Založen: Jul 02, 2016 Příspěvky: 352 Bydliště: Český ráj
Zaslal: pá listopad 26 2021, 22:19 Předmět:
Tepelka chrání samotný odpor, větrák má ještě hlavní proudovou pojistku. Proč jinak by na poslední stupeň (odpor vyřazený) byl stále funkční? Nějaký odpory mi zbyly, ale hodnotu můžu zjistit až po neděli.
Založen: Mar 21, 2006 Příspěvky: 34008 Bydliště: Bratislava
Zaslal: pá listopad 26 2021, 22:41 Předmět:
Tepelna poistka chrani auto pred poziarom od prehriateho odporu. Napriklad vtedy, ked bude nastaveny stupen 3 a ventilator zadrety. Prud moze byt dost velky na zapalenie niecoho a pritom stale dost maly, aby prudova poistka vydrzala.
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32022 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: so listopad 27 2021, 10:02 Předmět:
Je to v autě a větrání má ještě svoji okruhovou pojistku v pojistkový skříni nad levým kolenem - jestli se nemejlím, tak je 25A pro větrák a 2x 5A pro klapky a regulaci vzduchu. _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Založen: Jun 21, 2008 Příspěvky: 8826 Bydliště: Valachy
Zaslal: so listopad 27 2021, 19:04 Předmět:
PavelFF napsal(a):
Kdysi mi kamarád donesl podobný odpor z Citroena. Byla přerušená ta válcová tepelná pojistka. Bohužel je tam přibodovaná, což jsem neuměl spolehlivě opravit. Odporu nic nebylo. Samotná pojistka stojí kolem 20Kč. Nový odpor prý stál asi 700kč.
mi-ro napsal(a):
Tepelná nevratná pojistka je tady jako havarijní. I když se často přeruší při běžném provozu. Je tam z důvodu přetížení -zastavení motoru větráku, čímž dojde k díky velkému proudu k nadměrnému přehřátí odporu. Aby to neblaflo, přeruší se pojistka. Vyměnit se dá. Ideálně přibodovat. Pájení není dobrá volba.
rnbw napsal(a):
A hlavne aby sa ta poistka neznicila... Na kolko je vlastne stupnov?
Radsej by som pouzil nejaku lisovaciu spojku. Alebo svorku z cokolady.
Vyměňoval jsem jich snad desítky ks - většinou do Fabií, ale i do jiných.
Vedle našeho baráku má jeden můj známý (už léta) autodílnu - z naší bývalé kotelny a uhelny.
Je tam použita nevratná válcová tepel. pojistka - něco takového - hodnota: 240°C. Objednával jsem je (po desítkách) většinou z AME - s jinými součástkami.
Jak je vidět v odkazované tabulce, hodnota 240°C je ta nejvyšší - která se pak taky u většiny nabídek prodejců vyskytuje.
Chtěl jsem sehnat o něco vyšší hodnotu (protože prý někdy odešla bezdůvodně - únavou materiálu?!). I když jsem pak na NETu našel, ale zase o hodně vyšší: 270 a přes 300°C (což už bylo příliš) - ale stejně jsem nenašel žádného dodavatele (v malém). Tak jsem používal to, co bylo v originále - těch 240°C.
Ta původní je na páskových vodičích (toho rezistoru) přibodována. Což by bývalo bylo ideální i při opravě. Bodovačku jsme ovšem k dispozici neměli.
Použítí tvrdého pájení stříbrem (natož mosazí) nepřipadalo v úvahu (i když ten automechanik autogen má) - ty teploty pájení jsou příliš vysoké na to, aby se ta pojistka nezničila hned při její výměně. Uchladit ji (při tom pájení autogenem) by nebylo až tak jednoduché.
Proto jsem to pájel obyčejnou měkkou pájkou 60Sn/40Pb - jen jsem spoj pojišťoval ještě mechanicky.
Vyštípnul jsem původní (vadnou) pojistku a ponechal jsem z ní cca 2mm původního vývodu (asi tolik, co trčelo i na opačnou stranu). Poté jsem celý tento konec (po řádném mech. očíštění-oškrabání) předem pocínoval, aby se pak pozdější připájení nové, zkrátilo na minimální dobu.
Vývody nové pojistky jsem pak zahýbal (přes ten páskový vývod rezistoru) nazpět - a poté teprve uštípl nadbytečnou část. Plochými kleštěmi ještě pořádně zmačknul, takže už teď tam pojistka dobře držela (mechanicky). Zapájení ten spoj ještě zlepšilo-pojistilo. I kdyby se ten spoj později ohřál natolik, že by se pájka měla tavit (což se v praxi nikdy nestalo - to by teplota musela dosáhnout 300°C a víc), tak by sama nikam neodpadla a stejně už by byla vadná-přerušená, kdyby to došlo až na tyto teploty.
Nová pojistka má postříbřené (poněkud tlusté) vývody, které se pak pájkou dobře smáčely a tudíž pájení se dalo zkrátit na minimální dobu! A abych se i tak vyvaroval jejímu přehřátí (při pájení), tak jsem její tělísko chladil namočeným hadříkem.
Takto opravený rezistor se vrátil pouze jednou (pojistka zase pouze! přerušená) - spoje byly neporušené-nepřehřáté. Zřejmě byl ten ventilátor přidřený, když se to po (zase ne až tak) krátké době vrátilo
Založen: Feb 18, 2008 Příspěvky: 5028 Bydliště: Brno
Zaslal: ne listopad 28 2021, 1:24 Předmět:
Dobré vědět, že to funguje. Ušetří to hodně peněz.
Taky mě pochopitelně zprvu napadlo to připájet, ale když uvádějí teplotu tání pájky pod 200st.C, nechtěl jsem riskovat, že se to rozpojí, udělá to někde zkrat a budu coby elektro opravář vypadat blbě. Nebo tu pojistku zničím při pájení. Byla totiž jenom na 152st.C. Tak si ten známý koupil odpor nový.
A klasika - měl jsem porouchaný odpor doma 11let. Až letos v létě jsem třídil staré krámy a odpor jsem (s krvácejícím srdcem, ale přece) vyhodil. Teď se dozvím, že by se býval dal opravit.
Založen: Nov 01, 2016 Příspěvky: 977 Bydliště: Dřísy nedaleko Staré Boleslavi
Zaslal: út prosinec 21 2021, 9:00 Předmět:
U mých Renaultů tahle vadná tepelná pojistka byla vždy signálem odcházejícího ventilátoru (předzvěst že se tak stane byl zvýšený kravál ventilátoru). Ale nepřerušila se při předposledním stupni, jak tu někdo předpokládal, ale naopak při nejnižším. Zřejmě je počítáno s jejím chlazením profukujícím vzduchem a přidřený ventilátor se při tak malém proudu nerozeběhl.
Časy uváděny v GMT + 1 hodina Jdi na stránku Předchozí1, 2
Strana 2 z 2
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.