Drážní úřad tehdy ještě neexistoval, nejspíš to bylo v rámci nějakého vnitřního předpisu drah. Vzhledem k tomu, že na to papír byl, tak to zjevně úředním kolečkem prošlo.
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 31967 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: po listopad 06 2023, 22:32 Předmět:
Nějaká inspekce drah a lanovek existovala i před rokem 1989, jen kdybych si já stará skleróza vzpomněl ... Byl to orgán sice zřízenej ministerstvem dopravy, ale spolupracoval i s Federacema lokomotivních čet a strojvůdců. Řešili hlavně drážní nehody a slídili po případným zavinění fírou nebo jiným drážním zaměstnancem - a to jak s cílem vyloučit zavinění zaměstnancem drah, tak ho případně prokázat. _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Jsou to vagony na úrovni 60. let 20. století. Mám podezření, že kdysi byly vybaveny blokováním dveří za jízdy, ale potom bylo "blokovací zařízení odebráno", jak se dočteme na známé ceduli.
To se obávám, že střílíš vedle. Jestliže si rodiče neumí ohlídat svou ratolest, nemůžou za to české (ani jiné) dráhy.
Když jsem jel těsně po plyšáku v SNCF, tak tam dveře šly za jízdy otevřít taky.
A u nás ještě v devadesátkách jezdily vozy By, které žádnou pojistku neměly. za jízdy jsme měli otevřeno, seděli na podlaze a henglali nohama nad kolejema.
Stejně tak bys mohl vykřikovat, že výtah z roku 80 nemá vnitřní dveře a tvůj potomek tam nechal ruku.
Za mě je tohle zabezpečování špatné. Omezuje se tím výběr daný Darwinem. A proto se pořád divíme, jak lidská hloupost narůstá.
@xsc: pokud jsem to četl dobře, tak žádný papír na to nebyl. Jen v nalezeném provozním předpisu byl bod o kontrole náhonu tachodynama, zda není poškozen vyškrtnut.
Z jakého důvodu je jen dohad autora článku.
Jsou to vagony na úrovni 60. let 20. století. Mám podezření, že kdysi byly vybaveny blokováním dveří za jízdy, ale potom bylo "blokovací zařízení odebráno", jak se dočteme na známé ceduli.
Nebylo odebráno. Ale když se dveře nedovřou, blokování nezapadne a tak nefunguje. Což se stávalo běžně po celou dobu provozu, až ta nehoda u Olomouce z toho udělala kauzu. Ono i třeba původní lítačky v tramvaji T3 moc bezpečný nebyly, protože taky neměly blokování a při prudším pohybu se rozjížděly. Což přispělo k vysokému počtu obětí nehody na Špejcharu v 80. letech, kdy v náklonu lidi z tramvaje vypadly a ta se pak na ně překlopila.
Obecně platí, že zařízení musí splňovat předpisy z doby svého uvedenení do provozu, jen v případě zásadních změn bezpečnostních požadavků se něco zavede, co je vyžadováno i zpětně.
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 31967 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: út listopad 07 2023, 1:18 Předmět:
Jenomže havarijní brzda není provozní zařízení - ta má zafungovat jen v případě nehody nebo závady, nemá se využívat jako třeba dveře k běžnýmu provozu. I proto ji mají výtahy a další zvedací zařízení jako třeba jeřáby nebo důlní stroje předepsanou už z doby doslova Jeho Veličenstva krále Klacka I. To, že někdo na začátku 80.let vůbec dovolil zrušit havarijní brzdu na veřejný osobní lanovce a následně to ještě potvrdil zrušením řádku v technickejch předpisech pro revizi je stejná chujovina, jako by v některejch soupravách na dráze byla odmontovaná klapka záchranný brzdy - a řiditelství drah to dodatečně doplnilo odstraněním záchrannejch trhaček (ty červený třmenový rukojeti v kupátkách a porůznu po vagónech) z vagónu(ů) ... Jako že se takový zařízení nemontujou na lomovejch nebo důlních lanovkách je pochopitelný = prodražuje to konstrukci, revize a údržba jsou taky drahý, tam se to dá pochopit. Ale demontovat tuhle brzdu z osobní lanovky provozovaný pro veřejnost ... to byla prasákovina hodná důkladný dehonestace viníka klidně i po 40 letech, pokud se ho povede identifikovat ... _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Založen: May 06, 2007 Příspěvky: 4051 Bydliště: Zlín
Zaslal: út listopad 07 2023, 6:55 Předmět:
Tu brzdu odmontovali před x lety, ale na té lanovce se dělají zákonem nařízené pravidelné prohlídky, stejně jako na každém jiném zařízení dráhy. A tam se na to samozřejmě přišlo, že automatická brzda nefunguje (údajně kvůli nedostupným náhradním dílům). Tak se to napsalo do zjištění a další provozování lanovky se odůvodnilo tím, že v případě prasknutí lana obsluha zabrzdí ručně. A bohužel až to lano opravdu prasklo, tak to byla taková souhra náhod, že to obsluha neměla šanci stihnout. Drážní úřad fyzicky nic na drahách nekontroluje, ten si nechá doložit papíry od inspektora UTZ apod., ale sám po stožárech neleze.
Spíše mně v tom vyšetřování chybí, proč to lano vůbec prasklo. To je technicky daleko zajímavější a stávat by se opravdu nemělo, ani kdyby byla automatická brzda funkční. Nouzové zastavení kabiny, která jede plnou rychlostí a plně zatížená, třeba když praskne tažné lano zrovna v blízkosti podpěry, je taky dost drsná záležitost, kterou osádka nemusí přežít.
Časy uváděny v GMT + 1 hodina Jdi na stránku 1, 2Další
Strana 1 z 2
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.