Zaslal: st červen 17 2015, 3:35 Předmět: Nabijecka autobaterie 6V/12V-jednocestna-prechod z 220V 230V
Zdravim.Ve Skode 02 po zapnuti klimy po dlouhy dobe nastal vypadek a baterie se vybila,Kamos si pucil hrozne starou nabijecku kde jsou asi 3 vinuti na trafe,asi 6 a 12V,dve KY diody,sig. zarovcicka a prepinac 6/12V a jeste dve pojistky.Trafo naprazdno dava po usmerneni cca 10 a 18 v.Po pripojeni baterie kolem 14V na nabijeni autobaterie. .Proud sem jeste nemeril .Tak a k veci.Myslim ze nabijecka byla stavena na 220V pred tema rokama,a ted jek tam je 230,tak se zvysilo i sek. napeti a baterie,a ta to nepobere.A jeste ma kamos v baraku nejake prepeti ,je tam asi 255V.Myslite si to zkusenejsi taky nebo to je blud a baterie si veme kolik potrebuje?Googlil sem ale bida.Nabijecka se nebude casto pouzivat,ptam se jestli ta baterka po tom prepeti muze jit do kopru,nebo uz se stalo.Na upresneni mereno 20ti letym DTM z Polska se slabou baterii a nefunkcni funkci auto-off. .Koupim neco lepsiho,mozna analog,nebo osciloskop.Vim muze byt problem v aute,muzou to byt diody ,alternator.Nebo bych odmotal zavity.Nebo vubec nepouzivat? Diky za pripominky.
Založen: Feb 25, 2008 Příspěvky: 18683 Bydliště: Rychnovsko
Zaslal: st červen 17 2015, 4:56 Předmět:
Na uvodní stránce nahoře máš tlačítko hledat , zadej Pb aku a hledat všechna slova a až to přečteš , tak se zeptej na nějakou doplňkovou otázku . Tedy jestli chceš o věci něco vědět .
Jen ve zkratce:
1. Nabíječka musí mít ve stavu "naprázdno" vyšší napětí než baterie (přesněji akumulátor), jinak by nenabíjela, resp. proud by do akumulátoru netekl.
2. Přechod z primárního napětí 220V na 230V samozřejmě způsobí u takovéto jednoduché nabíječky zvýšení výstupního napětím, ale podle mě to nebude ničemu vadit, stejně musíš nabíjení ukončit ručně. Plynovací napětí Pb akumulátoru je 14,4V, pokud budeš i po dosažení tohoto napětí dále dobíjet, tak akumulátor jen přebíjíš, což není dobře. Proud, tekoucí do akumulátoru a takovéto nabíječky je zpočátku vysoký (podle dimenzování zdroje a vnitřního odporu akumulátoru) a postupně klesá, jak se zvyšuje napětí akumulátoru. Kdyby napětí akumulátoru dosáhlo napětí nabíječky, tak by byl proud nulový - v tomto případě je to ale nežádoucí stav, to by byl akumulátor hodně přebitý.
3. Správně by se mělo měřit nabití akumulátoru podle hustoty elektrolytu, což dnes ne u všech akumulátorů lze. Postaru se měření hustoty provádělo natažením trochy elektrolytu do skleněné baňky, kde plaval plovák s ryskami. Dnes je možné měřit pomocí rafrakce světla, stačí kapka a máš to.
4. To, jestli je akumulátor špatný (a je nutno koupit nový) nebo není a kámoš může jezdit, asi hned nepoznáš. Myslím si, že když akumulátor nabiješ a připojíš do auta, tak že normálně nastartuješ, ale co bude v zimě, to nikdo neví. To bys pak musel akumulátor zatížit nějakým vyšším proudem a měřit napětí při takovémto zatížení (např. v servisech takovéto speciální měřící přístroje většinou mají). Bude pak zálažet na více okolnostech (stáří akumulátoru, typ automobilu (nafta/benzín), ...
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32001 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: st červen 17 2015, 8:02 Předmět:
Von nechce nic študovat, von chce dostat fšecko pokáď možno HNED a HOTOVÝ... _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Založen: Feb 22, 2005 Příspěvky: 1440 Bydliště: Kunratice u Prahy
Zaslal: st červen 17 2015, 15:12 Předmět:
petrfilipi napsal(a):
Jen ve zkratce:
2. Přechod z primárního napětí 220V na 230V samozřejmě způsobí u takovéto jednoduché nabíječky zvýšení výstupního napětím, ale podle mě to nebude ničemu vadit, stejně musíš nabíjení ukončit ručně. Plynovací napětí Pb akumulátoru je 14,4V, pokud budeš i po dosažení tohoto napětí dále dobíjet, tak akumulátor jen přebíjíš, což není dobře.
Petr Filipi
Dobře není tato Petrova rada. Nejedná se o přebíjení!!
Plné nabití aku se vyznačuje napětím 16 až 17 V. Přesně se stav plného nabití dá zjistit měřením hustoty elektrolytu. Právě nabíjením jen na 14,4V se spolehlivě zničí každý akumulátor. To napětí je tak nastaveno v autech aby vřící elektrolyt nerozežíral karoserii. Aku pak není nikdy plně nabyt a desky se zvolna pokrývají sulfáty. Jednou začas je potřeba aku dobít do znaků plného napětí aby se mohly sulfáty zase přeměnit na kyselinu.
Je smuný pohled do časopisů posledních let kde nedouci stále znova popisují nabíječky co jsou vlastně jen dobíječky akumulátorů v obou smyslech toho slova.
Když už se někdo zabývá nabíjením aku a vyndal ho z vozu tak by měl toho využít a něco udělat pro zlepšení jeho kondice a nabít ho pořádně. _________________ Svět vypadá dobře jen při pohledu přes koňské uši.
Založen: Mar 28, 2012 Příspěvky: 7834 Bydliště: Brno
Zaslal: st červen 17 2015, 22:02 Předmět:
Jasin- ale tohle je ten případ, kdy by to chtělo nějaký obsáhlejší článek o dobíjení Pb akumulátorů. Já první nabíječku stavěl někdy před 15 lety, tehdy jsem (v dostupné literatuře) bral úroveň 14,4V jako dogma. Na Bastlírně se pohybuji něco víc jak tři roky, už dnes vidím, že to dogma bylo nepravdivé.
Má někdo obsáhlejší pojednání o nabíjení Pb akumulátorů? Nejen teoretické vzorce a odvozené rady, ale třeba i nějaký návod na pulzní nabíječku, ale opravdu funkční a kopírovatelnou?
Díky _________________ Civilizace založená na oboustranné lepící pásce nemůže dobře skončit...
I kdyby se z tebe jednou stal král, neodsuzuj lidi, kteří ti nebudou provolávat slávu- raději se zeptej sám sebe, proč tomu tak není...
Dik za rady.Pro ty dva rypaly:Nebojte neprisel sem Vas vyhladit. Googlil sem,hledal tady na EB u "antenaru",ale nikdo zatim nepotvrdil ze jednocestna nabijecka,vinuta pred 50 lety na 220V je schopna bez previnuti nabijet autobaterii na presnou hodnotu 14,5-15V nebo kolik?A jak to dokazete tak presne merit tema DTM z trnznice nebo nejakym bastlem?Sory ze sem se tak rozcilil ale uz se ukazujou...
Založen: Feb 18, 2008 Příspěvky: 5026 Bydliště: Brno
Zaslal: st červen 17 2015, 23:39 Předmět:
I před 50lety mohlo být napětí sítě v některých místech (například blízko trafostanice a po odlehčení sítě) klidně i 240V a přesto nabíječka fungovala i tehdy a nikdo nad tím nemudroval. Povolená tolerance byla (nevím jistě, zapomněl jsem to) snad +-10% , tj. asi 20V oběma směry nebo možná -5% a +10%.
Ta nabíječka měla kdysi nějaký návod k obsluze a musel se dodržovat - nebyla automatická. Obsluha se musela starat , kdy nabíjení ukončit, aby se nezničila baterka. To by se jinak mohlo stát klidně i při napětí 210V.
Takže napájecí napětí neřeš. Řeš obsluhu takové jednoduché nabíječky. Tvoje nabíječka umožňuje plné nabití o kterém píše jasin, ale taky třeba až zničení aku v případě ignorantského zacházení nebo jen obyčejného zapomenutí.
I před 50lety mohlo být napětí sítě v některých místech (například blízko trafostanice a po odlehčení sítě) klidně i 240V a přesto nabíječka fungovala i tehdy a nikdo nad tím nemudroval. Povolená tolerance byla (nevím jistě, zapomněl jsem to) snad +-10% , tj. asi 20V oběma směry nebo možná -5% a +10%.
Ta nabíječka měla kdysi nějaký návod k obsluze a musel se dodržovat - nebyla automatická. Obsluha se musela starat , kdy nabíjení ukončit, aby se nezničila baterka. To by se jinak mohlo stát klidně i při napětí 210V.
Takže napájecí napětí neřeš. Řeš obsluhu takové jednoduché nabíječky. Tvoje nabíječka umožňuje plné nabití o kterém píše jasin, ale taky třeba až zničení aku v případě ignorantského zacházení nebo jen obyčejného zapomenutí.
PavelFF dik aspon nekdo k veci a nechce si jen popovidat. .To je ten problem,nabijecka na 220v,pripojena na vesnici kde je nevim proc 255V.Na profesionalnejsich forech sem se docetl ze baterie si veme A kolik potrebuje.Ale kdyz do tyhle "nabijecky" dam na vstupu o cca 30V strid. vic tak tam neco musi na sekundaru kleknout.Bud baterie nebo auto.Vim ze to myslite dobre ale nemuzeme se spolehat na prvniho kritika co neco zablije.Vim ze pri prebijeni to plynuje a kdyz mu to vypali diru do kapoty tak ho poslu za Vasema sponzorama,ty co Vam platej ty modry nicky,at to date do kupy.Takze Hosi jenom k veci prosim.Nez vy napisete naky intriky tak ja uz sem toho hodne nagooglil.Vlakno bylo o tom,jestli tuhle pionyrskou,ve vasem veku slepenou nabijeckou muzeme nabijet soucasny akubaterie .Ale hlavne kolik hodin vydrzi bez vybuchu .
Založen: Feb 25, 2008 Příspěvky: 18683 Bydliště: Rychnovsko
Zaslal: čt červen 18 2015, 4:44 Předmět:
Všechno k nabíjení je zde na bastlírně . Jen lenost brání tomu , aby jsi si odpověděl sám . Stačí si ten blok přečíst . NA CO TVOŘIT nový článek . Tech článků jsou zde 2 TISÍCE . A ano , tato nabíječka je schopná stoprocentně nabíjet Pb aku . A ty si nyní v těch 2 tisících vláken vyzobni všechny podrobnosti , až to místo kydů prostuduješ , tak zjistíš , že tuto odpověď napíšeš fundovaně sám .
Tak to nevím. Zaprvé nemá regulaci (regulace se podle autora provádí "... rezistorem zapojeným do série se sekundárním vinutím transformátoru"). Zadruhé vypíná na 14,4V a to, jak jsme si tady již řekli, není ideální.
Ale ideální nabíječku aby člověk pohledal. Já jsem dělal několik kousků podle AR-A 10/81, od strany 11.
Časy uváděny v GMT + 1 hodina Jdi na stránku 1, 2Další
Strana 1 z 2
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.