Chci použít halogenku ( konkrétně autožárovku H4) jako předřadný odpor, pojede přibližně na polovičním napětí. Jak se chová halogenka při podžhavení? Mám obavu, že nebude fungovat halogenový cyklus a žárovka moc nevydrží.
Založen: Oct 30, 2010 Příspěvky: 6609 Bydliště: Praha
Zaslal: čt červen 28 2018, 10:36 Předmět:
Máš v plánu běžet halogenku trvale, nebo jen občas? Na úplně trvalý běh to vhodné určitě není, na občasný běh sice nepojede asi optimálně halogenový cyklus, ale vzhledem k podžhavení bude opotřebení vlákna malé a nepředpokládám, že by měla být životnost žárovky nějak tragická. _________________ Krátce před tím, než se to rozbilo, tak to ještě fungovalo...
u nějaké halogenky na 230V doporučovali při provozu ze stmívačem občasný "běh naplno", aby se usazený wolfram na skle vrátil zpět na vlákno - v opačným případě baňka bude černat a halogenka odejde jako obyčejná žárovka.
Založen: Sep 10,
2004 Příspěvky: 19531 Bydliště: Jičín, Český ráj
Zaslal: čt červen 28 2018, 12:25 Předmět:
Ještě si dovolím upozornit na nelinearitu V-A charakteristiky žárovky: při polovičním napětí může být její odpor i menší, než poloviční proti odporu při plném napětí a plném svitu. _________________ Těm, kdo si nevybírají odpovědi na soukromé zprávy, už příště neodpovím. Tak.
Založen: Sep 10,
2004 Příspěvky: 19531 Bydliště: Jičín, Český ráj
Zaslal: čt červen 28 2018, 12:41 Předmět:
Není.
Záporný odpor by byl, kdyby při zvyšování napětí (v určitém rozsahu možných hodnot) proud klesal. Ale on u žárovky roste, jen pomaleji, není v lineárním vztahu k napětí. _________________ Těm, kdo si nevybírají odpovědi na soukromé zprávy, už příště neodpovím. Tak.
No, když napíšeš, že při polovičním napětí je odpor menší než polovina odporu, který má při plném napětí (a svitu), pak to přece znamená, že proud při polovičním napětí je větší než při plném napětí. A to je záporný odpor.
p.s. Něco podobného tady nedávno tvrdil sinclair se svojí H4.
Založen: Sep 10,
2004 Příspěvky: 19531 Bydliště: Jičín, Český ráj
Zaslal: čt červen 28 2018, 13:57 Předmět:
Jo, takhle, máš pravdu, trochu jsem to přehnal. Nicméně zkusil jsem tu jakousi historickou obyčejnou žárovku 12 V/ 4W a naměřil jsem 0,35 A při 12 V, 185 mA při 5 V a 145 mA při 2,5 V. Já vím, není to méně, než polovina, konstantní to ale taky není.
Tady dojde k samostabilizaci: snížím napětí, klesá proud, chladne vlákno. Tím se zmenšuje jeho odpor, takže proud neklesá přímo úměrně napětí.
V podstatě je celý proces rovnovážný - když teplota vlákna při konkrétním napětí dostoupí takové výše, že připojené napětí na jeho odporu neumí spáchat takový výkon, ze kterého by po vykrytí všech tepelných ztrát vlákna ještě zbylo na větší rozžhavení, ustálí se na ní a dál nestoupá ani neklesá. _________________ Těm, kdo si nevybírají odpovědi na soukromé zprávy, už příště neodpovím. Tak.
Založen: Mar 28, 2012 Příspěvky: 7827 Bydliště: Brno
Zaslal: čt červen 28 2018, 14:15 Předmět:
Nějak tak to koncipovali v Šilejisu, ne? Tam byla járofka ve stabilizátoru nap. napětí. _________________ Civilizace založená na oboustranné lepící pásce nemůže dobře skončit...
I kdyby se z tebe jednou stal král, neodsuzuj lidi, kteří ti nebudou provolávat slávu- raději se zeptej sám sebe, proč tomu tak není...
Založen: Jul 21, 2006 Příspěvky: 25741 Bydliště: skoro Brno
Zaslal: čt červen 28 2018, 14:17 Předmět:
Tenhle jev se používal třeba ke stabilizaci amplitudy sinus oscilátorů. Jenže když se to udělalo blbě, při změně frekvence se amplituda třeba minutu houpala, než se to ustálilo... _________________ Pro moje oslovení klidně použijte jméno Zdeněk
Správně navržené zapojení je jako recept na dobré jídlo.
Můžete vynechat půlku ingrediencí, nebo přidat jiné,
ale jste si jistí, že vám to bude chutnat[?]
Toľko teórie, teraz z praxe. Neriešte legálnosť. Na oktávke II mám ako denné svietenie podžhavené hmlovky na 60% tak, ako 90% ostatných predfejsových OII. Už štyri roky. Denne jazdím priemerne hodinu. Stále mám tie isté žiarovky. Koľko toho odsvietili predo mnou, netuším.
Založen: Sep 10,
2004 Příspěvky: 19531 Bydliště: Jičín, Český ráj
Zaslal: čt červen 28 2018, 19:43 Předmět:
Nevím, co je na tom nelegálního: stejně předžhavuji halogenku v projektoru Meos, aby nenabíhala za studena (a to to vinutí na motoru má nějaký nepřehlédnutelný vnitřní odpor, takže samo o sobě omezí proudový náraz i do studeného vlákna), žárovka s planovanou životností 15 hodin má nasvíceno přes 100 hodin (naposledy, když jsem tu o tom psal, to bylo kolem 80, ale to už jsou tři roky, od té doby se projektor zase párkrát proběhl, protože jsem se pokoušel udělat kamerovou kopírku).
Ale zpět k té homologaci v autě: na hlavní světla mají Japonci dlouhé přívody (plus na společný kontakt světla, od žárovky zpět vodiče k přepínači dálková/klopená/světelná houkačka, od přepínače pohyblivý kontakt je vedený na kontakty relé světel (u staších tam ani to relé není, jde to rovnou na spínač v páčce), od něj na konektor D.R.L. (v něm je obvykle jen propojka) a z konektoru pokračuje na kostru. Součet odporů vodičů, které jsou v sérii se žárovkou omezuje nárazový proud do studeného vlákna pod asi 40 A, přičemž po rozsvícení vlákna se tento sériový odpor stane zanedbatelným, protože přes něj leze do každé žárocky nanejvýš 5 A. A žárovky drží.
Když se vrátím k obvodu D.R.L., tak ten třeba u Suzuki sestává z PWM regulátoru a odporu 1 Ω / 50 W, který se umísťuje na stěnu motorového prostoru, aby skrz jrxt za jízdy dobře táhlo, a spínače s výkonovým FETem, který zajišťuje i softstart. Žhaví to klopená světla asi 60% výkonu (původním spínačem na páčce lze přemostit na svícení plným výkonem, ostatně na dálková tento obvod také vliv nemá), takže svítivostí splňují požadavky na světla pro denní svícení, jen barvou jsou trochu žlutší. Pokud to u nás někdo má (dovezl si auto z Německa), nemám zprávy o tom, že by tím podžhavením žárovky nějak trpěly. Ale hlavně - je-li D.R.L. už na voze namontovaný, má evropskou homologaci a je tedy akceptovatelný i na našich STK.
Dnes už to asi není aktuální, skoro všechny modely od roku 2010 vyrobené pro náš trh už mají světla pro denní svícení v základní výbavě. _________________ Těm, kdo si nevybírají odpovědi na soukromé zprávy, už příště neodpovím. Tak.
Založen: Nov 18, 2009 Příspěvky: 1638 Bydliště: Blansko
Zaslal: čt červen 28 2018, 19:53 Předmět:
Hill: O nelinearitě odporu žárovky vím, proto ji tam chci dát, má do jisté míry stabilizovat zatěžovací proud.
passion: dík za zkušenost, takže to vypadá, že nebude problém.
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 31873 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: čt červen 28 2018, 19:58 Předmět:
passion napsal(a):
Toľko teórie, teraz z praxe. Neriešte legálnosť. ...
Hill napsal(a):
Nevím, co je na tom nelegálního:...
To, že to tak právě u tý ochcáfky NENÍ HOMOLOGOVANÝ, i když to jiný značky a i jiný typy a dokonce přímo ze shodnýho koncernu používají taky. Tady je v naší legislativě strašnej nepoměr vůči jinejm - běžně ve světě je umožněný, aby světlo, který je homologovaný pro silniční provoz v nějakým typu a značce vozidla bylo použitý i do jinýho typu a dokonce i do jiný značky a hlavně ve stejným režimu - tzn. že podžhavenej světlomet z VW jde kdekoliv ve světě použít třeba do japonskýho auta, pokud splňuje další předpisy třeba o nastavení a neoslňování, i když v tom japoncovi původní světla podžhavenej režim neumožňovaly. Tenhle příklad berte jako by to byl tuning, spojenej s přetvarováním dílů kastle, aby to pasovalo i tvarově - jinak je to samozřejmě nesmysl. U nás ale legislativa striktně zakazuje používat ten původní režim, povoluje se jenom použití schválenýho typu i pro jiný vozidlo, ale už není povolenej právě ten podžhavenej režim.
Stručně řečeno - u nás způsob svícení světlometu určuje homologace původního typu vozidla, kdežto všude jinde ve světě to určuje homologace toho samotnýho světlometu. A netýká se to jen světel, ale i dalších částí včetně motorů - proč si jinak myslíte, že u nás nejde vestavět například do fábule pohonnej agregát z Pola, i kdyby se tam 10x nakrásně vešel - tak pokud má jinej písmennej kód, podle našich předpisů se to prostě legálně nedá. Přitom v Dojčích to legální je a poměrně běžně se to tam i dělá... Tomu se taky dá říkat "jednotný právní prostředí v rámci €U". Chce se mi blejt, velebnosti ... _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.