Zaslal: út duben 03 2018, 9:35 Předmět: Návrh obvodu - tlačítko k zamykání/odemykání automobilu
Zdravím,
opět, jelikož nejsem příliš zdatný při návrhu elektronických obvodů, žádám vás, zkušenější k pomoci. Do svého auta chci přidat tlačítko, po jehož stisknutí se zamkne automobil a po opětovném stisknutí se opět odemkne. Nějaké řešení se miv hlavě nese, ale je velice nepraktické a využívá především logiky z relátek(spousta relátek). Ale já bych radši něco menšího, s menší spotřebou a něco v čem nebude cvakat jak splašený. Takže vlastně potřebuju, aby výstupem byly dva vodiče, na nichž při stisku tlačítka bude na jednom +, na druhém - a při opětovném stisku naopak.. Napětí samozřejmě 12V. Za návrh řešení předem všem děkuju.
Auta, která jsem používal, měla vždy 2 tlačítka, extra pro zamknutí a odemknutí. Nikdy mě nenapadlo, že by stačilo jedno. Ještě si to promysli.
Moje druhé auto (Renault Megane) má jen jedno tlačítko, které zastává obě funkce. Já se pro toto řešení rozhodl z důvodu úspory místa (více tlačítek se nevleze).
A jo, díky. Něco jsem tam našel a v mém případě by asi nejjednodušší bylo použít mikrospínač v zámku jako pamatováček stavu a dále dvě relátka, která obstarají veškerou logiku. Jenže budu muset gumovou průchodkou ve dveřích protáhnout další dráty a moc dobře si pamatuju, jakej to byl porod naposled. Do doby než se pustím do drátkování jsem však otevřen dalším nápadům.
Pro ujasnění. Řidiči jednotka centrálu nemá vstup na tlačítko ani mikrospínač ze zámku, je tedy nutné ovládat motorky přímo a to přehazováním polarity. ŘJ jde tady úplně mimo.
V principu např. takto. Paměťové relé má pojmenování od slova paměť.
Je nutno zohlednit problematiku elektroniky v prostředí automobilu a obvod ošetřit různými ochranami a blokováním.
Já skopal dohromady tuto hrůzu s použitím spínače v motorku. Problematika tohoto zapojení je, že při stisku tlačítka by se to zamykání zbláznilo a po dobu držení tlačítka by lítalo tam a zpět jak splašený. Nějak bych to možná vyřešil přidáním druhého relátka do obvodu, ale pokud máte někdo nějaký nápad, jak tohle zapojení dotáhnout do konce, tak prosím. Tohle řešení by bylo asi nejjednodušší.
Tak se sepne zase druhé relé, jako při druhém stisku.
Uvedené schema je ideové a vyžaduje relé s bezpečnou vzdáleností kontaktů proti "prohoření", což se u jiskřících kontaktů může snadno stát. Z tohoto pohledu je snad vhodnější následující zapojení, které používá koncový spínač jako pracovní.
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.