Zaslal: ne květen 27 2007, 23:13 Předmět: Elektrocentrála
Zdravím lidi. Mám takový možná blbý dotaz.
známý má kamion a potřebuje na něm příležitostně provozovat 4 500W halogeny. Koupil na to dieselouvou elektrocentrálu.
Otázka zní. Pokud bude používat elektrocentrálu jen na ty halogeny které jsou pevně na autě potřebuje zemnící kolík? Předpokládám že centrála musí být vodivě spojena s vozem. Ale co když veme halogen a pujde mimo auto? _________________ Internet - metla lidstva
Založen: Jul 21, 2006 Příspěvky: 25741 Bydliště: skoro Brno
Zaslal: po květen 28 2007, 11:57 Předmět:
Já myslím, že centrála se dá brát jako izolovaná soustava - sekundár přece není nikde spojenej s kostrou, tudíž zem nepotřebuje. _________________ Pro moje oslovení klidně použijte jméno Zdeněk
Správně navržené zapojení je jako recept na dobré jídlo.
Můžete vynechat půlku ingrediencí, nebo přidat jiné,
ale jste si jistí, že vám to bude chutnat[?]
Založen: May 13, 2007 Příspěvky: 90 Bydliště: Brno, Pov. Bystrica
Zaslal: po květen 28 2007, 13:32 Předmět:
Zdravim vospolok.
Cisto teoreticky, ked ide o izolovanu sustavu, tak ani nie. Ved napatie sa objavuje len medzi dierkami navzajom. Ale...
Hmmm a neni spojeny kolik s kostrou generatora? Tym padom ak je polozeny generator na zemi, tak aj so zemou???
Cert nikdy nespi a elektrika tym padom, takze ja by som nespekuloval a pouzil aj 3. vodic a pekne to urobil ako ma. Ale sak je to jeho zivot
Inak, nech si da bacha co z toho napaja, pretoze nezatazena mava vacsie napatie ako 230V....dokonca v okamihu odpojenia zataze, kym klesnu otacky motora, sa tam objavuju az 400V spice (som to meral). A podarilo sa na nej jednemu znamemu aj imp. nabku odvalit.
Neviete nejaku schemicku na obmedzenie toho nap pre 800W centralu? Komercne riesenia poznam. dik.
Založen: Dec 28, 2006 Příspěvky: 1753 Bydliště: Orava,sever
Zaslal: po květen 28 2007, 14:50 Předmět:
Viem,že va vojne sme museli uzemnovat,bol na to taki šrob,asi 1m dlhi,ktory sa zavrtaval do zeme.Musel byt zavrtany cely!!!Na to sa velenie zvlšt zameravalo,aby bolo zemnenie a dokonale!! _________________ Malo toho viem,radšej sa spytam.
No ja prave myslel ze bych ji galvanicky spojil s autem kdyby neco. A ze pokud by jela jen na ta svetla tak by se uzemnovat nemusela. Pokud by ale pouzil zasuvku ven musel by to uzemnit. Dávat tam chránic?.
Jinak o litani napeti moc starost nemám. Je to nejaký diesel. _________________ Internet - metla lidstva
Založen: Jul 21, 2006 Příspěvky: 25741 Bydliště: skoro Brno
Zaslal: po květen 28 2007, 15:56 Předmět:
To už je bezpečnější to nulovat, t.j. spojit kostru jen s motorem.
Proudovej chránič by musel mít dobrou zem, aby vůbec k něčemu byl. _________________ Pro moje oslovení klidně použijte jméno Zdeněk
Správně navržené zapojení je jako recept na dobré jídlo.
Můžete vynechat půlku ingrediencí, nebo přidat jiné,
ale jste si jistí, že vám to bude chutnat[?]
Založen: Feb 22, 2007 Příspěvky: 650 Bydliště: Tábor (jih)
Zaslal: po květen 28 2007, 16:25 Předmět:
a s čim to jezdí? cisterny prej mívaj i vodivý pneumatiky sice to neni asi přímo jako zemění spíš kvůli statice ale fungovat by to nouzovně jako zem mohlo ne ?
a s čim to jezdí? cisterny prej mívaj i vodivý pneumatiky sice to neni asi přímo jako zemění spíš kvůli statice ale fungovat by to nouzovně jako zem mohlo ne ?
Je to nejaka kamionova odtahovka. _________________ Internet - metla lidstva
Založen: Sep 10,
2004 Příspěvky: 19553 Bydliště: Jičín, Český ráj
Zaslal: po květen 28 2007, 17:02 Předmět:
Proudovému chrániči 30 mA stačí zemní přechodový odpor u spotřebiče do 400 ohmů, aby spolehlivě vybavil při dotykovém napětí do 12V.
Této podmínce pneumatiky, zajišťující za sucha odpor proti zemi v řádu stovek kiloohmů, v nejlepším případě desítek, nevyhovují ani zdaleka.
neumím si moc představit přenosný halogen 4 kW. To je na natáčení filmů?
Náhoda je vůl, takže to zemnění a chránič se dá jen doporučit, i když představa zavrtávání zemniče v prosinci a ve vichřici není zrovna hezká
Nevím, jaký světelný park tvůj kamarád provozuje, ale kdyby to jen trochu šlo, řešil bych to radši metalhalogenidovými výbojkami a měničem až ve svítidle, přívody z palubní sítě která na kamionu hned jen tak neklekne, předpokládám že jsou tam aspoň dvě 120 Ah. 4x150W udělá světlo jako v poledne.
Ne ty hologeny budou primo na aute. Je to vyprostovak + odtahovka kamionu. Proste takovy 30tunovy bobek. Kolikrat pracujou do vecera (nez neco vytahnou z prikopu) tak to potrebuji osvetlit. Sem tam by se jim pridal i 230V mimo tzn. vrtacka, rozbrusovacka, prenosne svetlo apod. Vykon centraly jaksi problem neni. Jde o to ze to neni na doma ale pro firmu. Majiteli je jedno ze ty lidi necha v mrazu zavrtat zemneni jen to musi byt bezpecne. _________________ Internet - metla lidstva
Založen: Jul 21, 2006 Příspěvky: 25741 Bydliště: skoro Brno
Zaslal: út květen 29 2007, 9:57 Předmět:
Ještě k tomu proudovýmu chrániči - pokud by se "prorazilo" napájení světel na kostru, tak by chránič reagoval (samozřejmě za podmínky třídrátovýho připojení). A když to vezmu vůči "zbytku světa" jako izolovanou soustavu, tak myslím, že bezpečnost je přiměřená. Jenom nevím, jak stanovit tu správnou "zem" pro chránič....
Vůči dotyku živých částí (ať už přímo tělem, nebo např. tím. že na to spadne mokrá větev a rozbije světlo) to neochrání, ale na druhou stranu impedance téhle smyčky je tak velká (opět předpokládám izolovanou soustavu), že tam úraz nehrozí. _________________ Pro moje oslovení klidně použijte jméno Zdeněk
Správně navržené zapojení je jako recept na dobré jídlo.
Můžete vynechat půlku ingrediencí, nebo přidat jiné,
ale jste si jistí, že vám to bude chutnat[?]
Založen: Sep 10,
2004 Příspěvky: 19553 Bydliště: Jičín, Český ráj
Zaslal: út květen 29 2007, 10:41 Předmět:
Je to izolovaná soustava, čili nebezpečí úrazu vznikne pouze v případě, že jeden z pracovních vodičů bude mít zkrat nebo svod na zem a někde se probije druhý vodič na kostru, která se zemí spojená není. Čili je tu podmínka dvou poruch.
Jestli vybavíš elektrocentrálu bezpečnostním relé s hlídačem izolačního stavu (dělá je několik firem), jehož kontakty budou držet podpěťovou cívku jističe (nebo nouzově cívku stykače, což ovšem nelze pokládat za bezpečnostní opatření) za centrálou, máš zajištěnou kontrolu bezpečnosti izolace proti zemi.
Proudový chránič by pak bylo lepší použít s Ir<10mA, už víceméně jen ke zvýšení ochrany a to bez nutného uzemnění. Na to stačí jen si sáhnout a odpor těla v sérii s kapacitou bot proti zemi zpravidla postačí k vypnutí.
Pokud by totiž došlo k poruše hlídače izolace a zkratu živého vodiče na kostru a přesto by jistič šel nahodit (nebo stykač tlačítkem sepnout), i v případě další poruchy je 10mA proud, kterému stačí uzemnění přes odpor 1,2k k vybavení (dotykové napětí 12V).
Do důsledků vzato není žádné bezpečnostní opatření stoprocentně bezpečné, vždy existují určité podmínky, za kterých jisté riziko může vzniknout. Jde o to, posoudit zodpovědně míru toho rizika a zvolit ochranná opatření podle toho.
Například, když centrála bude na šasi auta, spojená s kostrou, svítidla budou zrovna tak uchycená na kostru, a předpokládejme, že je tato kostra dobře vodivě propojená, vznikne místní pospojení.
Tam by stačil ten chránič. Jestli svítidlo neseš někam dál od auta, musí být třídrátově připojené, PE spojený s kostrou jak svítidla, tak auta.
Zkus si nakreslit schémátko a budeš mít jasno.
Rezis: jo, je to takový s kanónem na vrabce, ale to je u kamionů celkem běžná věc.
Pockej tam maji byt 4 svetla po 500W. Ne jeden 4kW to ani nevim kde sehnat
Asi tam teda dam jen chranic a bude. Na aute bude vse reseno pospojovanim.
Ptal jsem se protoze jsem videl na fotkach jak s tim vyprostuji a ostre plechy a hrany tam neni nouze. _________________ Internet - metla lidstva
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.