Zaslal: ne srpen 09 2020, 8:40 Předmět: Stykač startéru blbne
Občas má startér na vývodu cívky stykače vůči kostře kolem 1,5 kohmu místo desetin ohmu. Tím pádem nepřitáhne a nestartuje. Po demontáži a testech na stole opět funguje jak má tj. po připojení 12V na cívku a 0V na kostru vytáhne pastorek a líně roztočí rotor. Cívka stykače je tedy v sérii s motorem startéru. Neměl jsem to rozdělané a řeším, zda zkusit opravit (260k km) nebo vyměnit. Jaká závada by to mohla být? Něco s komutátorem? _________________ pro mládež - Hamíkův koutek
Fabia 1.2 HTP
Teď jsem našel podklady zde.
Rozkreslené na obr.1
Popsanému problému v textu odpovídá "Občasné vynechávání startování. Příčinou jsou nejčastěji špatné kontakty na přívodním silovém vedení a ukostření – viz obr. 4, nebo již krátké kartáčky, které již v některé poloze kotvy nemají kontakt." _________________ pro mládež - Hamíkův koutek
Založen: Nov 28, 2006 Příspěvky: 12062 Bydliště: Česká Třebová
Zaslal: ne srpen 09 2020, 12:04 Předmět:
má stejné vozidlo Fabia 1,2 HTP 12V a podobný problém jsem řešil letos na jaře.
Akorát já měl problém v upadlém drátu hlavního ovládání . . .
. . . někdy to startovalo a někdy né . . .
Vinutie cievky, ktoré je v sérii s motorom má za úlohu pri vysúvaní pastorku zabezpečiť aj "obmedzené" napájanie motora a tým jeho pootáčanie, aby sa pastorok ľahšie zasunul do zubov venca zotrvačníka.
Proč hloupost? Přítahové vinutí je v sérii s motorem.
protože to s kotvou jen cukne a vyzkratuje se,...
Ale od toho tam přece je, aby "jen cuklo". To má být argument proti jejímu sériovému zapojení? Promiň...
Co tak třeba uznat, že je přítahové vinutí v sérii s motorem?
Založen: Nov 28, 2006 Příspěvky: 12062 Bydliště: Česká Třebová
Zaslal: ne srpen 09 2020, 12:54 Předmět:
masar napsal(a):
To má být argument proti jejímu sériovému zapojení? Promiň...
Co tak třeba uznat, že je přítahové vinutí v sérii s motorem?
hloupost je tvrdit tohle
kulikus napsal(a):
Cívka stykače je tedy v sérii s motorem startéru.
protože "cívka stykače" jak ji popisuje kulikus je jen "pomocná cívka", která umožní lehké pootočení rotoru, zasunutí do startovacího věnce a pak se vyzkratuje, aby mohl startérem téci velký startovací proud z baterie.
Dál vytaženou kotvu urdžuje v poloze "hlavní cívka",
která ale v sérii není !!!
. . . co je na tomto mém tvrzení k nepochopení ?
Založen: May 22, 2006 Příspěvky: 2559 Bydliště: Posázaví (JN79LT)
Zaslal: ne srpen 09 2020, 13:36 Předmět:
Ten startér bude chtít po těch km stejně údržbu. Pokud na to máš kule uděláš si ji sám. Je potřeba mít malou bodovku na přivaření novejch uhlíků. Celej držák i s uhlíkama stojí kolem 500kč a cívka stojí kolem 1000kč a futra stojej pár destikorun. Proškrábneš komutátor a máš starter jak novej opravenej z origo dílů. Repas za 16 stovek, co by kdo ještě chtěl
Založen: Sep 10,
2004 Příspěvky: 19523 Bydliště: Jičín, Český ráj
Zaslal: ne srpen 09 2020, 13:42 Předmět:
Především jde o pomocné vinutí, které se postará jak o cuknutí motorkem, tak o přídavnou sílu k zatažení jádra potažmo vysunutí pastorku. Že je v sérii s motorkem, má další efekt - velký odběr motorku neupálí tak brzy kontakty ve spínací skříňce, protože proud je omezený odporem cívky, který je mnohokrát vyšší, než odpor stojícího motorku.
Když dosednou kontakty, motorek je připojený natvrdo k baterce, jeho odběr tedy spínací skříňku i to pomocné vinutí magnetu "obejde" a kotvu drží to vinutí magnetu, které je přes klíček napájené, vlastně je paralelně k motoru. Nepotřebuje moc držet - pastorek s volnoběžkou je na šneku, takže, je-li v záběru, motor startéru si ho přes zamknutou volnoběžku na tom šneku drží vysunutý vlastní silou.
Když spalovací motor chytne, setrvačník "předběhne" pastorek startéru, odemkne volnoběžku a závit na hřídeli přestane táhnout. Pastorek je pak dál držený jen tím elektromagnetem, dokud držíš sepnutý klíček.
Pomalu se točící startér ukazuje buď na velké tření ve futrech motorku startéru, nebo na uhlíky a kolektor motorku, vyjímečně o přerušené některé vinutí rotoru motorku..
Ten startér bude chtít po těch km stejně údržbu. Pokud na to máš kule uděláš si ji sám. Je potřeba mít malou bodovku na přivaření novejch uhlíků. Celej držák i s uhlíkama stojí kolem 500kč a cívka stojí kolem 1000kč a futra stojej pár destikorun. Proškrábneš komutátor a máš starter jak novej opravenej z origo dílů. Repas za 16 stovek, co by kdo ještě chtěl
Treba si pozrieť cenu nového... vlani mi menili. Aj s robotou som platil 80€ (Xsara). To nemalo význam sa stým babrať.
...Co tak třeba uznat, že je přítahové vinutí v sérii s motorem?
hloupost je tvrdit tohle
kulikus napsal(a):
Cívka stykače je tedy v sérii s motorem startéru.
protože "cívka stykače" jak ji popisuje kulikus je jen "pomocná cívka"...
Ale to není pravda.
Pravda je taková, že přítahové vinutí je to, které přitáhne kotvu cívky, tedy vykoná přítahovou funkci, t.j. celou mechanickou práci kotvy, která se obejde bez přídržné funkce přídržné cívky. Označovat ji jako "pomocnou" je relativní. Teprve po té vstupuje "do hry" paralelně zapojená část cívky. Nejde tady o nepochopení funkce, ale o to, že přítahové vinutí je v sérii s motorem a nelze to nazývat "hloupostí".
Někdo holt má problém přiznat chybu...
Časy uváděny v GMT + 1 hodina Jdi na stránku 1, 2Další
Strana 1 z 2
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.