Založen: Sep 10,
2004 Příspěvky: 19554 Bydliště: Jičín, Český ráj
Zaslal: st říjen 22 2008, 15:30 Předmět:
Jo, Švýcaři si prostě pomohli - za války bylo uhlí nedostatkové, zato levné elektřiny z vodních elektráren měli dost (tedy účinnost nehrála prvořadou roli, hlavně, že to jezdilo) a navíc už tehdy měli na spoustě tratí (a to nejen hlavních) elektrickou trakci.
Tyhle lokomotivy se používaly jen na posunu, někdy na lokálních tratích.
Souhlasím s autorem, že kmitočet trakce 16,6 Hz transformovat, to vyžadovalo opravdu hodně železa, zejména pro takové výkony. Ale asi bylo důležité neztratit možnost roztopit ten kotel také nějakým palivem, kdyby pro změnu nešel proud.
Taky bych volil raději elektromotory. Ale asi nebylo jednoduché otevřít všechny kanály k šoupatům a pístům, aby se mohly volně pohybovat, a otevřít je tak, aby se v případě potřeby zase daly využít pro parní pohon. Takto se do konstrukce parního stroje už nemuselo zasahovat.
Založen: May 06, 2007 Příspěvky: 4051 Bydliště: Zlín
Zaslal: st říjen 22 2008, 16:14 Předmět:
Ty odpory tam byly jen na přitápění, hlavní tíhu výkonu neslo pořád uhlí. Trafo dávalo asi 24 V a hóódně A
Hill: S jízdou naprázdno není u parního stroje problém, pokud je roztopený kotel (jinak by stroj nemazal a zadřel by se) - obyčejná parní mašina taky nejede celou dobu ve výkonu. Spíš bych řekl, že by se tam čistě elektrický pohon jednoduše nevešel. Trakční motory jsou docela pěkně velká miminka, kontrolér (přepínač pro ovládání pohonu) taky a rozjezdové odpory je potřeba silně chladit. O nápravových převodovkách, které by se musely nějak naroubovat na stávající dvojkolí, ani nemluvě. To by se na tu parní mašinu prostě nesměstnalo.
U parních mašin se i u nás zkoušelo vytápění práškovým uhlím nebo mazutem. Možná to někdo ze zdejších ještě pamatuje.
Založen: Sep 10,
2004 Příspěvky: 19554 Bydliště: Jičín, Český ráj
Zaslal: st říjen 22 2008, 16:43 Předmět:
Tak přece. To mazání byl asi jeden z nejpádnějších argumentů. A další v tom, že by bylo levnější a postavit novou elektrickou lokomotivu, než do parní implantovat elektromotor. Navíc tohle bylo potřeba teď hned a bez čekání.
Jinak, pokud by někoho zajímaly mašinky, co jezdily tady, doporučuji seriál Václava Daranského na http://postreh.com/phprs/search.php (hledání omezit na autora: Václav Daranský, takže hledejte pod V)
Po nějaké době jsem se projel s ČD a vidím, celý rychlík masivně přetopený, k nedýchání.
Odhadem počítám: jestli je na kupé 2kW příkon, ve vagonu je deset kupé, 12 vagonů+stejně přetápěný jídelňák=260 kW, nepočítám vytápění chodbičky a WC jestli taky je. Když souprava jezdí 10h denně, máme to 2,5 MWh docela zbytečně.
Je tu někdo od firmy, aby potvrdil/vyvrátil zaangažovanost ČD na obratu ČEZu?
Založen: May 06, 2007 Příspěvky: 4051 Bydliště: Zlín
Zaslal: st říjen 22 2008, 19:15 Předmět:
260 kW je celkem směšný příkon v porovnání s odběrem pro trakci. A v některých jídelňácích a všech vlacích poháněných spalovacím motorem se topí naftou. Buď rád, že se vůbec topí, protože ČD
Mně to přijde, že bys trávu rostoucí v kolejišti považoval za podporování zahrádkářské lobby...
260 kW je celkem směšný příkon v porovnání s odběrem pro trakci.
To třeba je, na druhou stranu to vytápění kupé na 35° je kontraproduktivní, je prostě napiču a na zvracení. Musíš větrat.
Pak taky ČD kvičí, že ekonomicky neutáhnou většinu lokálních tratí, kde jezdí diesel Tatra nebo Liaz a tam je těch 260 kW až až.
A lahůdka je WC, týden nemyté, pocákané hádej čím, ale vyžhavené stejně jako kupé.
Odér jen pro náročné.
K tomu ČD zdražujou meziročně jak málokdo. Snad o 40-50%.
O tom nepochybuju, ale my jsme tu tak více-méně kafrali přes elektřinu...
Přetápění nemusí být vysloveně podvod, na to stačí třeba i vohnout na funkci údržby regulací a na manažerské funkci.
Většina vozů, co má teplovzdušný vytápění , má dva topný registry po 20KW na 3000V, takže odběr těsně po zapnutí na VN je kolem 40KW.
A to, že to občas hapruje je to, že se stále používají díly, vyrobené soudruhy z NDR kolem roku 1980. Přetápění vozu je porucha, žádný "lobbing čezu", neboť elektrický vytápění se používá i u dieselové trakce a když mají přípojné vozy sežrat dohromady půl megawatu, tak na výkonu toho motoruv lokomotivě je to hodně poznat, protože kromě toho, že "motá" generátorem pro trakci taky "motá" generátorem pro vytápění. jen dobíjení jednoho Bymee sežere 4KW
Založen: Jan 05, 2007 Příspěvky: 4669 Bydliště: poblíž HK
Zaslal: st říjen 22 2008, 21:16 Předmět:
Jezdim vicemene kazdy den, rychlik Chlumec-Praha...tyhle ulety v topeni maji umelci od drah parkrat za mesic(podzim-jaro), pricital bych to podelanymu ovladani topeni v souprave(se*e se jim tam pomalu vsechno).
Horsi problem spis je, ze netopi v zime a v kupe je 10 stupnu. A to pravidelne, vicemene kazdy spoj...pulka soupravy topi a pulka ne(nekdy netopi cely vagon). Ze by neco jako kuraci/nekuraci...takze alternativa zmrzlici/teplomilove?
Na podzim, kdyz je pretopino, tak se da vyvetrat. Ale v zime, kdyz je venku klada, tak nemam kde sehnat teplo, abych ho do kupe dostal. Tohle je spis problem. _________________ ...to co pisu nemyslim zle, ikdyz to tak muze vyznit...
Založen: Jan 17, 2007 Příspěvky: 6331 Bydliště: Husinec-Řež
Zaslal: čt říjen 23 2008, 14:50 Předmět:
jezdím taky denně vlakem - lokálka a přetopené vlaky moc neregistruju, pravda ale je že doma tolik netopím
spíš mě v létě vadí klimatizace, z bestiálního horka přijdu do prostoru, kde je to na prvních pět minut na šálu kolem krku...
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.