Zdravím a žádám radu. Otec v přípravě na zimu chtěl dobít baterii. Auto přežilo, nenastartovat a koupil novou s tím, že už měla asi odslouženo. Celou dobu ležela v garáži až dnes jsem, před vyhozením připojil na měřák a ejhle-opačná polarita. O přepólování nemůže být řeč, přece není blbec ale po osmdesátce už se dějí všelijaké věci. Je šance vrátil správnou polaritu a jakým postupem? Je to VARTA 12V 68Ah, naprázdno má 12.6V a stěračový motor roztočí, větší zátěž nebyla po ruce. Měl bych pro ni uplatnění ale pokud je to blbost tak ať nemarním čas. Máte někdo zkušenost?
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 31967 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: ne červen 18 2023, 20:13 Předmět:
Olověná baterka má tu výhodu, že jak anoda, tak katoda obsahujou olovo, takže se přepólováním úplně nezlikviduje - jenom se poškodí a sníží se její životnost. O kolik záleží na tom, jak velkej byl proud během opačnýho nabíjení, jak moc došlo k mechanický destrukci vrstvy na povrchu desek. Myslím že stojí za pokus ji oživit a správně nabít, i když na provoz v autě už asi nebude mít "měchy" = bude mít zvýšenej vnitřní odpor a bude blbě startovat. _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Založen: Mar 29, 2009 Příspěvky: 4007 Bydliště: Olomouc
Zaslal: ne červen 18 2023, 20:28 Předmět:
Pokud máš možnost nastavit proud, tak nabíjej asi padesátinou kapacity. Něco nad 1A a občas kontroluj napětí na svorkách (při zapojeném nabíjení) až napětí dále nestoupá.
Pokud se podaří nabít alespoň na 12 - 13V, tak stejným proudem vybít do napětí cca 1.8V/článek a poté nabít za kontroly svorkového napětí. Podle dosažené hodnoty napětí se dá usuzovat na úspěšnost opravy. (Nad 14V to bude úspěch.)
Trvá to dlouho, proud nastavit spíše menší. Při větším proudu se převážně uvolňuje vodík, při nižším se rozkládá nežádoucí síran olovnatý, vyloučený na deskách.
Založen: Mar 05, 2006 Příspěvky: 672 Bydliště: Strachotín
Zaslal: ne červen 18 2023, 20:32 Předmět:
Do auta nepůjde ale určitě ji vyzkouším rozdýchat. Hodil jsem na ni H4 a uvidím ráno. Mám tady tupou nabíječku s jednou diodou, dá max. 4A tak ji pomalu napumpuju. Děkuji za podporu.
Založen: Nov 01, 2008 Příspěvky: 4297 Bydliště: Skalica
Zaslal: po červen 19 2023, 9:25 Předmět:
Ja som bol raz namilovany a zapojil som baterku v traktory opačne. Ona sa aj opačne nabila. Keď som vytriezvel tak som si to všimol, vybil som ju, prehodil tak ako má byť a zasa sa nabila na správnu polaritu. Potom ešte dlhé roky slúžila.
Založen: Mar 30, 2012 Příspěvky: 3571 Bydliště: Havířov
Zaslal: po červen 19 2023, 17:33 Předmět:
Vážně bych zvážil, jestli už ji nenechat tak. Zřejmě už má něco za sebou, opětovným přebitím ji zase jen zbytečně poškodíš. V podstatě pro Tebe nastal příznivý stav. Do auta ji prý nechceš, tak Ti může být jedno že má opačnou polaritu. Baterii to v podstatě jen prospěje. Kladné desky se rozpadají dříve než záporné. Pokud je předpoklad, a ten hádám je, že kladné desky už mají něco za sebou, nyní jako záporné ponesou menší zátěž, kterou ještě nějakou dobu vydrží. Záporné desky, doposud téměř bezvadné, si jako kladné ještě taky dlouho poradí. Vlastně nemáš důvod vracet to zpátky.
Založen: Mar 05, 2006 Příspěvky: 672 Bydliště: Strachotín
Zaslal: po červen 19 2023, 20:22 Předmět:
První co mě napadlo, nechat to tak. Jenže to znamená potíže ze svorkama, riziko že zapomenu a přehodím ale hlavně, nálepka na té baterce. O té by se mi zdálo Nicméně, operace se podařila. Naprázdno 13,2V a životnost ukáže čas. Solární panel 20W ji nabíjí, tak budu zatím provozovat a zima rozhodne. Děkuji všem za podněty a rady.
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.