Vítejte na Elektro Bastlírně
Nuke - Elektro Bastlirna
  Vytvořit účet Hlavní · Fórum · DDump · Upload · Profil · Zprávy · Hledat na fóru · Hledat v článcích

Dobrovolné příspěvky na provoz EB

Nuke - Elektro Bastlirna: Diskuzní fórum

 FAQFAQ   HledatHledat   Uživatelské skupinyUživatelské skupiny   ProfilProfil   Soukromé zprávySoukromé zprávy   PřihlášeníPřihlášení 

Hurá do vesmíru (odděleno)
Jdi na stránku Předchozí  1, 2, 3 ... , 42, 43, 44  Další
 
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Nezařaditelné
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor Zpráva
microlan



Založen: May 09, 2017
Příspěvky: 1331
Bydliště: Kósek vod Brna

PříspěvekZaslal: po srpen 26 2019, 12:55    Předmět: Citovat

citace:
Podobný scénař jako ten asteriod má nějaká povídka od A. C. Clarka, teď si nevzpomenu jaká.


Honba za meteorem, ale napsal to Verne.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Yarda1



Založen: Feb 11, 2009
Příspěvky: 1898

PříspěvekZaslal: po srpen 26 2019, 13:44    Předmět: Citovat

sinclair napsal(a):
Ta uhořelá posádka Apolla 1 byla ale fakt zbytečná a dílem ještě většího šlendriánu, než jaký se obecně připisuje vždycky Rusům.
Nechat prodřít svazek ničím nechráněných drátů až do zkratu, v atmosféře skoro čistého kyslíku, ...

O tom se občas něco proslechne, jindy zase něco jiného...
Vzpomněl jsem si, kdysi se psalo, že byli v atmosféře čistého kyslíku, při letu měli mít tlak 0,2atm, při té zkoušce chtěli vyzkoušet, jak ta kabina vydrží přetlak 0,2atm vzhledem k vnějšímu prostředí, tak tam ten kyslík ještě natlakovali. A v takové kyslíkové atmosféře hoří i to co za normálního parciálního tlaku kyslíku je nehořlavé. Prý se azbest taky nechová zrovna dvakrát nehořlavě.

_________________
Svět je divadlo, které se jen proto tak špatně hraje, abych já se měl čemu smát. Ladislav Stroupežnický
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
konosuke



Založen: Dec 18, 2006
Příspěvky: 7506
Bydliště: Český Těšín - největší město v ČR (polovina se nachází v Polsku)

PříspěvekZaslal: po srpen 26 2019, 17:39    Předmět: Citovat

řekl bych že posádku A1 vědomě obětovali ve jménu pokroku a experimentů, lidi je na světě jako...dost
A13 vezlo časovanou nálož která explodovala ve vhodný okamžik aby ověřila odolnost CM v extrémní situaci
to je amerika kde platí dolar, lidský život ne

_________________
Co se může pokazit to se taky pokazí. Co se nemůže pokazit to se pokazí taky. (Murphy)
napsal člen-korespondent EB
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
EKKAR



Založen: Mar 16, 2005
Příspěvky: 23973
Bydliště: Česká Třebová

PříspěvekZaslal: po srpen 26 2019, 18:11    Předmět: Citovat

sinclair napsal(a):
Ta uhořelá posádka Apolla 1 byla ale fakt zbytečná a dílem ještě většího šlendriánu, než jaký se obecně připisuje vždycky Rusům.
Nechat prodřít svazek ničím nechráněných drátů až do zkratu, v atmosféře skoro čistého kyslíku, no to už snad ani šlendrián není, to už skoro vypadá jako záměr, nebo sabotáž...

Rus někam zašroubuje šroub přes závit, anebo použije k "zašroubování" kladivo. Není námitek, pokud to nestojí životy lidí a ten kladivem zbouchaný krám se pak z vesmíru v pořádku vrátí.
Ironií osudu je, že posádka Apolla 1 vlastně ani neopustila Zemi.
Jestli se dobře pamatuju, stalo se to v hangáru, ve funkční kopii modulu, co byla v důsledku tak zfušovaná, že ani nešly otevřít dveře, když to začalo uvnitř hořet.
Nebylo to v hangáru ani ve funkční kopii modulu a dveře nebyly zfušovaný. Stalo se to na rampě, přesně řečeno na rampě startovacího komplexu 34, kam v tý době byl vyvezenej na předstartovní přípravu plnohodnotnej exemplář nosný rakety Saturn 1B s lodí určenou pro let po orbitě kolem Země - měl to bejt první let Apolla. O měsíc pozdějc byl plánovanej start a na 27.ledna byla naplánovaná kompletní simulace startu s tou výhradou, že do rakety nebylo natankovaný žádný palivo - jinak šlo o kompletní raketu s kosmickou lodí určenou k normálnímu startu. Jediná pravda je to o těch elektrickejch drátech prodřenejch o údajně šroubovák zapomenutej v místech pod nohama jednoho z trojice astronautů, kde údajně mělo dojít navíc k navlhnutí chladicí kapalinou ze stejným způsobem prodřený hadice klimatizace skafandru, která obsahovala dietylénglykol - dokud byl kolem normální vzduch, nic se nedělo, jenomže při komplexní simulaci startu docházelo k naplnění kabiny lodi čistým kyslíkem a v týhle kombinaci došlo v krátký době k zahoření. V prostředí čistýho kyslíku pak hořelo všecko, i to co je v normální atmosféře 78%dusíku a 21% kyslíku nehořlavý. Dveře pak nešly otevřít jednoduše proto, že původní návrh jejich konstrukce používal dvířka otevíraný dovnitř kabiny stejně jako se otevírají všecky poklopy na ruskejch kosmickejch lodích - a v momentě zahoření uvnitř kabiny vinou prudkýho nárůstu teploty samozřejmě natolik stoupnul tlak, že na dvířka velký zhruba 70x80cm působil silou několika tun. I to byl jeden z požadavků, který musela firma North American Aviation při rekonstrukci Apolla splnit - aby se dvířka napříště otevíraly směrem ven z kabiny.



sinclair dál napsal(a):
Aby někdo ten svazek omotal páskou a nahradil silně hořlavý výplně nehořlavými, tak museli úplně zbytečně uhořet tři skvěle vycvičení lidi.
Množství hořlavýho matroše v kabině kritizoval sám Gus Grissom i další astronauti ještě mnohem dřív, než došlo k tragédii na kosmodromu. K jeho nahrazení skutečně došlo až po tom, co tenhle matroš spoluzavinil smrt všech 3 členů první posádky.

sinclair dál napsal(a):
Rusové měli nějaký oběti taky, ale ne tohoto rázu, to podle mě nebyly oběti jejich vyslovenýho šlendriánu-diletantismu-sabotáže, ale oběti nejspíš špatného návrhu něčeho a už od samotného počátku.
Ne, jenom špatně vybroušenej vnitřní povrch schránky na padáky zavinil uváznutí hlavního padáku uvnitř u Sojuzu 1 - což stálo krk Vladimíra Komarova, nějakejch 79 přiznanejch obětí a až 130 neoficiálně uváděnejch mrtvejch stála tzv "Nedělinova katastrofa", kdy na základě přímýho rozkazu maršála SSSR Mitrofana Nedělina, kterej osobně dohlížel na práce, byla na raketě R-16 po nezdařeným pokusu o start 24. října roku 1960 měněný hlavní ventily paliva a okysličovadla aniž by předtím byly z rakety odčerpaný samozážehový (!!!) pohonný hmoty - samozřejmě náhoda je rohatý zvíře, náhodnej zkrat zažehnul motory druhýho stupně, ty propálily nádrže na prvním stupni a z následnýho ohnivýho pekla samozážehový kombinace asymetrickýho dimethylhydrazínu s kysličníkem dusičitým neměl šanci utéct nikdo - samotnýho maršála Nedělina identifikovali jen podle sériovýho čísla na jeho hvězdě Hrdimy SSSR, z některejch lidí nezbylo kromě ohořelejch cvočků z bot a přezky opasku vůbec nic ... To nebyl šlendrián? Jestli ne tohle, tak už nevím co ...

sinclair dál napsal(a):
Když pak ještě vezmeme v úvahu, že projekt Apollo měl k dispozici nejspíš to nejlepší z Ameriky, samozřejmě včetně výpočetní techniky a šíleného balíku prachů - a proti tomu sovětské projekty, které jejich lidi počítali nejspíš na sčotech, logaritmických pravítkách, zčásti zkonstruovali "od oka" a zčásti okopírovali, tak to už je zcela mimo diskusi, kdo v tomto závodě dokázal víc, Měsíc neměsíc..
Jednoznačně Amerika, Leošu - protože se na Měsíc dokázali dostat a zároveň se z něj bezpečně dokázali vrátit včetně toho, že se jim povedlo odvrátit doslova megaprůser hrozící třema mrtvolama v lodi na heliocentrický dráze v případě Apolla 13. Rusi proti tomu ve srovnání s technikou Apolla připravovali šlapací autíčko s madlem pro případnou tlačnou osobu, který chtěli postavit proti technice Formule 1. Těch nedostatků, který jejich technika měla proti americký a který chtěli nahrazovat osobním hrdinstvím a až sebevražedným odhodláním svejch lidí, těch bylo straaaaašně moc. Stačí srovnat dva fakty - než se z rampy zvedlo v prosinci 1968 první Apollo určený k obletu kolem Měsíce neboli Apollo 8 (Borman, Lovell, Anders), měla NASA motor F1 montovanej do I.stupně Saturnu 5 otestovanej na pozemním stendu při desítkách zážehů a s celkovou dobou chodu (rozloženou na několik zkušebních exemplářů) tisíce vteřin - naproti tomu Kuzněcovův NK-34, určenej do I.stupně Koroljovovy N1, kde jich právě kvůli tak nízkýmu tahu muselo najednou hořet 30ks najednou, nebyl na pozemním stendu zkoušenej vůbec a bylo předem dáno, že se "... motory otestují při prvních startech...." ....!!!!!!!!!Už chápeš, na čem Rusi ztroskotali? Oni prostě počítali s "provozníma ztrátama" včetně případný smrti kosmonautů, kdežto Američani se snažili svůj projekt po tom, co se ukázaly všecky bezpečnostní nedostatky původní konstrukce v plný nahotě, učunit natolik bezpečnej, aby se nemusela střílet čestná salva pokud možno ani jednou ...

Kono, neblázni - ta "časovaná nálož" byl termostat uvnitř nádrže na LOx, kterej při testech na rampě někdo napojil na mnohonásobek jeho konstrukčního napětí - na 127V místo na 27V, který ho měly napájet za letu. Kontakty se spekly a teplo narušilo i izolaci, takže potom při zapnutí míchání LOx to na něm (ZASE TEN KYSLÍK!!!) v prostředí čistýho kyslíku zajiskřilo ... a BUM!!!

_________________
...nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Celeron



Založen: Apr 02, 2011
Příspěvky: 9976
Bydliště: Nový Bydžov

PříspěvekZaslal: po srpen 26 2019, 19:04    Předmět: Citovat

Ekkáre, přečti si prosím Astronautix.com. Kuzněcov měl NK34 otestovaný desítky hodin ale jen samostatně. Měl taky otestovanej svazek motorů pro druhej stupeň N1 na standu 2. kompletního stupně. To všecko makalo správně. Ale nebyly prachy a čas na stavbu standu pro kompletní 1. stupeň a to byl ten problém. Praskaly přívodní roury k motorům kvůli vibracím a hlavně to pokaždý pos.ral Kord, což byl řídící systém pro tu hromadu motorů.
Jinak MK34 byly tak "mizerný" motory, že po 30 letech od jejich vývoje amíkům spadla brada že ten systém motoru funguje, což se jim při jejich vývoji nepodařilo dotáhnout do konce a hned si koupili licenci a cpali ho do svý rachejtle. Nemám čas hledat typy a čísla.

_________________
Jirka

Proč mi nemůže všechno chodit hned ?!!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
konosuke



Založen: Dec 18, 2006
Příspěvky: 7506
Bydliště: Český Těšín - největší město v ČR (polovina se nachází v Polsku)

PříspěvekZaslal: po srpen 26 2019, 19:22    Předmět: Citovat

proč nepoužili Čelomějův nosič Proton ? pro oblet Měsíce v dvoumístném modulu na záchranu pověsti by stačil, jo že toxické palivo...
_________________
Co se může pokazit to se taky pokazí. Co se nemůže pokazit to se pokazí taky. (Murphy)
napsal člen-korespondent EB
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
EKKAR



Založen: Mar 16, 2005
Příspěvky: 23973
Bydliště: Česká Třebová

PříspěvekZaslal: po srpen 26 2019, 20:01    Předmět: Citovat

Jirko - já jsem nenapsal nic negativního proti NK-34, jen jsem napsal, že je neměli vyzkoušený. Verze NK-34 určená do druhýho stupně má(měla) jinou výstupní trysku s jiným expanzním poměrem, celou regenerativně chlazenou - proto ji testovali a tu do prvního stupně, kde bylo regenerativní chlazení kombinovaný s ablativním, ne. Se systémem KORD máš naprostou pravdu - a ty vibrace jim vznikaly "díky" tomu, že zhruba po minutě letu od samotnýho odlepení se od rampy KORD musel kvůli nemožnosti jinak zregulovat tah při průrazu aerodynamický Machovy bariéry vypnout 6 z těch 30 společně hořících trysek - neboli 20%, a tím taky o 20% prudce spadla vteřinová spotřeba paliva. Tím vzniknul v hlavním napájecím potrubí tlakovej ráz, kterej jim trhal trubky a lámal ventily ... I to měli američani u F-1 mnohem líp zvládnutý, protože prostě ten motor jako civilní projekt měl regulační hranice úplně jinde než ten vojenskej Kuzněcovův. Prostě měli víc peněz, dostatek času a mozky co chtěly něco dosáhnout. Na Ruský straně válčil Koroljov a po něm Mišin s řiditelama podniků, kterým vůbec nezáleželo na tom, jestli dostanou zakázku na výrobu čehokoliv pro vesmírnej výzkum - jednoduše proto, že každej jen trochu významnější podnik v Rusku dělal a dělá pro armádu ... zatímco za oceánem se podniky předbíhaly o to dělat pro aerokosmickej průmysl i jen blbý věšáčky ...

Kono - Proton nestačí nosností, má moc velkej hmotnostní poměr. Proštuduj Ciolkovskýho. I se čtvrtým urychlovacím stupněm sotva stačil na vynesení Lunochodu bez pilota, natož aby utáhnul loď se všema systémama podpory života, navigací a dalším - plus jak už tady padlo, měl a má toxickou palivovou kombinaci, jejíž důsledky si na vlastní plíce vyzkoušel právě u R-16 i už zmíněnej maršál Mitrofan Nedělin ...

_________________
...nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
xsc



Založen: Sep 25, 2014
Příspěvky: 4034

PříspěvekZaslal: út srpen 27 2019, 0:28    Předmět: Citovat

Proton byl použit v kombinaci s modifikovaným Sojuzem ke zkušebním letům okolo Měsíce, označovali to jako Zond. http://www.russianspaceweb.com/l1.html Úspěšně dopadl jen jeden test, který proběhl až po Apollu 8, takže o pilotovaný let už nebyl zájem. A vzhledem ke spolehlivosti celého systému to bylo zjevně dobře.
Pokud jde o NK33, po haváriích starých rekonstruovaných motorů z N1 projektu o ně nakonec Američani ztratili zájem. Nevím, jestli koupili i licenci, ale rozjet výrobu nového motoru se nepokusili. Radši objednávají moderní nové RD180/RD181. Je paradoxní, že Rusové pro tyto motory nedokázali najít využití.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Celeron



Založen: Apr 02, 2011
Příspěvky: 9976
Bydliště: Nový Bydžov

PříspěvekZaslal: pá říjen 18 2019, 22:24    Předmět: Citovat

Koukám na start Delta IV Heavy. https://www.youtube.com/watch?v=Kg65SiK4-bI Kurňa co to je hned po startu co ožehlo celej levej booster a částečně i střední že až barva slezla? Je v tom RS68A, což je LH2/LOX motor a kdyby měli únik tak to spíš bouchne než takhle ohoří.
_________________
Jirka

Proč mi nemůže všechno chodit hned ?!!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
EKKAR



Založen: Mar 16, 2005
Příspěvky: 23973
Bydliště: Česká Třebová

PříspěvekZaslal: so říjen 19 2019, 0:41    Předmět: Citovat

Ne, nic jinýho tam není - takhle shoří "bublina" vodíku vyfouknutýho z motorů těsně před zážehem - pravděpodobně selhalo zařízení, který má pomocí termitu vytváří jiskry, který mají právě za úkol zapálit volně unikající vodík, aby nevytvořil kapsy, který by potom shořely jako na videu nebo dokonce vybuchly. Ty jiskrový "generátory" jsou velice dobře vidět při záběrech na motory Space Shuttle těsně před startem - tam jsou taky motory na LHx a LOx ...
_________________
...nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Yarda1



Založen: Feb 11, 2009
Příspěvky: 1898

PříspěvekZaslal: so říjen 19 2019, 9:01    Předmět: Citovat

Když už je oživené starší téma, kdo jste se byli podívat na model lunárního modulu před pražským planetáriem a vlezli dovnitř?
Já jsem se byl podívat, všechna čest těm co se odvážili do toho vlézt. prý tam astronauti ani nebyli připoutaní, museli se držet madel.
https://www.planetum.cz/porad/50-let-na-mesici-orel-pristal/

_________________
Svět je divadlo, které se jen proto tak špatně hraje, abych já se měl čemu smát. Ladislav Stroupežnický
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
p32



Založen: Jan 13, 2007
Příspěvky: 10989
Bydliště: Olomoucko

PříspěvekZaslal: so říjen 19 2019, 9:06    Předmět: Citovat

A teď si ještě představ, kdyby jeden z nich byla ženská. Laughing
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
tomasjedno



Založen: Oct 11, 2008
Příspěvky: 4413
Bydliště: ZZ9 Plural Z Alpha

PříspěvekZaslal: so říjen 19 2019, 9:54    Předmět: Citovat

Yarda1 napsal(a):
prý tam astronauti ani nebyli připoutaní, museli se držet madel.
A ještě na stojáka.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Celeron



Založen: Apr 02, 2011
Příspěvky: 9976
Bydliště: Nový Bydžov

PříspěvekZaslal: so říjen 19 2019, 10:45    Předmět: Citovat

Yarda1 napsal(a):

Já jsem se byl podívat, všechna čest těm co se odvážili do toho vlézt.

Když jsi do toho lezl, musel jsi hodně dávat bacha abys neprokopnul ten celofán z kterýho to bylo vyrobený? Smile
A kurtovat nebylo potřeba, na Měsíci váží běžnej chlap asi 15 kg.

_________________
Jirka

Proč mi nemůže všechno chodit hned ?!!


Naposledy upravil Celeron dne so říjen 19 2019, 11:34, celkově upraveno 1 krát.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Celeron



Založen: Apr 02, 2011
Příspěvky: 9976
Bydliště: Nový Bydžov

PříspěvekZaslal: so říjen 19 2019, 11:31    Předmět: Citovat

EKKAR napsal(a):
takhle shoří "bublina" vodíku vyfouknutýho z motorů těsně před zážehem

No nevím, to by ta bublina musela mít při hoření víc než 75% vodíku což je horní mez výbušnosti. Nižší koncentrace až do 4% bouchaj. Ta bublina se na okrajích určitě promíchala se vzduchem takže tam byly i nižší koncentrace. Přes to to nebouchlo, ten plamen se jen tak líně plazil. Jo a čistej vodík hoří modrým, skoro neviditelným plamenem, tohle bylo moc červený.
Ale faktem je, že tam asi není nic jinýho hořlavýho než ten vodík.
A propo, jen mě to zajímá, protože jsem viděl jak dopadla nabíjárna vysokozdvihů a ještěrek, kde selhalo čidlo lehkých plynů ve ventilaci a co potom ten křáplej vodík a sirovodík dokázal.

_________________
Jirka

Proč mi nemůže všechno chodit hned ?!!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Nezařaditelné Časy uváděny v GMT + 1 hodina
Jdi na stránku Předchozí  1, 2, 3 ... , 42, 43, 44  Další
Strana 43 z 44

 
Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.
Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům
Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory

Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Forums ©
Nuke - Elektro Bastlirna

Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na adrese admin (zavináč) ebastlirna.cz


PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Čas potřebný ke zpracování stránky 0.18 sekund