Vítejte na Elektro Bastlírn?
Nuke - Elektro Bastlirna
  Vytvořit účet Hlavní · Fórum · DDump · Profil · Zprávy · Hledat na fóru · Příspěvky na provoz EB

Vlákno na téma KORONAVIRUS - nutná registrace


Nuke - Elektro Bastlirna: Diskuzní fórum

 FAQFAQ   HledatHledat   Uživatelské skupinyUživatelské skupiny   ProfilProfil   Soukromé zprávySoukromé zprávy   PřihlášeníPřihlášení 

Použití pásu 12 V LED jako brzdového světla?
Jdi na stránku Předchozí  1, 2
 
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Auto - Moto technika
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor Zpráva
EKKAR



Založen: Mar 16, 2005
Příspěvky: 31989
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

PříspěvekZaslal: po září 13 2010, 12:02    Předmět: Citovat

Ampérhodinová kapacita akumulátoru s tím nemá absolutně co dělat. Nechápu, co furt řešíš, když se to dá spočítat podle obecných znalostí o LEDkách, velikosti napájecího napětí a Ohmova zákona - NIC JINÉHO K TOMU NEPOTŘEBUJEŠ!
Jednoduše si vem LEDku, připoj ji na zdroj proudu 20mA a změř přímo na jejích vývodech napětí - tím zjistíš její PROPUSTNÉ NAPĚTÍ. Pokud nemáš zdroj, na kterém bys mohl nastavit proud 20mA, vem odpor 1kΩ a použij 12V baterku. Můžeš to udělat i s několika kousky zapojenými do série - to napětí bude součtem propustných napětí všech diod v sérii, pokud ale použiješ jen odpor a baterii 12V, budeš muset počítat s tím, že při 12V a odporu 1kΩ těmi LEDkami poteče méně než 20mA - a úbytek napětí na nich bude také (kvůli ohybu charakteristiky) o maličko menší. Raději měř každou zvlášť. Když má 1 LED Uf rovné 1,7V, budou mít 3 kusy vzhledem k tolerancím celkový úbytek napětí mezi 5,0 a 5,2V (3 x 1,7V =5,1V ± nejaká tolerance). Pokud budeš uvažovat s nejvyšším napětím v autě, bude to asi 14,5V - do těch 5,1V se dostaneš tak, že 9,4V při proudu 20mA "spálíš" - a je jedno, jestli to bude na tranzistoru ve zdroji proudu, nebo jen na odporu. Odpor spočítáš podle Ohmova zákona jako 9,4V : 0,02A = 470Ω. Je to hodnota přímo z řady, nic nemusíš řešit. Jen je dobré si spočítat z napětí a proudu na tom odporu i jeho vyzářený tepelný výkon, abys tam nenapájel miniaturu a ta se po 1 minutě svícení neroztavila žárem (nebo nespálila něco v okolí) - takže 9,4V x 0,02A = 0,188W, takže ten nejběžnější miniaturní metalizovaný odpor s výkonem 0,6W bude stačit. LEDkami poteče 20mA jen při nejvyšším napětí, které do sítě pustí regec, při zastaveném motoru bude palubní napětí jen asi 12 a něco voltů, takže LEDkami poteče jen asi 14,5 - 15mA, což jim v žádném případě neublíží a na jasu se to projeví minimálně. Úplně stejně spočítáš napětí, proudy a odpory i pro jakoukoliv jinou kombinaci LEDek a jiné napájecí napětí.
A teď mi k***a řekni, co je na tom tak složitého k pochopení, že nad tím musíš skoro týden špekulovat...?

_________________
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě Mr. Green Mr. Green !!!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Serifus



Založen: Feb 09, 2009
Příspěvky: 206

PříspěvekZaslal: po září 13 2010, 17:22    Předmět: Citovat

1) Ta kapacita v Ah byla jen pro upřesnění, protože jsi psal o rozsahu 50-80 Ah Very Happy

2) Celou dobu to tady melu přesně, jak jsi to napsal. Stačilo říct: Ano, myslíš to správně Very Happy a ne to tu tejden rozebírat Laughing Navíc mě zaráží, že se tu řeší Zenerky a tak. Od začátku píšu, že bych tam prdnul odporník Cool

3) Jediný, co mi nebylo jasný, jak se pohybuje napětí v autě a jaké je maximální. To je důležité vědět, abych to mohl krásně spočítat Wink Jestli myslíš, že max. je 14,5 V, tak se toho budu držet (samozřejmě udělám toleranci).

4) Na linku, co mi tady byl doporučen, se píše o nějakých napěťových špičkách v řádech 100 V Shocked Proto jsem na to čuměl jak puk: http://elektroworld.info/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=39097&start=15

Prostě je to tak jednoduchý, jak jsem si myslel Twisted Evil

Dík za ujištění skutečností Wink Wink Wink
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
EKKAR



Založen: Mar 16, 2005
Příspěvky: 31989
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

PříspěvekZaslal: út září 14 2010, 16:01    Předmět: Citovat

Ty špičky v autě jsou, klidně i vyšší, jenže trvají milisekundu-dvě a jejich střední hodnota nestačí na cokoliv, co by se mohlo LEDce stát. Ani v závěrném směru jejich energie nedosahuje hranice, kdy se LED poškodí průrazem a následným přehřátím přechodu. Všecky ty kecy o špičkách v autosíti se týkají hlavně počítačové a citlivé analogové techniky, kde k poškození přechodu tranzistoru stačí daleko menší energie. Navíc odpor v přívodu a indukčnost samotného toho přívodu k LEDkám špici poměrně účinně potlačuje - u LEDek se není čeho bát. Kdyby byly tak citlivé, jak to vypadá podle vyjádření některých autorů, žádný výrobce by je do auta bez festovní ochrany nedal. Proti záporným špičkám navíc stačí obyčejná dioda zapojená antiparalelně - v klidu je polarizovaná závěrně, takže nic nedělá, a když přijde záporná špice, svede ji na kostru. Tato jedna dioda stačí k celému LEDkovému parku jedna jediná na hlavním přívodu od baterie - spínače. A maximální provozní napětí v autí si můžeš změřit - prostě napoj voltmetr na zásuvku pro zapalovač a vytoč motor do otáček. Lépe když to udělá někdo jiný - a Ty se budeš dívat na měřák. Toť vsjo.
_________________
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě Mr. Green Mr. Green !!!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Serifus



Založen: Feb 09, 2009
Příspěvky: 206

PříspěvekZaslal: út září 14 2010, 21:00    Předmět: Citovat

Tak jim to tam pověz. Very Happy Myslím, že v tom mají trochu hokej Wink Jinak.... můžeš mi prosím vysvětlit ty špičky? Neříkej, že to ovlivní sekundár na větvi zapalování... Shocked
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
procesor



Založen: Oct 02, 2009
Příspěvky: 5286
Bydliště: PO

PříspěvekZaslal: út září 14 2010, 22:11    Předmět: Citovat

Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Dingo7



Založen: May 05, 2007
Příspěvky: 442

PříspěvekZaslal: út září 14 2010, 22:35    Předmět: Citovat

Jakýmkoli připojením odpojením třeba motoru vznikne špička a že jich v autěch je požehnaně (ventilátory, stěrače, ostřikovače,....) a to nemluvíme o relátkách a jiné havěti.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
masar



Založen: Dec 03, 2005
Příspěvky: 12521

PříspěvekZaslal: út září 14 2010, 23:09    Předmět: Citovat

Vypadá to, že Serifus v tom má už jasno a nepotřebuje další rady od hokejistů. Wink
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
EKKAR



Založen: Mar 16, 2005
Příspěvky: 31989
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

PříspěvekZaslal: st září 15 2010, 8:06    Předmět: Citovat

Procesor - napětí pro LED netřeba stabilizovat, pokud se spokojí s maličko sníženým jasem při vypnutém motoru - stejně se LED většinou používají v aplikacích potřebných za jízdy, kdy motor pohání alťas a napětí v palubní síti je vyšší - takže stačí počítat s tím zvednutým napětím a je po ftákách.

Šerifus - odpověděl Ti Dingo7 - záporná špička vzniká vždycky, když se vypne nějaká indukční zátěž, tedy relátko, cívka, motorek. V moderním autě, kde je na elektriku málem i vysypávání popelníku, o indukční spotřebiče opravdu není nouze. A samotné stabilizátory napětí, které navrhuje třeba procesor, už v sobě mají ochranu nebo se k nim musí připojit ta ochrana zvenku - v podobě varistoru, transilu nebo nejjednodušeji té antiparalelní diody.

_________________
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě Mr. Green Mr. Green !!!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
procesor



Založen: Oct 02, 2009
Příspěvky: 5286
Bydliště: PO

PříspěvekZaslal: st září 15 2010, 14:43    Předmět: Citovat

Ale on tam chce použiť 12V "pásek", ktorý má 13Vmax. Ten pásik má v sérii napechované 3 LEDky a odpor bude malý. Takže tam prúd bude lietať s napájaním veselo a nad 13V mu to zhorí. Dve diody v sérii by tomu zamedzili, ale pri 12V to zas bude slabo svietiť. Preto to LDO stab. by bol asi naj pre ten LED pásik
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Serifus



Založen: Feb 09, 2009
Příspěvky: 206

PříspěvekZaslal: st září 15 2010, 23:46    Předmět: Citovat

Dingo7 napsal(a):
Jakýmkoli připojením odpojením třeba motoru vznikne špička a že jich v autěch je požehnaně (ventilátory, stěrače, ostřikovače,....) a to nemluvíme o relátkách a jiné havěti.


Děkuji za vysvětlení. Přesně tak jsem si to myslel, jen ta relátka mi nedošla Rolling Eyes

Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Serifus



Založen: Feb 09, 2009
Příspěvky: 206

PříspěvekZaslal: st září 15 2010, 23:48    Předmět: Citovat

procesor napsal(a):
pripoj to cez stabilizátor
http://www.stm.com/stonline/products/literature/ds/2141/l4940xx5.pdf
na 12V


Přesně na tohle jsem se už díval. Jen mi to přišlo zbytečný... Rolling Eyes
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Serifus



Založen: Feb 09, 2009
Příspěvky: 206

PříspěvekZaslal: st září 15 2010, 23:49    Předmět: Citovat

EKKAR napsal(a):
Procesor - napětí pro LED netřeba stabilizovat, pokud se spokojí s maličko sníženým jasem při vypnutém motoru - stejně se LED většinou používají v aplikacích potřebných za jízdy, kdy motor pohání alťas a napětí v palubní síti je vyšší - takže stačí počítat s tím zvednutým napětím a je po ftákách.

Šerifus - odpověděl Ti Dingo7 - záporná špička vzniká vždycky, když se vypne nějaká indukční zátěž, tedy relátko, cívka, motorek. V moderním autě, kde je na elektriku málem i vysypávání popelníku, o indukční spotřebiče opravdu není nouze. A samotné stabilizátory napětí, které navrhuje třeba procesor, už v sobě mají ochranu nebo se k nim musí připojit ta ochrana zvenku - v podobě varistoru, transilu nebo nejjednodušeji té antiparalelní diody.


Děkuji!!! Super vysvětlení. Wink
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Serifus



Založen: Feb 09, 2009
Příspěvky: 206

PříspěvekZaslal: st září 15 2010, 23:53    Předmět: Citovat

procesor napsal(a):
Ale on tam chce použiť 12V "pásek", ktorý má 13Vmax. Ten pásik má v sérii napechované 3 LEDky a odpor bude malý. Takže tam prúd bude lietať s napájaním veselo a nad 13V mu to zhorí. Dve diody v sérii by tomu zamedzili, ale pri 12V to zas bude slabo svietiť. Preto to LDO stab. by bol asi naj pre ten LED pásik


Proč myslíš, že tam bude lítat ten proud? Když oříznu napětí, tak tam toho proudu víc nenacpu, ne? 13V tam mít nikdy nebudu, když udělám předřadný odpor a ještě spočítám rezervu. Wink
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
procesor



Založen: Oct 02, 2009
Příspěvky: 5286
Bydliště: PO

PříspěvekZaslal: čt září 16 2010, 8:08    Předmět: Citovat

Sériový odpor je lepší ako dve diódy (najmä pri nižšom napätí Ub).
Pri zmenách Ub o 10% sa prúd môže meniť aj o 15..25% (zavisí to od vnútorného odporu pásika). Čim je menší tým budú zmeny prúdu väčšie zmenou Ub.
Pridaním odporu cca 8...12 Ohmov to bude OK iba pri nižšom napätí pod 12,5V to začne svietiť menej, ale to nie zaujímavé, taký stav sa pri normálnej jazde nevyskytuje.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Auto - Moto technika Časy uváděny v GMT + 1 hodina
Jdi na stránku Předchozí  1, 2
Strana 2 z 2

 
Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.
Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům
Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory

Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Forums ©
Nuke - Elektro Bastlirna

Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.


PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Čas potřebný ke zpracování stránky 0.15 sekund