Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32009 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: st červen 08 2022, 14:52 Předmět:
Záleží na tom, kolik ampér z altíku zbejvá při běžným provozu - a kolik Ah je potřeba dobít do tý přídavný baterky. Jako nouzový řešení bych zplodil nějakej omezovač proudu do tý druhý baterie, pravděpodobně bych to řešil formou impulsního PWM zdroje = do spoje mezi palubní síť auta a přídavnej akumulátor bych vložil MOSFET s co nejmenším RDSON, kterej bych budil oscilátorem třeba s NE555 o základním kmitočtu dejme tomu 25kHz, aby to nebylo ve slyšitelným pásmu a mohl bych mu buď manuálně, nebo automaticky pomocí nějaký regulační smyčky měnit "duty cycle" neboli čunitel plnění impulsů = poměr mezi dýlkou sepnutýho a rozepnutýho MOSFETu. Mezi autosítí a tímhle "udělátorem" by asi musel bejt masivní LC filtr proti impulsnímu rušení, ale určitě by to zafungovalo jako omezovač proudu přecházejícího z autosítě do přídavný baterie s minimálníma tepelnýma ztrátama. Dost možná že by stačilo udělat nějaký řízení pomocí hlídání napětí na hlavním alťasu auta, aby to prostě omezilo odběr do tý doplňkový baterky v momentě, kdy na hlavním altíku začne vinou nadměrný zátěže klesat výstupní napětí, což by mohlo odstranit ten stav, kterej stávající systém auta vyhodnotí jako poruchu dobíjení. A při nějakým výraznějším poklesu to dobíjení aspoň do odstranění nadměrnýho poklesu odstavit úplně. Nevím, tohle by se muselo postavit a změřit při ruční manipulaci s velikostí toho odebíranýho proudu a v závislosti na množství zapojenejch spotřebičů v tom autě a následně nastavit nějaký komparační hladiny nebo naprogramit nějakej procesor, aby tohle dělala elektronika sama bez zásahu obsluhy. Pak by se to dalo podomácku vyřešit a mohl bys tak jezdit celoročně. Samozřejmě výrobci třeba hybridů už tohle mají dávno pořešený a vyrábějí to v desetitisícikusovejch sériích, ty by sis to musel bastlit samodomo ... _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
A co to udělat obráceně. Druhou baterii úplně odpojit od alternátoru a el. soustavy vozu.
Zapojit pouze klasicky měníč do soustavy, což by neměl být problém. A z měniče napojit standardní nabíječku na 220V, která by za jízdy dobíjela druhou baterii.
El systém by neměl trauma ze zvýšeného proudového odběru, alternátor cajk...nebo?
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32009 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: čt červen 09 2022, 22:45 Předmět:
Vesmíre, nedopouštěj ... !!!
Protože nastane přesně ta varianta "...nebo?" - ty si myslíš, že ten měnič 12/230, ze kterýho chceš napájet nabíječku pro druhou baterku, si bude brát energii z vakua nebo z čeho? Samozřejmě že ji bude brát z elektrosoustavy auta - na každejch 100W výkonu odebere z palubní soustavy přibližně 10A neboli asi 145VA. A z těch 100W výkonu při napětí 230V ta nabíječka udělá přibližně 8A proudu do baterky. Neboli, vyhodíš na silnici absolutně bez užitku a zbytečně výkon odpovídající přibližně 2-2,5A (záleží na účinnosti toho měniče i nabíječky) odebranejm z palubní sítě.
Ale musím tě něčím potěšit - větší pitomosti než je tahleta od tebe jsem slyšel fakt už jen od soudruha Lžiučitele z rožnovský střední - a pak občas na škodováckým fóru od zastánců pohonu aut s pomocí Brownova plynu neboli HHO směsi vzniklý přímo za jízdy elektrolýzou vody. To jsou podobný dárečci ... _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Dobře, nebude to efektivní. T si umím představit. Projeví se to na spotřebě...
Ale moje otázka zněla, může to fungovat?
Prostě se mi nechce investovat 40 tis do druhého alternátoru, ani do bastlení čehosi, co jsem ani nepochopil .
Znovu opakuji, budu to používat pár dní v roce.
Pro začátek bych tu druhou baterii dobil a zkusil připojit přes tu žárovku, jak už se tu psalo. _________________ Věci,které fungují,se ZÁSADNĚ neopravují...
Časy uváděny v GMT + 1 hodina Jdi na stránku Předchozí1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
Strana 7 z 7
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.