Založen: Feb 02, 2005 Příspěvky: 9923 Bydliště: Luhačovice
Zaslal: so červen 16 2018, 18:53 Předmět:
Já to pochopil tak, že se z 24V rozvodu ze solárů /asi už je těch 24V zregulovaných solárním reglerem, jinak by to lítalo nahoru - dolů/ se mají nabíjet klasický 12V akumulátory.
Takže je potřeba sestupnej měnič, ale s ampérmetrem, limitací proudu /aby fungoval jako zdroj proudu - I charakteristika/, anebo s jemnou regulací výstupního napětí od např. 12,5V do 15V plus ten ampérmetr - aby bylo jisto, co vlastně do toho aku teče.
Rozsah třeba 2 - 30V je pak naprosto zbytečný a spíš to nastavení nabáíjecího proudu zkomplikuje: do 12,5V se nebude nic dít a až při určitém spádu začne procházet nabíjecí proud. Půl dráhy regulátoru bude "mrtvé" a v druhé půlce to zase s každým, sebemenším pohybem strmě poletí nahoru, myslím tím proud.
Dráhu regulačního prvku je třeba do těch 12V potlačit, jako třeba nulu u voltmetru a rozsah 12,5V - 15V na ni roztáhnout, aby nastavení nabíjecího proudu bylo komfortní.
Přo dostatku energie bych na to já použil jednoduchý a spolehlivý lineární regulátor z asi šesti součástek dohromady - i s roztažením a osekáním dráhy poťáku.
Ale protože tazatel nechce přebytek napěťového spádu protápět, tak navrhuju ubastlit jednoduchý PWM regulátor s předimenzovaným výkonovým prvkem /klidně i nesmrtelná KD501/, ochranami proti přepětí, proti přepólování akumulátoru a upraveným regulačním rozsahem tak, aby chodil v požadovaném rozsahu středního proudu do akumulátoru.
Řek bych, že by to mohla zvládnout i 555 s hromádkou šrotu okolo.
Založen: Jan 26, 2014 Příspěvky: 119 Bydliště: Veselí nad lužnicí
Zaslal: so červen 16 2018, 21:26 Předmět:
Dobře ste se trefili že ze soláru už mám regulátor,ten nabijí aku a já chci využít přebytky na dobíjení aku v os. vozech.Takže to musí bejt spolehlivé.
Napadá mě použít od Victronu DC/DC měnič 24/12V 10A a tomu dodělat regulaci.Protože tento měnič sem neměl v ruce tak nevím,možná je vněm trimr na doladění výstupního napětí a tím si pomoct
Založen: Jun 29, 2011 Příspěvky: 791 Bydliště: u Kolína
Zaslal: ne červen 17 2018, 8:34 Předmět:
Začíná tu být už pěkně veselo Sice tazatel nenapsal zda chce bastlit či kupovat,ale kdyby přeci jen si chtěl počuchat kalafůnu tak tu šamponek před mnoha měsíci zanechal schema na jednoduchý regulátor,který by na případné pokusy měl stačit. ZDE:
Založen: Mar 05, 2007 Příspěvky: 6086 Bydliště: Jesenice u Prahy
Zaslal: ne červen 17 2018, 12:13 Předmět:
Rada tu už byla a opakovaně, ať si koupí za 100Kč i s poštovným čínskej 10A měnič s obdélníkovou charakteristikou a provozuje ho na 5A.
Za tu stovku to bude určitě lepší, než nějaké konstrukční mrdky od sinclaira, nebo šamponka.
Založen: Jan 26, 2014 Příspěvky: 119 Bydliště: Veselí nad lužnicí
Zaslal: ne červen 17 2018, 17:08 Předmět:
tak dnes v mém mini solárním systému zase mám přebytky.Využití na dobíjení Aku v os. vozech musí bejt na 1 místě bezpečný pro auto!! Nebráním se koupit a následně upravit výrobek na své požadavky.Protože Aku v autě je pokaždé jiná, jiný nabíjecí proud.Samozdřejmě musím výrobek doplnit o ampermetr a poťákem seřídit nabíjecí proud.Jak sem uvedl výše měnič Victron
má? trimr na seřízení výstupního napětí 12,5-15V .Tímto bych seřizoval nabíjecí proud do AKU.Na vstup dát baterii kondenzátoru s tlumivkou a na výstup tranzil trerý by při přepětí vše zkratoval a odpojil pojistku.Při určitých opravách musí Aku být zapojená na voze a proto nesmí napětí vyskočit nad 16V.Zeptám se nemá někdo tento měnič od Victronu doma?
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32008 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: ne červen 17 2018, 17:36 Předmět:
Standahorusice napsal(a):
...Využití na dobíjení Aku v os. vozech musí bejt na 1 místě bezpečný pro auto!! Nebráním se koupit a následně upravit výrobek na své požadavky.Protože Aku v autě je pokaždé jiná, jiný nabíjecí proud.Samozdřejmě musím výrobek doplnit o ampermetr a poťákem seřídit nabíjecí proud.
Blbost. S bezpečností pro auto se dá souhlasit, ale s tím různým proudem pro různý baterky je to pitomost. Stačí jednoduše nastavit jeden proud vhodnej pro nejslabší baterky a tím pak nabíjet všecky - na nabíjenou baterku dáš lísteček s časem zapojení a množství dobitý energie vypočítáš jednoduše z proudu a doby připojení. Samozřejmě menší kapacitu tak dobiješ dřív, vyšší to bude trvat dýl - ale nic ti nebrání si tam dát přepínač. Ale ten přepínač už zavání možností, že ho někdo sice aktivní, ale blbej jak troky přepne do nesprávný polohy a poškodí tím baterku v autě. Těch 5A cos napsal jako první nástřel musí vyhovět dneska každýmu běžnýmu autu ASPOŇ NA ČÁSTEČNÝ DOBITÍ - na oživení baterky určitě. Velikost proudu není vůbec životně důležitá - na tom záleží jen rychlost, s jakou je baterka dobitá na plnou kapacitu.
Standahorusice dál napsal(a):
Při určitých opravách musí Aku být zapojená na voze a proto nesmí napětí vyskočit nad 16V.Zeptám se nemá někdo tento měnič od Victronu doma?
Na tohle ti nepomůže žádnej měnič, na tohle ti pomůže jedině dobře nastavená napěťová ochrana, respektive limitér, kterej se chová jako výkonová zenerka = nenechá napětí na baterce a tím i na celým autě stoupnout nad nastavenou mez. Když nebudeš mít dobře nastavenou mez odpojení nabíječky nebo ten napěťovej limitér, kterej je v podstatě to samý, co balancér pro Li-Ionky, akorát stačí 1 pro celou Pb baterku a není potřeba ho dělat pro každej článek extra, můžeš i při nabíjení přes step-down měnič při jeho poruše na auto přivést napětí vyšší než je správný a vyčudit tak všecko na coi to přijde... _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32008 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: ne červen 17 2018, 17:55 Předmět:
Ty sám, nabíječkou. Ale v autě do něj alternátor cpe šťávu jak bagrem do kombíku, dokud napětí v soustavě nedosáhne 14,4 - 14,5V podle nastavení regleru. Uvědom si, že alťas dává furt plnej výkon, dokud má buzení - drží napětí a proud z něj odebíranej je určovanej jen a jen zátěží. Pokud baterka bere, altík dává... A při vnitřním odporu akumulátoru v řádu tisícin ohmu stačí pro 10A rozdílu změna v napětí opravdu jen o maličko .... _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.