Založen: Nov 10, 2009 Příspěvky: 2468 Bydliště: u Velvar, mezi D8 a R7
Zaslal: čt srpen 18 2011, 11:12 Předmět:
jogo napsal(a):
Mal som za to, že po oprave je na náhradný diel záruka 2 roky.. Iste som to mal z "vyšších" a viacerých zdrojov, napr. SOI a pod., ale mohli sa mýliť, prípadne zákon voľne interpretovať v prospech zákazníka.. Nikdy som to našťastie neriešil.. ale vždy ma zaujímalo, ako by sa riešil problém vo "vzduchovej medzere", keď servis či živnostník kúpi k oprave materiál (a to ešte nehovorím o materiáli na sklad!), medzi kúpou materiálu a vyzdvihnutím aparátu z opravy vznikne časový posun (v lepšom prípade napr. týždeň) a materiál sa pokazí necelý týždeň pred vypršaním 2ročnej záruky danej servisom.. Ten posledný týždeň záruky na materiál by v podstate záruku na materiál musel na svoje plecia preniesť servis, živnostník, čo vidím ako nemysliteľné a neviem či by zákon mohol niekoho takto uviesť do stavu núdze.. Naproti tomu sa mi zdá zvláštne, až neuveriteľné, že niekto dostane na drahý panel (či motor v aute, jachte, či rakete) záruku 3 mesiace..
V obchodních vztazích je to věc smlouvy, obchodník nemusí dostat záruku od dodavatele vůbec a řešit záruky na své triko. Nebo může záruka začít běžet dnem prodeje spotřebiteli. Jsou to smluvní podmínky, zcela volné.
V obchodních vztazích je to věc smlouvy, obchodník nemusí dostat záruku od dodavatele vůbec a řešit záruky na své triko. Nebo může záruka začít běžet dnem prodeje spotřebiteli. Jsou to smluvní podmínky, zcela volné.
Záručná doba je vymedzená zákonom, skrátiť ju nemožno. Ja som tu riešil priamo servisnú službu, nie záruku na projekt zateplenia domu, či náklad býkov dovezených z Ázie, ale vzťah servisu, živnostníka, voči zákazníkovi. A ten upravený zákonom je. Tak isto ako aj oni nakupujú materiál prevažne od dodávateľov, kde zákon záručnú dobu upravuje..
Založen: Oct 05, 2004 Příspěvky: 329 Bydliště: Ostrava
Zaslal: čt srpen 18 2011, 11:53 Předmět:
zákon upravuje kde co, ale v naprosté většině případů nelze opravu rozumně zaškatulkovat. příklad - když vyměním součástku, dejme tomu BUčko v rozkladu TV, to po čase znovu odejde díky tomu, že prvotní příčina závady je náhodný svod někde dále v obvodech Vn. Tranzistor je pájený, pro jeho prodejce nereklamovatelný (proč taky, záruka se vztahuje na vady prodaného dílu, ne na jeho zničení překročením parametrů díky závadě jinde), záruku mohu poskytnout pouze na opravu jako celek, tedy ony 3 měsíce. Že jsem použil nějaký materiál je každému jasné, ale v daňovém dokladu jej zásadně nespecifikuji (nejsem jeho prodejce!!!!, neprodávám díl!!, namontovaný díl je z mého pohledu zpětně nereklamovatelný a nemohu přenášet záruku na svá bedra - tedy vlastně mohu, ale musel bych to zakalkulovat do ceny a tím pádem se stát nekonkurenceschopný...).
Je jasné, že když řeším opravu výměnou podstatné části výrobku (zmiňovaný LCD panel), je to vždy na hraně. Pokud jsem smluvní ("značkový") servis, musím to mít ošetřeno ve smluvním vztahu s dodavatelem dílů. Bohužel u elektroniky se mnohdy těžko dá posoudit, zda k závadě došlo díky skryté vadě dílu nebo chybě obsluhy (přepólování, chyba při montáži, přetížení) nebo vis maior (přepětí ze sítě, bouřka). Kdyby se tyto vlivy měly seriózně zakalkulovat do ceny při stávajících zárukách, opět jsou ceny někde jinde a koncový zákazník sáhne po levnější nabídce. Je-li zákazníkem státní organizace, MUSÍ dle současné legislativy vždy vybrat v konkursu nejlevnější nabídku (ať to v konečném důsledku stojí, co to stojí, musí koupit nejlevnější šmejd, jinak je mimo zákon!!!). (chybí jeden smajlík s typickým projevem následků nevolnosti...).
Takže - shrnuto - vždy fakturovat jen opravu jako službu (t.j. práci). Že se použil nějaký díl to zákazníka nemusí zajímat. Pokud je zákazníkem organizace, je dobré si podmínky poskytování služby "oprava" sepsat nějakou jednoduchou smlouvou a stanovit si i záruky (když opravuji tiskárnu, dávám běžně 3 až 6 měsíců, když píšťalové varhany, je běžnou dobou 30, 36 nebo 60 měsíců, vše ale smluvně včetně podmínek plnění záruky - doba reakce na podnět, doba vyřízení, úhrada nesouvisejících nákladů, např. cestovného atd.). Pokud to zákazník vyžaduje, je přílohou faktury "servisní list" ve kterém je popis závady, způsob jejího odstranění a případný soupis materiálu (u dražších součástí třeba i včetně výrobních čísel).
Dalším sporným detailem je omezená záruka ( větička typu "záruka se nevztahuje na závady, vzniklé v důsledku působení xxxxx nebo zásahu cizí osoby, výrobek opět nefunguje, ale přícína je jiná atd). Dá se tak vyloučit řada sporů, je však třeba zajistit nějakou autorizaci odmítnutí záruky (ne každý zákazník akceptuje tvrzení původního servisáka, vhodné je např. nějaké pečetění po opravě, možnost nezávislého posudku).
Jinak - vše záleží hlavně na lidech, seriózní se vždy domluví, vychcánek bude klidně hnát prkotinu za dvě stovky k soudu a hrozit advokáty a exekutory.... Z vlastní zkušenosti mohu doporučit problémové a předem podezřelé zakázky odmítnout (to jsou pak překvapené xichty!).
zákon upravuje kde co, ale v naprosté většině případů nelze opravu rozumně zaškatulkovat. příklad - když vyměním součástku, dejme tomu BUčko v rozkladu TV, to po čase znovu odejde díky tomu, že prvotní příčina závady je náhodný svod někde dále v obvodech Vn. Tranzistor je pájený, pro jeho prodejce nereklamovatelný (proč taky, záruka se vztahuje na vady prodaného dílu, ne na jeho zničení překročením parametrů díky závadě jinde), záruku mohu poskytnout pouze na opravu jako celek, tedy ony 3 měsíce. Že jsem použil nějaký materiál je každému jasné, ale v daňovém dokladu jej zásadně nespecifikuji (nejsem jeho prodejce!!!!, neprodávám díl!!, namontovaný díl je z mého pohledu zpětně nereklamovatelný a nemohu přenášet záruku na svá bedra - tedy vlastně mohu, ale musel bych to zakalkulovat do ceny a tím pádem se stát nekonkurenceschopný...).
Z môjho pohľadu vymenenie pôvodného dielu za iný (aj také BU-čko) je akýsi zásah do vlastníctva, preto je nutné uviesť aký bol zásah, pôvodný vadný diel (vlastníctvo) k aparátu pribaliť vlastníkovi samozrejme späť, nový diel uviesť na daňovom doklade vo forme, ako som uviedol už vyššie..
Ostatne, ak bola príčina inde (BU-čko vs. RKS), bola to nesprávne (nie dôkladne) prevedená oprava, už predtým vymenený a zaplatený diel by sa mal znovu na doklade uviesť, ale s tým, že v rámci záruky je menený bezplatne..
Založen: Oct 05, 2004 Příspěvky: 329 Bydliště: Ostrava
Zaslal: čt srpen 18 2011, 12:49 Předmět:
Ano, pokud je tady chyba jinde a závada se opakuje, není to správně opraveno a je to v rámci mé (tedy 3měsíční) záruky, náklady na opakovanou opravu včetně výměny nesu já. Pokud by ale BUčko odešlo za půl roku díky tomu že je samo vadné už od dodavatele, těžko jej vyreklamuji (bylo to jen pro ilustraci).
Zákazníkovi z vyměněných součástek zásadně nic nevracím díky chaosu v zákoně o odpadech. Záručně vyměněné díly se posílají výrobci, na ostatní mám smlouvu o "ekologické likvidaci" a tou není předání zpět zákazníkovi. Zásah do vlastnictví, servis, uvedení do funkčního stavu atd. to je na jinou polemiku.
Založen: Jan 13, 2007 Příspěvky: 15536 Bydliště: Olomouc
Zaslal: čt srpen 18 2011, 14:13 Předmět:
rezis napsal(a):
No právě po nás ve firmě taky šli že pokud je díl jednou vypsán v dokladu tak je na něj 24měsíců.
Tak to právě není pravda a není k tomu žádný zákonný důvod.
a) měněný díl se psát do dokladu vůbec nemusí
b) pokud se tam napíše, ale je to v rámci provedené opravy, tak je záruka stále 3 měsíce
Hodnota (cena) nového dílu nemá vliv na dobu záruky dané k opravě - kratší být ze zákona nesmí a delší být nemusí, ale může.
Oni si to ti "ekonomové" pletou jenom s tím, že cena opravy by neměla být větší než polovina pořizovací ceny, protože pak to už pro ně není oprava (do účetnictví), ale zhodnocení věci. Nu a jestli se mění panel za 300 Kč nebo 7000,- Kč ? Tak si má někdo kupovat nový monitor za nákupku 1200,- Kč a místo opravy je vyhazovat.
Normální opravář si přece počítá celou práci, režii kolem nákupu ND a vlastní cenu za ND a i tak se to někomu zdá moc, protože TV v akci stála 4500,- Kč Od toho má každej dospělej vpředu v palici otvor, aby se zeptal, co to bude stát a případně od opravy odstoupil. Anebo si může kupovat kvalitní, ale zase dražší věci, co vydrží bez opravy 5-15 let.
Založen: Nov 10, 2009 Příspěvky: 2468 Bydliště: u Velvar, mezi D8 a R7
Zaslal: so srpen 20 2011, 17:46 Předmět:
jogo napsal(a):
Záručná doba je vymedzená zákonom, skrátiť ju nemožno. Ja som tu riešil priamo servisnú službu, nie záruku na projekt zateplenia domu, či náklad býkov dovezených z Ázie, ale vzťah servisu, živnostníka, voči zákazníkovi. A ten upravený zákonom je. Tak isto ako aj oni nakupujú materiál prevažne od dodávateľov, kde zákon záručnú dobu upravuje..
Asi to máte na Slovensku jinak, tady stačí přiznat, že tiskárnu HP používáš ve firmě a má najednou 6 měsíců záruku. Reagoval jsem především na rozpaky ohledně prodlevy mezi nákupem a prodejem obchodníkem. Obchodník nemusí mít vůbec garanci od dodavatele, my jsme to měli při dovozu šicích a pletacích strojů. Pokud záruční opravy nese dodavatel, je cena jiná, pokud obchodník má o něco lepší cenu.
Kejki, není to spíš tak, když ji koupíš na IČO? Protože pak se nejedná o nákup podle Občanského zákoníku a tak neplatí ustanovení o záruce atd. právě z OZ. Připadá mi trošku divný (a nemá to ani právní oporu), aby se prodejce staral, kde a jak výrobek používám a podle toho měnil podmínky záruky.
Založen: Nov 10, 2009 Příspěvky: 2468 Bydliště: u Velvar, mezi D8 a R7
Zaslal: so srpen 20 2011, 19:48 Předmět:
Staral? Tak stačí aby to viděl opravář na místě (případ pračky), nedej přírodo, aby sis nechal vyplnit údaje do daňového dokladu. U tiskárny stačilo, že lékař nahlásil místo pro svoz do opravy ordinaci.
Podstatné je, že dvouletá záruka se vztahuje jen na některé případy. Je to podobné jako "vracení" zboží zakoupeného přes internet.
Řekl bych (ale nevím to jistě, je to jen moje doměnka), že pokud si koupím jako osoba nepodnkající jakýkoli výrobek, mám podle zákona záruku 24 měsíců. A pokud neporuším obecné podmínky záruky (zejména nebudu používat zařízení k jinému účelu, než bylo určeno, dodržím provozní podmínky) nemá se kdo co starat KDE ho provozuju. Kdyby tohle na mě někdo zkusil, tak s ním asi pořádně vyběhnu. Jiná situace je, pokud si zařízení koupím jako podnikatel...
Dvouletá záruka se vztahuje na VŠECHNY případy, samozřejmě s výjimkou výrobků spotřební povahy (třeba potraviny)
Založen: Jan 13, 2007 Příspěvky: 15536 Bydliště: Olomouc
Zaslal: so srpen 20 2011, 20:23 Předmět:
Já se vás zkusím poopravit a možná budu něco opakovat, co jste již napsali.
a) Pokud se nakupuje v maloobchodě a není to na to IČO, tak je to vždy podle občanského zákona a tudíž i pro občana a pak platí záruky jak se psalo - 24 měsíců na nové zboží, 3 měsíce na opravu a také jen 6 měsíců na použité zboží (bazar, autobazar).
b) Pokud se nakupuje na IČO, tak záruka není žádná. Určuje ji dodavatel ve svém ceníku, nabídce, smlouvě s odběratelem atd. a jedná se vždy o obchodní zákoník.
c) Velkoobchod nemůže nikdy prodávat dle občanského zákona. Na to má účetní položku "Maloobchod" a nějaké to "okénko" nebo "stůl", kde je zboží prodáno občanovi jako z maloobchodu. Je to vlastně schovaný maloobchod ve velkoobchodě a jen z důvodu kšeftu. Zákon to jinak neumožňuje a pokud občan koupí nakonec ve velkoobchodě něco na IČO kamaráda za nižśi cenu, tak je záruka daná smluvními velkoobchodními podmínkami pro toho kamaráda a může být dokonce i delší než 24 měsíců nebo jen 6 měsíců.
Založen: Jun 21, 2008 Příspěvky: 8824 Bydliště: Valachy
Zaslal: so srpen 20 2011, 20:23 Předmět:
Pánové, a co si tak přečíst třeba Záruční podmínky některého z prodejců - např. AME uvádí:
V. Záruční doba, reklamace
Záruční doba u finálních výroblů činí 24 měsíců a u náhradních dílů (náhradní díl není samostatně funkční celek) 6 měsíců a začíná běžet dnem následujícím od převzetí zboží kupujícím. Záruční doba se vždy prodlužuje o dobu, po kterou bylo zboží v záruční opravě. Záruční doba 24 měsíců od zakoupení se vztahuje na závady, které vzniknou prokazatelně vadou materiálu nebo výrobku. Záruční dobu nelze zaměňovat s dobou životnosti výrobku, tj. dobou, po kterou při správném užívání a ošetřování může výrobek vzhledem ke svým vlastnostem, danému účelu a rozdílnosti v intenzitě jeho užívání vydržet. Pro uznání záruky je u náhradních dílů vyžadována montáž odbornou firmou.
Při zjištění vady výrobku má kupující právo toto zboží reklamovat, tj. bezodkladně prodávajícímu oznámit, že převzatý výrobek vykazuje vadu a jakým způsobem se vada projevuje.
Kupující uplatní reklamaci u prodávajícího. K posouzení reklamace je nezbytné, aby kupující zaslal prodávajícímu reklamované zboží, kopii faktury, reklamační protokol (dopis) s popisem závady, zákaznickým číslem, jménem, kompletní adresou, telefonem a číslem účtu pro případ vrácení peněz. Při přepravě musí být zboží dostatečně zabaleno, aby nemohlo dojít k jeho poškození. Pokud zboží dojde poškozené vinou nedostatečného zabalení, nebude akceptováno jako reklamace. Prodávající vydá kupujícímu písemné potvrzení o tom, kdy byla reklamace uplatněna, co je jejím obsahem, jaký způsob vyřízení reklamace je požadován; dále potvrzení o datu a způsobu vyřízení reklamace, včetně potvrzení o provedení opravy a době jejího trvání, případně písemné odůvodnění zamítnutí reklamace. Reklamace jsou vyřizovány bez zbytečného odkladu, nejpozději však do 30 dnů ode dne jejich uplatnění, pokud se prodávající s kupujícím nedohodne na lhůtě delší. Po uplynutí této lhůty má spotřebitel stejná práva, jako by se jednalo o vadu, kterou nelze odstranit.
Prodávající se zbavuje odpovědnosti za vady vzniklé:
• neodbornou instalací, zacházením, obsluhou a použitím výrobku v rozporu s běžným užitím
• používáním zboží v podmínkách, které neodpovídají svými parametry údajům uvedeným v dokumentaci,
• poškozením přírodními živly, či násilným poškozením,
• poškozením nadměrným zatěžováním nebo používáním v rozporu s podmínkami užívání,
• poškozením vzniklým zapojením do sítě neodpovídající příslušné ČSN, nebo poškozením účinky přepětí v rozvodné síti,
• na opotřebení věci způsobené jejím obvyklým užíváním.
V závislosti na povaze vady má kupující při uplatnění reklamace tato práva:
• jde-li o vadu odstranitelnou, právo na bezplatné, řádné a včasné odstranění vady, právo na výměnu vadného zboží nebo vadné součásti. Není-li takový postup možný, má právo na přiměřenou slevu z kupní ceny nebo odstoupení od kupní smlouvy,
• jde-li o vadu neodstranitelnou bránící řádnému užívání zboží, právo na výměnu vadného zboží nebo odstoupení od kupní smlouvy, tatáž práva spotřebiteli náleží, jde-li sice o vady odstranitelné, jestliže však kupující nemůže pro opětovné vyskytnutí vady po opravě nebo pro větší počet vad věc řádně užívat. Za opětovné vyskytnutí vady se považuje, jestliže stejná vada bránící řádnému užívání, jež byla v záruční době již nejméně dvakrát odstraňována, se vyskytne znovu.
Pokud jste reklamaci projednali předem telefonicky, nebo osobně s některým našim pracovníkem, uveďte prosím jeho jméno a datum projednání. V případě vracení peněz se částka poukazuje výhradně na bankovní účet. Bude-li požadováno vrácení peněz složenkou, bude z vracené částky odečten manipulační poplatek 100,- Kč.
Zboží nesprávně objednané kupujícím nelze uplatnit jako reklamaci. _________________ Honza - kokúň
__________________________
Žádný učený z nebe nespadl, ale pitomce jako by shazovali
Nekomentujem AME, ale často som sa stretol so záručnými podmienkami, ktoré nemali s realitou nič spoločné.. Snáď je to tu ako má byť.. Však môžu tu byť záručné podmienky v intencii zákona aj upravené..
Časy uváděny v GMT + 1 hodina Jdi na stránku Předchozí1, 2, 3Další
Strana 2 z 3
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.