Vítejte na Elektro Bastlírn?
Nuke - Elektro Bastlirna
  Vytvořit účet Hlavní · Fórum · DDump · Profil · Zprávy · Hledat na fóru · Příspěvky na provoz EB

Vlákno na téma KORONAVIRUS - nutná registrace


Nuke - Elektro Bastlirna: Diskuzní fórum

 FAQFAQ   HledatHledat   Uživatelské skupinyUživatelské skupiny   ProfilProfil   Soukromé zprávySoukromé zprávy   PřihlášeníPřihlášení 

Identifikace elektromotoru
Jdi na stránku Předchozí  1, 2, 3
 
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Poradna
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor Zpráva
pospisjak



Založen: Apr 10, 2009
Příspěvky: 214
Bydliště: Blanensko

PříspěvekZaslal: ne srpen 02 2020, 20:14    Předmět: Citovat

Very Happy To je až poslední možnost, nemáme druhý takový, jednofázový.
Tak po delší chvíli trpělivosti a šudlání šmirglem na mě vylezl přece jen znak ČKD, Motorek 1∿ , dále hodnoty, 250 W, ∞ čili S1, dále 1380 a 220/110 , pak nějaké nečitelné zapojení svorek pro pravotočivý a levotočivý smysl Smile
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
pospisjak



Založen: Apr 10, 2009
Příspěvky: 214
Bydliště: Blanensko

PříspěvekZaslal: ne červenec 04 2021, 17:05    Předmět: Citovat

Ahoj, mám další dotaz na starý otevřený litinový asynchroňák.
Jeden, se známým originál štítkem máme na cirkule, je to:
GEAL motor TYP ANFW čsl patent 48347
ANFW44W AEG 101174
4,5 kW ; 1430 /min, ∞ min ; 380/660 V , 0,86 cosφ hřídel Ø 30 mm, který před cirgulou makal na mlátičce a maká dobře pořád dál.

Potom mám k dispozici druhý, který vypadá téměř stejně, je úplně bez štítků, má stejný průměr hřídele 30 mm. Jediný rozdíl jsou menší chladicí otvory výdechu kolem statoru a rozměrově o 6 mm delší střední část obalu (na největším průměru).
Fotky: https://pospisjak.rajce.idnes.cz/Elektromotor_GEAL_AEG/

Dá se předpokládat, že díky podobnosti, rozměrům a stejné hřídeli půjde o stejný výkon anebo v tom může být nějaká bota? Oba jsou čtyřpólové. Potřebuji 4 kW na hydraulickou štípačku, méně ten bezštítkový snad mít nebude...
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
BOBOBO



Založen: Feb 25, 2008
Příspěvky: 18675
Bydliště: Rychnovsko

PříspěvekZaslal: ne červenec 04 2021, 17:16    Předmět: Citovat

Jak se z dálky pozná na elmotoru kolikapólový je ???
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
pospisjak



Založen: Apr 10, 2009
Příspěvky: 214
Bydliště: Blanensko

PříspěvekZaslal: ne červenec 04 2021, 17:26    Předmět: Citovat

Z dálky se nepozná, musí se pustit a změřit. Mám na to optoreflexní snímač za 20 Kč, kousek alobalu na řemenici , nějaký Schmittův KO a multimetr s měřením frekvence.
Nevím, jestli sem se vyjádřil správně s těmi póly, mám na mysli dva pólpáry, synchronní otáčky 50 Hz ÷ 2 = 25 /s tedy 1500 /min

U toho prvního motoru se to pozná se štítku.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
BOBOBO



Založen: Feb 25, 2008
Příspěvky: 18675
Bydliště: Rychnovsko

PříspěvekZaslal: po červenec 05 2021, 8:05    Předmět: Citovat

No tak když jsi ho pustil , tak jsi změřil proud naprázdno a porovnal s tím se štítkem . Pokud jsou údaje podobné , tak jsou si podobní ...... Zrovnatak ohmické hodnoty jednotlivých vinutí . No a pokud bude na 380/220 , tak ti po zapnutí vyhodí domovní jistič B25A .
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
pospisjak



Založen: Apr 10, 2009
Příspěvky: 214
Bydliště: Blanensko

PříspěvekZaslal: út červenec 06 2021, 14:12    Předmět: Citovat

Změřil jsem až dnes proudy, a odpory , oba do Δ, oba se sundanými klíňáky bez zátěže:
Motor se štítkem:
I₀ = 5,2 A
R = 2,18 Ω ; 2,19 Ω; 2,18 Ω
n₀ = 1498 /min

Motor bez štítku:
I₀ = 4,1 A
R = 2,11 Ω; 2,06 Ω; 2,06 Ω
n₀ = 1498 /min

Nevím, zajímavý je nepoměr odporů do trojúhelníku a proudů naprázdno, asi budou opravdu jiné konstrukce.
Ale konstrukce rotoru a účiník mě až tak moc netrápí, o výkonu mi to nějak nenapovědělo...
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
EKKAR



Založen: Mar 16, 2005
Příspěvky: 31930
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

PříspěvekZaslal: út červenec 06 2021, 14:26    Předmět: Citovat

Vono to vůbec nemusí bejt konstrukcí rotoru, tys měřil jen stejnosměrnej odpor vinutí, jeho proud při napojení k síti je ale určovanej vlastností zvanou IMPEDANCE, což je součet stejnosměrnýho odporu vodiče použitýho k vinutí a zdánlivýho odporu vůči střídavýmu proudu, kterej je jednak kmitočtově závislej a druhak závisí i na dalších parametrech, jako je průřez a tvar magnetickýho obvodu, takže tím se právě odlišuje ta vnitřní konstrukce aniž bys byl zvenku schopnej poznat jakoukoliv odlišnost. Už jen jinej tvar statorovýho výseku bude způsobovat odlišný vlastnosti motoru. A to je právě to, co způsobuje třeba i nepoužitelnost jinak vzhledově shodnýho nebo hooodně podobnýho motoru.

Změř klešťákem proud v jednotlivejch fázích u obou motorů, jestli to je možný - naprázdno a po zatížení nějakým jednoduchým větrákem nebo třeba i jen hadrem namotaným na hřídel, na jednom konci upevněným a za druhej konec utahovaným (primitivní pásová brzda). Pak uvidíš ty rozdíly mnohem zřetelnějším způsobem.

_________________
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě Mr. Green Mr. Green !!!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
pospisjak



Založen: Apr 10, 2009
Příspěvky: 214
Bydliště: Blanensko

PříspěvekZaslal: út červenec 06 2021, 15:16    Předmět: Citovat

Ano, změřil jsem jen SS odpor a ne impedanci, ale už z toho je vidět, že statory nejsou navinuty stejným drátem o stejné délce a taky přívodové proudy jsou různé, takže nejde o totožné motory a ten bez štítku použiji raději na nějakou "klíňákovou" aplikaci, kde je snazší změna motoru, než u napasování souose k hydraulickému čerpadlu s rizikem, že se bude hřát nebo se zničí.

Mám tady jiného adepta na hydrauliku:
AEG, 4,4 kW, 380V trojuhelnik; 1430 /min; ∞ (S1) , cosFi=0,86 Je k tomu otočný přepínač 0 / hvězda / trojúhelník

Plechový motor, poměrně lehčí, než všechny litiňáky, vnitřní chlazení, starý celkem dost.
Přívodový proud naprázdno I₀ = 5,0 A,
n₀ = 1498 /min

Fotky: https://pospisjak.rajce.idnes.cz/Elektromotor_AEG_4%2C4_kW/
Sice je už hodně otevřené konstrukce, ale to vyřeší nějaký kryt (na statorové vinutí se dá dostat prstem) .
Nikdy jsem nic podobného neviděl.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
kokun



Založen: Jun 21, 2008
Příspěvky: 8822
Bydliště: Valachy

PříspěvekZaslal: út červenec 06 2021, 15:47    Předmět: Citovat

pospisjak napsal(a):
Mám tady jiného adepta na hydrauliku:
AEG, 4,4 kW, 380V trojuhelnik; 1430 /min; ∞ (S1) , cosFi=0,86 Je k tomu otočný přepínač 0 / hvězda / trojúhelník

Plechový motor, poměrně lehčí, než všechny litiňáky, vnitřní chlazení, starý celkem dost.
Přívodový proud naprázdno I₀ = 5,0 A,
n₀ = 1498 /min

Fotky: https://pospisjak.rajce.idnes.cz/Elektromotor_AEG_4%2C4_kW/
Sice je už hodně otevřené konstrukce, ale to vyřeší nějaký kryt (na statorové vinutí se dá dostat prstem) .
Nikdy jsem nic podobného neviděl.

A kde jsi přišel na to, že je plechový? Min. statorová část bude zase litinový odlitek - i když tedy značně odlehčený.
"Plechové" by snad mohly být pouze ta víka i když i ten "plech" bude docela silnostěnný - určitě pár mm.
Máš na foto několik pohledů na typ. štítek - bohužel všechny jsou natolik nečitelné, aby se dal zjistit rok výroby - pokud tam tedy někde je.

_________________
Honza - kokúň
__________________________
Žádný učený z nebe nespadl, ale pitomce jako by shazovali
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
pospisjak



Založen: Apr 10, 2009
Příspěvky: 214
Bydliště: Blanensko

PříspěvekZaslal: út červenec 06 2021, 18:30    Předmět: Citovat

Ano plechová víka, cca 3 mm a motor je celkově takový odlehčený, taková provzdušněná konstrukce. Prostřední část u statoru nejspíš nebude odlitek, je celá hranatá, žádné úkosy, vyztužovací žebra = hranatá pásovina. Odlitek to nebude, to by nikdo nedostal jádro z formy, odlitek má na pohled jiné tvary - kónusy, úkosy, ... vypadá to spíš na svařenec, cca 6 mm plech a víka možná hlubokotažný plech, maximálně tenkostěnný odlitek, ale moc si to odlévání neumím představit.

Štítek jsem nafotil líp, typ motoru ADDW30/4 , něco je nevyplněno, např. ESČ je prázdné, rok výroby tam není, jedině podle výrobního čísla. Přidal jsem pár fotek, ty předchozí za moc nestály: https://pospisjak.rajce.idnes.cz/Elektromotor_AEG_4,4_kW
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
kokun



Založen: Jun 21, 2008
Příspěvky: 8822
Bydliště: Valachy

PříspěvekZaslal: út červenec 06 2021, 18:58    Předmět: Citovat

kokun napsal(a):
A kde jsi přišel na to, že je plechový? Min. statorová část bude zase litinový odlitek - i když tedy značně odlehčený.
"Plechové" by snad mohly být pouze ta víka i když i ten "plech" bude docela silnostěnný - určitě pár mm.

pospisjak napsal(a):
Ano plechová víka, cca 3 mm a motor je celkově takový odlehčený, taková provzdušněná konstrukce. Prostřední část u statoru nejspíš nebude odlitek, je celá hranatá, žádné úkosy, vyztužovací žebra = hranatá pásovina. Odlitek to nebude, to by nikdo nedostal jádro z formy, odlitek má na pohled jiné tvary - kónusy, úkosy, ... vypadá to spíš na svařenec, cca 6 mm plech a víka možná hlubokotažný plech, maximálně tenkostěnný odlitek, ale moc si to odlévání neumím představit.

Ale to víš, že to bude odlitek - anebo chceš tvrdit že patky, anebo třeba ta část se závěsným okem, jsou tam navařené?
Model se z formy vyndá tak, že forma je ze dvou ks - má dělící rovinu. Po vyndání modelu se pak forma zpátky složí a nalévacím otvorem se pak vlévá roztavená litina.



Mezi fotkami z prvního odkazu: https://pospisjak.rajce.idnes.cz/Elektromotor_AEG_4%2C4_kW/ , ani druhého: https://pospisjak.rajce.idnes.cz/Elektromotor_AEG_4,4_kW nevidím žádný rozdíl Sad

_________________
Honza - kokúň
__________________________
Žádný učený z nebe nespadl, ale pitomce jako by shazovali
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
pospisjak



Založen: Apr 10, 2009
Příspěvky: 214
Bydliště: Blanensko

PříspěvekZaslal: út červenec 06 2021, 19:25    Předmět: Citovat

Tak to jsem blázen. Sváry nevidím u patek. Ale dělící rovinu taky ne.

Jak se lije vím, ale ten středový obal, jako roura se dvěma čelama a paprskama po obvodu radiálně je neodlitelná. Resp. odlitelná je, ale nevytáhneš model z formy, aniž bys zbořil kus písku, kvůli těm hranatým žebrům. Jedině metodou vytavitelného modelu, což vzhledem ke stáří motoru nevím, jestli provozovali a hlavně proč...

Nebo nějakým speciálním postupným formováním hranatých žeber a hranatých přírub pro našroubování vík...

Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
pospisjak



Založen: Apr 10, 2009
Příspěvky: 214
Bydliště: Blanensko

PříspěvekZaslal: út červenec 06 2021, 19:44    Předmět: Citovat

Tak jsem doma! Oškrábl jsem barvu na tom středním válci a to jsou přímo statorové plechy! Takhle by se to nějak odlít dalo, ale není to roura s žebrama ale jenom taková klícka, jako od Foglara.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
BOBOBO



Založen: Feb 25, 2008
Příspěvky: 18675
Bydliště: Rychnovsko

PříspěvekZaslal: st červenec 07 2021, 6:49    Předmět: Citovat

Fachmani uměli odlít i velmi tenké odlitky . Jinak tyto staré konstrukce se dají běžně krátkodobě přetížit bez poškození a větrání zajišťují nálitky na čelech rotoru . Na nějakou štípačku , kde min 3/4 doby poběží naprázdno se bude hodit .
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Poradna Časy uváděny v GMT + 1 hodina
Jdi na stránku Předchozí  1, 2, 3
Strana 3 z 3

 
Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.
Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům
Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory

Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Forums ©
Nuke - Elektro Bastlirna

Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.


PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Čas potřebný ke zpracování stránky 0.15 sekund