Založen: Feb 02, 2005 Příspěvky: 9923 Bydliště: Luhačovice
Zaslal: út leden 23 2018, 22:27 Předmět:
Tak Pb akumulátory a nabíječky spolu tak nějak souvisí. Pro někoho možná vzdáleně, ale přece souvisí
Ty tři nabíječky, co jsem pro servis vyrobil, mají samozřejmě i rozsah 6V a s plným proudem, ale pokud vím, tak to bylo zapotřebí snad jenom párkrát. Jedno z použití bylo periodické dobíjení aku krvavě rudého reklamního Tráboše, se kterým byla v létě neskutečná prdel.
Trochu problém byla úprava jednoho výkonnějšího zesilovače MacAudio /Z2200/ na 6V, použitého pak pro venkovní bedny, ale povedlo se. Nicméně to sraní s trafákem do měniče, výměnu autobusu IRFZ a další otravný věci už bych podruhé nechtěl absolvovat.
Žral jak najatej, až to málem nestartovalo. Vytáhl jsem z něj ještě i 2x15V pro malý mixpult, dvě 1210 Mk.IV. krmil malý měnič, dovezený z Německa. Tam se prej měniče 6V/230V dají běžně koupit.
V Tráboši bylo původní dynamo, určitě i régl a musel při přejíždění kromě muziky z flešky i svítit. Byl do něj vestavěný sice nový aku Bosch a myslím, že měl dokonce snad i 100Ah, ale ani tak by to dva dny po sobě nezvládl bez dobití. Takže když se po půlnoci skončilo s řáděním reklamních a DJských živlů, jelo se do servisu do rána nabíjet
To se pak festovní nabíječka, co dá v obou rozsazích bez problému a dlouhodobě až 14A, velice hodí.
Běžně se tam tím nabíjí akumulátory dýl odstavených dýzlů, co mají aku minimálně těch 70Ah, nebo i víc.
Řada všelijakých moderních nabíječek, co Ondra vystřídal předtím, tenhle profi režim prostě neustála a vždycky něco odešlo - nikdy ne to stejný a zpravidla to už nešlo spravit.
Vlastně jedna jediná přežila. Je to "socialistický" výrobek, nevím přesný označení, ale myslím, že to dělal nějaký Kovopodnik, nebo někdo takový. Má to okrově-šedou kastli, uvnitř je 120-150VA rozptylový, dvoucívkový trafo a dvě 10A diody na plechu, nic víc. Vpředu jenom dva páčkový přepínače /síť a 6-12/, pojistka Remos a taková šeredná autokontrolka, jako z traktoru, s tou vytahovací čočkou na žárovku Ba9s.
Ta jediná přežila úplně všecko týrání a je tam v provozu doteď.
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 31967 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: út leden 23 2018, 22:38 Předmět:
Ne, multikráva byla vždycky 12V - minimálně 85Ah. Ale ty Avie - ty byly za celou dobu výroby každej pes jiná ves. Dělal jsem jako študent brigádu na překládkový poště, mezi povinnosti patřilo i jezdit některý poštovní kursy jako závozník - jediná tehdejší technika byly A-30 a A-31 skříňovky, bez jakýhokoliv pancéřování - a to se v nich vozily kolikrát i desítky miliónů tehdejších Kčs tržeb z obchodů před Vánoci atd. Takže jsem dostal i nahlídnout "pod kapotu" - a musím říct, že jenom "á-třicítek" muselo fakt bejt minimálně přes dvacet různejch verzí - lišily se různý verze motorů (různý typy vstřikovacích čerpadel, viděl jsem jezdit ve stejnou dobu Avii s "rotačkou" origo Bosch a vedle ní Avie s pístovýma Jikovama), převodovek (4-kvaltová nebo 5-kvaltová, řazení pod volantem nebo na podlaze hned vedle sedačky), diferenciálů (stálej převod), různě řešená elektroinstalace - vlastně co bylo společný, byl jen žebřinovej rám a kabina, která se změnila až s příchodem přeplňovanejch motorů do Avií. Ani nádrže nebyly u všech stejný, některý měly hrdlo na boku, jiný shora, některý měly větší průměr, takže na pumpě mohly tankovat i u stojanu "Tranzit Tank" s pistolí o průměru určeným pro kamióny, jiný měly hrdýlko jak stovka škodulka, baterky byly jednou za maskou, jindy pod spolujezdcem, jinde pod rámem za kabinou ...
Prostě byl v tom dokonalej bordel. Navíc tenkrát se generálková údržba vozidel "socialistických organizací" řešila "výměnným způsobem", takže jeden podnik poslal ve středu ráno do servisní fabriky auto s výrobním číslem 1122334455 a s číslem ABC-14-15 - a večer šofér přijel "domů" s autem sice se stejnou SPZ, ale s výrobním číslem 6677889900 ...
Takže ve finále vedoucí "garáží" v těch větších podnicích museli pořád řešit právě třeba otázku nabíječek, protože se jim klidně mohlo stát, že jeden den na generálku poslali auto s baterkou 1x12V/125Ah na boku rámu pod skříní - a večer jim šofér dovezl sice zgenerálkovanou Avii s novým nátěrem, s válcema motoru po výbrusu, zabroušenýma ventilama a s vyměněným vstřikovacím čerpadlem, ale s dvojicí baterek 6V/120Ah pod podlahou boudy ... _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Založen: Oct 03, 2005 Příspěvky: 1537 Bydliště: nedaleko Humpolce
Zaslal: st leden 24 2018, 1:50 Předmět:
sinclair napsal(a):
... Má to okrově-šedou kastli, uvnitř je 120-150VA rozptylový, dvoucívkový trafo a dvě 10A diody na plechu, nic víc. Vpředu jenom dva páčkový přepínače /síť a 6-12/, pojistka Remos a taková šeredná autokontrolka, jako z traktoru, s tou vytahovací čočkou na žárovku Ba9s....
Napadlo mne, kdo dnes potřebuje nabíječku na osobní auto. Já mám jedenáctý rok Renault Thalia, měl jsem tam osm let baterku, po osmi letech najednou odešla (rok předtím mi v servisu říkali, že už přesluhuje), koupil jsem novou, zatím bez problémů a nabíječku jsem nepotřeboval. Předtím jsem měl starší Š120, když se se mnou baterka loučila, měl jsem zbastlený zdroj s trafem T6 a jednou diodou, ten jsem večer připojil k baterce, ráno byla baterka natolik oživlá, že auto nastartovalo a o zbytek se postaral alternátor. Tak pokud někdo nemá auto z doby her a malin nezralých a musí baterku dobíjet, problém asi bude někde jinde. _________________ Ve strojovně je voda a na palubě se tančí.
Založen: Jan 20, 2008 Příspěvky: 1376 Bydliště: na vejminku
Zaslal: st leden 24 2018, 10:24 Předmět:
Mám zbastlenou nabíječku ještě ze svých svazáckých let, sice příliš přenosná není, protože váží a díky tomu se drží doma... Zatím není co nabíjet. Auto jezdí denně a pokud bych zapoměl nějakou žárovku v autě zhasnout, tak se po nějakém čase sama vypne. Když baterka odejde, tak je to naráz a je na vyhození. _________________ Jen blbec se učí svými chybami opakovaně....
U nás se používají na olověné akumulátory nabíječky "Fronius SELECTIVA PLUS", ale i ta stará regulovatelná nabíječka NB22 se i přesto používá, když se z podvybitýma bateriema ta Froniuska nechce bavit, protože vyhodí chybu a vypne se.
Ja som minimálne 10 rokov používal na drevenej doske prichytené trafko tak 400W s C-jadrom, KY715, dve paralelne spojené H4 a ampérmeter v sérii. Prúd sa nastavoval v 4 krokoch odbočkou. Vychytané to bolo tak, že keď už žiarovky len slabo žhavili, bol čas prepnúť odbočku. Bolo to provizórium na dlhú dobu, než som sa dokopal k výrobe tyristorovej do šasi VYY100. Je to robustné a bez kurv1tok.
V 70.tych rokoch sa v amáre občas objavili po mechanickej stránke zaujímavé stroje, vybavujem si, ako bola napríklad konštrukcia vtesnaná do plechovky z oleja. Na fotke to vypadalo pekne.
Nabíjačky však často staval aj laik, a to čo sa mi občas mihne na stole na opravu je strach. Plechová skrinka, do nej sieť dvojlinkou, vnútri čokoláda a z nej 20cm neizolovanej fázi k trafu. Keď to vrátim, že s tým nič nechcem mať, tak sa to majiteľ snaží opraviť sám a môže to skončiť zle. Keď to prekopem, aby to spĺňalo aspoň základnú bezpečnosť /pospojovanie, uzemnenia, izolácie, kvalitný pevný prívod, mechanická tuhosť/ tak mi to zaberie mnoho času a vystavujem sa zodpovednosti ja. Ako to riešite vy?
Založen: Feb 02, 2005 Příspěvky: 9923 Bydliště: Luhačovice
Zaslal: st leden 24 2018, 13:54 Předmět:
Běžný občan už dneska nabíječku téměř nepotřebuje. V autech jsou výkonné alternátory a i přes povinné svícení stíhají udržet aku ve formě, pokud se jezdí každý den.
Něco jiného je vůz, odstavený třeba na měsíc a něco jiného je autoservis. Tam se dostávají vozy často právě s poruchou nabíjecí soustavy a tedy s téměř vybitým akumulátorem.
Nebo auto v servisu stojí třeba pár týdnů na odstavné ploše, když se mezitím shání nějaký hůř dostupný díly, generálkuje se motor apod.
Tam jsou výkonné, spolehlivé a odolné nabíječky furt potřeba.
Jak vidím natažený oranžový síťový prodlužky po nádvoří, tak jsou furt v permanenci, zvlášť teď v zimě.
Založen: Feb 02, 2005 Příspěvky: 9923 Bydliště: Luhačovice
Zaslal: st leden 24 2018, 13:58 Předmět:
Jednoduše.
Zavolám majiteli, co je potřeba udělat a kolik to bude stát, aby to bylo funkční a hlavně bezpečný - pokud v tom objevím prasečinu.
Často o té prasečině majitel ani neví, protože to po někom zdědil.
Buď si to odnese a potom mě to už nemusí zajímat, nebo to dám do bezpečného a funkčního stavu.
Co je na tom složitého?
Ahoj
Paráda. Konečně se objevil někdo, kdo si na stařičkou NB 22A i sáhl. Zjistil jsem, že v té co se snažím dát do původního stavu někdo přeskládal paketový přepínač a změnil zapojení. Uvítám její původní schéma - pokud o něm víte, mám štěstí.
Díky Karel
V prípade, že niekomu zjavne prekopeš sieťovú časť zariadenia, preberáš za toto zodpovednosť. Jedine že by sa vykonala východzia revízia, tak by to potom /možno?/ padalo na niekoho iného. Toto je to zložité..
Kopnúť niekoho do prdele s tým, že je oprava nerentabilná a nech beží do lídlu po nový shit vie každý, ale to nie je v zhode s bastlírskou náturou.
Napadá ma len poriadna foto dokumentácia, do prívodu fíčko a flusnúť kilo do zvonku v kostole.
Nemieril som tým na Teba, ale tak nejak obecne. Keď niečo dáš do "pôvodného stavu" tak odstrániš nejaký závadný stav a bezpečnosť zariadenia bude ďalej daná jeho pôvodnou konštrukciou, ktorú z pravidla overil nejaký hodnoverný orgán. Ale keď sa Ti dostane na stôl nejaký "DIY kreovaný tool" ktorý je "prototyp" od kutila /to mi na praxi poskládal synek/ a ani z diaľky nevidel zásady bezpečného návrhu, tak to musíš prekopať - a vzniká tak iné - nové DIY zariadenie. Tož tak.
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.