To je až poslední možnost, nemáme druhý takový, jednofázový.
Tak po delší chvíli trpělivosti a šudlání šmirglem na mě vylezl přece jen znak ČKD, Motorek 1∿ , dále hodnoty, 250 W, ∞ čili S1, dále 1380 a 220/110 , pak nějaké nečitelné zapojení svorek pro pravotočivý a levotočivý smysl
Ahoj, mám další dotaz na starý otevřený litinový asynchroňák.
Jeden, se známým originál štítkem máme na cirkule, je to:
GEAL motor TYP ANFW čsl patent 48347
ANFW44W AEG 101174
4,5 kW ; 1430 /min, ∞ min ; 380/660 V , 0,86 cosφ hřídel Ø 30 mm, který před cirgulou makal na mlátičce a maká dobře pořád dál.
Potom mám k dispozici druhý, který vypadá téměř stejně, je úplně bez štítků, má stejný průměr hřídele 30 mm. Jediný rozdíl jsou menší chladicí otvory výdechu kolem statoru a rozměrově o 6 mm delší střední část obalu (na největším průměru).
Fotky: https://pospisjak.rajce.idnes.cz/Elektromotor_GEAL_AEG/
Dá se předpokládat, že díky podobnosti, rozměrům a stejné hřídeli půjde o stejný výkon anebo v tom může být nějaká bota? Oba jsou čtyřpólové. Potřebuji 4 kW na hydraulickou štípačku, méně ten bezštítkový snad mít nebude...
Z dálky se nepozná, musí se pustit a změřit. Mám na to optoreflexní snímač za 20 Kč, kousek alobalu na řemenici , nějaký Schmittův KO a multimetr s měřením frekvence.
Nevím, jestli sem se vyjádřil správně s těmi póly, mám na mysli dva pólpáry, synchronní otáčky 50 Hz ÷ 2 = 25 /s tedy 1500 /min
Založen: Feb 25, 2008 Příspěvky: 18826 Bydliště: Rychnovsko
Zaslal: po červenec 05 2021, 8:05 Předmět:
No tak když jsi ho pustil , tak jsi změřil proud naprázdno a porovnal s tím se štítkem . Pokud jsou údaje podobné , tak jsou si podobní ...... Zrovnatak ohmické hodnoty jednotlivých vinutí . No a pokud bude na 380/220 , tak ti po zapnutí vyhodí domovní jistič B25A .
Změřil jsem až dnes proudy, a odpory , oba do Δ, oba se sundanými klíňáky bez zátěže:
Motor se štítkem:
I₀ = 5,2 A
R = 2,18 Ω ; 2,19 Ω; 2,18 Ω
n₀ = 1498 /min
Motor bez štítku:
I₀ = 4,1 A
R = 2,11 Ω; 2,06 Ω; 2,06 Ω
n₀ = 1498 /min
Nevím, zajímavý je nepoměr odporů do trojúhelníku a proudů naprázdno, asi budou opravdu jiné konstrukce.
Ale konstrukce rotoru a účiník mě až tak moc netrápí, o výkonu mi to nějak nenapovědělo...
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32697 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: út červenec 06 2021, 14:26 Předmět:
Vono to vůbec nemusí bejt konstrukcí rotoru, tys měřil jen stejnosměrnej odpor vinutí, jeho proud při napojení k síti je ale určovanej vlastností zvanou IMPEDANCE, což je součet stejnosměrnýho odporu vodiče použitýho k vinutí a zdánlivýho odporu vůči střídavýmu proudu, kterej je jednak kmitočtově závislej a druhak závisí i na dalších parametrech, jako je průřez a tvar magnetickýho obvodu, takže tím se právě odlišuje ta vnitřní konstrukce aniž bys byl zvenku schopnej poznat jakoukoliv odlišnost. Už jen jinej tvar statorovýho výseku bude způsobovat odlišný vlastnosti motoru. A to je právě to, co způsobuje třeba i nepoužitelnost jinak vzhledově shodnýho nebo hooodně podobnýho motoru.
Změř klešťákem proud v jednotlivejch fázích u obou motorů, jestli to je možný - naprázdno a po zatížení nějakým jednoduchým větrákem nebo třeba i jen hadrem namotaným na hřídel, na jednom konci upevněným a za druhej konec utahovaným (primitivní pásová brzda). Pak uvidíš ty rozdíly mnohem zřetelnějším způsobem. _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Ano, změřil jsem jen SS odpor a ne impedanci, ale už z toho je vidět, že statory nejsou navinuty stejným drátem o stejné délce a taky přívodové proudy jsou různé, takže nejde o totožné motory a ten bez štítku použiji raději na nějakou "klíňákovou" aplikaci, kde je snazší změna motoru, než u napasování souose k hydraulickému čerpadlu s rizikem, že se bude hřát nebo se zničí.
Mám tady jiného adepta na hydrauliku:
AEG, 4,4 kW, 380V trojuhelnik; 1430 /min; ∞ (S1) , cosFi=0,86 Je k tomu otočný přepínač 0 / hvězda / trojúhelník
Plechový motor, poměrně lehčí, než všechny litiňáky, vnitřní chlazení, starý celkem dost.
Přívodový proud naprázdno I₀ = 5,0 A,
n₀ = 1498 /min
A kde jsi přišel na to, že je plechový? Min. statorová část bude zase litinový odlitek - i když tedy značně odlehčený.
"Plechové" by snad mohly být pouze ta víka i když i ten "plech" bude docela silnostěnný - určitě pár mm.
Máš na foto několik pohledů na typ. štítek - bohužel všechny jsou natolik nečitelné, aby se dal zjistit rok výroby - pokud tam tedy někde je. _________________ Honza - kokúň
__________________________
Žádný učený z nebe nespadl, ale pitomce jako by shazovali
Ano plechová víka, cca 3 mm a motor je celkově takový odlehčený, taková provzdušněná konstrukce. Prostřední část u statoru nejspíš nebude odlitek, je celá hranatá, žádné úkosy, vyztužovací žebra = hranatá pásovina. Odlitek to nebude, to by nikdo nedostal jádro z formy, odlitek má na pohled jiné tvary - kónusy, úkosy, ... vypadá to spíš na svařenec, cca 6 mm plech a víka možná hlubokotažný plech, maximálně tenkostěnný odlitek, ale moc si to odlévání neumím představit.
Štítek jsem nafotil líp, typ motoru ADDW30/4 , něco je nevyplněno, např. ESČ je prázdné, rok výroby tam není, jedině podle výrobního čísla. Přidal jsem pár fotek, ty předchozí za moc nestály: https://pospisjak.rajce.idnes.cz/Elektromotor_AEG_4,4_kW
Založen: Jun 21, 2008 Příspěvky: 8980 Bydliště: Valachy
Zaslal: út červenec 06 2021, 18:58 Předmět:
kokun napsal(a):
A kde jsi přišel na to, že je plechový? Min. statorová část bude zase litinový odlitek - i když tedy značně odlehčený.
"Plechové" by snad mohly být pouze ta víka i když i ten "plech" bude docela silnostěnný - určitě pár mm.
pospisjak napsal(a):
Ano plechová víka, cca 3 mm a motor je celkově takový odlehčený, taková provzdušněná konstrukce. Prostřední část u statoru nejspíš nebude odlitek, je celá hranatá, žádné úkosy, vyztužovací žebra = hranatá pásovina. Odlitek to nebude, to by nikdo nedostal jádro z formy, odlitek má na pohled jiné tvary - kónusy, úkosy, ... vypadá to spíš na svařenec, cca 6 mm plech a víka možná hlubokotažný plech, maximálně tenkostěnný odlitek, ale moc si to odlévání neumím představit.
Ale to víš, že to bude odlitek - anebo chceš tvrdit že patky, anebo třeba ta část se závěsným okem, jsou tam navařené?
Model se z formy vyndá tak, že forma je ze dvou ks - má dělící rovinu. Po vyndání modelu se pak forma zpátky složí a nalévacím otvorem se pak vlévá roztavená litina.
Tak to jsem blázen. Sváry nevidím u patek. Ale dělící rovinu taky ne.
Jak se lije vím, ale ten středový obal, jako roura se dvěma čelama a paprskama po obvodu radiálně je neodlitelná. Resp. odlitelná je, ale nevytáhneš model z formy, aniž bys zbořil kus písku, kvůli těm hranatým žebrům. Jedině metodou vytavitelného modelu, což vzhledem ke stáří motoru nevím, jestli provozovali a hlavně proč...
Nebo nějakým speciálním postupným formováním hranatých žeber a hranatých přírub pro našroubování vík...
Tak jsem doma! Oškrábl jsem barvu na tom středním válci a to jsou přímo statorové plechy! Takhle by se to nějak odlít dalo, ale není to roura s žebrama ale jenom taková klícka, jako od Foglara.
Založen: Feb 25, 2008 Příspěvky: 18826 Bydliště: Rychnovsko
Zaslal: st červenec 07 2021, 6:49 Předmět:
Fachmani uměli odlít i velmi tenké odlitky . Jinak tyto staré konstrukce se dají běžně krátkodobě přetížit bez poškození a větrání zajišťují nálitky na čelech rotoru . Na nějakou štípačku , kde min 3/4 doby poběží naprázdno se bude hodit .
Časy uváděny v GMT + 1 hodina Jdi na stránku Předchozí1, 2, 3
Strana 3 z 3
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.