Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 31873 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: čt říjen 21 2021, 20:30 Předmět:
Kyselina se nevypaří ani nevyteče. To co se ztrácí, je aerosol = plynováním do vzduchu/plynu nad deskama rozstříknutý mikrokapičky elektrolytu, který odnese mimo futrál baterky proud plynu (HHO) vznikajícího při nabíjení. Většina výrobců se snaží tenhle mikrorozstřik co nejvíc vysrážet zpátky na kapalinu a nechat stéct nazpět do náplně článku dřív, než opustí prostor článku, aby se co možná nejvíc snížily ztráty kyseliny - to jsou ty nejrůznější kapalinový labyrinty kolem zátek, který jsou tam zdánlivě k prdu - ale hlavně díky nim jde novější baterky používat dlouhodobě bez každoměsíční kontroly hladiny a hustoty elektrolytu, jako to bylo třeba ještě v 80. nebo 90. letech minulýho století. Ale i tak se kyselina z baterek ztrácí a je potřeba ji občas doplnit - dnešní taková kontrolně-dolívací lhůta může bejt klidně i jen 1x za rok, když se ale vynechá, určitě se svět nezboří a baterka bude fungovat dál - jen se jí samozřejmě sníží maximálně dosažitelná životnost ... _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Založen: Mar 30, 2012 Příspěvky: 3571 Bydliště: Havířov
Zaslal: čt říjen 21 2021, 21:07 Předmět:
Myslím, že i kdyby se z baterky troška kyseliny ven opravdu dostala, život baterce to spíš prodlouží než zkrátí.
Ten úbytek je tak minimální, že i malé dolití kyselinou bude moc.
Pokud se někomu "ztrácí" kyselina, obvykle neopouští článek, ale "leze do desek".
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 31873 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: čt říjen 21 2021, 21:28 Předmět:
Záleží na používání baterky. Baterka, která hodně a hluboko cykluje = trakční má i relativně velkou výměnu plynů nad hladinou elektrolytu a pokud ji budeš jen dolívat destilkou/deminou, přibližně po měsíci každodenního nabíjení a vybíjení zjistíš, že i když plynováním a napětím vykazuje známky plnýho nabití, na hustotu 1,28g/ml se nedostane - a přitom podle schopnosti dodávat proud není zas tak moc zasulfátovaná, jak by odpovídalo úbytku síranu z elektrolytu. Baterka v autě, která je v podstatě 99% doby držená na hladině "skoro plná", má tuhle plynovou výměnu mnohem menší, takže i odnos aerosolu plynovou drenáží je menší a pokles hustoty je vykompenzovanej elektrolýzou vody z elektrolytu, takže ztráta je obecně daleko nižší. Ale pořád tam nějaká je i přes moderní konstrukci a je dobrý aspoň jednou ročně baterku zkontrolovat - dobít, dolít, změřit hustotu elektrolytu před nabíjením i po něm a pak případně zasáhnout. Není to nic složitýho, zvládne to i trošku víc zkušenej amatér a rozhodně to například zvedne šance baterky, že v pohodě přežije zimu. _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Založen: Jan 13, 2007 Příspěvky: 15519 Bydliště: Olomouc
Zaslal: pá říjen 22 2021, 20:59 Předmět:
Ekkar to popsal správně. Dolívat ale kyselinu jen tak, to může poradit jen vocas. Pokud chce někdo dolívat kyselinu, tak by si měl stav napřed změřit a zjistit, kolik té kyseliny nebo destilky tam opravdu dát. Prostě, pokud chce něco opravdu spravovat, tak by si napřed měl zjistit daný stav v baterii a nejlépe u každého článku zvlášť.
Založen: Feb 25, 2008 Příspěvky: 18675 Bydliště: Rychnovsko
Zaslal: pá říjen 22 2021, 21:10 Předmět:
Jenom pako jako ty je schopné přes stěnu aku zjistit stupeň sulfatace aku . I kdyby jsi si vzal 10 hustoměrů , tak víš prd . Zase další teoretické trulo .
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 31873 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: pá říjen 22 2021, 21:36 Předmět:
Stupeň sulfatace se pozná podle vnitřního odporu a podle rychlosti, s jakou na akumulátoru vylítne napětí na hodnoty indikující vysokej stupeň nabití, i když od začátku nabíjení uplynula ještě moc krátká doba a předtím byl akumulátor zcela jasně vybitej. Jenom podle hustoty se to samozřejmě nepozná. Je to hodně o zkušenostech a o znalostech podmínek, za jakejch se akučko používá - tzn. nejen jak se nabíjí, ale i jak se vybíjí, tj. v obou režimech minimálně znát jakýma proudama a za jakejch teplot probíhá nabíjení i vybíjení. Starej praktik, zabejvající se baterkama desítky let, se na baterku jen podívá, zkusí ji zatížit nějakým známým spotřebičem a podívá se, o kolik na ní při tý zátěži spadne napětí A VÍ KTERÁ BIJE - zatímco nezkušenýmu greenhornovi bude i deseti procesorama řízená nabíječka k prdu, protože nedokáže ani správně interpretovat to, co se mu ta přemoudřelá mašinka bude snažit odsignalizovat ... _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Založen: Jan 13, 2007 Příspěvky: 15519 Bydliště: Olomouc
Zaslal: pá říjen 22 2021, 21:59 Předmět:
BOBOBO napsal(a):
Jenom pako jako ty je schopné přes stěnu aku zjistit stupeň sulfatace aku . I kdyby jsi si vzal 10 hustoměrů , tak víš prd . Zase další teoretické trulo .
Jistě, že jen hustoměr nestačí, ale když to chceš polopatě, tak to Ekkar opět už napsal. A neposuzuj podle sebe. Jestliže ty přes stěnu dolíváš i kyselinu, tak se tomu nedivím. A ty jeden teoretický trulo, existují i zátěžové měřáky autobaterií.
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 31873 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: pá říjen 22 2021, 22:46 Předmět:
Bořku, nech už konečně těch tvejch keců - právě ten zátěžák neboli "zátěžovej voltmetr" je jeden ze základních měřáků, podle kterýho se dá usuzovat na míru zasulfátování olověnýho akumulátoru. Míra poklesu napětí při zatížení ve srovnání s napětím naprázdno je přímo úměrná zvýšení vnitřní imprdelance a ten nárůst způsobuje u olova hlavně a především (kromě vybití) právě pokrytí povrchu aktivní hmoty desek nerozpustným síranem = sulfátem. Takže zátěžák je hned po hustoměru první "mašinka", se kterou by se měl naučit zacházet jakejkoliv zájemce o práci s olověnou baterkou. _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Založen: Feb 25, 2008 Příspěvky: 18675 Bydliště: Rychnovsko
Zaslal: pá říjen 22 2021, 23:10 Předmět:
Kecáš blbosti . I přerušení vodivých sítí zvýší vnitřní odpor . Tisíckrát se stane , že se přeruší i ten na prst silný olověnný spoj . Natož mřížka desek aku . Nic z toho nevidíš . Jenom dohady a blbosti .
Časy uváděny v GMT + 1 hodina Jdi na stránku Předchozí1, 2, 3, 4Další
Strana 2 z 4
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.