Vítejte na Elektro Bastlírn?
Nuke - Elektro Bastlirna
  Vytvořit účet Hlavní · Fórum · DDump · Profil · Zprávy · Hledat na fóru · Příspěvky na provoz EB

Vlákno na téma KORONAVIRUS - nutná registrace


Nuke - Elektro Bastlirna: Diskuzní fórum

 FAQFAQ   HledatHledat   Uživatelské skupinyUživatelské skupiny   ProfilProfil   Soukromé zprávySoukromé zprávy   PřihlášeníPřihlášení 

vadný BLDC motor z elektrokola
Jdi na stránku 1, 2  Další
 
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Poradna
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor Zpráva
sr71



Založen: Apr 10, 2004
Příspěvky: 2482
Bydliště: severovýchodní čechy

PříspěvekZaslal: po červenec 24 2017, 14:26    Předmět: vadný BLDC motor z elektrokola Citovat

Mám 2 motory stejného provedení, jeden vadný druhý dobrý. Ten vadný po připojení k driveru a pokusu o roztočení pouze cukne. Porovnáváním jednotlivých vinutí na odpor a indukčnost nic moc zjistit nejde, hodnoty vycházejí prakticky stejné u obou. Podle mě zbývá pouze varianta že je tam mezizávitový zkrat. Jak ho nějakou dostupnou metodou nejlépe zjistit? Připojit na vinutí tvrdší napětí a porovnat proudy? Zajímavé také je že u toho vadného motoru při nasazeném rotoru s magnety ten rotor klade, oproti dobrému motoru, při ručním otáčení (nikam nezapojeného motoru) znatelný "magnetický" odpor. Vinutí mezi sebou při měření ohmmetem zkratovaná nejsou.
Jedná se o motory obdobné konstrukce jako na přiložené fotce (vinutí spojené s hřídelí a oběžný plášť s neodym magnety který je vlastně rotorem, kromě vinutí tam nic není, pouze jedna hall sonda pro snímání rychlosti, která není pro roztočení potřebná)



bldc.jpg
 Komentář:

Stáhnout
 Soubor:  bldc.jpg
 Velikost:  44.88 kB
 Staženo:  213 krát

Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
vladodyno



Založen: Feb 25, 2010
Příspěvky: 727
Bydliště: Moravský sv. Ján, Slovensko

PříspěvekZaslal: po červenec 24 2017, 14:53    Předmět: Citovat

citace:
u toho vadného motoru při nasazeném rotoru s magnety ten rotor klade, oproti dobrému motoru, při ručním otáčení (nikam nezapojeného motoru) znatelný "magnetický" odpor


Podľa mňa jasný medzizávitový zkrat.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
forbidden



Založen: Feb 14, 2005
Příspěvky: 8977
Bydliště: Brno (JN89GF)

PříspěvekZaslal: po červenec 24 2017, 14:54    Předmět: Citovat

Nemohl se ten rotor třeba částečně odmagnetovat? Když píšeš, že jen cukne a klade odpor. Vyzkoušej ty rotory přehodit.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Zobrazit autorovy WWW stránky
sr71



Založen: Apr 10, 2004
Příspěvky: 2482
Bydliště: severovýchodní čechy

PříspěvekZaslal: po červenec 24 2017, 14:57    Předmět: Citovat

prohodit jsem ty rotory s magnety už zkoušel a vylučovací metodou je problém způsoben tou části s vinutím,
je mě jen trochu divný že odpor který rotor klade se projevuje už při velmi malé, skoro nulové, rychlosti otáčení
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
vladodyno



Založen: Feb 25, 2010
Příspěvky: 727
Bydliště: Moravský sv. Ján, Slovensko

PříspěvekZaslal: po červenec 24 2017, 15:05    Předmět: Citovat

No, sú tam silné magnety takže i pri malej rýchlosti otáčania ta skratovaná cievka/y dokáže vyrobit dostatočne magnetické pole spôsobujece brzdenie.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
roverider



Založen: Aug 11, 2005
Příspěvky: 208

PříspěvekZaslal: po červenec 24 2017, 15:14    Předmět: Citovat

eště by mohly být vadné hallovky
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
sr71



Založen: Apr 10, 2004
Příspěvky: 2482
Bydliště: severovýchodní čechy

PříspěvekZaslal: po červenec 24 2017, 15:21    Předmět: Citovat

ty tam, jak píšu v prvním příspěvku, nejsou, je to motor bez hall snímačů polohy, je tam pouze jedna sonda sloužící jako snímač otáček pro ukazatel rychlosti a kterou není nutno pro chod motoru k řídící jednotce připojovat
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
ec1045



Založen: Nov 28, 2010
Příspěvky: 241
Bydliště: Šlapanice

PříspěvekZaslal: po červenec 24 2017, 19:00    Předmět: Citovat

Podle popisu to je mezi závitový zkrat. Poznat to na odporech by to mohlo jit ale chce to miliohmetr nebo aspoň precizní stolní multimetr který měří 4 vodičově. Ale i tak je to na hranici rozpoznatelnosti, aneb odpor toho vinuti je nula nula nic a o ten kousek co se zkrátí to vinuti díky zkratu je už na hranici či spis za hranici chyby měření. Na měření mezi závitový zkratů se používá takzvaná „strmá vlna“ tj. při impulzním buzeni se porovnávají jednotlivá vinutí a pokut je dokmit shodný jsou, vynutí v pořádku, jinak se dá určit, které vynutí je špatné a pokut dochází k sršení jde určit i kde je ono vadné místo. Podle dotazu předpokládám, že nemáš možnost to nechat někde změřit. Ale je tu možnost jak zjistit kde je ono vadne místo a to tak že rotor ve statoru ale mechanickou cestou roztočíš a vadné místo se projeví jako tepelná anomálie. Je možnost to zjistit i napájením proudem ale protékající proud ti bude ohřívat cele vinutí a mezi závitový zkrat se projeví min. Porovnaní proudu je taky jak kdy aneb pokut to znáš na proudech tak to taky poznáš na odporech Obecně hledat přesné místo závitového zkratu je duchařina, a ne vždy se to povede.

Co si zpomínam na jeden učebnicový přiklad z rachoty, přišel na reklamaci servomotor, s tím že občas vypadne měnič. Odpory byli v pořádku (v toleranci) při roztočení ze sinusového zdroje a změření proudu vše v pořádku (v toleranci). A při sundání štítu bylo nádherně vidět na čele vinutí tmavá stopa a v tu chvíli bylo vše policejně jasné, že jde o mezi závitový zkrat cca jednoho paralelního vodiče v jednom zavitu. Pří následné kontrole na „strmici“ se pouze navíc zjistilo ve které fázi ten zaviťák je. Následovalo převinutí statoru.

_________________
Ne všichni jsme měli z češtiny za jedna. Jsem dysgrafik a dyslektik.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Zobrazit autorovy WWW stránky
Zaky



Založen: Oct 30, 2010
Příspěvky: 6607
Bydliště: Praha

PříspěvekZaslal: po červenec 24 2017, 21:39    Předmět: Citovat

Je motor zapojený do hvězdy? Pokud ano a máš přístup k digitálnímu osciloskopu, nejlépe čtyřkanálu, zapojil bych každou fázi na jeden kanál, zatočil motorem a zaznamenal signály. Na zkratované fázi by mohlo být vidět menší napětí. Nebo pokud je vidět vinutí při složeném motoru, zkusit to s tím oteplením po roztočení, v Praze bych ti na to mohl kouknout infrakamerou.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
sr71



Založen: Apr 10, 2004
Příspěvky: 2482
Bydliště: severovýchodní čechy

PříspěvekZaslal: po červenec 24 2017, 22:10    Předmět: Citovat

Osciloskop (4-kanál) k dispozici mám, takže tohle bych vyzkoušet mohl, ale jestli jsou vinutí zapojené do hvězdy nevím, možná ano ale rozhodně u toho není vyveden střed. Jinak asi nepředpokládám že by se mi ten motor podařilo opravit, spíše mě zajímá v čem je problém u zdánlivě jednoduché konstrukce, která obsahuje vlastně jen 3 vinutí poměrně silným drátem
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
EKKAR



Založen: Mar 16, 2005
Příspěvky: 31859
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

PříspěvekZaslal: po červenec 24 2017, 22:20    Předmět: Citovat

Většinou to jsou právě ty mezizávitový zkraty - zaviněný tím, jak se nedostatečně utaženej drát bez impregnace při spínání vinou impulsního dynamickýho zatížení hejbe - stačí o zlomek milimetru, ale po nějaký době se tím vzájemným otěrem prodře laková/smaltová izolace a vinutí se šlusne. Záleží strašně na tom, jak je vinutí učuněný, když se šlusnou jen dva sousední závity, není úbytek indukčnosti percentuálně tak vysokej, obzvlášť když jde o motor na vyšší napětí = s menším napěťovým spádem mezi jednotlivýma závitama. Když se ale šlusne nízkonapěťový vinutí čítající všeho všudy pár desítek závitů nebo dvě vrstvy vinutí mezi sebou, většinou to skončí přechodem elektromotoru do funkčního režimu "generátor dýmu" - pokud tím zkratem do identickýho režimu dřív nepřejde budič/regulátor toho motoru ... Je to problém i u velkejch trakčních motorů třeba u lokomotiv, který v podstatě na nic jinýho než na mezizávitovej zkrat způsobenej závadou v impregnaci vinutí neodcházejí. Vibrace drátu ve vinutí jsou prostě sviňa ...
_________________
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - TY MNĚ TAKY Mr. Green Mr. Green !!!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
ec1045



Založen: Nov 28, 2010
Příspěvky: 241
Bydliště: Šlapanice

PříspěvekZaslal: po červenec 24 2017, 22:52    Předmět: Citovat

Při zběžném pohledu by to mělo jit opravit aneb převinout. Při odvíjení je potřeba si přesně zaznamenat jak to bylo navinuto a pak to stejně navinout zpět z nového drátu. Otázka je zda se to vyplatí převíjet nebo koupit noví motor. U malých motoru se to nevyplatí pokut teda nejde o nějaký speciál. U velkých motoru se není o čem bavit protože paket je nejdražší část motoru, běžně to děla přes 50% ceny motoru a to i v případě že jde o speciály.

Dodatek.

Jedna věc mechanické namáhání druha věc je elektrické namáhání, obzvlášť pokut je motor napájen ze statického měniče. Ty obdélníky co lezou ze statického měniče motoru nesvědčí, aneb čím vetší strmost náběhu napětí tím musí být izolace kvalitnější.

_________________
Ne všichni jsme měli z češtiny za jedna. Jsem dysgrafik a dyslektik.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Zobrazit autorovy WWW stránky
danhard



Založen: Mar 05, 2007
Příspěvky: 6080
Bydliště: Jesenice u Prahy

PříspěvekZaslal: út červenec 25 2017, 5:57    Předmět: Citovat

Teoreticky, když to klade mechanickej odpor a necháš to točit vrtačkou nějakou dobu, tak by se mělo to zkratovaný vinutí ohřát Smile
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
kulikus



Založen: Dec 10, 2009
Příspěvky: 2709

PříspěvekZaslal: út červenec 25 2017, 7:57    Předmět: Citovat

ec1045 napsal(a):
Odpory byly v pořádku (v toleranci) při roztočení ze sinusového zdroje a změření proudu vše v pořádku (v toleranci). A při sundání štítu bylo nádherně vidět na čele vinutí tmavá stopa a v tu chvíli bylo vše policejně jasné, že jde o mezi závitový zkrat cca jednoho paralelního vodiče v jednom zavitu.


Co byla ta tmava stopa a proc tmava? To bylo termokamerou?
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Zobrazit autorovy WWW stránky
ec1045



Založen: Nov 28, 2010
Příspěvky: 241
Bydliště: Šlapanice

PříspěvekZaslal: út červenec 25 2017, 8:20    Předmět: Citovat

kulikus:

Vynutí daného typu servomotoru je nastříkáno šedou elektroizolační barvou a na té byla nádherná tmavě hnědá čára (spálená barva) cca 2mm široká přesně kopírující založené cívky. Ta nádherná stopa se tam objevila proto ze servomotor pracoval i jato generátor (při aktivním brzdění měničem) a také že zkratovaný zavit se nacházel na povrchu (být uvnitř tak se takto krásně neprojeví protože teplo by se rozptýlilo ve vinutí). Pod pojmem servomotor mam namysli motor s pernamentními magnety.

_________________
Ne všichni jsme měli z češtiny za jedna. Jsem dysgrafik a dyslektik.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Zobrazit autorovy WWW stránky
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Poradna Časy uváděny v GMT + 1 hodina
Jdi na stránku 1, 2  Další
Strana 1 z 2

 
Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.
Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům
Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory

Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Forums ©
Nuke - Elektro Bastlirna

Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.


PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Čas potřebný ke zpracování stránky 0.25 sekund