Vítejte na Elektro Bastlírn?
Nuke - Elektro Bastlirna
  Vytvořit účet Hlavní · Fórum · DDump · Profil · Zprávy · Hledat na fóru · Příspěvky na provoz EB

Vlákno na téma KORONAVIRUS - nutná registrace


Nuke - Elektro Bastlirna: Diskuzní fórum

 FAQFAQ   HledatHledat   Uživatelské skupinyUživatelské skupiny   ProfilProfil   Soukromé zprávySoukromé zprávy   PřihlášeníPřihlášení 

Měření kapacity autobaterie
Jdi na stránku 1, 2  Další
 
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Svářečky, UPS, nabíječe, měniče, zdroje, trafa a další
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor Zpráva
ferro0



Založen: May 31, 2011
Příspěvky: 652
Bydliště: Jablonecko

PříspěvekZaslal: ne říjen 29 2023, 16:51    Předmět: Měření kapacity autobaterie Citovat

Zdravím,
kupoval jsem nový Varta akumulátor 12V 60Ah 540AEN, který jasem dobyl a změřil kapacitu při proudu 6A do napětí 11.1V a naměřil pouze kapacitou 45Ah. Znovu nabil/vybil a kapacita je jen 40Ah. Elektronickou zátěž mám z aliexpressu, kterou jsem kontroloval na přesnost měření a je v pořádku. Zapojení měřícího kabelu k zátěží mám čtyřvodičově pro kompenzaci úbytku napětí na kabelu. Nebo mám měřit s jiným proudem a konečným napětím.

https://1url.cz/EuR8r
Předem díky.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Milan_F



Založen: Oct 03, 2005
Příspěvky: 1642
Bydliště: nedaleko Humpolce

PříspěvekZaslal: ne říjen 29 2023, 17:02    Předmět: Citovat

To bude tím, žes ho prvně dobyl... Rolling Eyes
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
vrky



Založen: Nov 28, 2004
Příspěvky: 1807
Bydliště: pod Black Mount

PříspěvekZaslal: ne říjen 29 2023, 18:25    Předmět: Citovat

Zkusil bych ho vybít až na 10,5V. Ne víc. Pod tuto mez vznikají v akumulátoru nevratné chemické procesy které ho zničí.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
EKKAR



Založen: Mar 16, 2005
Příspěvky: 32887
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

PříspěvekZaslal: ne říjen 29 2023, 20:09    Předmět: Citovat

10,5V pod zátěží je moc hluboký vybití. Všude se o PB baterkách píše, že by se neměly vybíjet hloubš, jak na hodnotu 1,8V na článek, pak že začínají nevratný degenerativní změny. Na 12V neboli 6-článkovej aku to dělá přesně 10,8V při zatížení. Toho jsem se zatím ve svojí "olovonabijácký" praxi vždycky držel a osvědčovalo se mi to.
_________________
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě Mr. Green Mr. Green !!!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
ok1hga



Založen: Nov 28, 2006
Příspěvky: 12273
Bydliště: Česká Třebová

PříspěvekZaslal: ne říjen 29 2023, 20:33    Předmět: Citovat

ferro0 napsal(a):
nový Varta akumulátor 12V 60Ah 540AEN, který jasem dobyl a změřil kapacitu při proudu 6A do napětí 11.1V a naměřil pouze kapacitou 45Ah. Znovu nabil/vybil a kapacita je jen 40Ah.

jak je to dlouho ?
jaké je na těle akumulátoru datum výroby ?
nebylo to dlouho skladováno ?

. . . klidně může mít i výrobní vadu.
mě se stalo, že jsem také koupil nový akku, protože původní mizerně v chladu startoval.
zhruba po půl roce používání přišla zima a mrazy . . . bylo asi -8°C a jednou ráno jsem zase nenastartoval, tak jsem šel do servisu kde mi ho prodali a reklamoval jsem ho.
přeměřili mi nabíjecí soustavu auta, prohlásili ji za funkční a mě nezbývalo než koupit další akumulátor a ten půlroční přijali na reklamaci.
asi po měsíci jsem se tam stavoval, jak to s reklamací vypadá . . . a vrátili mi peníze, takže ten nový jsem měl zadarmo.
jo mimochodem mi sdělili, že v tom špatném aku byl vadný jeden článek, prý výrobní vada.
a taky to byla VARTA.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Otkundes



Založen: Mar 14, 2010
Příspěvky: 1726

PříspěvekZaslal: ne říjen 29 2023, 20:36    Předmět: Citovat

No, nevím jak teď, ale kdysi platilo, že:
1. Nový akumulátor dosahuje plné kapacity po tří až pěti cyklech nabití a vybití
2. Akumulátor je třeba nabíjet do známek plného nabití. Tedy napětí na článku při nabíjení se ustálí na 2,8 V/článek, hustota ellytu 1,26 až 1,28 g/cm3 a tyto parametry se při dalším nabíjení již nemění.
Současné nabíječky můžou být nastaveny na ukončení nabíjení při nižším napětí (např. 2,4 V/článek), aby nedocházelo k masivnímu plynování a úbytku ellytu, rozkladem vody. Pak takový aku není nabit na svou plnou kapacitu.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
MiraSt



Založen: Apr 19, 2008
Příspěvky: 1535
Bydliště: Fryčovice

PříspěvekZaslal: ne říjen 29 2023, 21:04    Předmět: Citovat

To platilo při starých aku které měly všechny články pěkně spojené olovem vně a přístupný elektrolyt. Ještě mám hrotový zatěžovák na tyto aku. Dneska je to jeden zalitý kus a tam jednotlivě nenaměříš nic. Výhra jsou zátky kde změříš hustotu i doliješ destilku. Tak průběžne zjistíš jestli je ve všech článcích cca stejná hustota. Pokud ne tak aku to má nahnuté, ale ještě startuje.
Dnešní aku jsou "bezúdržbové". Počítá se s tím, že ho jenom nasadíš (vyměníš) v autě a o nic se nestaráš. My kteří tomu rozumíme, si víme rady jak i těm zalitým prodloužit život na max. Zásada je aku nabitý skoro na max aby neplynoval. Vhodné jsou různé udržovací nabíječky které nedávají víc než 13,7V. Sám to tak mám v garáži kde mám auto trvale připojené na UPS s voltmetrem (dodal jsem).
Aku jsem koupil v pneuservisu v Brušperku který provozuje revizní technik a aku na skladě má trvale připojené na konzervační dobíjení. Když mi ho prodával tak přede mnou ho zatížil ručním zatěžovákem, zda-li je dobrý. Rozumí tomu a ví co to chce na rozdíl od hyper-super marketu.

_________________
Posílal jsem elektřinu horníkům. Už dofárali. Důl Staříč - Paskov. Demolice běží naplno.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Otkundes



Založen: Mar 14, 2010
Příspěvky: 1726

PříspěvekZaslal: ne říjen 29 2023, 21:27    Předmět: Citovat

Ano, mám s tím stejnou zkušenost. Jen není jasné, zda výrobcem deklarovaných 60 Ah kapacity je vztaženo k plnému nabití aku, tedy ke svorkovému napětí 16,8 V (při zapnutém nabíječi), nebo k napětí 13,7 V až 14,4 V (aby aku neplynoval), což neodpovídá plnému nabití. Možná by to šlo vyčíst z datasheetu, nebo návodu k obsluze a údržbě toho aku.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
EKKAR



Založen: Mar 16, 2005
Příspěvky: 32887
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

PříspěvekZaslal: po říjen 30 2023, 0:23    Předmět: Citovat

Kapacita se udává pro nabití 2,8V/článek neboli svorkový napětí celýho aku 16,8V S PŘIPOJENÝM NABÍJEČEM. Baterka přitom bouřlivě plynuje. Po odopojení nabíječe se plynování přeruší, aku se nechá dobublat, případně doleje na správnou úroveň destilkou a zazátkuje. V klidovým stavu napětí samo spadne na hodnotu zhruba 12,3-12,5V. Takhle ponechaná baterie trpí samovybíjením zhruba 1% celkovýho náboje denně, modernější vápníková technologie menším, udává se i jen 0,5% denně.
V autě byla dřív běžná hodnota nabíjení nastavená na 14,4-14,5V, což byla i u vápníku hranice, na který teprve začínalo bouřlivý plynování, takže baterka neztrácela tolik vody z elektrolytu, jako na plným napětí 16,8V a co víc, do okolí se nerozstřikoval elektrolyt obsahující žíravinu - kyselinu sírovou. Kapacitně napětí 14,5V znamená nabití na cca 85% nejvyšší dosažitelný kapacity.

_________________
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě Mr. Green Mr. Green !!!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Crifodo



Založen: Oct 11, 2005
Příspěvky: 15005

PříspěvekZaslal: po říjen 30 2023, 5:22    Předmět: Citovat

Otkundes napsal(a):

Současné nabíječky můžou být nastaveny na ukončení nabíjení při nižším napětí (např. 2,4 V/článek), aby nedocházelo k masivnímu plynování a úbytku ellytu, rozkladem vody..

Nějaký úbytek vody u nehermetických baterií probíhá vždycky, čili ta "bezúdržbovost" znamená dřívější ukončení životnosti aku = víc olova, plastů, elektrolytu, energie na výrobu a dopravu oproti "údržbovým". Při množství autobaterií v provozu to můžou být pozoruhodně velká čísla, neboli bych čekal různé snahy zachránců Matky Gaiji a centrální eko-byra. Podobně jako čuráčiny s víčky a zákazy brček a uchošťourů. Ale ono nic?
Pamatujete někdo baterie zalité asfaltem v ebonitové skříňce, kde se dal koupit/vyměnit jednotlivý článek? dávno v křováckých, neosvícených dobách plýtvání a zmaru.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Otkundes



Založen: Mar 14, 2010
Příspěvky: 1726

PříspěvekZaslal: po říjen 30 2023, 6:08    Předmět: Citovat

Ekkare, potvrdil jste mi mé podezření. A „jsme doma“:
Jestli výrobce udává kapacitu 60 Ah při plném nabití a nabíjení se ukončuje při dosažení nižšího svorkového napětí na baterii, než by odpovídalo plnému nabití, pak se nelze podivovat, že jen částečně nabitá baterie dosahuje v reálu kapacitu úměrně nižší a majitel takové baterie, její plnou kapacitu nikdy nevyužije.

Crifodo, pamatuji baterie z produkce SSSR, 12 V, 145 Ah, jejichž články byly ve dřevěné bedně zality asfaltem. A pamatuji i baterie Akuma 12 V, 165 Ah, („tatrovácké“) suché, nabité, se zeleným kroužkem, nalisovaným nahoře mezi články a písmenkem N (nabité). Ty se musely nalít elektrolytem o hustotě 1,28 g/ml, hlídat jejich teplota (případně je chladit vodou), po asi čtyřech hodinách ještě dolít ellytem a hned nabíjet polovičním nabíjecím proudem.
S údržbou těchto těžkých potvor, jsem se za mlada něco vyblbnul.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
ferro0



Založen: May 31, 2011
Příspěvky: 652
Bydliště: Jablonecko

PříspěvekZaslal: po říjen 30 2023, 7:48    Předmět: Citovat

Podle data code je výroba 07/2023

Vyzkouším nabít novější nabíječkou ULGD 5.0 C1

7 stupňů nabíjení:

1. Ochrana proti přepólování a diagnóza
2. Oživení / desulfatizace
3. Spuštění nabíjení s vysokou intenzitou proudu
4. Nabíjení do 80 %
5. Absorpce – nabíjení do 100 %
6. Udržovací nabíjení a monitorování
7. Dobíjení podle potřeby
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
hajeklubos



Založen: May 01, 2008
Příspěvky: 688
Bydliště: Praha 5

PříspěvekZaslal: po říjen 30 2023, 17:28    Předmět: Citovat

Fero já bych se za kapacitou baterie příliš nehonil. Ta se bude měnit stupněm nabití, teplotou, jakým proudem vybíjíš a co vlastně považuje výrobce nabíječky za 100 procent. Je otázka jestli je na svorkách baterie 16,5 až 16,8V což by mělo být cca těch 100procent podle fyziky PB baterky. Měřil jsi to? Já ubírám od cca 15V na 1/40 C. Nabíjím pomalu " železem a mědí ". Je to baterka na nabíječce a nic dalšího. Automatické nabíječky to obvykle vypínají okolo 14,5V aby to neplynovalo. Tak co je vlastně těch 100procent? Fčíl mudruj. Já se soustředím na to, jaké napětí zůstane na svorkách, když zatížíš baterku 300A na 5s. Mělo by tam zůstat min 8.5V, tak se spolehlivě roztočí starter, o to jde. Je to o vnitřním odporu.
Luboš
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
MiraSt



Založen: Apr 19, 2008
Příspěvky: 1535
Bydliště: Fryčovice

PříspěvekZaslal: po říjen 30 2023, 21:51    Předmět: Citovat

>> A pamatuji i baterie Akuma 12 V, 165 Ah, („tatrovácké“) suché, nabité, se zeleným kroužkem, nalisovaným nahoře mezi články a písmenkem N (nabité). Ty se musely nalít elektrolytem o hustotě 1,28 g/ml, hlídat jejich teplota (případně je chladit vodou), po asi čtyřech hodinách ještě dolít ellytem a hned nabíjet polovičním nabíjecím proudem. << Taky pamatuju. Na vojně jsme je měli vedle uložené techniky v autoparku.
_________________
Posílal jsem elektřinu horníkům. Už dofárali. Důl Staříč - Paskov. Demolice běží naplno.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Kremik



Založen: Mar 30, 2012
Příspěvky: 3573
Bydliště: Havířov

PříspěvekZaslal: po říjen 30 2023, 23:36    Předmět: Citovat

Baterii lze dobít na 100% i bez divokého plynování při zvýšeném napětí. Akorát to déle trvá.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Svářečky, UPS, nabíječe, měniče, zdroje, trafa a další Časy uváděny v GMT + 1 hodina
Jdi na stránku 1, 2  Další
Strana 1 z 2

 
Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.
Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům
Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory

Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Forums ©
Nuke - Elektro Bastlirna

Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.


PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Čas potřebný ke zpracování stránky 0.15 sekund