Zaslal: út listopad 07 2006, 18:02 Předmět: Sepnutí relé při odpojení baterie
Zdravím.
Řeším teď takový malý problém.
Potřebuji následující funkci obvodu:
Pokud je baterie připojena k obvodu je relé rozepnuté a cívkou relé, která je napájena z jiného zdroje neprochází téměř žádný proud. Při odpojení baterie relé sepne a z toho druhého zdroje nyní proud teče. Doufám že se to dá pochopit.
Lámu si s tím hlavu a nemůžu na nic přijít.
Děkuji moc každému! _________________ Chytrej člověk se učí chybama, ale jenom blbec těma svejma!
Založen: Sep 10,
2004 Příspěvky: 19523 Bydliště: Jičín, Český ráj
Zaslal: út listopad 07 2006, 19:42 Předmět:
Je podstatné to, že po připojení baterie je relé rozepnuté, nebo to, že jeho cívkou nesmí téci proud?
Nejjednodušší řešení totiž je v použití rozpínacích kontaktů: není baterie, relé je odpadlé, ale sepnuté. S baterií přitáhne a rozpojí (tak se vypínala dálkovým ovládáním televize Tesla C110STII - když bylo relé přitažené, televize byla vypnutá).
Nebo použij relé se dvěma vinutími zapojenými tak, aby se jejich účinek navzájem rušil - jedním teče proud trvale a drží kotvu. Proud druhým vinutím musí vyvolat takové magnetické účinky, aby zrušil vliv toho vinutí, co je stále pod proudem. Připojíš baterku, relé odpadne.
To vinutí, které je stále pod proudem, lze navinout tenkým vodičem, hodně závitů, aby stačil malý proud. Z baterie je zřejmě žádoucí taky moc neodebírat, takže jde jen o to, použít takové relé, u kterého vyjde u obou vinutí stejný součin I*n, kde I je proud vinutím a n je počet závitů.
Je podstatné, že při připojení baterie cívkou nesmí téci proud!
Mám totiž požadavek na co nejnižší odběr proudu. Většinu času bude baterie připojena a jenom zřídkakdy se odpojí.
Proto je důležité aby cívkou nic neteklo. _________________ Chytrej člověk se učí chybama, ale jenom blbec těma svejma!
Založen: Dec 26, 2004 Příspěvky: 1426 Bydliště: Košice - okolie
Zaslal: út listopad 07 2006, 21:25 Předmět:
nedalo by sa to vyriesit nejakym invertorom? pripojena baterka na vystupe 0. nepripojena na vystupe 1 , ten zdroj ma s tou baterkou nejaky spolocny pol?
Zapojení tedy poodhalím více.
Moje myšlenka je asi taková:
Chci postavit obvod sloužící jako jednoduchý záložní zdroj.
Při připojení baterie neprochází cívkou relé proud a nabije se kondenzátor.
Když se baterie odpojí cívka relé se sepne paralelně ke kondenzátoru, který bude mít takovou kapacitu jež zajistí přepnutí kontaktu relátka na záložní baterii, která plně nahradí odpojenou.
Jenom teď vyřešit to spínání relátka
Schéma:
[img] http://www.tominekk.wz.cz/elektroworld/zdroj.bmp [/img] _________________ Chytrej člověk se učí chybama, ale jenom blbec těma svejma!
To by bylo špatné řešení.
Odpojení hlavní baterie je nežádoucí. Její dobíjení je vyřešeno tak, že se nemusí odpojovat od obvodu.
Kdybych oba zdroje zapojil přes diody tekl by proud z každého zdroje a vybíjeli by se oba, což by mohlo mít za následek takové vybytí záložní baterie, že by nemohla v případě odpojení hlavní baterie posloužit jako náhradní zdroj.
Proto je třeba aby k obvodu byl zapojen pouze jeden z těchto zdrojů a z tohoto důvodu je použito relé.
Můžete položit otázku proč nedobíjím záložní baterii a proto dopředu na ni odpovím ať zkrátíme čas
Záložní baterie je také dobíjena, ale pouze je-li nadbytek energie (točí-li se alternátor) v dobíjecím obvodu, čehož se nemusí nějakou i dlouhou dobu dosáhnout. Problém by se dal vyřešit záložním zdrojem o vyšší kapacitě, ale to znamená většinou větší rozměry a vyšší cenu což je neefektivní.
Snad ještě píšu srozumitelně _________________ Chytrej člověk se učí chybama, ale jenom blbec těma svejma!
Založen: Sep 10,
2004 Příspěvky: 19523 Bydliště: Jičín, Český ráj
Zaslal: út listopad 07 2006, 22:37 Předmět:
Ale tobě snad jde o to, aby se ti v případě odpojení hlavní baterie nezakódovalo autorádio, ne? Tak zapoj jen tu záložní baterii přes diodu. Hlavní baterku připoj natvrdo. Je dobíjená, takže na ní bude víc, dioda tedy zavřená, tím je odpojená baterka záložní, takže se nevybíjí. Záložní baterka bude něco dávat teprve tehdy, když na svorkách hlavní baterky bude o 0,6V méně, než na záložní baterce.
Založen: Sep 05, 2004 Příspěvky: 1024 Bydliště: UL
Zaslal: út listopad 07 2006, 22:40 Předmět:
předpokládám správně, že podnět k přepnutí bude odvozen od poklesu U na hlavní baterii ? a vyhodnocovací obvod dá impuls.
(a nejlépe ani v jednom z dvou stavů by cívkou neměl téct proud)
vyráběly se paměťová relátka. Byly to dvě relé v jednom pouzdře umístěna tak, že když bylo jedno seplé, to druhé jej mechanicky blokovalo a obráceně. Tj vždy bylo jedno seplé a když seplo druhé tak to první odpadlo a zabokovalo druhé v sepnutém stavu. Snad se to ještě vyrábí, příp. by to šlo možná i zbastlit.
O autorádio mi nejde (to vem čert ), jde mi o zabezpečovací zařízení.
Signálem k přepnutí není pokles napětí, ale úplné odpojení baterie.
Ve stavu kdy je baterie odpojena, relátkem ať proud klidně teče - je to jen dočastný stav takže to mi nevadí.
Bohužel nemám zaručeno, že na hlavní baterii bude vždy o min 0,6V víc.
Jako nouzové řešení bych tvůj nápad použil - jistě to fungovat bude, ale raději bych použil něco jak tu povídám. _________________ Chytrej člověk se učí chybama, ale jenom blbec těma svejma!
Založen: May 30, 2006 Příspěvky: 6558 Bydliště: Seč
Zaslal: út listopad 07 2006, 23:09 Předmět:
Tak si tam hoď obyčejnej přepínač mezi bateriema s nízkopříkonovou LED indikací. Na příležitostný vyndání baterie snad nepotřebuješ automatiku.
A chceš-li zaručit, aby bylo napětí na hlavní baterii větší, než na záložní, tak jí dej do cesty blbou diodu.
Založen: Sep 05, 2004 Příspěvky: 1024 Bydliště: UL
Zaslal: út listopad 07 2006, 23:25 Předmět:
ještě nemám zcela jasno: odpojení servisákem nebo zlodějem ?
(servisák by si mohl přepnout přepinač)
když chceš indikovat zlodějem přecvaklej drát, musí tím drátem aspoň něco málo téct. Pak bych to viděl na nějaký tranzistor, anebo pro zmenšení odběru test v nějakých cyklech, ale samotná relé těžko.
Samozdřejmě je to proti zloději - aby se spustil poplach i po odpojení baterie. _________________ Chytrej člověk se učí chybama, ale jenom blbec těma svejma!
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.