Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 31989 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: po září 13 2010, 12:02 Předmět:
Ampérhodinová kapacita akumulátoru s tím nemá absolutně co dělat. Nechápu, co furt řešíš, když se to dá spočítat podle obecných znalostí o LEDkách, velikosti napájecího napětí a Ohmova zákona - NIC JINÉHO K TOMU NEPOTŘEBUJEŠ!
Jednoduše si vem LEDku, připoj ji na zdroj proudu 20mA a změř přímo na jejích vývodech napětí - tím zjistíš její PROPUSTNÉ NAPĚTÍ. Pokud nemáš zdroj, na kterém bys mohl nastavit proud 20mA, vem odpor 1kΩ a použij 12V baterku. Můžeš to udělat i s několika kousky zapojenými do série - to napětí bude součtem propustných napětí všech diod v sérii, pokud ale použiješ jen odpor a baterii 12V, budeš muset počítat s tím, že při 12V a odporu 1kΩ těmi LEDkami poteče méně než 20mA - a úbytek napětí na nich bude také (kvůli ohybu charakteristiky) o maličko menší. Raději měř každou zvlášť. Když má 1 LED Uf rovné 1,7V, budou mít 3 kusy vzhledem k tolerancím celkový úbytek napětí mezi 5,0 a 5,2V (3 x 1,7V =5,1V ± nejaká tolerance). Pokud budeš uvažovat s nejvyšším napětím v autě, bude to asi 14,5V - do těch 5,1V se dostaneš tak, že 9,4V při proudu 20mA "spálíš" - a je jedno, jestli to bude na tranzistoru ve zdroji proudu, nebo jen na odporu. Odpor spočítáš podle Ohmova zákona jako 9,4V : 0,02A = 470Ω. Je to hodnota přímo z řady, nic nemusíš řešit. Jen je dobré si spočítat z napětí a proudu na tom odporu i jeho vyzářený tepelný výkon, abys tam nenapájel miniaturu a ta se po 1 minutě svícení neroztavila žárem (nebo nespálila něco v okolí) - takže 9,4V x 0,02A = 0,188W, takže ten nejběžnější miniaturní metalizovaný odpor s výkonem 0,6W bude stačit. LEDkami poteče 20mA jen při nejvyšším napětí, které do sítě pustí regec, při zastaveném motoru bude palubní napětí jen asi 12 a něco voltů, takže LEDkami poteče jen asi 14,5 - 15mA, což jim v žádném případě neublíží a na jasu se to projeví minimálně. Úplně stejně spočítáš napětí, proudy a odpory i pro jakoukoliv jinou kombinaci LEDek a jiné napájecí napětí.
A teď mi k***a řekni, co je na tom tak složitého k pochopení, že nad tím musíš skoro týden špekulovat...? _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
1) Ta kapacita v Ah byla jen pro upřesnění, protože jsi psal o rozsahu 50-80 Ah
2) Celou dobu to tady melu přesně, jak jsi to napsal. Stačilo říct: Ano, myslíš to správně a ne to tu tejden rozebírat Navíc mě zaráží, že se tu řeší Zenerky a tak. Od začátku píšu, že bych tam prdnul odporník
3) Jediný, co mi nebylo jasný, jak se pohybuje napětí v autě a jaké je maximální. To je důležité vědět, abych to mohl krásně spočítat Jestli myslíš, že max. je 14,5 V, tak se toho budu držet (samozřejmě udělám toleranci).
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 31989 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: út září 14 2010, 16:01 Předmět:
Ty špičky v autě jsou, klidně i vyšší, jenže trvají milisekundu-dvě a jejich střední hodnota nestačí na cokoliv, co by se mohlo LEDce stát. Ani v závěrném směru jejich energie nedosahuje hranice, kdy se LED poškodí průrazem a následným přehřátím přechodu. Všecky ty kecy o špičkách v autosíti se týkají hlavně počítačové a citlivé analogové techniky, kde k poškození přechodu tranzistoru stačí daleko menší energie. Navíc odpor v přívodu a indukčnost samotného toho přívodu k LEDkám špici poměrně účinně potlačuje - u LEDek se není čeho bát. Kdyby byly tak citlivé, jak to vypadá podle vyjádření některých autorů, žádný výrobce by je do auta bez festovní ochrany nedal. Proti záporným špičkám navíc stačí obyčejná dioda zapojená antiparalelně - v klidu je polarizovaná závěrně, takže nic nedělá, a když přijde záporná špice, svede ji na kostru. Tato jedna dioda stačí k celému LEDkovému parku jedna jediná na hlavním přívodu od baterie - spínače. A maximální provozní napětí v autí si můžeš změřit - prostě napoj voltmetr na zásuvku pro zapalovač a vytoč motor do otáček. Lépe když to udělá někdo jiný - a Ty se budeš dívat na měřák. Toť vsjo. _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Tak jim to tam pověz. Myslím, že v tom mají trochu hokej Jinak.... můžeš mi prosím vysvětlit ty špičky? Neříkej, že to ovlivní sekundár na větvi zapalování...
Jakýmkoli připojením odpojením třeba motoru vznikne špička a že jich v autěch je požehnaně (ventilátory, stěrače, ostřikovače,....) a to nemluvíme o relátkách a jiné havěti.
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 31989 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: st září 15 2010, 8:06 Předmět:
Procesor - napětí pro LED netřeba stabilizovat, pokud se spokojí s maličko sníženým jasem při vypnutém motoru - stejně se LED většinou používají v aplikacích potřebných za jízdy, kdy motor pohání alťas a napětí v palubní síti je vyšší - takže stačí počítat s tím zvednutým napětím a je po ftákách.
Šerifus - odpověděl Ti Dingo7 - záporná špička vzniká vždycky, když se vypne nějaká indukční zátěž, tedy relátko, cívka, motorek. V moderním autě, kde je na elektriku málem i vysypávání popelníku, o indukční spotřebiče opravdu není nouze. A samotné stabilizátory napětí, které navrhuje třeba procesor, už v sobě mají ochranu nebo se k nim musí připojit ta ochrana zvenku - v podobě varistoru, transilu nebo nejjednodušeji té antiparalelní diody. _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Založen: Oct 02, 2009 Příspěvky: 5286 Bydliště: PO
Zaslal: st září 15 2010, 14:43 Předmět:
Ale on tam chce použiť 12V "pásek", ktorý má 13Vmax. Ten pásik má v sérii napechované 3 LEDky a odpor bude malý. Takže tam prúd bude lietať s napájaním veselo a nad 13V mu to zhorí. Dve diody v sérii by tomu zamedzili, ale pri 12V to zas bude slabo svietiť. Preto to LDO stab. by bol asi naj pre ten LED pásik
Jakýmkoli připojením odpojením třeba motoru vznikne špička a že jich v autěch je požehnaně (ventilátory, stěrače, ostřikovače,....) a to nemluvíme o relátkách a jiné havěti.
Děkuji za vysvětlení. Přesně tak jsem si to myslel, jen ta relátka mi nedošla
Procesor - napětí pro LED netřeba stabilizovat, pokud se spokojí s maličko sníženým jasem při vypnutém motoru - stejně se LED většinou používají v aplikacích potřebných za jízdy, kdy motor pohání alťas a napětí v palubní síti je vyšší - takže stačí počítat s tím zvednutým napětím a je po ftákách.
Šerifus - odpověděl Ti Dingo7 - záporná špička vzniká vždycky, když se vypne nějaká indukční zátěž, tedy relátko, cívka, motorek. V moderním autě, kde je na elektriku málem i vysypávání popelníku, o indukční spotřebiče opravdu není nouze. A samotné stabilizátory napětí, které navrhuje třeba procesor, už v sobě mají ochranu nebo se k nim musí připojit ta ochrana zvenku - v podobě varistoru, transilu nebo nejjednodušeji té antiparalelní diody.
Ale on tam chce použiť 12V "pásek", ktorý má 13Vmax. Ten pásik má v sérii napechované 3 LEDky a odpor bude malý. Takže tam prúd bude lietať s napájaním veselo a nad 13V mu to zhorí. Dve diody v sérii by tomu zamedzili, ale pri 12V to zas bude slabo svietiť. Preto to LDO stab. by bol asi naj pre ten LED pásik
Proč myslíš, že tam bude lítat ten proud? Když oříznu napětí, tak tam toho proudu víc nenacpu, ne? 13V tam mít nikdy nebudu, když udělám předřadný odpor a ještě spočítám rezervu.
Založen: Oct 02, 2009 Příspěvky: 5286 Bydliště: PO
Zaslal: čt září 16 2010, 8:08 Předmět:
Sériový odpor je lepší ako dve diódy (najmä pri nižšom napätí Ub).
Pri zmenách Ub o 10% sa prúd môže meniť aj o 15..25% (zavisí to od vnútorného odporu pásika). Čim je menší tým budú zmeny prúdu väčšie zmenou Ub.
Pridaním odporu cca 8...12 Ohmov to bude OK iba pri nižšom napätí pod 12,5V to začne svietiť menej, ale to nie zaujímavé, taký stav sa pri normálnej jazde nevyskytuje.
Časy uváděny v GMT + 1 hodina Jdi na stránku Předchozí1, 2
Strana 2 z 2
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.