Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32028 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: pá březen 27 2009, 12:12 Předmět:
Hm, mám takový pocit, že například odlitky (blok motoru, obal převodovky), pevnostní výkovky (ojnice, písty, klika, ozubená kola převodovky) a přesné věci (třeba ty Crifodem zmíněné paraboly) se řeší dodavatelským způsobem - jednoduše se koupí hotové, nanejvýš se objednají u většího dodavatele. Klidně i podle dobových výkresů nebo modelů, ale aby měl takový pidivýrobce svou slévárnu a kovárnu je finančně nereálné. V té dílničce se dělá finální montáž a případné dopasování jednotlivých dílů - tohle všecko se dělá samozřejmě ručo-fučo a proto je to tak drahá záležitost. I tak to může být velmi zdařilá replika dobového auta - což žluťáci ve své snaze být co nejlevnější nutně oje*ou, takže možná to (až to skutečně zkusí opajcovat) bude vypadat jako "E-type", rozhodně to ale nebude tak jezdit. _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Každopádně je to obdivuhodné a pro mě až nepředstavitelné, že se takovému výrobci kusovky podaří (a ekonomicky zaplatí) celá ta mašinérie s testováním, zkušebnami, už jen třeba jak dělat vstupní přejímky a ověřování kvality dílů, je nepředstavitelné... jak poznat, že subdodavatel neojebal cementování, že v odlitcích nejsou bubliny, že rám ten a ten nebo čep ten a ten při 160kmph neprdne a nepůjdu si za to sednout... na to jsou přece celé laboratoře pro velké automobilky.
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32028 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: pá březen 27 2009, 12:26 Předmět:
Anebo se to dá ošetřit formou smluvního svazku podle norem řady ISO 9000 - prostě za kvalitu dílu odpovídá subdodavatel. Když se pak něco vysere, dohledává se podle výrobní dokumentace, kdo, kdy, kde a jak dotyčný díl vyrobil - jestli jsi to nikdy nezažil, můžu potvrdit, ŽE SE TO DÁ i po spoustě let. Ano, finální záruku nese výrobce/kompletátor auta, jenže ve smlouvách má doložky o přenesení odpovědnosti za závady způsobené konkrétním dílem... _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
už to vidím, jak z hromady šrotu vyžíhané na 1200° nebo hrnuté 600m po kolejích někdo usvědčí výrobce zapalovací cívky, že měla studeňák, a že to nebylo prasklým svárem nebo zapomenutou závlačkou. To bys ukecal na subdodavatele ještě tak na té zkušební stolici. Ale při 4 kusech ročně...
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32028 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: pá březen 27 2009, 12:46 Předmět:
Nebo při 4 miliónech kusů ročně - jde to. Byl jsem účastníkem (jako pracovník sub-sub-sub dodavatele) podobného řízení, kdy se Škodovka bránila před soudem za případ zamykání řízení Ochcávie za jízdy. Bylo to někdy kolem roku 2000-2001, stalo se několik havárií v Německu. Dohledalo se i jméno pracovníka, který konkrétního viníka (plastový dílek tvaru destičky o rozměrech cca 4x4x2mm sloužící jako pojistka v zámku řízení) vylisoval a kdy. Sice to trvalo asi půl roku, ale našlo se vše. Vinu nesl podnik na stejné úrovni, jako tehdejší můj zaměstnavatel - akorát ze Španělska. Kolik kdo zaplatil jsem se nedozvěděl, vím jen, že to tenkrát u nás vedlo ke zpřísnění už i tak přísné výstupní kontroly - některé věci se od té doby kontrolovaly ultrazvukem ze 100% - tedy každý kus! _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Založen: Jan 05, 2007 Příspěvky: 4669 Bydliště: poblíž HK
Zaslal: pá březen 27 2009, 13:42 Předmět:
Me se to libi...pekna prace, zvuk taky dobrej a zivy to je asi dost. Palec nahoru a at se jim dari. _________________ ...to co pisu nemyslim zle, ikdyz to tak muze vyznit...
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32028 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: pá březen 27 2009, 14:22 Předmět:
BOBOBO napsal(a):
Ale poškozený každopádně vysoudil odškodnění od Škody .
A Škodovka se potom odpovídajícím způsobem hojila na dodavateli, ten na subdodavateli a ten zase na sub-sub.... _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Musí to mít svoje meze, jinak by nikdo kůži na trh nenesl a škodovka by si to mohla dělat sama. Jediný, kdo líže bez rizika, jsou komerční právníci, ta pakáž.
Autičko je to pěkné, i když mám pocit že takovou sumu do něj investuje nejlíp někdo jako politik nebo lobbista spíš než automobilní nadšenec.
Je to krásná připomínka lepších časů.
Ten plastový dílek tvaru destičky o rozměrech cca 4x4x2mm sloužící jako pojistka v zámku řízení je zase připomínka naší čínské doby.
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32028 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: pá březen 27 2009, 16:53 Předmět:
Crifodo napsal(a):
...Ten plastový dílek tvaru destičky o rozměrech cca 4x4x2mm sloužící jako pojistka v zámku řízení je zase připomínka naší čínské doby.
To nebyla pojistka ve významu jištění - to byl takový pohyblivý ozub, vylisovaný ze speciálního vysokopevnostního plastu (obdoba ZYTELu, taky to bylo od DuPonta), jenže ten plast měl v závislosti na šarži velmi nestálé smrštění po vylisování vlivem chladnutí - a stačilo o maličko "ujet" s technologií sušení hmoty, tavení a lisování a už utíkaly rozměry a hmota se propadala. My jsme na to měli speciální CNC přípravnou mašinu, která hlídala na vstupu hmotu co do teploty a vlhkosti. Ten zoubek nepraskal - on se "zašprajcoval" - a po určitém obroušení pohybem řízení to zablokovalo zámek řízení za jízdy. Kdo za to vzal silou, tak to urval - ale (prý) z toho byl nejméně jeden smrťák při rychlosti kolem 200km/h.
Ve vlastním zámku ten dílek hlídal, jestli je nebo není vložený klíč - ono známé zamknutí volantu u Š100, které taky způsobilo několik nehod - šetřílci vypínali motor při jízdě z kopce - a zamkli si volant. U Š105/120 už se k zamknutí musel klíček ze zámku vytáhnout... _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Ekkare, já ti rozumím, taky jsem myslel pojistku ve smyslu něčeho z podezřelého plastu, co někdo vřadil do konstrukce a co má rozhodovat o životech. Asi jako soudruzi okolo raketoplánu a jeho těsnění
Mně se to auto líbí, ty "divný tvary" se takhle prostě dělaly. Připomíná mi to skvělý film Tajný závod
Z hlediska svezení to je stejně buď a nebo, nemá to rám a kdyby něco, je všechno špatně.
Časy uváděny v GMT + 1 hodina Jdi na stránku 1, 2Další
Strana 1 z 2
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.