Zaslal: po květen 08 2017, 19:10 Předmět: Generátor u motocyklu - menší napětí
Ahoj, mám dotaz. Na volnoběžné otáčky mám napětí na akumulátoru 12,6-12,8V. Až po zvýšení otáček cca 3000ot/min se dobíjecí napětí zvedne na 14,2V. Chci tedy jen od vád slyšet co bude špatné - Generátor se skládá klasicky z rotoru s permanentními magnety, stator(3 fázový) a usměrňovač s regulátorem. Podle mě to je regulátor, protože kdyby byl problém se statorem nebo rotorem, tak by nedobíjel ani za vyšších otáček (pokud tedy nevypadl magnet z rotoru, ale to si myslím, že bych slyšel). Mám pravdu? Díky
Založen: Oct 30, 2010 Příspěvky: 6602 Bydliště: Praha
Zaslal: po květen 08 2017, 19:28 Předmět:
Co je to za motorku, tedy hlavně jaké jsou běžné provozní otáčky motoru? Pokud nad ty 3000, tak je zřejmě vše naprosto v pořádku, prostě motorka bere při volnoběhu víc, než dá alternátor a nedobíjí to. Zkus ve volnoběhu regulátor zkušebně odpojit, každopádně při rozsvíceném světlometu a radši si i třeba přivaž páčku brzdy, ať svítí i brzdové světlo, aby nemohlo vyletět napětí příliš, kdyby něco. Podle mě se po odpojení regulátoru napětí nezvýší vůbec, což bude znakem, že vše funguje, jen alternátor nedá dost, což je normální. Hlavně s odpojeným regulátorem nepřidávej. Ještě můžeš zkontrolovat průběh napětí osciloskopem, nebo aspoň poměřit diody a vinutí, jestli není některá fáze KO.
Jedná se o SV1000 (maximální otáčky cca 12500ot/min) v běžném provozu 3-9000. Na SV650 mi to drží 14V i na volnoběh. Bohužel je regulátor na 650, tak blbě schovaný, že bych musel odstrojit půlku motorky, abych se k šroubům dostal.
Založen: Oct 30, 2010 Příspěvky: 6602 Bydliště: Praha
Zaslal: po květen 08 2017, 19:57 Předmět:
Tak, pokud to bude reálnější, vypni všechno, odpoj baterku a přiveď na usměrněný výstup altíku napětí z regulovatelného zdroje s proudovým omezením. Zvyšuj napětí a sleduj, kdy začne regulátor zenerovat. Nemůže být třeba problém v tom, že máš na této motorce už špatnou baterku a ve volnoběhu napětí padá proto, že ho baterka ani krátkodobě neudrží? Pokud se bude jevit regulátor OK, chtělo by to ještě tu kontrolu průběhu napětí za běhu osciloskopem, nefunkční jedna fáze by to mohla dělat taky. Jeví se mi to pravděpodobnější, než problém s regulátorem.
Akumulátor jsem dnes nabíjel modelářskou nabíječkou a do 14Ah akumulátoru jsem dostal 4Ah. Počáteční napětí bylo 12.22V, ale i tak startovala krásně. Pokusím se nějak dostat ten regulátor z motorky, protože nemám osciloskop ani proudový zdroj
Založen: Oct 30, 2010 Příspěvky: 6602 Bydliště: Praha
Zaslal: po květen 08 2017, 21:32 Předmět:
Proudový zdroj máš, dvě motocyklové baterky do série (když máš dvě motorky, tak asi no problem), k tomu do série dvě autožárovky 21W a zapojit na výstup alternátoru, až za usměrňovač, tedy vlastně místo baterky. Nejdřív tam zapoj jen jednu baterku s žárovkou, neměl by tam téct vůbec žádný proud, pak zkus ty dvě baterky s žárovkami a na výstupu změř napětí, bude to napětí, na nějž reguluje regulátor, žárovky budou trochu svítit. Ale pusť se do toho jen tehdy, jestli si jsi na 100% jistý, že chápeš, jak to myslím a dokážeš to tak zapojit. Protože pokud k tomu připojíš napětí ze dvou baterek v sérii bez žárovky, nebo to přepóluješ, nebo to tam pustíš při odpojeném regulátoru, velmi pravděpodobně ti něco shoří. Námitkáři se budou ptát, proč dvě žárovky, když stačí jedna. Když náhodou zkratuješ výstup, jedna žárovka shoří, dvě ne, tak proto.
Založen: May 10, 2004 Příspěvky: 4507 Bydliště: Košice
Zaslal: út květen 09 2017, 11:45 Předmět:
1 skontrolovat vsetky prechodove svorkovnice od altika, niektora moze byt roztopena. Odpojit a zmerat indukcnost cievok statora, pozor merat treba viac krat stym ze sa pootoci z rotorom, lebo cievka ktora je vystav3na magnetickemu polu ukaze ine hodnoty a mohlo by sa stat ze je zla. Pozor na zaneseny chladic hlavne ak to ma vymenik ol3j voda alebo chladic oleja rozhodn3 to musi byt ciste a chladit. L3bo inak h4ozi prehriatir ol3ja a cievka povie papa.
Alternátor s trvalými magnetmi nesmie ostať rozobratý. Ak sa niečo robí s motorom, rotor alternátora sa má vložiť do statora a takto uložiť. V opačnom prípade stratia silu permanentné magnety a klesne výkon alternátora. Magnetické pole magnetov má byť stále uzavreté, len tak zostane alternátor v dobrej kondícii.
Tak nakonec jsem regulátor z funkční motorky sundal (doteď nechápu, jak jsem ty ruce mohl takhle stočit). Regulátorem to není, pořád stejné. Proměřil jsem tedy odpor všech fází a všechny mají 1.5-1.6ohm (i funkční motocykl). Takže nejdříve půjdu po drátech jestli není někde přechodový odpor. Teď je bohužel zima, tak se ozvu s dalším výsledkem cca za týden. Teď jsi mě vystrašil s tím otevřeným víkem od generátoru, protože rotor stojí 13K Tak doufám, že to bude něco na statoru nebo ten přechoďák.
Promiň moje přehlédnutí.
Rozdíly mezi těmi motorkami může způsobit i stav akumulátorů v každé z nich. Ten alternátor má relativně proudovou charakteristiku a regulátor proto bývá paralelní. Pokud nejsou rozdíly fatální, neřešil bych to.
12.6V bývalo na volnoběhu za dob felicií, kde byly použité 3fázové alternátory a bylo potřeba zvýšit otáčky pro 14V. Poté se začali montovat 6fázové a ty už drží napětí 14-14.4V i na volnoběhu (testováno dokonce na feldě, kde jsem měnil 3fázový magneton za 6fázový BOSCH) Navíc není normální, že na SV650 mám akumulátor 3 roky a ani jednou jsem jí externě nedobíjel a pořád má 12.6V (tedy 100% nabití). Kdežto u SV1000, kterou jsem před 3 měsíci dobíjel je 12.2V (akumulátor je v pořádku)... Obě motorky mají identický spotřebiče. Dobíjecí soustava tedy nefunguje jak má, proto to řeším. I když vím, že měřit odpor mezi fázemi nemá smysl (jedině, že by byl drát přerušený). Budu tedy ještě měřit indukčnost cívek (mám zato, že bude problém zde).
Časy uváděny v GMT + 1 hodina Jdi na stránku 1, 2Další
Strana 1 z 2
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.