Založen: Feb 03, 2005 Příspěvky: 129 Bydliště: Ostrava
Zaslal: pá květen 12 2017, 15:19 Předmět: Jak pomoci tranzistoru spínat LED DENNÍ Svíceni.
Zdravím vás,mám takový dotaz ,měnil jsem vypálené diody v Led denním svícení i s homologaci , dal jsem místo původních led diod modernějši s lepší možnosti chlazení typ smd 5630 odkaz na diody http://www.techniled.cz/34-druhy-led-cipu/ původní byli typ 3528 s menší svítivosti i příkonem .Bohužel když jsem přepájel většinu led odešel mi nějaký smd tranzistor , který se staral o vypnutí led , pokud se zapnuli obrysovky u auta.Proto bych vás chtěl poprosit zda nevíte jak to jednoduše udělat z klasickým tranzistorem?odhaduji že by to musel být PNP tranzistor který by se přivedením + napětí přes odpor vhodné velikosti z žárovkydo báze uzavřel?Je to opravdu tak, nebo je to spínáno jinak? Děkuji za případné odpovědi jak dodělat dodatečné spínání.Ještě dodám že se musí spínat nyní již 0,06 Ampery, puvodní Led měli odběr pouze 0,035 Ampery na kus.
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32009 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: pá květen 12 2017, 22:22 Předmět:
Ten tranzistor je FET, konkrétně P-FET, kterej je otevřenej pomocí relativně velkýho odporu z Gate na zápornej pól napájení - bejvá tam často až 100kΩ. Ten třetí (obvykle bílej) drát vedenej k obrysovkám je na tu samou Gate připojenej přes odpor obvykle jen asi 10kΩ, aby po jeho připojení na kladnej pól (rozsvícením obrysovek) došlo k nárůstu napětí na Gate toho P-FETu směrem ke kladnejm hodnotám (obvykle ten dělič 1:10 postačuje = na Gate je při rozsvícenejch obrysovkách kolem 10,5V) a P-FET se tak zavře = LEDky zhasnou. Hledej nějakej SMD P-FET s povoleným proudem 1 až 2A a co nejmenším odporem otevřenýho kanálu RDSON - aby byl v řádu stovek miliohmů nebo ještě menší. _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32009 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: ne květen 14 2017, 9:26 Předmět:
Ale bez toho bílýho drátu a P-FETu přijde o funkci automatickýho zhasnutí DLR po rozsvícení jinýho osvětlení auta počínajíc obrysovkama = bude muset bastlit nějakou jinou náhradu, třeba s rozpínacím relátkem a podobně. _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Založen: Feb 03, 2005 Příspěvky: 129 Bydliště: Ostrava
Zaslal: ne květen 14 2017, 14:53 Předmět:
Zdravím bastliri, zatím sem se k tomu nedostal, chci opět priletovat nějaké udelatko aby to spinalo jak má, pomocí těch světel, zrovna včera jsem ve volné chvíli hledal nějaké schéma zapojení spínače s tím p-mos tranzistorem ale nenašel, nebylo moc času. Kdyby jste náhodou měli schéma po ruce pomohlo by, díky za reakce Luboš
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32009 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: ne květen 14 2017, 16:17 Předmět:
Koupíš například tohle:
https://www.ges.cz/cz/mosfet-p-fet-tranzistor-aod409-GES04913415.html nebo tohle:
https://www.ges.cz/cz/mosfet-p-fet-tranzistor-aod407-GES04913418.html a zapojíš to jak jsem popsal vejš - elektrodu označenou "D" (drain) připojíš na společnej přívod +12V do "denního světla", elektrodu "S" (source) na spoj vedoucí k LEDkám (a pak z LEDek na společnej zápornej přívod - v cestě může bejt ještě odpor s hodnotou pár desítek ohmů) - a elektrodu označenou "G" (gate) spojíš přes odpor kolem 100kiloohmů na společnou zem a přes odpor 10kiloohmů s bílým drátem. Kterej vývod pouzdra je kterej najdeš v datasheetu: http://www.ges.cz/sheets/a/aod409.pdf nebo http://www.ges.cz/sheets/a/aod407.pdf . A nad ničím moc nekoumej, na tom spoji máš určitě ještě nějaký pájecí plošky, na kterejch byl ten předchozí tranzistor ... Když pak na světlo přivedeš z palubního rozvodu auta +12V a kostru, musí se rozsvítit (ten P-FET se přes ten 100kΩ odpor napojenej na kostru otevře) - a zhasneš ho připojením bílýho drátu na + = situace stejná, jako když rozsvítíš obrysovky ... _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32009 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: ne květen 14 2017, 16:30 Předmět:
Chybí tam ty ODPORY - musejí tam bejt, bez nich nejde ani moderní bílý LED provozovat = slouží jako omezovače proudu. Kdyby tam byl místo toho samotnýho P-FETu mnohem složitější řízenej zdroj proudu, tak bys tam odpory mít nemusel - ale jinak to bez nich jen blikne a šlus, LEDky vypustí pracovní médium ...
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32009 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: ne květen 14 2017, 17:19 Předmět:
No a já to popsal, jak to OPRAVÍ, aby ty DLRky fungovaly jak bylo původně zamejšlený jejich konstruktérem. Protože bez tý zhasínací funkce by ani správně neměly na autě co dělat - porušujou totiž svoje schválení čili homologaci jako typu. Já vím, že na DLRky nikdo na STKčku moc nekouká, ale začínám potkávat tolik aut svítících obrysovkama a mnohdy i potkávačkama ZÁROVEŇ s denníma LED světlama, kterýma navíc ještě oslňujou jak blázni, že bych za takový "instalace" rozdával ne pokuty, ale rovnou pár po hubě. _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Založen: Feb 03, 2005 Příspěvky: 129 Bydliště: Ostrava
Zaslal: ne květen 14 2017, 22:33 Předmět:
Děkuji vám Masare a Ekkare. V pondělí nebo úterý nakoupím a dám to zase dohromady, proud jak vidím to snese dostatečný i s obrovskou rezervou. To bych časem mohl i osadit 1 watt ledkami s malým chladičem při těch ampérech , které je schopen P-Fet z Gesu zvládnout . Ještě se zeptám poslední věc ,jak psal Ekkar vídám nové Oktávky , Superby a další auta co mají od výroby silné led denní svíceni, netušíte jak výkonné asi led používají ? Ptám se protože před úpravou vypálených led , nebyly světla za slunečného dne téměř vidět že svítí, i když jsou homologované a podlé slabých smd led co tam byli se ani nedivím. Luboš.
Já jen poznámku k té výměně čipů - pouhou výměnou typu čipů za jiný s vyšším výkonem, bez toho, aby se zároveň změnily hodnoty omezovacích rezistorů na pásku tak, aby diodami tekl jmenovitý proud, zvýšeného výkonu nedosáhneš.
Časy uváděny v GMT + 1 hodina Jdi na stránku 1, 2Další
Strana 1 z 2
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.