Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32001 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: čt únor 08 2018, 13:04 Předmět:
Oba dva jste "f.u.c.k.t." znalci. Jednak ta mašina je ČESKOSLOVENSKÁ, protože byla vyrobená před rokem 1993 v ČKD Praha, dál má státní příslušnost SLOVENSKOU což nasvědčuje nápis na kapotě před budkou i zmínky v diskusi - a do třetice to vůbec není "čmelák" neboli stará řada T669.0 - po novu 770, ale menší čtyřnápravová lokomotiva řady 742 - ex T466.2 čili "malej čmelák" alias "kocour". Velkýmu (6-nápravovýmu) čmelákovi se "kocour" nikdy neříkalo... _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Ale prdlajs, stačí, když se do "akce" zapojí určitý počet válců, který se chytnou. Ty ostatní se pak "časem přidají". Pak se už motor drží bez pomocí startéru.
aby se takhle motory nemusely trápit, jsou lokomotivy vybaveny elektrickým ohřevem motoru, na který jsou připojeny po dobu odstávky venku, nebo je mají za úkol "neaktívní" fírové nahodit a nechat brblat určitou dobu, aby se udržovala jejich minimální teplota na rozumné výši - (protáčení).
Navíc (v tom videu to není poznat) před samotným startem se musí nechat motor natlakovat olejem. Musí se na určitou dobu zapnout elektrické olejové čerpadlo.
Naposledy upravil Artaban001 dne čt únor 08 2018, 14:26, celkově upraveno 1 krát.
Řekl bych, že tam klasický startér (jako třeba v autě) není, jeho funkci plní trakční generátor pracující v motorickém režimu. Ale znalec lokomotiv nejsem...
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32001 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: čt únor 08 2018, 15:12 Předmět:
Divili byste se, ale tyhle dýzly elektrostartér nemají. Startujou se stlačeným vzduchem podobně jako třeba ruský tanky. V sání mají automatickou zpětnou klapku, mezi ni a samotný sací ventily se přivede tlakovej vzduch, klapku to zabouchne a jediná cesta která vzduchu zbejvá je do spalovacího prostoru toho válce, u kterýho zůstal v momentě zastavení aspoň pootevřenej sací ventil. Tam začne vzduch působit na píst a normálně pootočí motorem - během toho otočení se otevře sací ventil dalšího válce a motor se tak postupně roztáčí na vyšší točky. Vstřikovací čerpadlo přitom dává startovací dávku paliva. Zároveň se u přeplňovanejch motorů "čeká", až motor dodá do turba tolik vejfukovýho plynu na to, aby na kompresorový straně turba byl dostatek tlaku ke snadnějšímu vznětu ve všech válcích. Ten moment se pozná podle prudkýho blafnutí zbytku válců skoro najednou = motor najednou s kraválem a strašným zahulením vylítne do toček a pak teprve začne jít rovnoměrně.
Důležitý je při tlakovzduchovým startu na vstřikovacím čerpadle pomocí "přesuvníku vstřiku" nastavit startovací režim, kdy se nafta vstřikuje bez předstihu = nulovej nebo dokonce zápornej "předvstřik", čímž postupně chytající válce nezpomalujou startující motor, ale tlak hořící směsi působí na písty až za horní úvratí. Na samotný udržení motoru v režimu protáčení stačí i jenom 1 válec, kterej začne "blafat" - a o tom, že motor v ten moment pracuje s minimálním nebo dokonce záporným předvstřikem svědčí i ty zvuky vysloveně třískání do ojnic a kliky = to jsou ty podařený vzněty s plnou silou, který ale do pístu narazí až na sestupný části jeho dráhy, takže ten tlakovej náraz doslova "cinkne" přes ojniční pánve do kliky. Jak se motor chytne na větší část válců nebo úplně na všecky a překročí určitou hranici toček, odstředivej "spínač" vyřadí nulovej předvstřik a to třískání pozápalů přestane. _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Já bych se taky klonil spíš k tomu "dynamostartéru" (bavíme se o ČKD-ckých lokomotivách). pro start vzduchem je předpoklad dostatečně natlakovaná vzduchová jímka, což u dlouhodobě odstavené a prochladlé mašině asi těžko bude.
A tady to potvrzují:
http://www.strojvedouciplzen.cz/index.php?page=menu&id=119
Založen: Dec 24, 2017 Příspěvky: 7628 Bydliště: Praha 6 - Petřiny
Zaslal: čt únor 08 2018, 15:42 Předmět:
citace:
Velkýmu (6-nápravovýmu) čmelákovi se "kocour" nikdy neříkalo...
Tak. Čmeláku se říkalo ještě bangle nebo bangladéška. Naopak 742 (kocour) jsem slyšel titulovat malý čmelák nebo malá bangle. Typu 740 se ještě říkalo elektronik.
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32001 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: čt únor 08 2018, 15:52 Předmět:
Baterky na 110V, z baterek poháněnej nouzovej kompresor, nebo vnější tlakovej zdroj = jiná lokomotiva. Tlakovej zásobník na start je ale oddělenej od ostatní tlakový instalace, zavírá se manuálním kohoutem po vypnutí motoru a zase se otevírá těsně před startem = natlakovanej vydrží několik měsíců. U elektrickejch lokomotiv slouží malej 5-litrovej vzduchojem ke zvednutí pantografu - a ten "pětilitráček" se dá nouzově napumpovat u něj instalovat ruční pumpou. Hlavní jímku pro zbytek instalací, pohon kontroléru, brzdy atd. plní hlavní kompresor, dřív poháněnej elektromotorem na stejnosměrnej proud, dneska přes polovodičovej měnič - v obou případech přímo z trakčního napájení. Elektrickej startér má jen minimum dýzlovejch lokomotiv z původní výroby, v drtivý většině to jsou ty, který mají motor z náklaďáku nebo traktoru = mašinky pro místní lehkej posun = exT211 nebo T212, tam je 12-válec Tatra, dál třeba motorák exM152 - tam je motor Liaz z autobusu ŠM-11 atd. U těch novejch respektive zrekonstruovanejch (exT478.1, exT478.5...), co mají osazení "powerpackem" značky Caterpillar nebo Peterbilt, je možný spouštění oběma způsobama, starý motory ČKD se ale jinak než vzduchem nestartovaly.
Hubert_79 napsal(a):
citace:
Velkýmu (6-nápravovýmu) čmelákovi se "kocour" nikdy neříkalo...
Tak. Čmeláku se říkalo ještě bangle nebo bangladéška...
Neříkalo. Čmelák jako takovej byl jen "velkej" řady T669.0 (770), odvozenej od lokomotivy expedovaný do SSSR a označovaný "ČME-3" - což znamenalo "československá, motorová, s elektrickým přenosem výkonu". Trojka byl třetí typ v pořadí, "jedničky" byly prototypy, "dvojky" byly 10ks ověřovací série a "trojky" byl celej zbytek dodávek. V bejvalým Československu bylo v provozu 10ks řady T669.5 ve stanici Čierna nad Tisou (ex Čierna pri Čope), kde fungovaly jako posunový na tamějším přechodovým a překladovým nádraží - ty "pětky" měly ruskej rozchod 1524mm proti zbylým, který měly "normální" evropskej rozchod 1435mm.
A "Bangladéška" byly právě exportní kusy řady T466.2 - ten původní šestinápravovej "čmelák" se svojí nápravovou váhou 20 tun by jim z jejich tratí nadělal třísky ... _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
U nás (DKV Brno HH) se dá setkat tak z motory TEDOM (řada 842 - "kvadro"), což se startuje startérem elektricky - každý motor zvlášť, protože jedno kvadro má motory 2 -na každou nápravu jeden.
a pak "CATERPILLAR" což mají 854-ky, a ty jsou taky elektrický spouštěný - startérem
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32001 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: čt únor 08 2018, 16:38 Předmět:
Jo - jenže to jsou všecko "přestavby" = náhrady původních ČKD agregátů řady K6S-230DR = (přeplňovanej = Komprimovanej 6-válec Stojatej, 230mm vrtání, DRážní určení).
Výhoda těch starejch motorů ČKD byla v oddělenejch hlavách válců - v nouzi třeba při prasklým ventilu nebo vahadle se sundala porouchaná hlava, vymontovala se ojnice i s pístem a zaslepily se přechodky do sběrnýho sacího a vejfukovýho kanálu a vstřikovací potrubí - A MAŠINA NOUZOVĚ DOJELA NA 5 VÁLCŮ SAMA "PO OSE" klidně i na druhej konec republiky do dílen. To samý platilo i pro "velkýho čmeláka" jen s tím rozdílem, že jeho motor měl větší vrtání - označení tím pádem bylo K6S 310DR.
Moderní přestavby právě těma "powerpackama" Detroit Diesel, Caterpillar, Peterbilt ... z dovozu už takový frajkumšty neumožňujou - jsou nacpaný elektronikou a když "nejede" jeden válec, mašina je neschopná pohybu a musí se do dílen odtáhnout jako blbej vlečňák ... _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Časy uváděny v GMT + 1 hodina Jdi na stránku Předchozí1, 2, 3, 4, 5Další
Strana 2 z 5
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.