Založen: Nov 01, 2008 Příspěvky: 4276 Bydliště: Skalica
Zaslal: st květen 11 2022, 16:46 Předmět:
Mazat. Skrutka nedrží utiahnutá preto, že závit je nenamastený ale preto, lebo závity s uhlom stúpania menším ako 30° sú samosvorné. A len pre info závit skrutky kolesa môže mať uhol stúpania tak 10 krát menší.
Založen: Nov 21, 2019 Příspěvky: 41 Bydliště: Strašnice, nebo Brnky
Zaslal: st květen 11 2022, 16:51 Předmět:
Šrouby zlehka mažu, ale dost jsem se s tím navztekal. Stalo se mi, a ne jedenkrát a ne jen po odjezdu ze servisu, ale i po mém ruční utažení, že jsem nemohl šrouby povolit. V servisu na to vzali lešenářskou trubku a druhej maník ještě mlátil kladivem do křížovýho klíče a výsledek byl kromě pár povolenej šroubů i rozlomenej křížovej klíč. Tak jsem to pak dotahnul míň a po deseti kilometrech mi začlo vaklat kolo. Nedavno jsem sjížděl nějaké autofóra a výsledek byl asi 75% mažu, 25% nemažu a poměrně výživná diskuze, mimo jiné i názor, že namazanej šroub se tím předepsanym momentem více utahne. Nakonec jsem koupil momenťák (obyč Proteco za cca 7-8 stovek) kterej mám v úmyslu vozit s sebou neustále a jsem předem smířenej i s případnou krádeží. Šrouby se mi podařilo uvolnit po nahřátí horkovzdušnou pistolí, pak jsem je dotáhl 150Nm (předepsáno je dle vygooglené tabulky 170Nm - jedná se o T4) a uvidím, zatím drží. Doufám, že až zas budu v létě někde v balkánskejch kopcích, že to sundám. Taky jsem přemýšlel, jestli problém nemůže bejt v nějak ožvejkanejch hlavách šroubů, nebo těch otvorů v plecháčích, přeci jen, jedná se o dvaadvacetiletej šrot jehož jsem asi pátým majitelem. Pokud má někdo praktické zkušenosti, dejte vědět, šrouby bych koupil, jeden je asi za 50Kč.......
Mazivo v závite mení v prvom rade koeficienty trenia a pre potrebné predpätie skrutky sa zmenia uťahovacie momenty. Tie však mávajú dostatočnú rezervu, takže jemne maznúť nemusí byť na škodu.
Založen: Dec 18, 2006 Příspěvky: 9667 Bydliště: Český Těšín tam v pohraničí
Zaslal: st květen 11 2022, 17:04 Předmět:
Habesan napsal(a):
Po páce skáčou idioti.
Inteligent nasadí trubku.
Kolik jsi už strhl závitů ?
Mazat. dotahuji ručně "na cit" momenťák ani pneu utahovák nemám
a nechci. _________________ Co se může pokazit to se taky pokazí. Co se nemůže pokazit to se pokazí taky. (Murphy)
Založen: Jan 13, 2007 Příspěvky: 15516 Bydliště: Olomouc
Zaslal: st květen 11 2022, 17:10 Předmět:
kutilmil napsal(a):
A len pre info závit skrutky kolesa môže mať uhol stúpania tak 10 krát menší.
Tohle jsem fakt nepochopil. Pokud vím, tak tyto šrouby jsou mezinárodně normované, tzn. daný druh oceli, daný typ závitu s předepsaným stoupáním a s danou toleranci vůči matce v kole a jsou odolné proti natažení závitu. Vždy se dotahuje na stejnou plochu, ale je možné, že v předepsané toleranci mezi závity matky v kole a vlastního šroubu bez vazeliny (nejlépe měděné) vznikne místo pro vlhkost a následnou rez. Pokud se mění kola každého půl roku, tak se nic neděje - vždy to jde. Pokud ale někdo nasadí celoroční a po 6 letech chce kola povolit, tak může mít problém.
Založen: Mar 30, 2012 Příspěvky: 3571 Bydliště: Havířov
Zaslal: st květen 11 2022, 18:47 Předmět:
Normální mazivo moment nijak výrazně neovlivňuje, resp. se s namazaným šroubem počítá. Ovlivňují ho maziva s přídavkem uhlíku, tam už se pro potřebné utažení moment snižuje. Konkrétní čísla už si nepamatuju, tuším snad o 30%, ale nechci kecat.
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 31852 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: st květen 11 2022, 19:10 Předmět:
Firemní materiály Das Schade Werke mazání kolovejch šroubů výslovně zakazujou, protože namazanej závit má menší tření a při fabrikou nameldovaným utahovacím momentu 120Nm se šrouby zatáhnou do větší hloubky do děr v nábojích a dojde tím k nadměrnýmu natažení závitů. Namáznout se má dosedací plocha mezi ráfkem a nábojem, aby "nesrostly", závity kolovejch šroubů se ale mají nechávat suchý. Nezávisle na sobě mi v podstatě tutéž myšlenku potvrdili ve dvou pneuservisech a u mýho "dvorního mechoše". Namáznout se má jen styčná plocha a navíc se má před montáží kola otřít, aby na ní nebylo nadbytečný mazivo, tuk má jen zabránit korozi. _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Založen: Mar 28, 2012 Příspěvky: 7824 Bydliště: Brno
Zaslal: st květen 11 2022, 19:15 Předmět:
Já dřív mazal, ale kamarád, který dělal v pneuservisu, mě za to nadal, že nesmím.
Tak nemažu.
A co jezdím v poslední době na přezouvání k jinému kamarádovi, tak ten vždy utahuje momenťákem. Neměl jsem nikdy problém.
A vzpomínka na dobu dávnou - dojel jsem se známým do pneuservisu, který býval ve Slavkově v ČSAD. Chlapík co tam dělal, nemohl povolit jedno kolo, docela se s tím natrápil. Tak u toho nadával "Který prase to tak utáhlo?!" A tenhle známý jen tak prohodil: "Naposledy jsem byl přezouvat u vás..."
A maník už ani nešpitnul, a horlivě montoval. _________________ Civilizace založená na oboustranné lepící pásce nemůže dobře skončit...
I kdyby se z tebe jednou stal král, neodsuzuj lidi, kteří ti nebudou provolávat slávu- raději se zeptej sám sebe, proč tomu tak není...
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 31852 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: st květen 11 2022, 19:30 Předmět:
Jo, já mám od kolegů z RoomsterClubu zakázaný utahovat jiným členům kolový šrouby, protože po mým utažení fajfkovým klíčem z povinný výbavy ÚDAJNĚ jednomu členovi museli v pneuservisu povolovat kola rázovým šroubovákem na náklaďáky - nastaveným místo na 140Nm povolovacího momentu na 240Nm ...
Ale já u toho nebyl, já ty kola jen předtím na srazu měnil a dotahoval na 30cm páce (přibližná dýlka toho fajfkovýho klíče z vejbavy auta) TAHEM TŘEMA PRSTAMA ... Když si vezmu, že klíč má přibližně 1/3 metru na dýlku, tak na moment odpovídající 120Nm na něm musím vyvodit 3x větší sílu, než kdyby byl 1m dlouhej = neboli nějakejch 36kg tahu na konci klíče. A docela pochybuju, že bych tahem za klíč zaháknutejch 3 prstů (ukazovák, prostředník, prsteník) vyvodil takovou sílu, aby to na tý páce vyvolalo moment přesahující výrazně 140Nm ... _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Založen: Feb 08, 2011 Příspěvky: 16 Bydliště: SK - BAB-TOP
Zaslal: st květen 11 2022, 20:13 Předmět:
Zdravim všetkých.Stačí ich trochu nanášať medenou vazelínou (môže byť aj verzia v spreji),a je po probléme s povoľovaním. A dotiahnuť predpísaným momentom - momentovým kľúčom...
Založen: May 13, 2009 Příspěvky: 4961 Bydliště: BA-Petržalka :(
Zaslal: st květen 11 2022, 20:58 Předmět:
Treba si uvedomiť aj tepelnú rozťažnosť materiálov. Čo sa dotiahne pri 5°C v zime, to v lete pri 30°C bude asi trochu iné, a naopak. _________________ Silou vybrať peniaze od ľudí a následne za ne spraviť niečo proti ľuďom, s čím nesúhlasia, to je civilizácia?! Tento systém je chorý a vedie do záhuby.
Ideológie developerov niesu kompatibilné so šťastným životom.
Založen: Mar 29, 2009 Příspěvky: 4002 Bydliště: Olomouc
Zaslal: st květen 11 2022, 21:49 Předmět:
Lancer napsal(a):
. Tak jsem to pak dotahnul míň a po deseti kilometrech mi začlo vaklat kolo. Nedavno jsem sjížděl nějaké autofóra a výsledek byl asi 75% mažu, 25% nemažu a poměrně výživná diskuze, mimo jiné i názor, že namazanej šroub se tím předepsanym momentem více utahne. Taky jsem přemýšlel, jestli problém nemůže bejt v nějak ožvejkanejch hlavách šroubů, nebo těch otvorů v plecháčích, přeci jen, jedná se o dvaadvacetiletej šrot jehož jsem asi pátým majitelem. Pokud má někdo praktické zkušenosti, dejte vědět, šrouby bych koupil, jeden je asi za 50Kč.......
Co máš za auto? jsou na tom správné disky a odpovídající šrouby? (Nejen závit ale i dosedací kónusy k diskům.)
Časy uváděny v GMT + 1 hodina Jdi na stránku Předchozí1, 2, 3Další
Strana 2 z 3
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.