Založen: Nov 11, 2011 Příspěvky: 2125 Bydliště: Oslavany
Zaslal: so listopad 28 2020, 19:21 Předmět: zkoušení alternátoru -lze bez rotoru?
možná blbý dotaz. Dal by se vyzkoušet alternátor co se používá ve vozech Škoda 100,105,120, traktorech Zetor a Avii tak že bych vyndal rotor a místo něj dal nějakou cívku se střídavým proudem? Nebo bych musel mít více cívek a přepínat je tak aby bylo vytvořeno točivé magnetivcké pole? Pro mne je v dílně nerealizovatelné zkoušel je v běhu a dělat pokusy . tak mne napadlo to vyzkoušet takhle. Měnit v mojí 120L altíky v garáži kde je 5 stupnů je pro mne nereálné.
Založen: Jun 20, 2010 Příspěvky: 1738 Bydliště: Česká Lípa
Zaslal: so listopad 28 2020, 19:44 Předmět:
Zkoušet se to dá i mimo auto, upnout alternátor do svěráku, připojit regulátor a na výstup žárovku 12V třeba z brzd (15w) nabudit z externího zdroje (měla by stačit třeba plochá baterie) a roztočit vrtačkou, a měřit napětí na žárovce. Kdysi jsem to takhle běžně zkoušel, kdybys měl problém jak to zapojit musel bych pohledat schemata regulátoru a zapojení a popsat přesněji...
Abys měl slušnou magnetickou vazbu, mohl bys pouštět střídavej proud do stojíciho rotoru. I tak bude energetická učinost dost tragická a se síťovým kmitočtem nasimuluješ otáčky menší než při volnoběhu.
Založen: Jun 26, 2009 Příspěvky: 1284 Bydliště: Hlohovec (Sk)
Zaslal: so listopad 28 2020, 21:37 Předmět:
budit kus zeleza (rotor , niesu to trafoplechy, ale kus zeleza) striedavinou asi dobre nepojde , a vysledok by bol nulovy, nemas tocive pole...
v tychto alternatoroch odchadzali iba diody alebo regulatory..., diody pomeras, regulator tiez za pomoci regulovatelneho zdroja
na test komplet funkcie, jedine silny motor a tocit alternatorom (skusal som motor z pracky , nedava to )
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 31903 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: so listopad 28 2020, 22:19 Předmět:
misocko napsal(a):
...
na test komplet funkcie, jedine silny motor a tocit alternatorom (skusal som motor z pracky , nedava to )
Ani se nediv, že to "nedává" - stačí si spočítat elektrickej výkon, kterej je schopnej takovej alternátor odevzdat - a krát koeficient účinnosti toho výkonu potřebuje mít v mechanický formě na hřídeli (řemenice od motoru). Pro lepší představu - aletrnátory jsou nastavovaný svýma regulátorama na napětí 14,4-14,5V (i ty starý ještě ze šádyn) a podle ampérovýho výstupu tak odevzdávají následující elektrickej výkon (a spotřebovávají odpovídající mechanickej příkon):
- starej altík PAL Magneton 35A = 14,5(V)x35(A)=507,5(W) - příkon při 90% účinnosti je zhruba 0,564kW neboli přibližně 0,77HP;
- jeho výkonnější "kolega" PAL Magneton 42A má pak tuhle potřebu - 14,5(V)x42(A)=0,609(kW) - příkon je zhruba 0,677kW čili 0,92HP;
- jejich ještě silnější bráška PAL Magneton 55A (co se dával do Š120GLS) pak umí odevzdat 14,5(V)x55(A)=0,798(kW), na což spotřebuje mechanicky asi 0,886kW = 1,2HP.
Fáčka i felcky už dostávaly silnější alternátory, ať už to byl PAL nebo BOSCH případně Valeo, tam byl základ 70A - a to je 14,5(V)x70(A)=1,015(kW) neboli mechanicky nějakejch 1,128kW = 1,534HP;
případně 90A a to je 14,5(V)x90(A)=1,305(kW) neboli mechanicky cca 1,405kW = 1,972HP neboli už skoro "2 koňský síly".
Stejnou řadou to roste u vyšších proudů - každejch 10A výstupního proudu odpovídá 145W výkonu v elektrice respektive přibližně 161W mechanickýho příkonu, což je asi 0,22HP = "koně". Když si tak vezmu svýho Drobka, kterej má alternátor na 140A, tak na jeho úplný vyzkoušení už je potřeba minimálně "tříkoňák" elektromotor nebo ještě silnější zdroj mechanickýho rotačního příkonu. Na vyzkoušení aletrnátorů pro náklaďáky s výstupním napětím 28V pak samozřejmě potřebnej mechanickej příkon narůstá na dvojnásobek ve srovnání s "dvanáctivoltovým" altíkem do osobáku. _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Založen: Jun 26, 2009 Příspěvky: 1284 Bydliště: Hlohovec (Sk)
Zaslal: so listopad 28 2020, 22:38 Předmět:
na "Blbost" nereagujem, nerozumiem...
EKKAR: skusal som to so zatazou "ziarovka zo smerovky" a reglerom , napojenie najprv priamo hriadel na hriadel cez kusok gumovej hadice , akonahle sa rotor nabudi , ide s nim tocit strasne tazko. Skusal som to aj s klinovym remenom, ale to este zhorsilo ucinnost aj ked som isiel do pomala , tak to motor nedal...
Jestli už máš alternátor venku z auta. Tak bych
- rozebral a multimetrem proměřil diody (odpájet vinutí)
...
Podle mého bývalého kolegy je nutné diody v alternátoru měřit osciloskopem na generátoru, protože statický na DMM nemusí být patrný problém, projevující se na vyšší frekvenci.
Založen: May 22, 2006 Příspěvky: 2566 Bydliště: Posázaví (JN79LT)
Zaslal: ne listopad 29 2020, 10:59 Předmět:
petrfilipi napsal(a):
bdn napsal(a):
Jestli už máš alternátor venku z auta. Tak bych
- rozebral a multimetrem proměřil diody (odpájet vinutí)
...
Podle mého bývalého kolegy je nutné diody v alternátoru měřit osciloskopem na generátoru, protože statický na DMM nemusí být patrný problém, projevující se na vyšší frekvenci.
PF
Je to tak. Osciloskop ukáže a na první pohled víš co s nim je. Dělám to taky tak. Mám na to takovej starší malinkej škopek Voltcraft 5MHz.
Založen: Feb 25, 2008 Příspěvky: 18675 Bydliště: Rychnovsko
Zaslal: ne listopad 29 2020, 11:03 Předmět:
Nejsem servisák , ale odešlou výkonovku jsem v těchto alternátorech nevidě . Při vyvedeném středu je kontrola diod sekundová záležitost . Alternátory jsem roztáčel od řemenu stolní pily . Budil jsem to zásuvkovým zdrojem co byl po ruce . Co jsem jednou zažil , byl u nového altíku vadný stator . To ti ale altík po nabuzení vytrhne z ruky .
Založen: Jun 20, 2010 Příspěvky: 1738 Bydliště: Česká Lípa
Zaslal: ne listopad 29 2020, 16:57 Předmět:
Neblbněte s výkonama, když se to zapojí jako v autě, místo baterie se použije elektrolyt tak 2G a k němu paralelně žárovka 12V/20W a nabudí se to z externího zdroje pak už to funguje a na pohon stačí vrtačka přes nějakou gumovou spojku. Pokud v je při tomto zapojení na kondíku a žárovce cca 14V tak to bude fungovat i v autě. Občas se stalo, že odešla dioda, častěji se stávalo, že se přerušilo propojení vinutí statoru, po opravě jsem to takhle zkoušel a nestalo se, že by to v autě nefungovalo.
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.