Založen: Jun 29, 2011 Příspěvky: 791 Bydliště: u Kolína
Zaslal: út prosinec 05 2017, 12:00 Předmět:
Zdravím. Nedávno jsem někde narazil na fotografii kde bylo v krabici plno nových komutátorů,různých průměrů a počtu lamel (pochopitelně). Bohužel jsem to přešel jen jako zajímavost a dál jsem tomu nevěnoval pozornost. Když tu čtu toto vlákno tak se mi to vybavilo. Bohužel si nevzpomenu kde jsem to zahlédl,ale jistá šance by byla ? Jak je patrno z odkazu,který jsem,ale moc neštudoval. Viz:
Však ano, komutátor je vyměnitelná součást rotoru. Bohužel se ale tahle "operace" vyplácí jen u speciálních typů motorů, kde se uvažuje i o převinutí. protože při tý výměně se rotor stejně musí převinout a samozřejmě i vyvážit.
kdežto tahle WAPka je záležitost necelých 3 tisíc. Pokud je to solidnější výrobce, dal by se ten agregát sehnat celý nový. My jsme tu kdysi podobný vyhazovali, protože u toho čerpadla praskla příruba ze "skelnoplastu". nešlo to ničím slepit.
To by přišlo v úvahu jedině vyměnit celý agregát (celek motor-čerpadlo). Beztak většina těch značek (brandů) co prodávají Bau.. budou mít stejnou fabriku.
měl tu možnost si vyzkoušet, jaký to je, když ten rotor musíš ručně navinout. Věř tomu, že jen zaletovat ty drátky do drážek u nově navinutýho vinutí dá práci (no je fakt, že ta kotva byla navíjena asi mockrát, protože byla tréninková pro učně). To co vidíš na fotce je komutátor, kterej má "dráty" na sobě nabodovaný, páč je vinutá strojně. Když ten komutátor sundáš, ty drátky na něj už nenapojíš. Proto se musí převinout.
Navíc ten komutátor musíš "stáhnout" (bývá nalisovanej na tisícihranu, co je na hřídeli rotoru) a tím stahovákem to vinutí dojebeš - nehledě k tomu, že jej tam líp dáš, když tu kotvu zbavíš vinutí. Fakt ta wapka za tu drbačku nestojí
Založen: Feb 08, 2005 Příspěvky: 7939 Bydliště: rovina u Kolína
Zaslal: čt prosinec 07 2017, 6:42 Předmět:
Po navinutí jednotlivých cívek s daným krokem se smotaly patřičné Cu tenké drátky, do lamel se nabroušeným pilovým listem prořezaly drážky, Cu dráty se smirkem očistily, vložily do nařezaných drážek lamel a plochým tenkým důlčíkem se v lamele roznýtovaly. Pokud jsi uhodil málo, dráty byly volné, měly přechody. Pokud jsi uhodil moc, klidně jsi drát střihl a motalo se znova. Drát se často ulomil i jen při čištěni smirkem. Cínování v lamelách se nepoužívalo neboť teplota byla komutátoru byla leckdy vyšší než teplota tavení cínu a ten pak vystříkal vlivem rotace. Pak se to lakovalo a vypálilo v peci ale tak, aby se lak nedostal na komutátor. O dodatečném vyvažování a zajištění vinutí aby vydrželo i 10k i více otáček psát raději ani nebudu. _________________ ..to bude jen ňákej odpůrek
Založen: Feb 25, 2008 Příspěvky: 18672 Bydliště: Rychnovsko
Zaslal: čt prosinec 07 2017, 8:16 Předmět:
Za mých mladých let se běžně pájelo . Onehdá totiž ty motory nebyly tak přetěžovány . Sám jsem si vyrobil ruční navíječku na rotory a převinoval rotor do plechové ČKD ruční vrtačky . Nikdy více .... Pokud opravuju rotory startérů , tak do praporku zaklepu a navíc zapájím . Perfektní očištění jak drátu , tak praporku je samozřejmostí .....
Založen: Feb 08, 2005 Příspěvky: 7939 Bydliště: rovina u Kolína
Zaslal: čt prosinec 07 2017, 8:53 Předmět:
Jistě, tak startéry mají taky trochu jiný vodiče a jak píšeš, i menší otáčky. Zato proudy jsou v řádů až stovek ampér. Proto ten cín. _________________ ..to bude jen ňákej odpůrek
Spíš se pájely komutátory, když se rotory vinuly ručně, nebo ty, co byly z tenších vodičů. Ne každý podnik měl mašinu na vinutí kotev, nebo tu bodovačku (vyplatilo se to u větších sérií, ne při pár kusech). Ty vývody do pájecích praporků byly navíc velice pečlivě zabandážovaný špagátem a inpregnací.
Časy uváděny v GMT + 1 hodina Jdi na stránku Předchozí1, 2
Strana 2 z 2
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.