Vítejte na Elektro Bastlírně
Nuke - Elektro Bastlirna
  Vytvořit účet Hlavní · Fórum · DDump · Upload · Profil · Zprávy · Hledat na fóru · Hledat v článcích

Dobrovolné příspěvky na provoz EB

Nuke - Elektro Bastlirna: Diskuzní fórum

 FAQFAQ   HledatHledat   Uživatelské skupinyUživatelské skupiny   ProfilProfil   Soukromé zprávySoukromé zprávy   PřihlášeníPřihlášení 

Kapacita autobaterie
Jdi na stránku Předchozí  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Další
 
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Auto - Moto technika
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor Zpráva
microlan



Založen: May 09, 2017
Příspěvky: 1351
Bydliště: Kósek vod Brna

PříspěvekZaslal: pá říjen 27 2017, 6:14    Předmět: Citovat

Zepředu zezadu,... to úplně jedno. Mluvím o vlivu na startér, jestli točí klikou napřímo, nebo přes převod, kde se v daným poměru znásobí krouticí moment. O havárii si myslím své, pokud se něco takovýho událo, tak snad jedině dotyčný zapoměl vypustit na noc vodu, mrazem mu prasknul blok a on to svedl na nějaký startovací udělátor.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
EKKAR



Založen: Mar 16, 2005
Příspěvky: 24105
Bydliště: Česká Třebová

PříspěvekZaslal: pá říjen 27 2017, 7:51    Předmět: Citovat

No, když si to shrneme jako kapitán JUDr. Michal Exner a poručíci Vlček s Beránkem, tak nám vyjde následující kličkovaná:
microlan nejdřív napsal(a):
Hošánci nezapomínají, že odpor je stále stejný a tudíž maximálně 1,5 x větší moment
//navíc se odpor ohřevem ještě zvětšuje
potom microlan ještě napsal(a):
jen snad, že si tu někdo hájí svoji pravdu, kterou použil v jiném vlákně proti Bobovi.
a nakonec microlan napsal(a):
Zaky:
No to je jasný všem jen ne lidovému vypravěči, který startuje autobus přímo přes klikovou hřídel, místo toho aby využil převod minimálně 1:10 na věnci setrváku.
aby to nakonec úplně zabil, když
microlan napsal(a):
Zepředu zezadu,... to úplně jedno. Mluvím o vlivu na startér, jestli točí klikou napřímo, nebo přes převod, kde se v daným poměru znásobí krouticí moment. O havárii si myslím své, pokud se něco takovýho událo, tak snad jedině dotyčný zapoměl vypustit na noc vodu, mrazem mu prasknul blok a on to svedl na nějaký startovací udělátor.


Neboli, milej zlatej microlane, připomínáš mi svým chováním včetně silně vyhraněnýho odporu vůči mojí osobě doslova od prvního okamžiku, ve kterým ses na tohle fórum regnul (ač si nevybavuju jedinej moment, ve kterým bych ti k takovýmu jednání dal sebemenší důvod), překrucováním argumentů a vůbec celkový snaze mě za každou cenu vyprovokovat k něčemu nepředloženýmu jistýho absolventa Střední odborný školy spojovací, kterej byl nedávno odsud s hanbou vyobcovanej - a kterej se neštítil používat vícenásobný seberegistrace i k tomu, aby udělal z ostatních lidí blbce.

Já psal nejdřív o startéru v šáde, kterej nikdy žádnej reduktor neměl a potom o venkovním startéru na autobus, splašeným kdesi na letišti - ani u něj jsem nezmiňoval cokoliv o nějaký redukci nebo převodu, jen jsem psal o násuvným hřídeli na matici s náběhem na hlavní řemenici motoru, protože v Karosách je ten motor uloženej vzadu za zadní nápravou podélně a ke spojkovýmu věnci se bez demontáže motoru z kastle busu dost dobře dostat nelze. To až ty jsi tady začal cosi fabulovat a překrucovat moje popisy "k obrazu svému" - a tak, abys ze mně učunil blbce, kterej neví, odkud je lepší startovat motor.

Já bych ti doporučil zatáhnout za brzdu a přestat si brát Ekkara do huby i na klábosnici - protože pokud sis doposud nevykoledoval zvýšenou pozornost modů, tak po týhle debatě, kde je tvoje výslovná provokace vůči mně nenápadná asi jako bagr v předsíni, o ní vůbec nemusíš pochybovat. Ergo kladivo, pudeš k raportu. A brzo ...

_________________
...nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
microlan



Založen: May 09, 2017
Příspěvky: 1351
Bydliště: Kósek vod Brna

PříspěvekZaslal: pá říjen 27 2017, 9:06    Předmět: Citovat

Že by jsi se spíše vyjádřil k věcným argumentům:
kde jsi vzal tu šedou litinu?,
a jak může 1,5 násobek krouticího momentu poškodit uložení starteru
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
danhard



Založen: Mar 05, 2007
Příspěvky: 4780
Bydliště: Jesenice u Prahy

PříspěvekZaslal: pá říjen 27 2017, 9:39    Předmět: Citovat

Zeptám se vedení, jestli by se ty příspěvky plný sraček nedaly nějak systémově eliminovat Rolling Eyes
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
JiriTom



Založen: Apr 26, 2017
Příspěvky: 1095

PříspěvekZaslal: pá říjen 27 2017, 10:11    Předmět: Citovat

EKKAR napsal(a):
Oni hošánci danhard s microlanem trochu zapomínají, že startér minimálně v tý popisovaný šáde je sériovej elmotor a tudíž zcela opomíjejí jeho proudově-momentovou charakteristiku - neboli že zastavenej startér těsně před bodem roztočení odebírá z baterky prakticky zkratovej proud omezenej jen sériovou imprdelancí celýho obvodu baterka-spínač-vinutí startéru-kostra-baterka a protože jeho otáčky v tu chvíli limitujou k nule, tak jeho krouticí moment směřuje kamsi téměř k nekonečnu respektive k teoreticky dosažitelnýmu maximu danýmu současným maximálním elektrickým příkonem a minimálníma točkama.

Když jsem u EKKAR-ova příspěvku psal "to je přesné", měl jsem na mysli tuto část. Microland a danhard se samozřejmě upnuli na to, co následovalo. Smile

microlan: ty tu stále dokola opakuješ ten svůj kroutící moment. Ty víš, jaký maximální kroutící moment vyvine běžný startér při různých otáčkách, pokud je napájený z plně nabité standardní baterie 40 Ah a ten samý z baterie 160 Ah ?

Jinak diskuze v tomto vlákně se vyvíjela normálně, až do zcela nemístného příspěvku bobo a jeho podporovatelů - jen můj názor Smile
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
danhard



Založen: Mar 05, 2007
Příspěvky: 4780
Bydliště: Jesenice u Prahy

PříspěvekZaslal: pá říjen 27 2017, 10:34    Předmět: Citovat

Záběrový moment je zpravidla při nulových otáčkách Rolling Eyes

A ještě byste mi mohli ukázat, kde praská ta "šedá litina" Laughing




Naposledy upravil danhard dne pá říjen 27 2017, 10:47, celkově upraveno 1 krát.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
JiriTom



Založen: Apr 26, 2017
Příspěvky: 1095

PříspěvekZaslal: pá říjen 27 2017, 10:37    Předmět: Citovat

A nulové (a téměř nulové) otáčky nejsou různé otáčky ?
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
microlan



Založen: May 09, 2017
Příspěvky: 1351
Bydliště: Kósek vod Brna

PříspěvekZaslal: pá říjen 27 2017, 10:43    Předmět: Citovat

Nejde o absolutní hodnotu, logicky odvozeno že záběrový kroutící moment je při napájení tvrdým napětím 12V maximálně 1,5x vyšší než při napětí 8V. A prostá úvaha, že uchycení starteru musí vydržet určitě násobně více.

//Jo teď jsem si přečetl v čem jsi mu dal zapravdu. Very Happy jak daleko od nekonečna bude ten moment? 1 nebo 2 Nm?
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
danhard



Založen: Mar 05, 2007
Příspěvky: 4780
Bydliště: Jesenice u Prahy

PříspěvekZaslal: pá říjen 27 2017, 10:59    Předmět: Citovat

JiriTom napsal(a):
A nulové (a téměř nulové) otáčky nejsou různé otáčky ?

Záběrový moment je zajímavý tím, že je u startéru při zkratovém proudu největší Smile
Jsi řidič, tak by jsi měl vědět, že nulové otáčky nejsou různé otáčky.
Když jsem na značce STOP jen skoro zastavil, nejel jsem snad ani krokem, tak jsem dostal pokutu a policajt mě to vysvětlil, že kola neměla nulové otáčky Laughing


Naposledy upravil danhard dne pá říjen 27 2017, 11:19, celkově upraveno 1 krát.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Bernard



Založen: May 27, 2005
Příspěvky: 3334

PříspěvekZaslal: pá říjen 27 2017, 11:17    Předmět: Citovat

microlan napsal(a):
Nejde o absolutní hodnotu, logicky odvozeno že záběrový kroutící moment je při napájení tvrdým napětím 12V maximálně 1,5x vyšší než při napětí 8V. ...

Záběrový moment není úměrný napětí, ale závisí na mocnině proudu. Při jinak stejných odporových okolnostech by tedy měl být 2,25x větší, jenomže 1,5x větší proud neznamená 1,5x větší indukci, takže bude ne až tak větší.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
EKKAR



Založen: Mar 16, 2005
Příspěvky: 24105
Bydliště: Česká Třebová

PříspěvekZaslal: pá říjen 27 2017, 11:20    Předmět: Citovat

Nevím jak kdo, ale já popisoval tyhle dvě díry v "límci" startéru, kterej byl u staršího provedení litinovej - ze slitiny hnilíku se začal dělat až v průběhu produkce šáde. U starý tatíkovy Š120 r.v. 1977 i u Š105L r.v.1980 byl ten "límec s kapucou nad pastorkem" ještě litinovej, u pozdějšího rapida 136 5Speed r.v. tuším 1986 i u mojí první vlastní šáde 120L r.v.1987 už byl hnilíkovej. A jeden startér právě staršího provedení jsem viděl od těch oček ulomenej - jako následek toho, že majitel se spoléhal na to, že má za sedačkou strčenou baterku z náklaďáku a i za nejtužších mrazů to "rval" jenom startérem. Všichni jen trošku přemejšlející si kupovali ráčnu a 30mm ořech na opatrný protočení motorem "přes 4 hupy" ještě než skutečně při ledovým startu "vzali za startér" - a pak jim 44Ah baterka přes noc nabitá někde v teple na start bohatě stačila a ještě mohli tlačným lanem pomoct ostatním, kterým to tak daleko dopředu nemyslelo, respektive který se za to styděli ... ¨Nevím, co na tom je k nechápání.

A k tomu momentu a proudu - schválně si zkuste promyslet, kterej člen z obvodu baterka (+) - kabel - spínač - startér - kostra - baterka (-) je u záběrovýho proudu ten nejvýznamnější ve funkci limitace rozběhovýho proudu startéru - budeme zase uvažovat ledovej start při teplotě kolem -20°C a hloub pod nulou. Já to mám z minulosti změřený - sice jen na 1 motoru, ale jako ilustrativní příklad to je dostatečně vypovídající.

Na jiným motoru pak mám oměřenej případ ledovýho startu se startérem "na přímej záběr" (= výsuvnej pastorek přímo na hřídeli rotoru) a se startérem "rychloběžkou" (= s planetovým redukčním soukolím mezi rotorem a pastorkem) - ale to není příklad do tohohle vlákna, už jen proto, že tam zůstala baterka stejná ... ...



foto_obr-1782-a.jpg
 Komentář:
 Velikost:  73.37 kB
 Zobrazeno:  14 krát

foto_obr-1782-a.jpg



_________________
...nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
JiriTom



Založen: Apr 26, 2017
Příspěvky: 1095

PříspěvekZaslal: pá říjen 27 2017, 11:32    Předmět: Citovat

microlan napsal(a):
Nejde o absolutní hodnotu, logicky odvozeno......

Právě proto jsem se ptal, abych dostal tuto odpověď. Smile
Tu hodnotu neví pravděpodobně nikdo z nás. Tím spíše je zajímavá otázka, jak se takto předimensované zařízení (startér) zachová, když do něj budu prát za extrémních podmínek (např.téměř zamrzlý motor) "pumprdenci" z baterky 160 Ah, místo původní 40 Ah. Že je vnitřní odpor té 160 Ah několikanásobně menší je téměř jisté, takže pravděpodobně by se mohlo něco nemilého přihodit. Jen úvahy...

Ještě jednou podotýkám: nebýt toho OT od bobo, nic bych sem nepsal, protože jak psal EKKAR, do bobo příspěvku nebylo co dodávat... Smile

Jinak přeji všem mírnou zimu, aby nám to dobře startovalo... Very Happy
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
microlan



Založen: May 09, 2017
Příspěvky: 1351
Bydliště: Kósek vod Brna

PříspěvekZaslal: pá říjen 27 2017, 12:00    Předmět: Citovat

Kde bereš ty hodnoty? 40A, 160A. Prostě při stejných podmínkách nebude rozdíl v proudu 4 násobný jak píšeš, ale pouze 1,5 násobný (8 vs. 12V) vše dostatečně vysvětleno v předešlých příspěvcích. A zavolej si do nějakýho servisu, jestli někdy řešili prasklý blok uchycení starteru, způsobený přetížením. I kdyby jsi do něj pustil 24V tak "pouze" shoří vinutí, ale rozhodně nic nepraskne.

bernard: máš pravdu, to mě nedošlo, že se tam ten proud jde vlastně 2x. Uváděl jsem napětí, protože jsme uvažovali neměnný odpor celé soustavy, který se ale také s větším proudem zvětšuje.


Naposledy upravil microlan dne pá říjen 27 2017, 12:13, celkově upraveno 1 krát.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
JiriTom



Založen: Apr 26, 2017
Příspěvky: 1095

PříspěvekZaslal: pá říjen 27 2017, 12:10    Předmět: Citovat

Hodnoty přibližné, ilustrační, jen pro porovnání. Vpředu někdo uváděl že dal do Š105 baterii 180 Ah a tom je celá diskuze....

Ok, tak jsme rádi, že nic nepraskne...
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
EKKAR



Založen: Mar 16, 2005
Příspěvky: 24105
Bydliště: Česká Třebová

PříspěvekZaslal: pá říjen 27 2017, 12:14    Předmět: Citovat

microlan napsal(a):
Kde bereš ty hodnoty? 40A, 160A. Prostě při stejných podmínkách nebude rozdíl v proudu 4 násobný jak píšeš, ale pouze 1,5 násobný (8 vs. 12V) vše dostatečně vysvětleno v předešlých příspěvcích. A zavolej si do nějakýho servisu, jestli někdy řešili prasklý blok uchycení starteru, způsobený přetížením. I kdyby jsi do něj pustil 24V tak "pouze" shoří vinutí, ale rozhodně nic nepraskne.

bernard: máš pravdu, to mě nedošlo, že se tam ten proud jde vlastně 2x. Uváděl jsem napětí, protože jsme uvažovali neměnný odpor celé soustavy, který se ale také s větším proudem zvětšuje.
A furt bude jak Federmann dokola a furt uhejbat od tématu ... Zkusil sis někdy změřit STEJNOSMĚRNEJ ohmickej odpor samotnýho startéru? Nezměřil. A spočítal sis, o kolik se změní odpor vinutí jeho ohřátím z -20°C na třeba +120°C, když tady machruješ nárůstem odporu vlivem ohřátí? Nespočítal. A víš, CO nejvíc ovlivňuje hodnotu záběrovýho proudu stojícího startéru? Nevíš. A co nejvíc ovlivňuje pokles proudu po roztočení startéru = díky čemu ten proud nejvíc kolísá? Taky nevíš. Ale furt tady sázíš nějakej 1,5násobek - z čehopak sis odvodil, že ten rozdíl mezi dvěma případama startů je zrovna 1,5násobek?
_________________
...nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...


Naposledy upravil EKKAR dne pá říjen 27 2017, 12:19, celkově upraveno 1 krát.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Auto - Moto technika Časy uváděny v GMT + 1 hodina
Jdi na stránku Předchozí  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Další
Strana 4 z 7

 
Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.
Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům
Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory

Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Forums ©
Nuke - Elektro Bastlirna

Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na adrese admin (zavináč) ebastlirna.cz


PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Čas potřebný ke zpracování stránky 0.17 sekund