Vítejte na Elektro Bastlírn?
Nuke - Elektro Bastlirna
  Vytvořit účet Hlavní · Fórum · DDump · Profil · Zprávy · Hledat na fóru · Příspěvky na provoz EB

Vlákno na téma KORONAVIRUS - nutná registrace


Nuke - Elektro Bastlirna: Diskuzní fórum

 FAQFAQ   HledatHledat   Uživatelské skupinyUživatelské skupiny   ProfilProfil   Soukromé zprávySoukromé zprávy   PřihlášeníPřihlášení 

APK-9

 
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Opravy a restaurování starých elektropřístrojů
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor Zpráva
stasek



Založen: Aug 15, 2005
Příspěvky: 2191

PříspěvekZaslal: čt červenec 11 2013, 22:36    Předmět: APK-9 Citovat

Dobrý den přeji. Přinesl jsem z kovošrotu tohle torzo, jestli je to část vysílačky, nebo nějakého přijímače netuším. Podle nápisu azbukou je to ruský. Na štítku je u typu: APK-9. Zřejmě to bylo instalované v nějakém vozidle, protože to působí dojmem, že to někdo násilím z něčeho rval. Na měřáku je rok výroby 1975. Bylo mě líto nechat to tam a tak jsem to za dvacku koupil. Kdyby někdo věděl, co je to a z čeho to pochází, byl bych rád.


DSCF6141.JPG
 Komentář:

Stáhnout
 Soubor:  DSCF6141.JPG
 Velikost:  181.74 kB
 Staženo:  189 krát


DSCF6142.JPG
 Komentář:

Stáhnout
 Soubor:  DSCF6142.JPG
 Velikost:  277.49 kB
 Staženo:  186 krát

Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
jandu



Založen: Feb 06, 2007
Příspěvky: 4509
Bydliště: vých.slovensko

PříspěvekZaslal: čt červenec 11 2013, 22:41    Předmět: Citovat

Podľa názvu automatický rádiokompas.

http://www.crown-airforce.narod.ru/technics/aviapribor/navy/ark9.html

_________________
Elektronické súčiastky fungujú za pomoci dymu. Ak dym unikne, prestanú fungovať.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
sr71



Založen: Apr 10, 2004
Příspěvky: 2483
Bydliště: severovýchodní čechy

PříspěvekZaslal: pá červenec 12 2013, 6:28    Předmět: Citovat

Podobnou variantu ruského voliče frekvencí k ARK mám ve sbírce také. Používá se to v letadlech k ladění přívodních stanic pro přístrojové přiblížení (tzv. dálná a bližná přívodní stanice). Na každém z těch dvou voličů lze nastavit frekvenci, které je pak možné přepínat (tady asi tím páčkovým přepínačem vlevo)
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
stasek



Založen: Aug 15, 2005
Příspěvky: 2191

PříspěvekZaslal: pá červenec 12 2013, 9:40    Předmět: Citovat

Díky za reakce. Takže z nějakýho letadla.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
sis2



Založen: Oct 07, 2012
Příspěvky: 1268
Bydliště: Brno

PříspěvekZaslal: pá červenec 12 2013, 10:43    Předmět: Citovat

To není radiokompas, ale pouze ovládací skříňka ze soupravy radiokompasu - původem snad ještě z válečných lavočkinů ... a používal se ještě v 70-tých letech například ve vrtulníku MI-8 nebo i v kunovickém Turboletu L-410.
Celá souprava radiokompasu je "malinko větší..."
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
serviceman



Založen: Jul 09, 2013
Příspěvky: 4040

PříspěvekZaslal: pá červenec 12 2013, 11:03    Předmět: Citovat

http://oldradio.cqham.ru/air/ARK-9.html
Podle elektronek, transistoru a tantalovych kondenzatoru tipuji na vyrobu v 50. letech.


Naposledy upravil serviceman dne pá červenec 12 2013, 11:08, celkově upraveno 2 krát.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
ok1hga



Založen: Nov 28, 2006
Příspěvky: 12067
Bydliště: Česká Třebová

PříspěvekZaslal: pá červenec 12 2013, 11:05    Předmět: Citovat

letadla: Ан-2, Як-18Т, Як-40
vrtulníky: Ка-26, Ми-2, Ми-8, Ми-8МТВ
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
stasek



Založen: Aug 15, 2005
Příspěvky: 2191

PříspěvekZaslal: pá červenec 12 2013, 12:18    Předmět: Citovat

Však jsem psal, že rok výroby na ručkovém měřícím přístroji je 1975.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
sr71



Založen: Apr 10, 2004
Příspěvky: 2483
Bydliště: severovýchodní čechy

PříspěvekZaslal: út březen 07 2023, 20:13    Předmět: Citovat

Na leteckém foru jsem se dotazoval na účel dlouhé drátové antény natažené mezi kabinou a směrovkou (bývalo to často na starších vojenských letadlech , např. Mig15). Bylo mi tam odpovězeno že je to všesměrová anténa radiokompasu (konkrétně typ kompasu ARK5). Je to možné? Řekl bych že by pro radiokompas měla být směrová otočná anténa která obvykle bývala pod dielektrickými kryty zespoda na trupu.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
JirkaZ



Založen: Feb 26, 2021
Příspěvky: 2823

PříspěvekZaslal: út březen 07 2023, 21:03    Předmět: Citovat

sr71: je.
_________________
Kdo chce, hledá způsob;
kdo ne - hledá důvod.

Ze dvou možností často volím tu třetí.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
EKKAR



Založen: Mar 16, 2005
Příspěvky: 31895
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

PříspěvekZaslal: út březen 07 2023, 22:21    Předmět: Citovat

Pomocí tý všesměrový antény se rádiokompas (ARK) naladil na kmitočet, rozpoznal se = identifikoval podle jím vysílanýho morse-znaku a pak se přijímač bez změny naladění frekvence přepnul na tu kruhovou "góniovku", kterou se hledal směr. Ta směrovka totiž má výrazný minima a maxima a tu naváděcí "dálnou" nebo "blížnou" bys na ni v určitý poloze vůbec nebyl schopnej zachytit, i kdybys měl přijímač naladěnej. A protože ty dálný i blížný měly na každým letišti jinej kmitočet, postup byl právě takovej - nejdřív majákovou vysílačku zachytit na přesným kmitočtu bez snahy o určení přesnýho směru a pak už se zafixovaným naladěním jen lovit směr ...
_________________
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě Mr. Green Mr. Green !!!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Crifodo



Založen: Oct 11, 2005
Příspěvky: 15005

PříspěvekZaslal: st březen 08 2023, 8:25    Předmět: Citovat

Drátová anténa od kabiny k hraně výškovky byla pro palubní krátkovlnnou stanici, u MiGu známá RSI neboli "eresíčko", staří OLáci znají, rozsah měla spodní část krátkých vln. Nesměrová anténa radiokompasu je obvykle v podobě "pahýlu" někde na trupu. Novější verze měly nesměrovou anténu pro NDB pásmo integrovanou do krytu směrové sestavy feritek (zalaminovaná měděná siťka).
To co popisuje Ekkar, není radiokompas ale postup gonimetrie na dopravních letadlech z třicátých let, když byl čas na takové manuální cvičení.
Radiokompas potřebuje k funkci obě antény současně, všesměrovou i rámovou/feritovou. Všesměrová má kruhový diagram, rámová osmičkový, sloučením obou vznikne ledvina, diskriminátor přijímače pak šmrdlá motorkem gonia s otočnou feritkou do minima (starší verze) nebo vyhodnocuje fázový rozdíl mezi dvěma kolmými sekcemi feritek a ten pak posílá do gonia - indikátoru. Ladění ARK se děje podle kmitočtu, na nějaké čekání a luštění značek tu není zrovna fůra času. Je ale fakt, že výstup do sluchátek měly všechny radiokompasy, existovala možnost při výpadku komunikační stanice použít hlasovou modulaci NDB vysílače pro jednostranné spojení, což se skutečně čas od času využilo.
edit: http://radio.ok1cjb.cz/11_historie/11_rsi_a_ol__1.html
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Crifodo



Založen: Oct 11, 2005
Příspěvky: 15005

PříspěvekZaslal: so březen 11 2023, 8:57    Předmět: Citovat

Ještě doplnění, vzhledem k tomu že se Mig-15 vyráběl ve spoustě modifikací a kromě Ruska taky v Polsku, Bulharsku a ve Vodochodech, skutečně existovaly varianty kdy po náhradě palubní KV stanice RSI6 za VKV RSI3M se původní drátová anténa modifikovala pro radiokompas.
Více třeba na http://forums.airforce.ru/matchast/4068-mig-15-voprosy-po-matchasti/ a dalších fórech. Dá se předpokládat, že tam bude do dneška víc insiderů než tady, i když nějaký veterán z Vodochod možná taky ještě existuje.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
sr71



Založen: Apr 10, 2004
Příspěvky: 2483
Bydliště: severovýchodní čechy

PříspěvekZaslal: so březen 11 2023, 19:24    Předmět: Citovat

Crifodo napsal(a):
Ještě doplnění, vzhledem k tomu že se Mig-15 vyráběl ve spoustě modifikací a kromě Ruska taky v Polsku, Bulharsku a ve Vodochodech, skutečně existovaly varianty kdy po náhradě palubní KV stanice RSI6 za VKV RSI3M se původní drátová anténa modifikovala pro radiokompas.

Ano a pro tu VKV radiostanici RSIU-3M sloužila mečová anténa na trupu za kabinou. Ale k čemu pak tedy ta mečová anténa byla u prvních verzí s KV stanicí?
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Crifodo



Založen: Oct 11, 2005
Příspěvky: 15005

PříspěvekZaslal: ne březen 12 2023, 8:10    Předmět: Citovat

To co vypadá jako bičová nebo mečová anténa, v originálu штыревая антенна, je vidět už na prototypech z r. 1947. Myslím že to nemělo jinou funkci než nosič izolátoru drátové antény ke kýlu, svod pak procházel do trupu kruhovou průchodkou. Nesměrová anténa ARK-5 v té době byla v podobě měděných paprsků na výklopné části prosklení kabiny. Po zástavbě VKV radiostanice drátovou anténu použili jako nesměrovou pro radiokompas, na fotkách vede mimo ten meč rovnou do kruhové průchodky. Na letounu byly ještě různě na spodní části antény pro výškoměr (přijímací a vysílací) a anténa pro marker.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Opravy a restaurování starých elektropřístrojů Časy uváděny v GMT + 1 hodina
Strana 1 z 1

 
Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.
Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům
Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory

Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Forums ©
Nuke - Elektro Bastlirna

Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.


PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Čas potřebný ke zpracování stránky 0.15 sekund