Vítejte na Elektro Bastlírn?
Nuke - Elektro Bastlirna
  Vytvořit účet Hlavní · Fórum · DDump · Profil · Zprávy · Hledat na fóru · Příspěvky na provoz EB

Vlákno na téma KORONAVIRUS - nutná registrace


Nuke - Elektro Bastlirna: Diskuzní fórum

 FAQFAQ   HledatHledat   Uživatelské skupinyUživatelské skupiny   ProfilProfil   Soukromé zprávySoukromé zprávy   PřihlášeníPřihlášení 

nabíjení akumulátoru
Jdi na stránku Předchozí  1, 2
 
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Auto - Moto technika
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor Zpráva
Jurawood



Založen: Dec 31, 2008
Příspěvky: 60

PříspěvekZaslal: út leden 06 2009, 13:14    Předmět: Citovat

může být horší i ukostřeni do elektroniky auta.. to se mi stalo a napětí lezlo k 17V stačilo zahejbat drátek na kostru a padalo ke 14V
Rugul být špatný nemusí, ale je to dost pravděpodobný, nebo uhlíky-pokud tam jsou
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
tyristor
Neregistrovaný





PříspěvekZaslal: st květen 27 2009, 7:20    Předmět: Citovat

Chcem sa spýtať, či je pre nabíjanie akumulátora lepší vyhladený alebo pulzujúci jednosmerný prúd a ak pulzujúci, tak či jedno alebo viacimpulzový. Ja som za pulzujúci, ale chcem sa poradiť.

Keď idem akumulátor vybrať z auta a nabiť (v prípade, že auto neštartuje a chyba je určite v akumulátore), je lepšie ho nechať vybiť (napr. nechať zapnuté svetlá) a dobiť ho až tak (lebo ešte nemusí byť úplne vybitý) alebo je to jedno?

Tretia vec, akým prúdom je akumulátor dobíjaný v aute, je to tam nejako regulované? Keďže ideálny prúd na dobíjanie oloveného akumulátora je cca 1/10 kapacity resp. menej, tak či je aj v aute toto dodržané, alebo tam je to jedno. Lebo keď napr. vymením akumulátor s kapacitou 60Ah za 100Ah, bude stačiť dobíjací prúd? Dochádza v aute aj k prebíjaniu akumulátora alebo je to nejako chránené?

A posledná vec, keď sa akumulátor "vyskratujeme", vtedy klesne napätie pod kritickú hranicu cca 10V, resp. takmer na 0V?

Vopred vďaka za odpovede. Wink
Návrat nahoru
pepik9
Neregistrovaný





PříspěvekZaslal: st květen 27 2009, 8:02    Předmět: Citovat

Aku z auta nikdy pred nabijenim nevybijet. Vetsi vybiti zpusobi nevratne zmeny, zmenseni kapacity. V aute je regulovane jen napeti, proud se ridi vnitrnim odporem altenatoru a akumulatoru. Jestli staci dobijeci proud nezalezi na kapacite aku, ale jen na dodanem a spotrebovanem "naboji" (Ah). Alternator musi dodat o trosku vic, nez se spotrebuje.
Návrat nahoru
EKKAR



Založen: Mar 16, 2005
Příspěvky: 31847
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

PříspěvekZaslal: st květen 27 2009, 11:46    Předmět: Citovat

Pepik9 to napsal stručně a správně:
- olověný akumulátor nikdy po zatížení nevybíjet, naopak, IHNED ZAČÍT NABÍJET klidně i třeba malým proudem;

- olověnému akumulátoru je jedno, jestli je nabíjen stálým proudem (vyhlazeným), nebo pulsním - dodaná energie se stejně sečte = integruje, rozdíl je pouze v tom, jakou rychlostí klesá kapacita/životnost akumulátoru;

- automobilová palubní síť akumulátor dobíjí metodou udržování stálého (v jistých mezích) napětí, proud do akumulátoru je tedy určován pouze vnitřním odporem celého dobíjecího obvodu alternátor-spojovací vodiče-akumulátor. Pro hodně vybitý akumulátor to tedy znamená, že po natočení motoru do něj po jistou krátkou dobu teče téměř plný zkratový proud alternátoru (ten má obvykle vnitřní odpor vyšší, než je Ri akumulátoru - proto je jím proud více ovlivněn než vnitřním odporem akumulátoru. Tento proud ale velmi rychle klesne vlivem nárůstu elektrochemických potenciálů plynoucích z nabíjecího procesu na deskách akumulátoru - hodnota proud klesne na několik A a drží se tam - je to drženo regulátorem napětí na alternátoru, který se nastavuje právě do pásma, ve kterém olověný akumulátor i při různém % nabití má téměř stálé napětí - tato oblast je u Pb aku v blízkém okolí napětí 14,4V;

- tzv. "ideální nabíjecí proud" NEEXISTUJE. Běžně uváděná hodnota 1/10 číselného údaje kapacity aku je kompromisem mezi proudem, který by byl nejlepší pro co nejefektivnější nabití a přitom zachování co nejvyšší životnosti akumulátoru (pro Pb aku je tento proud velmi malý, řádově 1/100 kapacity) a mezi požadavkem na co nejrychlejší nabití při rozumné degradaci akumulátoru - Pb akumulátor lze za speciálních podmínek nabíjení (chlazení elektrolytu a celé konstrukce, odvod plynných produktů, speciální konstrukce celého nabíječe) nabít klidně za několik minut i v kapacitě řádu stovek Ah - jde ale o to, kolikrát to taková baterie vydrží a kolik by stál odpovídající nabíječ... 1/10 kapacity je tedy OBVYKLÁ HODNOTA, umožňující orientačně navrhovat rozumná řešení nabíječů a nabíjecích dob;

- náhrada 100Ah akumulátoru za 60Ah bez dalších změn v nabíjecí soustavě (výměna alternátoru) neznamená nic - je to stejné, jako když 40litrovou nádrž na benzín nahradíš 60litrovou. Budeš na ni déle jezdit, ale u pumpy ji budeš i déle plnit (pokud jezdíš v režimu plná/prázdná) - zvětšením kapacity baterie tedy pro běžné startování nezískáš nic, množství energie odebrané startérem bude stejné, jako u slabší baterky. Dobíjení tedy bude nahrazovat stejné množství energie - bude to trvat stejně dlouho. Rozdíl poznáš teprve tehdy, když máš staré auto, které špatně chytá a musí se dlouho točit startérem - pak silnější akumulátor znamená jistější start. Alternátor pak samozřejmě bude odebranou energii nahrazovat déle. Stejně tak v případě, že palubní akumulátor slouží k napájení externích spotřebičů při stání, kdy neběží motor - například modeláři nabíjejí akupacky do modelů, TUC-TUC tunéři živí své sound-systémy, kempinkoví fandové napájejí osvětlení stanů nebo karavanů, přenosné TV, laptopy... Tuto energii je nutno po natočení motoru samozřejmě dodat zpátky;

- celkovému přebíjení brání limitace nabíjecího napětí na výše uvedenou mez kolem 14,4V, kdy akumulátor bude odebírat pouze vyrovnávací/udržovací proud, určený jen jeho konstrukcí - hodnota se pohybuje v jednotkách A.

A nakonec - Tvůj dotaz ohledně zkratování Pb akumulátoru a hodnoty napětí na něm v takovém případě svědčí o hluboké NEZNALOSTI chování Pb akumulátorů - proto takovou PITOMOST raději NIKDY NEZKOUŠEJ. Pokud to totiž uděláš hluboce vybitému akumulátoru, s velkou pravděpodobností ho definitivně zabiješ - a pokud v něm přece jenom ještě bude zbývat nějaká energie, ublížíš tím akorát sobě - i hodně vybitý Pb akumulátor je schopný do tvrdého zkratu dát proud v řádu desítek-stovek Ampérů, takže rozpálí zkratovací vodič klidně do červena, pokud ho rovnou neroztaví a nerozstříkne v podobě žhavých kapek do okolí - osbně jsem zažil případ, kdy náhodně upadnutý plochý klíč 13/17 zkratoval 37Ah baterku ze Škody 100 - následek byl podobný výbuchu hrsti termitu, kdyby po ruce nebyla hadice s vodou, dotyčná dílna by vyhořela do základů...

_________________
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - TY MNĚ TAKY Mr. Green Mr. Green !!!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
tyristor
Neregistrovaný





PříspěvekZaslal: st květen 27 2009, 15:08    Předmět: Citovat

EKKAR, vďaka za vyčerpávajúcu odpoveď.

Chcem spýtať ohľadom tohto: "Pro hodně vybitý akumulátor to tedy znamená, že po natočení motoru do něj po jistou krátkou dobu teče téměř plný zkratový proud alternátoru" Nemá vybitý akumulátor práve väčší vnútorný odpor ako nabitý? Neklesá odpor so zvyšujúcou sa hustotou elektrolytu?

A ešte opäť taká skôr teoretická otázka, keď nechám napr. bežať nejaký spotrebič pri vypnutom motore, tak akumulátor to vybije v podstate na nulu alebo je to nejako chránené, aby napätie na ňom nekleslo pod 10V, kedy už nastávajú nezvratné zmeny? Čiže spotrebič už nepôjde (napriek ešte existujúcemu napätiu na akumulátore).
Návrat nahoru
kevin_mitnick



Založen: May 20, 2007
Příspěvky: 1778

PříspěvekZaslal: st květen 27 2009, 15:32    Předmět: Citovat

tyristor napsal(a):

Chcem spýtať ohľadom tohto: "Pro hodně vybitý akumulátor to tedy znamená, že po natočení motoru do něj po jistou krátkou dobu teče téměř plný zkratový proud alternátoru" Nemá vybitý akumulátor práve väčší vnútorný odpor ako nabitý? Neklesá odpor so zvyšujúcou sa hustotou elektrolytu?


Urcite vyssi vnitrni odpor ma. Ale nema ho AZ TAK vysoky, aby to nejakym vyznamnejsim zpusobem ovlivnilo tento dej. U oloveneho akumulatoru se vnitrni odpor vybijenim zvysuje radove o procenta. Vnitrni odpor alternatoru je stale mnohem vyssi.


tyristor napsal(a):
A ešte opäť taká skôr teoretická otázka, keď nechám napr. bežať nejaký spotrebič pri vypnutom motore, tak akumulátor to vybije v podstate na nulu alebo je to nejako chránené, aby napätie na ňom nekleslo pod 10V, kedy už nastávajú nezvratné zmeny? Čiže spotrebič už nepôjde (napriek ešte existujúcemu napätiu na akumulátore).


Zalezi na aute. Akumulator samotny zadnou takovou ochranu neobsahuje a pripojeny spotrebic (treba svetla) jej vydoji az k smrti. Kvalitnejsi automobily maji ale vlastni "battery management", ktery hlida stav akumulatoru a odpoji spotrebice tak, aby v akumulatoru vzdycky zustala rezerva na bezproblemove nastartovani vozu.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
EKKAR



Založen: Mar 16, 2005
Příspěvky: 31847
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

PříspěvekZaslal: st květen 27 2009, 15:39    Předmět: Citovat

Kevine dík za doplnění - není co dodat, je to přesně tak, jak píšeš.
_________________
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - TY MNĚ TAKY Mr. Green Mr. Green !!!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
tyristor
Neregistrovaný





PříspěvekZaslal: st květen 27 2009, 18:00    Předmět: Citovat

kevin_mitnick napsal(a):
Zalezi na aute. Akumulator samotny zadnou takovou ochranu neobsahuje a pripojeny spotrebic (treba svetla) jej vydoji az k smrti. Kvalitnejsi automobily maji ale vlastni "battery management", ktery hlida stav akumulatoru a odpoji spotrebice tak, aby v akumulatoru vzdycky zustala rezerva na bezproblemove nastartovani vozu.


To "k smrti" máš na mysli úplne, teda k 0V? Lebo smrť sa dá u akumulátora chápať aj 10V, kedy už po nabití nedrží kapacitu. Neviem, či zvolím správny príklad, ale napr. aj baterka do mobilu (aj keď je to úplne o niečom inom) je sekundárny elektrochem. článok a je vybitá (mobil už nejde), aj keď napätie určite neklesne k nule, pretože potom by po nabití nedržala kapacitu. Čiže spotrebiču dodáva svoju elek. energiu len do určitého napätia - potom už nie, hoci v skutočnosti nie je vybitá.

Preto som myslel, že aj akumulátor sa správa tak, že pri poklese napätia k 10V sa "tvári" ako vybitý (hoci v skutočnosti nie je) nakoľko je to nevyhnutné pre jej znovunabitie a udržanie kapacity.
Návrat nahoru
Andrea



Založen: Sep 07, 2007
Příspěvky: 9340

PříspěvekZaslal: st květen 27 2009, 19:05    Předmět: Citovat

tyristor napsal(a):
Neviem, či zvolím správny príklad, ale napr. aj baterka do mobilu (aj keď je to úplne o niečom inom) je sekundárny elektrochem. článok a je vybitá (mobil už nejde), aj keď napätie určite neklesne k nule, pretože potom by po nabití nedržala kapacitu. Čiže spotrebiču dodáva svoju elek. energiu len do určitého napätia - potom už nie, hoci v skutočnosti nie je vybitá.

To nebyl dobrý příklad, mobil má totiž tu ochranu proti přílišnému vybití baterie. Takové žárovce je jedno, jestli je na ní 12V nebo 2V, proud (i když různý) bere pořád. Pokud je zapojená přes relé, tak to relé odpadne dřív, než při 0V, pokud je zapojená přímo, tak tu baterku vybije klidně až na nulu.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
kevin_mitnick



Založen: May 20, 2007
Příspěvky: 1778

PříspěvekZaslal: st květen 27 2009, 19:53    Předmět: Citovat

tyristor napsal(a):

To "k smrti" máš na mysli úplne, teda k 0V? Lebo smrť sa dá u akumulátora chápať aj 10V, kedy už po nabití nedrží kapacitu. Neviem, či zvolím správny príklad, ale napr. aj baterka do mobilu (aj keď je to úplne o niečom inom) je sekundárny elektrochem. článok a je vybitá (mobil už nejde), aj keď napätie určite neklesne k nule, pretože potom by po nabití nedržala kapacitu. Čiže spotrebiču dodáva svoju elek. energiu len do určitého napätia - potom už nie, hoci v skutočnosti nie je vybitá.

Preto som myslel, že aj akumulátor sa správa tak, že pri poklese napätia k 10V sa "tvári" ako vybitý (hoci v skutočnosti nie je) nakoľko je to nevyhnutné pre jej znovunabitie a udržanie kapacity.


Pokial ide o akukolvek elektronicku zataz (trebars ten mobil), vacsinou je dizajnovana tak, ze pri poklese napatia pod istu uroven sa stane nieco (vynulovanie klopneho obvodu, uzavrety tranzistor) a zataz sa odpoji - teda napatie uz dalej neklesa.

Ina situacia je trebars u starsieho auta. Tam napriklad zapnute svetla ako odporova zataz dokazu vydojit baterku skutocne do NULY (teda nejakych par desatin voltu na clanok). Napatie stale klesa, ziarovky uz iba slabo zhavia, ale odber z akumulatoru je stale par sto miliamper ci par amper. A akumulator zomrie nenavratne. Po odpojeni zataze ho sice mozes nabit, ale material dosiek zdegradoval, kapacita je nenavratne fuc. Vnutorny odpor ohromne vzrastol a zrazu mas akumulator co ti so starterom ani necukne a jeho kapacita je mozna 3-4 Ah...
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
tyristor
Neregistrovaný





PříspěvekZaslal: pá květen 29 2009, 20:10    Předmět: Citovat

Kapacitu, ktorá je uvedená na akumulátore, je myslená tak, že jej úplným vyčerpaním neklesne napätie pod 1,7V/článok alebo je to kapacita, ktorej vyčerpaním sa dostanem na 0V?

Ak máme napr. 60Ah baterku a vybíjal by som ju prúdom 6A počas 10 hodín, tak po tých 10 hodinách bude baterka schopná znovunabitia a udržania kapacity? Teda napätie neklesne pod kritickú hranicu?
Návrat nahoru
tyristor
Neregistrovaný





PříspěvekZaslal: pá květen 29 2009, 20:13    Předmět: Citovat

Inak povedané - kapacita uvedená na aku je využiteľná kapacita s tým, že jej vyčerpaním ho nepoškodíme a reálna kapacita je vyššia (ak by sme ho úplne vyšťavili)?
Návrat nahoru
kevin_mitnick



Založen: May 20, 2007
Příspěvky: 1778

PříspěvekZaslal: pá květen 29 2009, 20:41    Předmět: Citovat

Kapacita na akumulatore uvedena sa vzdy mysli ako kapacita ktoru je mozne vyuzit opakovatelne. To znamena mnozstvo Ah, ktore z baterky vydojis dokial napatie klesne k hranici vybitia.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
tyristor
Neregistrovaný





PříspěvekZaslal: pá květen 29 2009, 21:00    Předmět: Citovat

kevin_mitnick napsal(a):
Kapacita na akumulatore uvedena sa vzdy mysli ako kapacita ktoru je mozne vyuzit opakovatelne. To znamena mnozstvo Ah, ktore z baterky vydojis dokial napatie klesne k hranici vybitia.


hranica vybitia = 1,7V na článok?

A čo sa týka štartovacieho prúdu, ten údaj znamená, že baterka je schopná poskytnúť daný prúd pri teplote -18 stupňov Celzia počas 30 sekúnd? Alebo existuje viacero postupov (s rôznymi podmienkami), akým sa tento prúd zisťuje?
...
Inak v tomto prípade klesá napätie akumulátora hlboko pod 10V. Tento stav akumulátor nepoškodzuje?
Návrat nahoru
EKKAR



Založen: Mar 16, 2005
Příspěvky: 31847
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

PříspěvekZaslal: pá květen 29 2009, 21:56    Předmět: Citovat

Neslovíčkař - je to k prdu. Navíc kapacitu výrobce při označování úmyslně podhodnocuje, aby i po půlročním ležení ve skladu byla stále na garantované hodnotě v Ah - dá se tedy říct, že nová baterie může klidně mít 110% své nominální kapacity a tato hodnota se jejím používáním stále pouze snižuje. Navíc v závislosti na konstrukčním provedení tato hodnota kolísá a neustále se mění i další parametry, které mají vliv na využití náboje, potenciálně skrytého v chemických složkách - použitelná kapacita totiž závisí na teplotě akumulátoru, na velikosti odebíraného proudu, na hranici, kterou si určíš jako minimální mez vybíjecího napětí atd...
Ještě ke Tvým údajům - všeobecně se za dolní bezpečnou hranici vybíjení uvádí napětí 1,8V/článek. Toto napětí se bere za podmínek tzv. TRVALÉHO PROUDU - tím startovací proud není, protože se blíží proudu zkratovému. Startovací proud právě kvůli tomu že trvá velmi krátkou dobu není přesnou podmínkou - napětí při něm i na novém a čerstvě nabitém akumulátoru klesá pod běžnou vybíjecí hranici 1,8V/článek, takže tento speciální případ se nedá generalizovat.

_________________
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - TY MNĚ TAKY Mr. Green Mr. Green !!!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Auto - Moto technika Časy uváděny v GMT + 1 hodina
Jdi na stránku Předchozí  1, 2
Strana 2 z 2

 
Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.
Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům
Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory

Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Forums ©
Nuke - Elektro Bastlirna

Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.


PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Čas potřebný ke zpracování stránky 0.18 sekund