Zaslal: ne září 12 2021, 13:37 Předmět: Regulace dobíjecího proudu baterie
Zdravím vás odborníci,
řeším teď drobné dilema s regulačním relé derivačního dynama Jawa panelka. To, že si nejsem jistý výkonem dynama 45W nebo 75W by nebyl až takový problém, to lze zjistit z průměru rotorového vinutí. Spíš by mne zajímala jedna věc. Lze nějak jednoduše regulovat dobíjecí proud tekoucí do baterie? Například sériově zapojenou žárovkou dané watáže? Jediný spotřebič, který by mohl způsobit delší přetížení dynama je právě vybitá baterie. Navíc používám baterii AGM, která by se vysokým proudem nabíjet neměla. Jaké jsou popřípadě nevýhody tohoto zapojení?
Založen: Jun 26, 2009 Příspěvky: 1283 Bydliště: Hlohovec (Sk)
Zaslal: ne září 12 2021, 14:22 Předmět:
myslim ze riesis blbosti
AGM bateria je urcena do start / stop aut a asi nebude stavana na nizke nabijacie prudy , taky 140 - 170A alternator sa s tym asi velmi nesere a narve tam co to da
co sa tyka dynama, ak si spravne spominam , regulator ma aj prudove vinutie a pri prekroceni max prudu dynama ho zacne odbudovat (znizuje prud) - bolo to aj v navode od starych motoriek , ze pri zapnuti velkeho mnozstva spotrebicov vybijes baterku aj pri jazde....
Založen: May 22, 2006 Příspěvky: 2557 Bydliště: Posázaví (JN79LT)
Zaslal: ne září 12 2021, 14:43 Předmět:
Hlavně abys to dobíjení nějakou regulací proudu nerozhodil tak, že to nebude fungovat.
Byly regulátory s jednou a dvěma cívkama. Jedna cívka regulovala napětí a druhá spínala proud do baterie a bránila dynamu aby nepřecházelo do motorického režimu. U regulátorů s jednou cívkou zastávala obě funkce jedna cívka.
Když začneš nějak omezovat proud, nemuselo by to dobíjení fungovat dobře.
Pokud se bojíš o baterii, použij to, co tam má být _________________ Lepší jednou ukázat, než desetkrát vysvětlovat
No, to je všechno hezké, ale nezlobte se na mne, to není odpověď na moji otázku. Problematika dobijeci soustavy Jawy je mi známá. Ptám se na omezení proudu dobijeni z prostého důvodu. Baterie AGM do alarmovych systémů mají omezený maximální dobijeci proud z důvodu životnosti. Tato baterie sice do Jawy nepatří, to ano, ale je levnější než klasická olovena. Navíc vydrží při správném provozování 2x -3x déle. Což s mým kilometrovým nájezdem je velké plus. Druhá věc je ta, že bych rád použil polovodičovy regulátor, který je ovšem stavěny na vyšší výkon dynama. Pokud by tedy došlo k dlouhodobému přetížení dynama z důvodu nabíjení vybiteho akumulátoru, dynamo "shori".
Založen: Jun 26, 2009 Příspěvky: 1283 Bydliště: Hlohovec (Sk)
Zaslal: ne září 12 2021, 16:31 Předmět:
Vasator napsal(a):
Lze nějak jednoduše regulovat dobíjecí proud tekoucí do baterie?
"jednoduše" určite nie ale znova sa zopakujem , riesis blbosti
z akeho dovodu by mala byt bateria vybita aby do nej mohol po nastartovani tiect vysoky prud , ked pises ze spotrebic s najvecsim odberom je prave ta bateria?
nechavas to s vypnutym motorom a zapnutymi svetlami?
ked je bateria normalne pouzivana , a nemas starter ktorym by si ju vyščavil , tak bude nabita a ziadne vysoke prudy tam tiect nebudu.
Crifodo, tlmivka ma zmysel v striedavom obvode , tu je dynamo a jednosmerny prud...
Jak známo, dynamo u Jawy 250 na nízké/volnobezne otáčky nedobiji. Dle legislativy musíme jezdit na motorkach se zapnutými světly. Přední žárovka 15W, zadní 5W. Pokud zapnu blinkr, je to dalších 2x 15W. V případě cukání se po městě tu baterii prostě vybiju. To je fakt. Rada "nesvit, neblikej" je víte k čemu. Následně to rozpálím, vybudim dynamo do plného výkonu a teď je otázkou, zda-li to přetížené dynamo vydrží, nebo ne. O baterii mi ani tak nejde, ale o dynamo s regulatorem stavenym na vyšší výkon. Chápeme?
Opět opakuji, že se ptám na řešení omezeni dobijeciho proudu baterie. Kde to je a v čem to je, je naprosto irelevantní. Berte to tak, že jsem o Jawe nic neřekl. Buď tu někdo řešení zná a poradí mi, za což budu hrozně rád ... A nebo řešení nezná a v tom případě je to pak celé debata o ničem.
Dobíjecí proud akumulátoru je dán rozdílem napětí zdroje a akumulátoru a vnitřním odporem aku. tj. stavem nabití. Pokud snížíš napětí dynama, aby tvému akumulátoru vyhovoval nabíjecí proud tak vyřešíš tvůj problém. Problém je v tom, že to napětí dynama budeš muset postupně zvyšovat, aby jsi nabil akumulátor na 100%. _________________ Machr jsme každý, ovšem vždy v oboru někoho druhého ...
Založen: Jun 26, 2009 Příspěvky: 1283 Bydliště: Hlohovec (Sk)
Zaslal: ne září 12 2021, 17:59 Předmět:
najjednoduhsie bude samozrejme regulator ktory bude regulovat nielen napetie ale aj prud (on v reale znizi napetie , cim klesne prud ), napr ten mechanicky , ktory tam kedisy bol.
cokolvek ine , uz nebude take jednoduche , bude to nejaky orloj navyse
Originální jednocívkový mechanický regulátor je právě velmi poruchový. Na jedné Jawě ho ještě mám a člověk aby se v tom každou chvíli vrtal. Kontakty vypálené již nezachráním a jen díky ampermetru na nádrži vím, že relé bude potřebovat opět zásah. Na druhé Jawě mám regulační relé dvoukotvové, ovšem je velké, zastavěné pod sedadlem na prasáka, protože se prostě jinam nevejde. Doma mám regulační relé polovodičové, výrobce AEV, určené pro Jawu, k zástavbě přímo na dynamo, na místo původního regulátoru. Perfektní bezporuchové řešení. Akorát je prostě silnější, než dynamo.
Snížení nabíjecího napětí jde ruku v ruce se zatížením dynama. Popřemýšlím, jak u polovodičového regulátoru dosáhnout nižšího dobíjecího napětí. Teoreticky by to šlo sériovým vřazením diody a využít úbitku na diodě? Ona je taky možnost, že by to občas dynamo vydrželo. Ale nerad bych ho odpálil
Založen: Sep 10,
2004 Příspěvky: 19522 Bydliště: Jičín, Český ráj
Zaslal: ne září 12 2021, 18:20 Předmět:
AGM baterie vznikly mimo jiné proto, aby snášely lépe rychlé dobíjení velkým proudem rekuperace při brždění. Tedy je zbytečné se zabývat tím, že by větší dobíjecí proud uškodil baterii.
Když bude dobře seřízený regulátor dobíjení, bude si hlídat napětí, baterii rychle došťouchne a dál bude k dispozici ostatním spotřebičům, protože do nabité baterie žádný významnější proud nepřetlačí. Případný nadproud je omezený vnitřním odporem rotoru a přechodovým odporem kartáčků. Dynamo o nižším výkonu tedy samo o sobě omezuje maximální proud při stejném napětí. Možná ho neomezí na 10 A, ale na chvíli až na 12 A (když bude baterka opravdu vybitá), ale to mu nic neudělá.
Tyhle motorky nebyly dělané na povinnost celodenního svícení a jejich baterky jsou tím poněkud handicapované, protože dobíjecí soustava na to není dimenzovaná. Prostě, když nejezdíš, dobíjej baterku zvenčí, to jí udělá dobře.
A dynamo se bude cítit jako doma.
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 31839 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: ne září 12 2021, 18:28 Předmět:
Vasator napsal(a):
.... Doma mám regulační relé polovodičové, výrobce AEV, určené pro Jawu, k zástavbě přímo na dynamo, na místo původního regulátoru. Perfektní bezporuchové řešení. Akorát je prostě silnější, než dynamo.
Snížení nabíjecího napětí jde ruku v ruce se zatížením dynama. Popřemýšlím, jak u polovodičového regulátoru dosáhnout nižšího dobíjecího napětí. Teoreticky by to šlo sériovým vřazením diody a využít úbitku na diodě? Ona je taky možnost, že by to občas dynamo vydrželo. Ale nerad bych ho odpálil
Ty jednoduše nechápeš, čím je danej výkon dynama - to není regulátorem, to je daný odporem vinutí a celkově konstrukčním provedením. To co ty popisuješ pojmem "výkon regulátoru" je schopnost dodat do budicho vinutí nějakej budicí proud - ale pokud má vinutí určitou imprdelanci, prostě si víc než je jeho maximum nevezme. A to je právě ten případ, kdy chceš budit regulátorem pro 75W dynamo strojek poloviční - 45wattovej. I když ho ten regec bude chtít krmit na maximum, prostě budocí statorový vinutí toho 45W dynama si víc nevezme = proud je danej podílem budicího napětí baterky a celkový omprdelance toho vinutí. Takže jediný čeho docílíš bude to, že to dynamo bude buzený při nižších otáčkách víc, než by bylo buzený origo regulátorem pro 45W a bude tak schopný o maličko dřív nabíjet = myšleno dřív = při nižších otáčkách. Ale nepředstavuj si to, že bude nabíjet naplno už na volnoběh - ten rozdíl, kdy napětí na něm překročí napětí na baterce a dynamo tak začne nabíjet, bude tak odhadem 50-100 otáček za minutu proti provedení na 45W ... Jediný co ten regler nebude dělat spolehlivě, je omezovat proud z dynama po dosažení jeho maximálního výkonu. Tam by možná stálo za to se podívat, čím je snímanej ten proud a změnou příslušný součástky ten maximální proud snížit z dejme tomu tech 12A na 6-7A, který je to 45W dynamo schopný spolehlivě dávat. _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Chápu-li to správně, bude-li odběr motocyklu dimenzován správně, na danou watáž dynama, zároveň bude baterie nabitá, nepotřebuji proudovou regulaci i v momentě částečného vybití baterie způsobené provozem? (jízda město + světla, kdy 250ka dobíjí velmi mizerně).
Založen: Sep 10,
2004 Příspěvky: 19522 Bydliště: Jičín, Český ráj
Zaslal: ne září 12 2021, 18:37 Předmět:
Správně to chápeš.
Pokud je mi známo, stator s budicím vinutím měly Jawy stejný pro nejméně dva různě výkonné rotory. Čili budicí proud vyšší nebude, mechanický regulátor přece připojoval buzení přímo na těch 6 V.
A, kolik dá rotor při plném budicím proudu do statoru, tolik prostě dá. Když přeleze napětí, regulátor sníží, nebo začne periodicky odpojovat, buzení, to podle principu regulátoru.
Časy uváděny v GMT + 1 hodina Jdi na stránku 1, 2Další
Strana 1 z 2
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.