: 19522
Bydliště: Jičín, Český ráj

PříspěvekZaslal: pá květen 17 2019, 8:25    Předmět: Citovat

Správná odpověď, danharde.
Ono to totiž jinak dost dobře nejde.
Lano-li nenapnme-li se, nenastane cukulatura.
Aby se nosné lano napnelilo, ale zase ne úplně, dává se na jeden konec většinou závaží. Buď přímo nebo přes jednoduchý kladkostroj. Stejný princip se používá i u nosných lan trakčních vedení, tak si to někde na nádraží prohlédněte, tedy, pokud tam už je elektrická trakce.
Závaží je závaží.
Jak se později zmíním, zabývat se nějakým neceločíselným poměrem počtu vozíků k počtu podpěr, je nesmysl, protože terén nedovoluje rozmístit podpěry s konstantními rozestupy. Volba, ze kterého z nich to počítat, by bylo dost těžká.
To lano něco váží, čili i v nezatíženém stavu tvoří mezi sloupy křivku řetězovku, definovanou podle hyperbolického kosínu (cosh x).
Při zatížení mezi podpěrami se lano prověsí, při dostatečně těžké kabince nebo vozíku do trojúhelníka (hmotnost lana bude mít zanedbatelný vliv).
Vzhledem k tomu, že prověšením se zkracují vektory sil, na které se hmotnost kabinky či vozíku rozkládá, je hloubka prověšení konečná - tím, že sevřením vektorů sil se tyto síly zmenšují s průvěsem, dojde k vyrovnání s předpětím lana závažím a zátěž dál neklesne. Předpětí lana, potažmo hmotnost napínacího závaží, se volí až podle maximálního povoleného prověšení a požadovaného zatížení vozíků, gondol, kabinek, samozřejmě s přihlédnutím k rezervě na tepelnou dilataci a modul pružnosti samotného nosného lana...
Mimochodem: nejdelší nákladní lanovka ve střední Evropě má osm samostatných úseků a v každém z nich se obstarává napnutí nosného lana zvlášť tzv. napínací stanicí, tou bývá koš s cihlami, tvořící závaží, obvykle u každé sedmé podpěry. Dráha je dlouhá 8,35 km, a běhá na ní průměrně 300 vozíků, z nichž polovina je naložená 750 kg vápence, druhá polovina se prázdná veze nahoru.
Výhodou je i to, že plné vozíky vlastní hmotností pohánějí celou dráhu, stačí jen jedním motorem rozhýbat a pak jím jen brzdit a vyrábět elektřinu. Na "plné straně" bývají ty vozíky celkem o průměrně 120 tun těžší.
Ať to nemusíte hledat, místní znají: jde o lanovku z Černého Dolu do vápenky v Kunčicích n.L.

Výpočet počtu a rozmístění podpěr s ohledem na počet a rozestupy vozíků, gondol, kabinek, sedaček a jejich zatížení je dost náročná záležitost, ale na tu otročinu máme počítače. Když takový počítač dokázal Švédům ušetřit jeden sloup z pěti na téže trase v roce 1966, dokážou to snad i ty dnešní.
Tak nevymýšlejte už vymyšlené, prosím.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
danhard



Založen: Mar 05, 2007
Příspěvky: 6080
Bydliště: Jesenice u Prahy

PříspěvekZaslal: pá květen 17 2019, 8:54    Předmět: Citovat

Jenže tam jsou nosná a tažná lana zvlášť, jinak by to ani nešlo.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Hill
Administrátor


Založen: Sep 10, 2004
Příspěvky: 19522
Bydliště: Jičín, Český ráj

PříspěvekZaslal: pá květen 17 2019, 9:57    Předmět: Citovat

Samozřejmě, tažná jsem vynechal, to byla jen okrajová zmínka v souvislosti s tím, že jsou případy, kdy je dokonce žádoucí, aby se něco hromadilo na dolním konci, jako protipól Cimrmanovu vynálezu dvou těžních klecí bez pohonu - jedna směna jela do práce, druhá z práce, jen se dole poněkud hromadili horníci, a jim a jejich rodinám se to moc nelíbilo...
Hlavní problém teoretických výpočtů je potřeba mnoha vstupních údajů pro mnoho bodů dráhy mezi podpěrami, v praxi je třeba také počítat s proměnlivou hmotností kabinky, gondoly či vozíku, jakkoli za jízdy zůstává většinou konstantní: nikdo nenastupuje, vystupuje jen málokdo.
O další vektor síly a se může postarat boční vítr.
Dnes už není potřeba sestavovat složité vzorce a vztekat se s integrály, když to celé s dostatečným rozlišením může udělat technika...


Naposledy upravil Hill dne pá květen 17 2019, 13:07, celkově upraveno 1 krát.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
kutilmil



Založen: Nov 01, 2008
Příspěvky: 4273
Bydliště: Skalica

PříspěvekZaslal: pá květen 17 2019, 12:57    Předmět: Citovat

Odpoviem na pôvodný dotaz. Lano sa nedá ťahaním za oba konce vyšponovať do vodorovnej priamky. To jednoducho fyzikálne nie je možné. Už to tu ale ktosi na začiatku povedal že ak bude lano naozaj priamka tak sila v lane bude nekonečne veľká.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
ZdenekHQ
Administrátor


Založen: Jul 21, 2006
Příspěvky: 25741
Bydliště: skoro Brno

PříspěvekZaslal: pá květen 17 2019, 15:30    Předmět: Citovat

Ovšem to oblíbené nekonečno je jen běžné zjednodušení. V praxi byste měli skončit na tom, že rovnice nemá řešení, protože nejspíš budete dělit nulou, takže to prostě nejde. Leda to spočítat přes limitu α->0.
_________________
Pro moje oslovení klidně použijte jméno Zdeněk
Správně navržené zapojení je jako recept na dobré jídlo.
Můžete vynechat půlku ingrediencí, nebo přidat jiné,
ale jste si jistí, že vám to bude chutnat[?
]
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Zobrazit autorovy WWW stránky
kutilmil



Založen: Nov 01, 2008
Příspěvky: 4273
Bydliště: Skalica

PříspěvekZaslal: pá květen 17 2019, 23:22    Předmět: Citovat

No prax by bola taká že by sa pretrhlo lano. Ale áno matematicky by to bola funkicia limitne sa blíčiaca sa k nuly. čo som to tu včera písal si ma doplietol. Nebola by to limita k nuly ale n do nekonečna.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Nezařaditelné Časy uváděny v GMT + 1 hodina
Jdi na stránku Předchozí  1, 2
Strana 2 z 2

 
Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.
Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům
Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory

Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Forums ©
Nuke - Elektro Bastlirna

Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.


PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Čas potřebný ke zpracování stránky 0.14 sekund