Vítejte na Elektro Bastlírn?
Nuke - Elektro Bastlirna
  Vytvořit účet Hlavní · Fórum · DDump · Profil · Zprávy · Hledat na fóru · Příspěvky na provoz EB

Vlákno na téma KORONAVIRUS - nutná registrace


Nuke - Elektro Bastlirna: Diskuzní fórum

 FAQFAQ   HledatHledat   Uživatelské skupinyUživatelské skupiny   ProfilProfil   Soukromé zprávySoukromé zprávy   PřihlášeníPřihlášení 

ovládání světel v autě

 
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Auto - Moto technika
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor Zpráva
Pjotr



Založen: Mar 12, 2005
Příspěvky: 31

PříspěvekZaslal: ne říjen 09 2005, 15:32    Předmět: ovládání světel v autě Citovat

Ahoj, chci rozsvěcet světla v autě a rád bych použil FET. Podmínka je, že ovládat mohu jen plus pól k žárovce (druhý vývod od žárovky je ukostřen a s tím nemohu nic dělat). Myslel jsem si na P-FET IRF-9540 (19A, 0,2ohm), ale dost se hřeje (žárovka má odběr 5A). Asi ho mám blbě zapojenej nebo se mi ho nedaří dostat do saturace.
Kam mám zapojit plus (na drain ?) a kam žárovku (na source ?) a gate přímo na plus nebo přes odpor ?
dík za pomoc.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
cyberax



Založen: Jul 08, 2005
Příspěvky: 8
Bydliště: Branč okr. Nitra - SK

PříspěvekZaslal: ne říjen 09 2005, 16:03    Předmět: Citovat

Neviem, či som správne pochopil, že chceš utomatické zap./vyp. svetiel.
Ak áno tak velice jednoduché zapojenie je toto z tzv. šuflíkových zásob.
http://cyberax.szm.sk/svetla.jpg
Použitý je BD139, alebo KF508 výkonový tr. ktorý spína relé.
TS je tlakový spínač oleja
KM kontrolka mazania
15 je +12V ak je klúč v spín. skrinke
31 kostra
30 +12V
58 svetlá
S1 vypínač leto/zima sa môže vynechať ak chceme zapojenie využívať celoročne
Mám to namontované už asi 2 roky a funguje to bez problémov, len asi 2 dni po montáži, odišiel R1 2k2, tak som tam dal 2k2 myslím že 2W a ide to doteraz.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Pjotr



Založen: Mar 12, 2005
Příspěvky: 31

PříspěvekZaslal: ne říjen 09 2005, 16:20    Předmět: auto zapínání světel Citovat

Ano, chci automaticky zapínat světla, ale u mého auta (japonec) se nelze připojit mezi kontrolku mazání a kostru (chci to spínat napěťovým komparátorem - když se spustí motor - začne se dobíjet - stoupne napětí - zenerka se prorazí - a sepnu FET). Světla se spínají spínačem a rele budu muset koupit (už jsem zkoušel rele co jsem měl v šupliku a slepily se mu kontakty) a tak jsem si říkal, že půjdu s dobou a použiju FET.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
cyberax



Založen: Jul 08, 2005
Příspěvky: 8
Bydliště: Branč okr. Nitra - SK

PříspěvekZaslal: ne říjen 09 2005, 16:30    Předmět: Citovat

Podla mňa, keby že tú zenerku napojíš na 2k2 tak by to bolo to isté, lebo celé je to o tom aby zoplo trazistor ktorí zopne RE. Ale toto má podla mňa tú výhodu že sa nezahrieva pretože súčiastkami tečie iba malí prúd a relé je dimenzované na 12V 40A. Ja osobne mám v aute v predu odber 2 x 7,5A
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
breta1



Založen: Sep 09, 2005
Příspěvky: 3489

PříspěvekZaslal: čt říjen 20 2005, 10:13    Předmět: Citovat

správné zapojení - plus na S, žárovku na D, G přímo nebo přes R na mínus. Ale- při proudu 5A a při R D-S =0,2Ohm bude tepelná ztráta na FETU IRF9540 okolo 5W, což bez chladiče nevydrží. Buď sehnat jiný P MOSFET s desetkrát menším odporem /ale o žádném nevím/, nebo spínat přes relé. N- MOSFETY jsou na tom mnohem lépe, ale ten nelze v tomto případě jednoduše použít.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
DjRix



Založen: Apr 30, 2005
Příspěvky: 1247
Bydliště: Brno

PříspěvekZaslal: čt říjen 20 2005, 22:25    Předmět: Citovat

Tahle situace se dá řešit také fetem N,např IRFZ44 a ovládat ho z malého jednoduchého měniče s 555 z 12 na cca 18V,vyšlo to kdysi v AR jako stabilizátor 12V v autě pro CD-ROM.
_________________
Klídek chlapi,to je nulák...
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
breta1



Založen: Sep 09, 2005
Příspěvky: 3489

PříspěvekZaslal: pá říjen 21 2005, 10:12    Předmět: Citovat

napadl mě jednoduchý trik, jak tam použít N-MOSFET i bez měniče - jeden C, jeden R, jedna dioda - ale nevím, jak zde vložit schema.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Autoelektro



Založen: Sep 10, 2004
Příspěvky: 34
Bydliště: Severni morava

PříspěvekZaslal: pá říjen 21 2005, 12:57    Předmět: Re: auto zapínání světel Citovat

Pjotr napsal(a):
Ano, chci automaticky zapínat světla, ale u mého auta (japonec) se nelze připojit mezi kontrolku mazání a kostru (chci to spínat napěťovým komparátorem - když se spustí motor - začne se dobíjet - stoupne napětí - zenerka se prorazí - a sepnu FET). Světla se spínají spínačem a rele budu muset koupit (už jsem zkoušel rele co jsem měl v šupliku a slepily se mu kontakty) a tak jsem si říkal, že půjdu s dobou a použiju FET.

Dej si pozor na zapojeni svetel u japoncu je normalni ze na stred zarovky privedou +12V a jednotlive konce vlaken zarovky uzemnuji.
Evropske vozy maji stred zarovky uzemnen a privadis tam napeti podle toho jestli dalkove nebo tlumene.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail Zobrazit autorovy WWW stránky
Pjotr



Založen: Mar 12, 2005
Příspěvky: 31

PříspěvekZaslal: pá říjen 21 2005, 15:17    Předmět: p-fet Citovat

Ahoj a předem všem díky. P-FE jsem měl zapojený dobře (source = plus, drain = žárovka, gate = odpor na zem), ale byl to typ IRF9540 (0,2 ohm při otevření). Při 5A žárovce jsem ho bez chladiče v ruce neudržel dýl něž 3 sec a myslel jsem že to je špatně zapojený. S chladičem to pak fungovalo dobře. Nakonec jsem koupil IRF4905 a nebo IRF7416 (SMD) oba mají 0,02ohm (10x méně) a ty fungují s 5A žárovkou i bez chladiče.
Ještě jednou dík a až to budu mít celý nakreslený tak se to sem pokusím dát ke zhodnocení.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Auto - Moto technika Časy uváděny v GMT + 1 hodina
Strana 1 z 1

 
Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.
Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům
Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory

Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Forums ©
Nuke - Elektro Bastlirna

Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.


PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Čas potřebný ke zpracování stránky 0.16 sekund