Založen: Jul 21, 2006 Příspěvky: 25741 Bydliště: skoro Brno
Zaslal: po květen 28 2007, 13:43 Předmět: Slábnoucí motor
Mám 200W asynchronní motor z malýho čerpadla (jen cívka na jádru statoru, bez kondenzátoru, kovovej rotor).
Je zajímavý, že když se ohřeje, ztrácí sílu, a to tak že se po čase v podstatě zastaví.
U motorů s permantentím magnetem to znám, ale tohle je nějaký divný. Navíc i naprázdno má celkem vysokou teplotu, takže možná mezizávitovej zkrat, ale to by se asi ani neroztočil... Máte s tím nějaký zkušenosti ? _________________ Pro moje oslovení klidně použijte jméno Zdeněk
Správně navržené zapojení je jako recept na dobré jídlo.
Můžete vynechat půlku ingrediencí, nebo přidat jiné,
ale jste si jistí, že vám to bude chutnat[?]
Založen: Jul 21, 2006 Příspěvky: 25741 Bydliště: skoro Brno
Zaslal: po květen 28 2007, 13:44 Předmět:
Změřil jsem teplotu jádra, pokud je to uzavřený tak, jak to originál bylo vyrobený - rovných 100 stupňů. _________________ Pro moje oslovení klidně použijte jméno Zdeněk
Správně navržené zapojení je jako recept na dobré jídlo.
Můžete vynechat půlku ingrediencí, nebo přidat jiné,
ale jste si jistí, že vám to bude chutnat[?]
Jestli je to jednofázový motor bez kondenzátoru, tak je s pomocnou odporovou fází. V ní bude ta chyba, asi zkrat, který je nějak teplotně závislý. Motor se po zahřátí zastaví, protože pomocná fáze přestala fungovat.
Založen: Jul 21, 2006 Příspěvky: 25741 Bydliště: skoro Brno
Zaslal: po květen 28 2007, 15:59 Předmět:
Nene, to je od filtračky bazénu "na sucho" ve spojení s odstředivým čerpadlem, a rotor jde naprosto volně. Příkon naprázdno asi 140W, čili v normě.
Jak je studenej, má sílu až až, jak se ohřeje (a to velmi rychle), chcípne. Je tam jen chladicí vrtule, ale je to celý uzavřený bez možnosti větrání kromě otevřenýho dna.
Je tam i tepelná pojistka, ta nevypne, takže "podle výrobce" je snad teplota v normě. _________________ Pro moje oslovení klidně použijte jméno Zdeněk
Správně navržené zapojení je jako recept na dobré jídlo.
Můžete vynechat půlku ingrediencí, nebo přidat jiné,
ale jste si jistí, že vám to bude chutnat[?]
Pokud jsi si jistej, že ten motor má klecovou kotvu a ne žádnej magnet, tak se podívej, v jakým stavu jsou "závity nakrátko" zajištující rozběh (odborně stíněné póly). Nekdy jsou i tři na jedný straně
Mohl by to dělat rotor, respektive jeho prasklá klec. Po zahřátí se rotor teplem roztáhne a dojde k přerušení závitů na krátko (jedná se o mikroskopické trhlinky uvnitř hliníkové klece). Už jsem se s tím setkal.
Založen: Jul 21, 2006 Příspěvky: 25741 Bydliště: skoro Brno
Zaslal: út květen 29 2007, 9:26 Předmět:
Ta klec by mohla být skutečně prasklá.
Bohužel v oblasti motorů nejsem odborník, to už je moc daleko od toho, co dělám, tedy se ptám co s tím ? Mě připadá zbytečný kupovat nový čerpadlo za X tisíc, když je to jen kus plastu a motor. Teď je tam jako náhražka synchron, jenže ten mám nízký otáčky, takže to jede sotva na poloviční výkon.
Udělat mechanický upevnění a redukci na jinou osku pro mě není problém. _________________ Pro moje oslovení klidně použijte jméno Zdeněk
Správně navržené zapojení je jako recept na dobré jídlo.
Můžete vynechat půlku ingrediencí, nebo přidat jiné,
ale jste si jistí, že vám to bude chutnat[?]
Kdyby ta klec měla být ruplá, mohl by jsi to poznat po počátečním "rozehřátí motoru" provozem tak, že by jsi ho napájel stejnosměrným proudem třeba z 12V zdroje. Když budeš rovnoměrně otáčet rotorem, bude Ti brzdit vlivem vířivých proudů. Naprasklý místo poznáš, že budeš mít polohu kotvy, kdy Ti bude otačení lehčeji. (12V napájení stejnosměrným proudem o malém napětí by mu nemělo uškodit, pokud to nebudeš zkoušet moc dlouho, motor Ti samozřejmě nebude točit, neboť je na AC). Každopádně se podívej na ty měděný kroužky na statoru, v jakým jsou stavu. jsou to nejteplejší součásti na běžícím motoru, protože jsou to závity na krátko
Založen: Jul 21, 2006 Příspěvky: 25741 Bydliště: skoro Brno
Zaslal: čt květen 31 2007, 11:05 Předmět:
Tak jsem vytáhl rotor, ta klec je jak z másla (hliník), zkusil jsem na všech podezřelých místech udělat "tupej" důlek, aby se případní prasklina spojila - vypadá to, že motor ožil a zchládnul. Dlouhodobý řešení to asi není, ale dokazuje to, že to skutečně způsobovala ta klec.
Každopádně se mrknu na Aukro po náhražce, problém je v mechanických rozměrech, mají tam samý kilowatty...
Dík za pomoc. _________________ Pro moje oslovení klidně použijte jméno Zdeněk
Správně navržené zapojení je jako recept na dobré jídlo.
Můžete vynechat půlku ingrediencí, nebo přidat jiné,
ale jste si jistí, že vám to bude chutnat[?]
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.