Založen: May 31, 2011 Příspěvky: 652 Bydliště: Jablonecko
Zaslal: ne říjen 29 2023, 16:51 Předmět: Měření kapacity autobaterie
Zdravím,
kupoval jsem nový Varta akumulátor 12V 60Ah 540AEN, který jasem dobyl a změřil kapacitu při proudu 6A do napětí 11.1V a naměřil pouze kapacitou 45Ah. Znovu nabil/vybil a kapacita je jen 40Ah. Elektronickou zátěž mám z aliexpressu, kterou jsem kontroloval na přesnost měření a je v pořádku. Zapojení měřícího kabelu k zátěží mám čtyřvodičově pro kompenzaci úbytku napětí na kabelu. Nebo mám měřit s jiným proudem a konečným napětím.
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32887 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: ne říjen 29 2023, 20:09 Předmět:
10,5V pod zátěží je moc hluboký vybití. Všude se o PB baterkách píše, že by se neměly vybíjet hloubš, jak na hodnotu 1,8V na článek, pak že začínají nevratný degenerativní změny. Na 12V neboli 6-článkovej aku to dělá přesně 10,8V při zatížení. Toho jsem se zatím ve svojí "olovonabijácký" praxi vždycky držel a osvědčovalo se mi to. _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Založen: Nov 28, 2006 Příspěvky: 12273 Bydliště: Česká Třebová
Zaslal: ne říjen 29 2023, 20:33 Předmět:
ferro0 napsal(a):
nový Varta akumulátor 12V 60Ah 540AEN, který jasem dobyl a změřil kapacitu při proudu 6A do napětí 11.1V a naměřil pouze kapacitou 45Ah. Znovu nabil/vybil a kapacita je jen 40Ah.
jak je to dlouho ?
jaké je na těle akumulátoru datum výroby ?
nebylo to dlouho skladováno ?
. . . klidně může mít i výrobní vadu.
mě se stalo, že jsem také koupil nový akku, protože původní mizerně v chladu startoval.
zhruba po půl roce používání přišla zima a mrazy . . . bylo asi -8°C a jednou ráno jsem zase nenastartoval, tak jsem šel do servisu kde mi ho prodali a reklamoval jsem ho.
přeměřili mi nabíjecí soustavu auta, prohlásili ji za funkční a mě nezbývalo než koupit další akumulátor a ten půlroční přijali na reklamaci.
asi po měsíci jsem se tam stavoval, jak to s reklamací vypadá . . . a vrátili mi peníze, takže ten nový jsem měl zadarmo.
jo mimochodem mi sdělili, že v tom špatném aku byl vadný jeden článek, prý výrobní vada.
a taky to byla VARTA.
No, nevím jak teď, ale kdysi platilo, že:
1. Nový akumulátor dosahuje plné kapacity po tří až pěti cyklech nabití a vybití
2. Akumulátor je třeba nabíjet do známek plného nabití. Tedy napětí na článku při nabíjení se ustálí na 2,8 V/článek, hustota ellytu 1,26 až 1,28 g/cm3 a tyto parametry se při dalším nabíjení již nemění.
Současné nabíječky můžou být nastaveny na ukončení nabíjení při nižším napětí (např. 2,4 V/článek), aby nedocházelo k masivnímu plynování a úbytku ellytu, rozkladem vody. Pak takový aku není nabit na svou plnou kapacitu.
To platilo při starých aku které měly všechny články pěkně spojené olovem vně a přístupný elektrolyt. Ještě mám hrotový zatěžovák na tyto aku. Dneska je to jeden zalitý kus a tam jednotlivě nenaměříš nic. Výhra jsou zátky kde změříš hustotu i doliješ destilku. Tak průběžne zjistíš jestli je ve všech článcích cca stejná hustota. Pokud ne tak aku to má nahnuté, ale ještě startuje.
Dnešní aku jsou "bezúdržbové". Počítá se s tím, že ho jenom nasadíš (vyměníš) v autě a o nic se nestaráš. My kteří tomu rozumíme, si víme rady jak i těm zalitým prodloužit život na max. Zásada je aku nabitý skoro na max aby neplynoval. Vhodné jsou různé udržovací nabíječky které nedávají víc než 13,7V. Sám to tak mám v garáži kde mám auto trvale připojené na UPS s voltmetrem (dodal jsem).
Aku jsem koupil v pneuservisu v Brušperku který provozuje revizní technik a aku na skladě má trvale připojené na konzervační dobíjení. Když mi ho prodával tak přede mnou ho zatížil ručním zatěžovákem, zda-li je dobrý. Rozumí tomu a ví co to chce na rozdíl od hyper-super marketu. _________________ Posílal jsem elektřinu horníkům. Už dofárali. Důl Staříč - Paskov. Demolice běží naplno.
Ano, mám s tím stejnou zkušenost. Jen není jasné, zda výrobcem deklarovaných 60 Ah kapacity je vztaženo k plnému nabití aku, tedy ke svorkovému napětí 16,8 V (při zapnutém nabíječi), nebo k napětí 13,7 V až 14,4 V (aby aku neplynoval), což neodpovídá plnému nabití. Možná by to šlo vyčíst z datasheetu, nebo návodu k obsluze a údržbě toho aku.
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32887 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: po říjen 30 2023, 0:23 Předmět:
Kapacita se udává pro nabití 2,8V/článek neboli svorkový napětí celýho aku 16,8V S PŘIPOJENÝM NABÍJEČEM. Baterka přitom bouřlivě plynuje. Po odopojení nabíječe se plynování přeruší, aku se nechá dobublat, případně doleje na správnou úroveň destilkou a zazátkuje. V klidovým stavu napětí samo spadne na hodnotu zhruba 12,3-12,5V. Takhle ponechaná baterie trpí samovybíjením zhruba 1% celkovýho náboje denně, modernější vápníková technologie menším, udává se i jen 0,5% denně.
V autě byla dřív běžná hodnota nabíjení nastavená na 14,4-14,5V, což byla i u vápníku hranice, na který teprve začínalo bouřlivý plynování, takže baterka neztrácela tolik vody z elektrolytu, jako na plným napětí 16,8V a co víc, do okolí se nerozstřikoval elektrolyt obsahující žíravinu - kyselinu sírovou. Kapacitně napětí 14,5V znamená nabití na cca 85% nejvyšší dosažitelný kapacity. _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Současné nabíječky můžou být nastaveny na ukončení nabíjení při nižším napětí (např. 2,4 V/článek), aby nedocházelo k masivnímu plynování a úbytku ellytu, rozkladem vody..
Nějaký úbytek vody u nehermetických baterií probíhá vždycky, čili ta "bezúdržbovost" znamená dřívější ukončení životnosti aku = víc olova, plastů, elektrolytu, energie na výrobu a dopravu oproti "údržbovým". Při množství autobaterií v provozu to můžou být pozoruhodně velká čísla, neboli bych čekal různé snahy zachránců Matky Gaiji a centrální eko-byra. Podobně jako čuráčiny s víčky a zákazy brček a uchošťourů. Ale ono nic?
Pamatujete někdo baterie zalité asfaltem v ebonitové skříňce, kde se dal koupit/vyměnit jednotlivý článek? dávno v křováckých, neosvícených dobách plýtvání a zmaru.
Ekkare, potvrdil jste mi mé podezření. A „jsme doma“:
Jestli výrobce udává kapacitu 60 Ah při plném nabití a nabíjení se ukončuje při dosažení nižšího svorkového napětí na baterii, než by odpovídalo plnému nabití, pak se nelze podivovat, že jen částečně nabitá baterie dosahuje v reálu kapacitu úměrně nižší a majitel takové baterie, její plnou kapacitu nikdy nevyužije.
Crifodo, pamatuji baterie z produkce SSSR, 12 V, 145 Ah, jejichž články byly ve dřevěné bedně zality asfaltem. A pamatuji i baterie Akuma 12 V, 165 Ah, („tatrovácké“) suché, nabité, se zeleným kroužkem, nalisovaným nahoře mezi články a písmenkem N (nabité). Ty se musely nalít elektrolytem o hustotě 1,28 g/ml, hlídat jejich teplota (případně je chladit vodou), po asi čtyřech hodinách ještě dolít ellytem a hned nabíjet polovičním nabíjecím proudem.
S údržbou těchto těžkých potvor, jsem se za mlada něco vyblbnul.
Založen: May 31, 2011 Příspěvky: 652 Bydliště: Jablonecko
Zaslal: po říjen 30 2023, 7:48 Předmět:
Podle data code je výroba 07/2023
Vyzkouším nabít novější nabíječkou ULGD 5.0 C1
7 stupňů nabíjení:
1. Ochrana proti přepólování a diagnóza
2. Oživení / desulfatizace
3. Spuštění nabíjení s vysokou intenzitou proudu
4. Nabíjení do 80 %
5. Absorpce – nabíjení do 100 %
6. Udržovací nabíjení a monitorování
7. Dobíjení podle potřeby
Založen: May 01, 2008 Příspěvky: 688 Bydliště: Praha 5
Zaslal: po říjen 30 2023, 17:28 Předmět:
Fero já bych se za kapacitou baterie příliš nehonil. Ta se bude měnit stupněm nabití, teplotou, jakým proudem vybíjíš a co vlastně považuje výrobce nabíječky za 100 procent. Je otázka jestli je na svorkách baterie 16,5 až 16,8V což by mělo být cca těch 100procent podle fyziky PB baterky. Měřil jsi to? Já ubírám od cca 15V na 1/40 C. Nabíjím pomalu " železem a mědí ". Je to baterka na nabíječce a nic dalšího. Automatické nabíječky to obvykle vypínají okolo 14,5V aby to neplynovalo. Tak co je vlastně těch 100procent? Fčíl mudruj. Já se soustředím na to, jaké napětí zůstane na svorkách, když zatížíš baterku 300A na 5s. Mělo by tam zůstat min 8.5V, tak se spolehlivě roztočí starter, o to jde. Je to o vnitřním odporu.
Luboš
>> A pamatuji i baterie Akuma 12 V, 165 Ah, („tatrovácké“) suché, nabité, se zeleným kroužkem, nalisovaným nahoře mezi články a písmenkem N (nabité). Ty se musely nalít elektrolytem o hustotě 1,28 g/ml, hlídat jejich teplota (případně je chladit vodou), po asi čtyřech hodinách ještě dolít ellytem a hned nabíjet polovičním nabíjecím proudem. << Taky pamatuju. Na vojně jsme je měli vedle uložené techniky v autoparku. _________________ Posílal jsem elektřinu horníkům. Už dofárali. Důl Staříč - Paskov. Demolice běží naplno.
Časy uváděny v GMT + 1 hodina Jdi na stránku 1, 2Další
Strana 1 z 2
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.