Založen: Aug 08, 2007 Příspěvky: 2914 Bydliště: Tryskáčovo na Záhorí.
Zaslal: po září 10 2007, 16:24 Předmět:
EKKAR napsal(a):
DRAKE napsal(a):
Jojo, je to přesně kvůli tomu klíči, ale pozor, slyšel jsem, že některá zahraniční auta mají ukostřený plus!!!!
Jo, to je pravda - pokud se za "ZAHRANIČNÍ AUTO" dá považovat Moskvič nebo Žigulák - ale třeba československé vozy z AZNP Mladá Boleslav - Škoda typy 440, 445 a 450 - to určitě měly. Pro ty, kteří je nepamatují, to byly vozy jménem Spartak, Octavia a Felicia - ovšem všechny s rokem výroby nižším než 1960... Tehdá se takto vozidlové elektroinstalace zapojovaly včetně motocyklů, vše samozřejmě podle vzoru BÓLŠEGO SOVJÉTSKOGO SAJÚZA...
Moskviče a žiguláky mali - na kostre. Staré traboše, spartaky, octavie a falicie mali+ na kostre. Vtedy som sa zaujímal o to, prečo je to tak, a bolo mi vysvetlené, že pri ukostrení +pólu nekorodujú toľko svorky a spoje káblov. (zasa hnila viac karoséria).
Dalo sa to ľahko prehodiť na- pól tak, že sa prehodili svorky na akumulátore, otvoril sa regler a pri zapnutom zapaľovaní sa na niekoľko sekúnd prstom stlačila kotva relé. Tým sa dynamo prepólovalo (bolo sériové), motorčeky stieračov a kúrenia tiež, takže im to bolo jedno, štartér bol taktiež sériový. U novších typov s + na kostre bolo nutné prehodiť póly motorčekov, bývali aj s permanentnými magnetmi... _________________ Keď Vám hodia pod nohy polená, zakúrte s nimi.
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 31894 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: po září 10 2007, 16:35 Předmět:
Teda přesně nevím, jak to měl Žigul - toho jsem nikdy nekuchal, ale u starýho Moskviče 403 - nebo jaký to měl vlastně číslo, prostě ten na 17 palcových kolech, co vypadal jako by ho mezi sebe zepředu a zezadu smáčkly 2 kamióny - u toho byl kostřený +. Mně osobně celá sovětská technika přijde velmi nezvyklá - spousta věcí je obráceně, jako by se tvůrci rozhodli uživatele dokonale zmást a odradit od nějakých pokusů o případné opravy svépomocí. Nebo že by to bylo opatření proti rafinovaným špiónům z kapitalistického Západu...? _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Založen: Aug 08, 2007 Příspěvky: 2914 Bydliště: Tryskáčovo na Záhorí.
Zaslal: po září 10 2007, 16:51 Předmět:
M 403 (šunka) som nerozoberal, možno máš pravdu. 408 prvé typy mali ešte dynamo, od roku 1970 už dávali alternátor, hlavne do modelov s 1500 ccm motorom. A mali aj iné vymoženosti, napr. prerušovač blinkrov s tranz. multivibrátorom a prúdovým relé na kontrolku v prístrojovke (keď odišla žiarovka blinkra, prestala blikať kontrolka). Taktiež regler bol exotický, mal dve relé, ktoré budili Ge tranzistor, ktorý púšťal prúd do budenia altíku. Vraj sa potom neopaľovali kontakty relé. Svetlá už sa ovládali relátkami, aj klaxón. Akurát elektro-termo-bimetalickým snímačom tlaku oleja a teploty vody som neprišiel na chuť, veľmi blbo sa nehradzovali. Ešte niekde doma mám aj dielenskú príručku na ne... _________________ Keď Vám hodia pod nohy polená, zakúrte s nimi.
Časy uváděny v GMT + 1 hodina Jdi na stránku Předchozí1, 2
Strana 2 z 2
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.