Vítejte na Elektro Bastlírn?
Nuke - Elektro Bastlirna
  Vytvořit účet Hlavní · Fórum · DDump · Profil · Zprávy · Hledat na fóru · Příspěvky na provoz EB

Vlákno na téma KORONAVIRUS - nutná registrace


Nuke - Elektro Bastlirna: Diskuzní fórum

 FAQFAQ   HledatHledat   Uživatelské skupinyUživatelské skupiny   ProfilProfil   Soukromé zprávySoukromé zprávy   PřihlášeníPřihlášení 

Teploměr vnitřní teploty v autě

 
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Auto - Moto technika
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor Zpráva
paax



Založen: Dec 28, 2004
Příspěvky: 1

PříspěvekZaslal: út prosinec 28 2004, 18:59    Předmět: Teploměr vnitřní teploty v autě Citovat

čau Mám jednu věc, Smile Do svého auta potřebuju zabudovat vnitřní digitální tepolměr. Koupil jsem si takový malý akvaríjní teploměrek, ke kterému přidělám diodky na oranžové podsvětlení displeje, v tom by ten problém ani tak nebyl, problém nastává v tom, že diody jsou na asi 3V a ten teploměr napájí 1,5V baterka typ LR44. Jaké odpory použít, aby to všechno fungovalo z napětí v autě tzn. 12-14V ? na ty diody mi vycházelo něco kolem 150-200 Ohm a ten teploměr 500 Ohm, je ta hodnota reálná ? PS : bojím se nadměrného zahřívání těch odporů. díky čau
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Raptor181
Moderátor


Založen: Jan 01, 2004
Příspěvky: 1194
Bydliště: West Slovakia

PříspěvekZaslal: st prosinec 29 2004, 0:25    Předmět: Citovat

Preco si si nekupil ten teplomer priamo do auta na 12V? nemal by si zbytocne starosti.....

Ked sa bojis nadmerneho zahrievania, daj tam silnejsie...asi 1Watt...skus a uvidis...

_________________
Čo neubrzdíš, to neukecáš..PC šťoural
PotleskSmile
Oživenie umrtvených RJ, tacho, immo, airbag, diagnostika automobilov, chiptuning, kódovanie a dorábky systémov, autoelektrika, zabezpečovacie a kamerové systémy
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail MSN Messenger
jezevec
Hlavní moderátor


Založen: Jun 13, 2004
Příspěvky: 5673
Bydliště: Břeclavsko

PříspěvekZaslal: st prosinec 29 2004, 11:11    Předmět: Citovat

Co se týká omezovacích odporů na napájení LED diod, vypočítáš to podle ohmova zákona. Maximální proud většiny LEDek je 20mA, při větším proudu se výrazně zkracuje životnost. Nepíšeš, kolik LED diod máš zapojených v serii a jaký proud má protékat diodami, takže se dá těžko určit, jestli hodnoty odporů, ktré uvádíš jsou správné. Protože napětí palubní sítě v autě může dosti kolísat, je nejvhodnější použít jednoduchý zdroj proudu 20mA. (např. podle AR A3/94 str.22) Zahřívání se nemusíš bát, při proudu 20mA tam můžou být i obyčejný min. odpor.
Napájení samotného teploměru nebude možné pouhým snížením napájecího napětí pomocí odporu. Je zde nutná stabilizace alespoň zenerovou diodou.
Ale největší a asi i zásadním problémem pro použití tohoto teploměru jsou teplotní poměry uvnitř automobilu v parném létě. To umí odejít i teploměry, které jsou prodávány jako doplňky do aut.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Zobrazit autorovy WWW stránky
007
Moderátor


Založen: Nov 11, 2003
Příspěvky: 220
Bydliště: střední čechy

PříspěvekZaslal: st prosinec 29 2004, 19:35    Předmět: Citovat

Na LED diode je ubytek asi 1.5V,který se dá použít k napájení teploměru,prostě teploměr připoj paralelně k jedné z LED diod.Odpor pro
LED diody se spočítá Unapájecí-Uled/0.02,takže např pro 3 LED diody by
to bylo 14.4-(3*1.5)/0.02=495,nejbližší odpor v řadě je 520Ohm.Odpor i LED diody jsou v serii.14.4 je maximální napětí v autě.

_________________
007
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
007
Moderátor


Založen: Nov 11, 2003
Příspěvky: 220
Bydliště: střední čechy

PříspěvekZaslal: st prosinec 29 2004, 19:40    Předmět: Citovat

Úbytek 1.5V je na běžné LED,na bílé nebo modré je úbytek asi 3.6V.
_________________
007
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
anonym






PříspěvekZaslal: st prosinec 29 2004, 19:52    Předmět: Citovat

Díky za odpovědi a pomoc. Tak za 1. ten teploměr, co se používá do auta je moc dlouhý, proto zkouším jiné možnosti. 2. ano máte pravdu, napájení toho samotného teploměru bude problém, vyřešil jsem to tak, že tam nechám normálně baterku a použiju jen napájení pro osvětlení LCD. 3. dal jsem tam 6 diodek, 4 červené takové ty malinké čtverečky a 2 x 1,8 oranžové a zjistil jsem, že to neosvětluje dostatečně.... čili jsem se s tím drbal celé odpoledny a výsledek (asi) 0. Jinak pro představu mám to do Scénica, vedle toho disleje s venkovní teplotou a hodinama (proto se mi moc nechce do toho dlouhého teploměru. viz výše Smile). Dal jsem tam tu stabilizační diodku, ale ubrala mi ještě více svítivosti Sad. Otázkou je, jak se to bude chovat v autě, kdel lítá 12 - 14 V. Když to bude stát za ho.... koupím nakonec asi ten originál teploměr a někde ho tam budu muset zamontovat. čau
Návrat nahoru
Artaban001



Založen: Apr 01, 2004
Příspěvky: 9772
Bydliště: Pendrov

PříspěvekZaslal: st prosinec 29 2004, 20:23    Předmět: Zdroj proudu pro LED Citovat

Stabilizační diodu hoď pryč a zvol o něco nižší proud LED (tak 15-18 ma). Sečti si všechny ubytky na ledkách a zkontroluj, zda jejich součet není vyšší, než 12V. Pokud ne, můžeš je spojit všechny do série na jeden jediný odpor (počítáš z celkovým úbytkem podle vzorce co napsal 007) a nebo si někde sežeň 7805, a zapoj ji jako zdroj proudu - Budeš potřebovat odpor 250 R, který připojíš mezi výstup a zem a led připojíš mezi zem a mínus zdroje. Plus zdroje připojíš na vstup 7805. Tolik pro obvod LED..

Ten akvarijní teploměrek musí chodit na tu baterii minimálně půl roku, takže předřadný odpor nepřichází v úvahu. Buď dělič, nebo, což je lepší, nějaký stabilizátorek (odběr je řádově totiš v stovkách uA)
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Rafaelou



Založen: Dec 30, 2004
Příspěvky: 3

PříspěvekZaslal: čt prosinec 30 2004, 21:17    Předmět: Citovat

Myslím že tvůj problém má jednoduché řešení:byla by hloupost napájet každou věc samostatně.Co se týče podsvětlení displeje tam bych volil nízkopříkonové led firmy Kingbright (jsou běžně k mání v cenách cca 2,50Kč)Celé napájení pak řešil pomocí stabilizátoru LM 317 (cena asi 17,0Kč) dále potřebuješ jeden odpor a jeden trimr (regulovaný odpor).Tento stabilizátor jde nastavit od 1,2-až řekněme u auta do 10V.Bez potíží zvládne i bez chladiče napájet řekněme tři led (i víc) a samozřejmě teploměr.Nebude mu vadit výkyv napětí ani vysoká teplota v autě v létě.Ta bude spíše vadit asi tomu teploměru.Pokud potřebuješ přesné schéma tak se obrať na mou adresu a já ti ho pošlu e-mailem.Zvládne to i naprostý laik a dokonce nepotřebuješ ani desku plošných spojů.Vše se dá postavit přímo na stabilizátoru a umístit do nějaké malé krabičky například od nějakého výrobku rozměr cca 2x2x2 cm.Hodně zdaru.pet.prochazka@tiscali.cz
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Raptor181
Moderátor


Založen: Jan 01, 2004
Příspěvky: 1194
Bydliště: West Slovakia

PříspěvekZaslal: pá prosinec 31 2004, 1:43    Předmět: Citovat

2Rafaelou nie sme tu sukromnici...i ked niektory ano ale mohol by si dat schema na hlavnu stranu alebo do uploadu...

Dikes... Wink Wink

_________________
Čo neubrzdíš, to neukecáš..PC šťoural
PotleskSmile
Oživenie umrtvených RJ, tacho, immo, airbag, diagnostika automobilov, chiptuning, kódovanie a dorábky systémov, autoelektrika, zabezpečovacie a kamerové systémy
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail MSN Messenger
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Auto - Moto technika Časy uváděny v GMT + 1 hodina
Strana 1 z 1

 
Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.
Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům
Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory

Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Forums ©
Nuke - Elektro Bastlirna

Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.


PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Čas potřebný ke zpracování stránky 0.13 sekund