Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 33653 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: pá říjen 27 2017, 11:20 Předmět:
Nevím jak kdo, ale já popisoval tyhle dvě díry v "límci" startéru, kterej byl u staršího provedení litinovej - ze slitiny hnilíku se začal dělat až v průběhu produkce šáde. U starý tatíkovy Š120 r.v. 1977 i u Š105L r.v.1980 byl ten "límec s kapucou nad pastorkem" ještě litinovej, u pozdějšího rapida 136 5Speed r.v. tuším 1986 i u mojí první vlastní šáde 120L r.v.1987 už byl hnilíkovej. A jeden startér právě staršího provedení jsem viděl od těch oček ulomenej - jako následek toho, že majitel se spoléhal na to, že má za sedačkou strčenou baterku z náklaďáku a i za nejtužších mrazů to "rval" jenom startérem. Všichni jen trošku přemejšlející si kupovali ráčnu a 30mm ořech na opatrný protočení motorem "přes 4 hupy" ještě než skutečně při ledovým startu "vzali za startér" - a pak jim 44Ah baterka přes noc nabitá někde v teple na start bohatě stačila a ještě mohli tlačným lanem pomoct ostatním, kterým to tak daleko dopředu nemyslelo, respektive který se za to styděli ... ¨Nevím, co na tom je k nechápání.
A k tomu momentu a proudu - schválně si zkuste promyslet, kterej člen z obvodu baterka (+) - kabel - spínač - startér - kostra - baterka (-) je u záběrovýho proudu ten nejvýznamnější ve funkci limitace rozběhovýho proudu startéru - budeme zase uvažovat ledovej start při teplotě kolem -20°C a hloub pod nulou. Já to mám z minulosti změřený - sice jen na 1 motoru, ale jako ilustrativní příklad to je dostatečně vypovídající.
Na jiným motoru pak mám oměřenej případ ledovýho startu se startérem "na přímej záběr" (= výsuvnej pastorek přímo na hřídeli rotoru) a se startérem "rychloběžkou" (= s planetovým redukčním soukolím mezi rotorem a pastorkem) - ale to není příklad do tohohle vlákna, už jen proto, že tam zůstala baterka stejná ... ...
Právě proto jsem se ptal, abych dostal tuto odpověď.
Tu hodnotu neví pravděpodobně nikdo z nás. Tím spíše je zajímavá otázka, jak se takto předimensované zařízení (startér) zachová, když do něj budu prát za extrémních podmínek (např.téměř zamrzlý motor) "pumprdenci" z baterky 160 Ah, místo původní 40 Ah. Že je vnitřní odpor té 160 Ah několikanásobně menší je téměř jisté, takže pravděpodobně by se mohlo něco nemilého přihodit. Jen úvahy...
Ještě jednou podotýkám: nebýt toho OT od bobo, nic bych sem nepsal, protože jak psal EKKAR, do bobo příspěvku nebylo co dodávat...
Jinak přeji všem mírnou zimu, aby nám to dobře startovalo...
Založen: May 09, 2017 Příspěvky: 1647 Bydliště: Kósek vod Brna
Zaslal: pá říjen 27 2017, 12:00 Předmět:
Kde bereš ty hodnoty? 40A, 160A. Prostě při stejných podmínkách nebude rozdíl v proudu 4 násobný jak píšeš, ale pouze 1,5 násobný (8 vs. 12V) vše dostatečně vysvětleno v předešlých příspěvcích. A zavolej si do nějakýho servisu, jestli někdy řešili prasklý blok uchycení starteru, způsobený přetížením. I kdyby jsi do něj pustil 24V tak "pouze" shoří vinutí, ale rozhodně nic nepraskne.
bernard: máš pravdu, to mě nedošlo, že se tam ten proud jde vlastně 2x. Uváděl jsem napětí, protože jsme uvažovali neměnný odpor celé soustavy, který se ale také s větším proudem zvětšuje.
Naposledy upravil microlan dne pá říjen 27 2017, 12:13, celkově upraveno 1 krát.
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 33653 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: pá říjen 27 2017, 12:14 Předmět:
microlan napsal(a):
Kde bereš ty hodnoty? 40A, 160A. Prostě při stejných podmínkách nebude rozdíl v proudu 4 násobný jak píšeš, ale pouze 1,5 násobný (8 vs. 12V) vše dostatečně vysvětleno v předešlých příspěvcích. A zavolej si do nějakýho servisu, jestli někdy řešili prasklý blok uchycení starteru, způsobený přetížením. I kdyby jsi do něj pustil 24V tak "pouze" shoří vinutí, ale rozhodně nic nepraskne.
bernard: máš pravdu, to mě nedošlo, že se tam ten proud jde vlastně 2x. Uváděl jsem napětí, protože jsme uvažovali neměnný odpor celé soustavy, který se ale také s větším proudem zvětšuje.
A furt bude jak Federmann dokola a furt uhejbat od tématu ... Zkusil sis někdy změřit STEJNOSMĚRNEJ ohmickej odpor samotnýho startéru? Nezměřil. A spočítal sis, o kolik se změní odpor vinutí jeho ohřátím z -20°C na třeba +120°C, když tady machruješ nárůstem odporu vlivem ohřátí? Nespočítal. A víš, CO nejvíc ovlivňuje hodnotu záběrovýho proudu stojícího startéru? Nevíš. A co nejvíc ovlivňuje pokles proudu po roztočení startéru = díky čemu ten proud nejvíc kolísá? Taky nevíš. Ale furt tady sázíš nějakej 1,5násobek - z čehopak sis odvodil, že ten rozdíl mezi dvěma případama startů je zrovna 1,5násobek? _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
A kutilmile - nelituju tě !!!
Naposledy upravil EKKAR dne pá říjen 27 2017, 12:19, celkově upraveno 1 krát.
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 33653 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: pá říjen 27 2017, 12:24 Předmět:
Ale kdes našel těch 8V? Tady vůbec nejde o napětí - tady se řeší o dvě různý baterky s několikanásobně odlišnou kapacitou - PROČ DO TOHO FURT MOTÁŠ NĚJAKÝ NAPĚTÍ? Já se ptám, jestli ses někdy setkal s tím, abys na startovacím obvodu běžnýho benzínovýho motoru něco změřil - a jestli chápeš, CO je v těch dvou případech (jednou baterka 40Ah a podruhý baterka 140-180Ah, prostě jednou obvyklá sériová z osobáku a podruhý "nějaká z náklaďáku") vlastně nejvíc odlišný? _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Založen: Mar 05, 2007 Příspěvky: 6219 Bydliště: Jesenice u Prahy
Zaslal: pá říjen 27 2017, 12:27 Předmět:
EKKAR napsal(a):
Ale kdes našel těch 8V?
EKKAR napsal(a):
Celej agregát se při takovým startu musel klepat jak drahej pes - protože ta 180Ah baterka při zatížení šádynkovým startérem PAL Magneton 12V 1,2kW nejspíš prakticky neklesla s napětím jako by to udělala malá 40Ah (ta klesla klidně až na 8V) a startér jel opravdu na plný koule - a s motorem to muselo zaklepat jak s užíváním ...
Založen: May 09, 2017 Příspěvky: 1647 Bydliště: Kósek vod Brna
Zaslal: pá říjen 27 2017, 12:31 Předmět:
Měl jsem na brzdě 10ky starterů na madarské stolici napájené 2 x 150 Ah, byly přtáhnuté takovým třmenem a brzdou šly úplně zastavit. 8 V jsme vzali jako napětí slabší baterky, v porovnání s velkou baterkou. A jak bobo pravdivě napsal poškodit to starter nemůže
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 33653 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: pá říjen 27 2017, 12:43 Předmět:
No a zrovna u tebe, Vašku, bych čekal, že si vzhledem ke svýmu věku a vzdělání uvědomíš právě ten největší rozdíl mezi oběma případama. Tam totiž vůbec nejde o napětí ...
Těch 8V jsem tam napsal víceméně jen proto, že to je nejmenší napěťová hranice, u který ještě bejvalo garantovaný, že obyčejný baterko-cívkový zapalování s mechanickým kontaktem ještě dodá dostatečně energetickou jiskru pro zapálení směsi. Při napětí pod 8V už to PAL Magneton = výrobce zapalování nezaručoval. My co jsme se babrali s nejrůznějšíma tyristorovýma a kondenzátorovýma zapalkama podle Amára nebo podle sborníku Urob si sám víme, že jakous-takous jiskru obvykle cívka dala i při 7V, respektive s měničovým kondenzátorovým zapalkem že to jiskřilo ještě při 4V - ale ne vždycky byl při startu ten pokles až tak výraznej. Přesto je ten váš výpočet "rozdíl v proudech je 1,5násobek" naprosto vedle jak ta jedle. A já jsem zvědavej, komu z vás ten nesmysl nejdřív dojde - respektive kdo z vás si jako první dojde změřit ten odpor startéru - protože až pak mu to možná docvakne ...
Ale sorry jako, doučovat vás tady základní věci z prvního nebo druhýho ročníku střední není můj úkol. _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Založen: Mar 05, 2007 Příspěvky: 6219 Bydliště: Jesenice u Prahy
Zaslal: pá říjen 27 2017, 12:49 Předmět:
EKKAR napsal(a):
Zkusil sis někdy změřit STEJNOSMĚRNEJ ohmickej odpor samotnýho startéru? Nezměřil. A spočítal sis, o kolik se změní odpor vinutí jeho ohřátím z -20°C na třeba +120°C, když tady machruješ nárůstem odporu vlivem ohřátí?
Měří se průběh napětí a proudu.
A z -20C/+120C spadne proud o cca 40%, prostě když to budeš zkoušet několikrát, do zablokovaného startéru, tak půjde proud dolů a tím i záběrový moment.
Ale rozdíl mezi -20C/+10C cca 10% při prvním pokusu prakticky nepoznáš, při -20C je na tom baterka s vnitřním odporem mnohem hůř.
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.