Vítejte na Elektro Bastlírn?
Nuke - Elektro Bastlirna
  Vytvořit účet Hlavní · Fórum · DDump · Profil · Zprávy · Hledat na fóru · Příspěvky na provoz EB

Vlákno na téma KORONAVIRUS - nutná registrace


Nuke - Elektro Bastlirna: Diskuzní fórum

 FAQFAQ   HledatHledat   Uživatelské skupinyUživatelské skupiny   ProfilProfil   Soukromé zprávySoukromé zprávy   PřihlášeníPřihlášení 

Nehoda lanovky na Ještěd.
Jdi na stránku 1, 2  Další
 
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Nezařaditelné
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor Zpráva
vrky



Založen: Nov 28, 2004
Příspěvky: 1770
Bydliště: pod Black Mount

PříspěvekZaslal: po listopad 06 2023, 18:19    Předmět: Nehoda lanovky na Ještěd. Citovat

PROSÍM MODERÁTORY O ZAŘAZENÍ DO PŘÍSLUŠNÉ SEKCE, NEVÍM KAM TO ZAŘADIT. DĚKUJI. Narazil jsem na článek o nehodě lanovky na Ještěd. Pěkně technicky popsané. https://www.idnes.cz/technet/technika/lanovka-jested-tragedie-pad-tazne-lano-brzda.A231101_180511_tec_technika_alv
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
jezevec
Hlavní moderátor


Založen: Jun 13, 2004
Příspěvky: 5662
Bydliště: Břeclavsko

PříspěvekZaslal: po listopad 06 2023, 19:20    Předmět: Citovat

Přesunuto.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Zobrazit autorovy WWW stránky
tomasjedno



Založen: Oct 11, 2008
Příspěvky: 6067
Bydliště: ZZ9 Plural Z Alpha

PříspěvekZaslal: po listopad 06 2023, 20:53    Předmět: Citovat

Odstranit automatickou havarijní brzdu, to ja fakt síla.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
rnbw



Založen: Mar 21, 2006
Příspěvky: 33919
Bydliště: Bratislava

PříspěvekZaslal: po listopad 06 2023, 21:00    Předmět: Citovat

Hlavne, ze papierovo bolo vsetko vporiadku...
V roku 2018 som tym isiel.



lanovka_1.jpg
 Komentář:
 Velikost:  221.8 kB
 Zobrazeno:  29 krát

lanovka_1.jpg



lanovka_2.jpg
 Komentář:
 Velikost:  177.47 kB
 Zobrazeno:  30 krát

lanovka_2.jpg


Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
tomasjedno



Založen: Oct 11, 2008
Příspěvky: 6067
Bydliště: ZZ9 Plural Z Alpha

PříspěvekZaslal: po listopad 06 2023, 21:21    Předmět: Citovat

rnbw napsal(a):
V roku 2018 som tym isiel.
No já jsem jel tím tunelem v Kaprunu měsíc před požárem.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
DukeNuke



Založen: Apr 02, 2018
Příspěvky: 915

PříspěvekZaslal: po listopad 06 2023, 21:30    Předmět: Citovat

Uvidíme, až bude zpráva z drážní inspekce. Dost pochybuji, že by drážní úřad (tehdejší) povolil provoz bez druhé brzdy.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
xsc



Založen: Sep 25, 2014
Příspěvky: 7411

PříspěvekZaslal: po listopad 06 2023, 21:39    Předmět: Citovat

Drážní úřad tehdy ještě neexistoval, nejspíš to bylo v rámci nějakého vnitřního předpisu drah. Vzhledem k tomu, že na to papír byl, tak to zjevně úředním kolečkem prošlo.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
DukeNuke



Založen: Apr 02, 2018
Příspěvky: 915

PříspěvekZaslal: po listopad 06 2023, 21:56    Předmět: Citovat

Tak to byl drážní správní úřad, či státní drážní technická inspekce. Tatík by to věděl, ale bohužel už není.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
EKKAR



Založen: Mar 16, 2005
Příspěvky: 31855
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

PříspěvekZaslal: po listopad 06 2023, 22:32    Předmět: Citovat

Nějaká inspekce drah a lanovek existovala i před rokem 1989, jen kdybych si já stará skleróza vzpomněl ... Byl to orgán sice zřízenej ministerstvem dopravy, ale spolupracoval i s Federacema lokomotivních čet a strojvůdců. Řešili hlavně drážní nehody a slídili po případným zavinění fírou nebo jiným drážním zaměstnancem - a to jak s cílem vyloučit zavinění zaměstnancem drah, tak ho případně prokázat.
_________________
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - TY MNĚ TAKY Mr. Green Mr. Green !!!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Hydrawerk



Založen: Dec 13, 2011
Příspěvky: 7895
Bydliště: Earth

PříspěvekZaslal: po listopad 06 2023, 23:30    Předmět: Citovat

České dráhy, no. Moc mě ta havárie lanovky nepřekvapila. Je sranda, že je např. dovoleno provozovat na železnici vagony pro osobní přepravu, které nemají za jízdy blokované dveře a tyto dveře se také automaticky nezavírají... Přitom v autobusech a tramvajích je toto běžné možná už od 60. let.
Pak z vlaku padají děti...
https://zpravy.aktualne.cz/domaci/soud-zprostil-pruvodci-a-vlakvedouci-viny-za-pad-ditete-z-vl/r~4f56d82cd83d11e8b295ac1f6b220ee8/

Je to taková ostuda, že v letech 2017-2018 byly dveře vybaveny aspoň varovným světlem.
https://ct24.ceskatelevize.cz/domaci/2384257-svetylka-i-vyrazovani-starych-vozu-maji-zabranit-opakovani-zeleznicni-tragedie
https://www.vlaky.net/zeleznice/spravy/6549-Nasa-tema-Ako-nevypadnut-z-vlaku/?najdi=826021
https://www.idnes.cz/olomouc/zpravy/pad-ditete-z-vlaku-dvermi-olomouc-ceske-drahy-svetelna-signalizace-zavreni-dveri.A170214_2305865_olomouc-zpravy_stk

Jsou to vagony na úrovni 60. let 20. století. Mám podezření, že kdysi byly vybaveny blokováním dveří za jízdy, ale potom bylo "blokovací zařízení odebráno", jak se dočteme na známé ceduli.

https://www.idnes.cz/zpravy/domaci/na-blokovani-dveri-se-v-rychlicich-neda-spolehnout.A060727_181111_domaci_mia

_________________
01 02 03
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
DukeNuke



Založen: Apr 02, 2018
Příspěvky: 915

PříspěvekZaslal: po listopad 06 2023, 23:42    Předmět: Citovat

To se obávám, že střílíš vedle. Jestliže si rodiče neumí ohlídat svou ratolest, nemůžou za to české (ani jiné) dráhy.
Když jsem jel těsně po plyšáku v SNCF, tak tam dveře šly za jízdy otevřít taky.
A u nás ještě v devadesátkách jezdily vozy By, které žádnou pojistku neměly. za jízdy jsme měli otevřeno, seděli na podlaze a henglali nohama nad kolejema.
Stejně tak bys mohl vykřikovat, že výtah z roku 80 nemá vnitřní dveře a tvůj potomek tam nechal ruku.
Za mě je tohle zabezpečování špatné. Omezuje se tím výběr daný Darwinem. A proto se pořád divíme, jak lidská hloupost narůstá.
@xsc: pokud jsem to četl dobře, tak žádný papír na to nebyl. Jen v nalezeném provozním předpisu byl bod o kontrole náhonu tachodynama, zda není poškozen vyškrtnut.
Z jakého důvodu je jen dohad autora článku.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
xsc



Založen: Sep 25, 2014
Příspěvky: 7411

PříspěvekZaslal: út listopad 07 2023, 0:56    Předmět: Citovat

Já to chápu tak, jak v článku. Že na to papír být musel, i když se nedohledal, protože jinak by tu údržbu nikdo nemohl oficiálně vyškrtnout.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
xsc



Založen: Sep 25, 2014
Příspěvky: 7411

PříspěvekZaslal: út listopad 07 2023, 1:02    Předmět: Citovat

Hydrawerk napsal(a):
Jsou to vagony na úrovni 60. let 20. století. Mám podezření, že kdysi byly vybaveny blokováním dveří za jízdy, ale potom bylo "blokovací zařízení odebráno", jak se dočteme na známé ceduli.
Nebylo odebráno. Ale když se dveře nedovřou, blokování nezapadne a tak nefunguje. Což se stávalo běžně po celou dobu provozu, až ta nehoda u Olomouce z toho udělala kauzu. Ono i třeba původní lítačky v tramvaji T3 moc bezpečný nebyly, protože taky neměly blokování a při prudším pohybu se rozjížděly. Což přispělo k vysokému počtu obětí nehody na Špejcharu v 80. letech, kdy v náklonu lidi z tramvaje vypadly a ta se pak na ně překlopila.
Obecně platí, že zařízení musí splňovat předpisy z doby svého uvedenení do provozu, jen v případě zásadních změn bezpečnostních požadavků se něco zavede, co je vyžadováno i zpětně.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
EKKAR



Založen: Mar 16, 2005
Příspěvky: 31855
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

PříspěvekZaslal: út listopad 07 2023, 1:18    Předmět: Citovat

Jenomže havarijní brzda není provozní zařízení - ta má zafungovat jen v případě nehody nebo závady, nemá se využívat jako třeba dveře k běžnýmu provozu. I proto ji mají výtahy a další zvedací zařízení jako třeba jeřáby nebo důlní stroje předepsanou už z doby doslova Jeho Veličenstva krále Klacka I. To, že někdo na začátku 80.let vůbec dovolil zrušit havarijní brzdu na veřejný osobní lanovce a následně to ještě potvrdil zrušením řádku v technickejch předpisech pro revizi je stejná chujovina, jako by v některejch soupravách na dráze byla odmontovaná klapka záchranný brzdy - a řiditelství drah to dodatečně doplnilo odstraněním záchrannejch trhaček (ty červený třmenový rukojeti v kupátkách a porůznu po vagónech) z vagónu(ů) ... Jako že se takový zařízení nemontujou na lomovejch nebo důlních lanovkách je pochopitelný = prodražuje to konstrukci, revize a údržba jsou taky drahý, tam se to dá pochopit. Ale demontovat tuhle brzdu z osobní lanovky provozovaný pro veřejnost ... to byla prasákovina hodná důkladný dehonestace viníka klidně i po 40 letech, pokud se ho povede identifikovat ...
_________________
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - TY MNĚ TAKY Mr. Green Mr. Green !!!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Lukas-Peca



Založen: May 06, 2007
Příspěvky: 4047
Bydliště: Zlín

PříspěvekZaslal: út listopad 07 2023, 6:55    Předmět: Citovat

Tu brzdu odmontovali před x lety, ale na té lanovce se dělají zákonem nařízené pravidelné prohlídky, stejně jako na každém jiném zařízení dráhy. A tam se na to samozřejmě přišlo, že automatická brzda nefunguje (údajně kvůli nedostupným náhradním dílům). Tak se to napsalo do zjištění a další provozování lanovky se odůvodnilo tím, že v případě prasknutí lana obsluha zabrzdí ručně. A bohužel až to lano opravdu prasklo, tak to byla taková souhra náhod, že to obsluha neměla šanci stihnout. Drážní úřad fyzicky nic na drahách nekontroluje, ten si nechá doložit papíry od inspektora UTZ apod., ale sám po stožárech neleze.

Spíše mně v tom vyšetřování chybí, proč to lano vůbec prasklo. To je technicky daleko zajímavější a stávat by se opravdu nemělo, ani kdyby byla automatická brzda funkční. Nouzové zastavení kabiny, která jede plnou rychlostí a plně zatížená, třeba když praskne tažné lano zrovna v blízkosti podpěry, je taky dost drsná záležitost, kterou osádka nemusí přežít.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Zobrazit autorovy WWW stránky
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Nezařaditelné Časy uváděny v GMT + 1 hodina
Jdi na stránku 1, 2  Další
Strana 1 z 2

 
Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.
Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům
Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory

Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Forums ©
Nuke - Elektro Bastlirna

Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.


PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Čas potřebný ke zpracování stránky 0.15 sekund