Zaslal: út červenec 17 2018, 14:48 Předmět: Regulátor otáček
Ahoj. Potřebuju udělat regulátor otáček pro stěračovej motorek. Regulační obvod bych chtěl udělat s tyristorem. To kvůli jednoduchosti a hlavně tyristorová regulace reguluje otáčky ne jenom výkon. Ale všechny tyristorový regulátory na 230V mají v řídící elektrodě diak který se proráží asi při až 35V. A já to potřebuju udělat na 12V. Co kdybych diak vynechal nebo místo něj dal diodu
Založen: Aug 10, 2007 Příspěvky: 661 Bydliště: 3 km od Humenného
Zaslal: út červenec 17 2018, 15:18 Předmět:
Ok, ja som myslel, že sa jedná o reguláciu v aute.
EDIT: raz som robil na vyskúšanie reguláciu tyristorom pri napätí 12V. Riadenie zabezpečovali 2 tranzistory, ale nemal som to usmernené. Bol by problém, keby si vynechal gretza?
Založen: Dec 02, 2011 Příspěvky: 2676 Bydliště: Jaroměř
Zaslal: út červenec 17 2018, 16:12 Předmět:
Tak pokud je to komutátorák s magnetama a napájí se usměrněnym napětim bez vyhlazení,větší šroubovej tyristor se zavře tim,že proud klesne pod přídržnou hodnotu(zavíral se ikdyž jsem ten motor napájel spínákem).Bylo to teda jenom v režimu on/off,zkoušel jsem tim motorem donesený tyristory,jestli nejsou probitý a reagujou na G.
BTW.klidně můžou 2 tyristory nahrazovat 2 diody v tom můstku(třeba plusový) a z toho napájet motor.U toho PWM záleží jakej motor a jaký PWM se použije(některej motor stojí a píská u zapojení PWM,se kterym jiný motory fungujou).Při jednom zapojení s pomalou frekvencí (asi 120Hz) šel stěračovej motorek z rencka řídit jenom asi 40-99% výkonu,s jinejma PWM buď ještě v menšim rozsahu nebo stál,pískal a smrděl.Pokud je ale třeba FIAT nebo škodováckej,tak ten PWM snese.
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 31903 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: út červenec 17 2018, 16:23 Předmět:
Tyristor na motorek pro 12V není zrovna nic moc, lepší je když už jo je nutný pulsně regulovat, použít nějakej příhodnější FET. A to i když je napájení jen usměrněný, bez filtrace.
Pískání a nehejbání se motorků napájenejch pulsně může souviset s tím, že někdy jsou jako stejnosměrný použitý motorky s vinutým statorem neboli v podstatě univerzální, u kterejch vyšší frekvence způsobuje vinou vysoký indukčnosti statorovýho vinutí pokles proudu motorkem a ten se pak hůř rozbíhá.
Je potřeba taky rozlišit měniče určený pro napájení střídavejch motorků, který pomocí relativně vysoký spínací frekvence modulujou na svým výstupu sinusovku - tam bejvá kmitočet v řádu kHz a stejnosměrný motorky na něj samozřejmě nefungujou.
Pro regulaci motorku na 12V bych prostě použil klidně i jen to nejjednodušší zapojení s časovačem NE555 a s výstupem v podobě výkonovýho spínacího FETu - a spínací frekvenci bych rozhodně nevolil vyšší jak asi 1kHz, u nějakýho 60-100W (třeba větrákovýho z topení auta) klidně i menší, vůbec bych se nebál použít klidně i jen 100Hz. _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Založen: Feb 02, 2005 Příspěvky: 9923 Bydliště: Luhačovice
Zaslal: út červenec 17 2018, 17:04 Předmět:
Nechal bych to na těch 100Hz, co lezou z grece a jen řídit šířku pulsů do tyristoru a hotovka.
Výborný zapojení s tyristorama, upravitelný i na nízký pulsující ss napětí jsou v knížce Holub-Zíka: "Praktická zapojení polovodičových diod a tyristorů".
SNTL 1971, zhruba od strany 122, ale doporučuju proštudovat celou. Jsou tam věci, co se dneska už možná ani neučí.
Konkrétně jsem předělával na 110V obr. 116 a po zkušenosti pak na 24V obr. 117. Není problém to upravit na jiné napětí. Jsou tam i poměrně pochopitelné postupy, jak na to. S nízkým napětím mohou být použité i laciné součástky s nižším dovoleným napětím /KT701-703 apod/ a vyjde to na pár šušňů.
To kvůli jednoduchosti a hlavně tyristorová regulace reguluje otáčky ne jenom výkon.
to není přesně, tyristorová klasika k vrtačkám využívala toho, že bržděný motor díky většímu proudu přispíval k dřívějšímu buzení tyristorů a tím částečně kompenzoval snížení otáček. Ale to se odehrávalo na 230V přičemž řídicí napětí do tyristoru bylo nepoměrně menší, u motoru na 12V to indukované protinapětí asi stačit nebude.
Založen: Feb 02, 2005 Příspěvky: 9923 Bydliště: Luhačovice
Zaslal: út červenec 17 2018, 17:57 Předmět:
Přesněji řečeno, u sériového univerzálního vrtačkového motoru se využívalo indukovaného protinapětí kotvy.
To u stejnosměrného motorku s permanentem asi padá.
Mně to minimálně jedno upravené zapojení pěkně drželo i krouťák, ale to byly oba typické univerzály, tedy s vinutým statorem.
Ten na 24V byl z nějaké bezpečnostní vrtačky, nebo z nějakého takového nářadí na 24V. Určitě držel taky, pohánělo to nějakou navíječku ocelových drátků se silně laickou obsluhou a proto na 24V.
...Ale všechny tyristorový regulátory na 230V mají v řídící elektrodě diak který se proráží asi při až 35V. A já to potřebuju udělat na 12V. Co kdybych diak vynechal nebo místo něj dal diodu
Nahrazením diaku diodou nelze zachovat princip činnosti. Místo diaku lze použít zapojení s tranzistorem UJT nebo jeho dvoutranzistorovou (NPN/PNP) náhradou.
Přesněji řečeno, u sériového univerzálního vrtačkového motoru se využívalo indukovaného protinapětí kotvy.
To u stejnosměrného motorku s permanentem asi padá...
A proč by mělo?
sinclair napsal(a):
...Mně to minimálně jedno upravené zapojení pěkně drželo i krouťák,...
Založen: Feb 02, 2005 Příspěvky: 9923 Bydliště: Luhačovice
Zaslal: st červenec 18 2018, 21:07 Předmět:
Myslím si, že ss motorky s magnetem nebudou při zatížení to protinapětí dávat dostatečně velké.
Nemyslel jsem, že drželo otáčky i krouťák zároveň.
Napsal jsem, že pěkně drželo i krouťák, myšleno při zatížení v nízkých otáčkách. Protože jsem to původně nečekal tak dobré.
I mně, oproti Tobě masare úplnému volovi, je jasno, že tohle zapojení nemůže držet stálý otáčky i krouťák zároveň.
Časy uváděny v GMT + 1 hodina Jdi na stránku 1, 2Další
Strana 1 z 2
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.