Zaslal: so červenec 14 2007, 12:13 Předmět: Měření spotřeby paliva (nafta)
Zdravíčko kutilové!
Už delší čas mě zajímá kolik moje auto (Ford Mondeo 1,8 TD rv.1998) papá nafty. Bohužel nemám a ani se mi nechce si pořizovat originální palubní počítač. Ovšem zvědavost je potvora a rád bych se naučil jezdit ekonomicky, tudíž bych si chtěl udělat alespoň měření aktuální a průměrné spotřeby.
Bohužel už u výběru měřícího prvku jaksi tápu. Chtěl bych aby měřící prvek byl relativně levný, výstup měl takový aby šel číst snadno uP (např. přímo výstup v binárním kódu nebo aby určité hodnotě průtoku paliva odpovídala určitá frekvence), dále aby byl dostatečně přesný +-0,1l mi stačí.
Pokud někdo máte s takovouto věcí zkušenosti, postřehy, vítky nebo nápady s radostí je uvítám. Předem za každý názor a radu dík! _________________ Chytrej člověk se učí chybama, ale jenom blbec těma svejma!
Na průměrnou spotřebu je nejlepší pořídit si sešitek a tam si zapisovat kolik si bral benzínu a stavy tachometru. Za delší období dostaneš docela přesný údaj.
Osobně si myslím, že je to přesnější, než údaje palubního počítače.
Okamžitou spotřebu sešitkem a kalkulačkou nezjistíš to je pravda.
Dřív se vyskytovaly návody(před 20leti) , kde čidlo bylo opravdu průtokoměr s turbínkou a dávalo pulzy.
Dneska se asi měří něco jako doba trvání pulzu k otevření trysky (představuji si to tak laicky) a ví se jaký objem palia prochází za danou dobu. Ale problém podle mě je v té kalibraci, pokud to má skutečně měřit.
Založen: Nov 28, 2004 Příspěvky: 1775 Bydliště: pod Black Mount
Zaslal: so červenec 14 2007, 16:29 Předmět:
Benzín a nafta je rozdíl. Musíš počítat s přepadem od vstřiků a ten také měřit. Takže měřit rozdíl mezi vstupem do čerpadla a přepadem ze vstřiků popř. čerpadla tím ti vznikne spotřeba nafty.
Založen: Sep 10,
2004 Příspěvky: 19562 Bydliště: Jičín, Český ráj
Zaslal: so červenec 14 2007, 16:37 Předmět:
Ale takhle po natankování si na účtenku opsat denní počítadlo kilometrů, nebo si opsat celkový stav, to je jedno, případně denní počítadlo vynulovat, pak jen spočítat spotřebu "za nádrž" nebo "od pumpy k pumpě", říkej tomu, jak chceš, to je metoda jednoznačně nejpřesnější.
Jenže ty se asi chceš kochat pohledem na displej, který při brždění motorem bude hrdě hlásit 0,0 a při rozjezdu na křižovatce 28,4 nebo tak něco... upřímně řečeno, z okamžité spotřeby vyčteš zoufale málo.
Tak to z toho nejsem moc chytrej:-)
Průměrnou spotřebu jsem "papírově" doposud praktikoval, ale docela mě zajímá kdy si auto bere kolik nafty a právě proto se chci naučit zase něco nového i v oblasti automobilů, páč to je obor, který mi zatím nic neříká.
Myslíte si, že když vezmu vhodný průtokoměr, zapojím ho na přívod nafty do motoru, tak dostanu blbstvo?
edit:>
Hill byl o trochu rychlejší tak, reakce i na něj. O to mi právě jde! Vím, že je to prakticky k ničemu, ale chci zjistit za jakých situací je spotřeba kolem 0, kolik auto žere když ho vytáčím nad 3500ot/min apod. _________________ Chytrej člověk se učí chybama, ale jenom blbec těma svejma!
Založen: Jul 27, 2004 Příspěvky: 4496 Bydliště: 25km na západ od Prahy
Zaslal: ne červenec 15 2007, 8:57 Předmět:
Kdysi jsem měl takové udělátko s průtokoměrem do Š100. Byl tam přednastavitelný čítač a převodníky impulsů. Jeden byl od průtokoměru a druhý od signálu z čidla na tachometru a bylo to potřeba nakalibrovat. Musel jsem vědět kolik impulsů to dá při protečení 1litru benzínu a kolik impulsů to dá na 1km. Dala se tam nastavit i spotřeba, při které to mělo signalizovat. Čítač to jednou za cca 300m vyplivnul na displej. Ukazovalo to docela věrohodně, jenže, v zimě na sytič při odjezdu z parkoviště když jsem viděl, že to ukazuje přes 30 litrů, tak jsem na to začal dávat čepici abych to neviděl. Ty průtokoměry jsem viděl ještě nedávno u Conrada, ale je to děsná pálka.
Založen: Mar 05, 2006 Příspěvky: 672 Bydliště: Strachotín
Zaslal: po červenec 16 2007, 20:14 Předmět:
Měření průtoku paliva u dieselu je naprostá blbost.Laicky to funguje tak, že čerpadlo si veme jen tolik paliva kolik spotřebují trysky.Zbytek se přes přepad vrací zpět do nádrže.Takže musíš někde vyčíst kolik paliva vystříkne tryska, nějakým čidlem (nejlépe přímo na trubce) změřit kolikrát stříkne za minutu a co celý vynásobit čtyřma. No celkem pakárna, ale výsledek by určitě potěšil spoustu diesláků (rostliňáků
Snad nenapíšu blbost, ale nestačí změřit kolik paliva přiteče a kolik odteče?
Mimochodem dík za tip k diskuzi - budu pročítat, je dost obsáhlá tak mám na večer co dělat. Zatím jsem se dostal do bodu, kdy konstatují, že originál PP do dieslu na Mondeu nejde (pouze benzín). To mi však tolik nevadí, páč bych to chtěl zkusit sestrojit sám. _________________ Chytrej člověk se učí chybama, ale jenom blbec těma svejma!
Založen: Nov 19, 2004 Příspěvky: 1772 Bydliště: Wien
Zaslal: út červenec 17 2007, 23:30 Předmět: Průtok
U dieselu se průtokem neměří,musel bys brát do úvahy i palivo vracené přepadem.Užívaji se snímače přmo na vstřikovacím potrubí,podle deformace trubky při vstřiku se určí impuls a z nich a množství paliva dodaného vstřikem se počítá spotřeba.V porovnání s chybami při měření průtoku je pesnost dostatečná.Na vrakovištích se někdy dají sehnat i originální počtače z dieselů.
No a kdybych použil dva průtokáče, jeden by měřil palivo dodané do motoru a druhé by měřilo palivo vrácené do nádrže, tak by to snad fungovalo, ne?
Jde o to, že ty snímače na vstřikovací potrubí asi neseženu levně a asi už vůbec je sám nenamontuju. _________________ Chytrej člověk se učí chybama, ale jenom blbec těma svejma!
Založen: Jul 27, 2004 Příspěvky: 4496 Bydliště: 25km na západ od Prahy
Zaslal: st červenec 18 2007, 15:35 Předmět:
Možná by to fungovat mohlo, alespoň s přibližnou přesností. Je to otázka vyhodnocování údajů. A co je to levně? Tady máš odkaz na průtokoměr z toho Conrada a je to ten nejlevnější, budeš potřebovat dva, nějakou elektroniku a už to naskakuje. http://www.conrad.cz/prutokomer-fchminipp+dp65773/ Zkoušel jsi nějakej ten vrakáč abys věděl jak jdou ceny?
Jinak existuje aplikace do mobilu která docela dobře počítá spotřebu. Sice ne přímo aktuální, ale jsou tam průměry, dojezd, další tankování atd. Používám to, pro přehled to úplně stačí a je to ZADARMO.
Časy uváděny v GMT + 1 hodina Jdi na stránku 1, 2Další
Strana 1 z 2
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.