Vítejte na Elektro Bastlírn?
Nuke - Elektro Bastlirna
  Vytvořit účet Hlavní · Fórum · DDump · Profil · Zprávy · Hledat na fóru · Příspěvky na provoz EB

Vlákno na téma KORONAVIRUS - nutná registrace


Nuke - Elektro Bastlirna: Diskuzní fórum

 FAQFAQ   HledatHledat   Uživatelské skupinyUživatelské skupiny   ProfilProfil   Soukromé zprávySoukromé zprávy   PřihlášeníPřihlášení 

Opačně nabitá autobaterie-jde zachránit?

 
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Auto - Moto technika
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor Zpráva
wlezley



Založen: Mar 05, 2006
Příspěvky: 672
Bydliště: Strachotín

PříspěvekZaslal: ne červen 18 2023, 19:52    Předmět: Opačně nabitá autobaterie-jde zachránit? Citovat

Zdravím a žádám radu. Otec v přípravě na zimu chtěl dobít baterii. Auto přežilo, nenastartovat a koupil novou s tím, že už měla asi odslouženo. Celou dobu ležela v garáži až dnes jsem, před vyhozením připojil na měřák a ejhle-opačná polarita. O přepólování nemůže být řeč, přece není blbec Smile ale po osmdesátce už se dějí všelijaké věci. Je šance vrátil správnou polaritu a jakým postupem? Je to VARTA 12V 68Ah, naprázdno má 12.6V a stěračový motor roztočí, větší zátěž nebyla po ruce. Měl bych pro ni uplatnění ale pokud je to blbost tak ať nemarním čas. Máte někdo zkušenost?
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
rnbw



Založen: Mar 21, 2006
Příspěvky: 33912
Bydliště: Bratislava

PříspěvekZaslal: ne červen 18 2023, 20:04    Předmět: Citovat

Kedysi to tu niekto na fore popisoval. Vybijes, potom pripojis na dostatocne blbu nabijacku a nabijes opacne.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
EKKAR



Založen: Mar 16, 2005
Příspěvky: 31847
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

PříspěvekZaslal: ne červen 18 2023, 20:13    Předmět: Citovat

Olověná baterka má tu výhodu, že jak anoda, tak katoda obsahujou olovo, takže se přepólováním úplně nezlikviduje - jenom se poškodí a sníží se její životnost. O kolik záleží na tom, jak velkej byl proud během opačnýho nabíjení, jak moc došlo k mechanický destrukci vrstvy na povrchu desek. Myslím že stojí za pokus ji oživit a správně nabít, i když na provoz v autě už asi nebude mít "měchy" = bude mít zvýšenej vnitřní odpor a bude blbě startovat.
_________________
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - TY MNĚ TAKY Mr. Green Mr. Green !!!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
jjilek



Založen: Mar 29, 2009
Příspěvky: 4000
Bydliště: Olomouc

PříspěvekZaslal: ne červen 18 2023, 20:28    Předmět: Citovat

Pokud máš možnost nastavit proud, tak nabíjej asi padesátinou kapacity. Něco nad 1A a občas kontroluj napětí na svorkách (při zapojeném nabíjení) až napětí dále nestoupá.
Pokud se podaří nabít alespoň na 12 - 13V, tak stejným proudem vybít do napětí cca 1.8V/článek a poté nabít za kontroly svorkového napětí. Podle dosažené hodnoty napětí se dá usuzovat na úspěšnost opravy. (Nad 14V to bude úspěch.)
Trvá to dlouho, proud nastavit spíše menší. Při větším proudu se převážně uvolňuje vodík, při nižším se rozkládá nežádoucí síran olovnatý, vyloučený na deskách.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail Zobrazit autorovy WWW stránky
wlezley



Založen: Mar 05, 2006
Příspěvky: 672
Bydliště: Strachotín

PříspěvekZaslal: ne červen 18 2023, 20:32    Předmět: Citovat

Do auta nepůjde ale určitě ji vyzkouším rozdýchat. Hodil jsem na ni H4 a uvidím ráno. Mám tady tupou nabíječku s jednou diodou, dá max. 4A tak ji pomalu napumpuju. Děkuji za podporu.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
kutilmil



Založen: Nov 01, 2008
Příspěvky: 4276
Bydliště: Skalica

PříspěvekZaslal: po červen 19 2023, 9:25    Předmět: Citovat

Ja som bol raz namilovany a zapojil som baterku v traktory opačne. Ona sa aj opačne nabila. Keď som vytriezvel tak som si to všimol, vybil som ju, prehodil tak ako má byť a zasa sa nabila na správnu polaritu. Potom ešte dlhé roky slúžila.
_________________
Prosím EKKARa, aby na moje príspevky nereagoval a do mojich vlákien nepísal. Ďakujem.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Kremik



Založen: Mar 30, 2012
Příspěvky: 3571
Bydliště: Havířov

PříspěvekZaslal: po červen 19 2023, 17:33    Předmět: Citovat

Vážně bych zvážil, jestli už ji nenechat tak. Zřejmě už má něco za sebou, opětovným přebitím ji zase jen zbytečně poškodíš. V podstatě pro Tebe nastal příznivý stav. Do auta ji prý nechceš, tak Ti může být jedno že má opačnou polaritu. Baterii to v podstatě jen prospěje. Kladné desky se rozpadají dříve než záporné. Pokud je předpoklad, a ten hádám je, že kladné desky už mají něco za sebou, nyní jako záporné ponesou menší zátěž, kterou ještě nějakou dobu vydrží. Záporné desky, doposud téměř bezvadné, si jako kladné ještě taky dlouho poradí. Vlastně nemáš důvod vracet to zpátky.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
wlezley



Založen: Mar 05, 2006
Příspěvky: 672
Bydliště: Strachotín

PříspěvekZaslal: po červen 19 2023, 20:22    Předmět: Citovat

První co mě napadlo, nechat to tak. Jenže to znamená potíže ze svorkama, riziko že zapomenu a přehodím ale hlavně, nálepka na té baterce. O té by se mi zdálo Very Happy Nicméně, operace se podařila. Naprázdno 13,2V a životnost ukáže čas. Solární panel 20W ji nabíjí, tak budu zatím provozovat a zima rozhodne. Děkuji všem za podněty a rady.


Varta_12V.jpg
 Komentář:
 Velikost:  104.5 kB
 Zobrazeno:  63 krát

Varta_12V.jpg


Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Auto - Moto technika Časy uváděny v GMT + 1 hodina
Strana 1 z 1

 
Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.
Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům
Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory

Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Forums ©
Nuke - Elektro Bastlirna

Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.


PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Čas potřebný ke zpracování stránky 0.13 sekund