Založen: Nov 19, 2004 Příspěvky: 1772 Bydliště: Wien
Zaslal: čt říjen 25 2007, 18:20 Předmět:
Pokud mas moznost, sezen si knihu Anteny pro prijem rozhlasu a televize. V ni je tato problematika velmi dobre osvetlena. Jeste k tomu Tvemu mereni, takhle to provadet nelze. Meris s nesrovnatelnymi podminkami, ktere jsou dane jak umistenim (jedna antena v narazniku druha na strese), tak i znacnou nehomogenitou el.mag.pole. At se na to koukam jak chci, Tve reseni mi pripada znacne nevyhodne oproti vzitym.
Nevím jestli Ekkar nechtěl napsat 50 Ohm, což je impedance 1/4 vlnného prutu (a taky kabelů), tzv. groundplane, který by se dal na střeše auta přibližně vymodelovat. Jeho směrová charakteristika je při ideálních zemních protiváhách kruhová, vertikální jde trochu nevýhodně vzhůru. Kolmý prut se obvykle při jízdě ohne po směru jízdy, a tím se charakteristika deformuje ve směru náklonu, ale jakékoliv měření a vrtání se v h****ě tady považuju za dost ichtylskou záležitost vzhledem k tomu, že způsob příjmu a neustále proměnlivé příjmové podmínky jsou prokazatelně mnohem nestabilnější než jsou metody měření a řešení. Pro ilustraci, asi jako když se budem chtít bavit o stabilitě montáže stativu hvězdářského dalekohledu umístěného na říční loďce
Všechny nuance okolo impedancí, zesilovačů, charakteristik a efektivních výšek jdou do kytek v praxi, když se pohybuješ třeba v údolí mezi kopci (signál je v hajzlu), nebo třeba v městské zástavbě, popojíždíš půl hodiny do práce v tříproudé koloně, zprava Tatra, mix s betonem, zleva kamion, před tebou autobus, za tebou Liazka. Záleží pak na nějakém příjmu a směrovosti? Silná lokální stanice na tebe bude blít svoje reklamy i na kus drátu, slabé stanice nechytíš ani na otočnou směrovku na střeše, kdyby sis ji tam zapíchl.
Smysl použití předzesilovače je při použití velmi dlouhého svodu, typicky desítky m, pro pokrytí ztrát kabelu. V autě to je leda tak marketingový trik a silné pole z mobilů nebo okolních CB ho pak přebudí a vyrobí v rádiu hezké "spektrum".
Impedance otevřeného dipólu je samozřejmě 75 Ohm.
Je mi jasné, že auto sa pohybuje a tým pádom sú podmienky príjmu značne premenlivé. Ale aj napriek tomu si myslím, že správne navrhnutá anténa je základom.
Uvedenú knihu som bohužiaľ zatiaľ nenašiel nikde na webe (iba v nejakej už skončenej aukcii) a nikto zo známych ju taktiež nemá. Tak jedine ak by mi niekto vedel napísať aspoň potrebné minimum pre výpočet rozmerov páskového dipólu, ktorý by som rád vyskúšal.
Momentálne môžem:
1) Otestovať v aute za jazdy môj nárazníkový 300 ohmový drôtený dipól (nakoľko neviem ako vypočítať správne rozmery páskového dipólu, ktorý by sa mi páčil viac).
2) Môžem prípadne zakúpiť originálny dipól na príjem FM vysielania zhotovený z tenkostennej hliníkovej trúbky, bude to však už väčší oriešok, nakoľko takýto dipól nepôjde kotviť o nárazník, ale už tam bude musieť byť nejaká konzola a bude musieť byť dostatočne zabezpečený, aby o nič nerezonoval.
3) Môžem kúpiť nalepovaciu anténu na sklo, vyberiem model, ktorý sa dá rozobrať a predĺžim dipól, nakoľko cca 30 cm na podstatne väčšie sklo sa mi zdá dosť málo.
Dnes som experimentálne na nárazníku postavil páskový dipól z hliníkovej fólie o rozmere dipólu zhotoveného z hliníkovej tenkostennej trúbky (originálna uzatvorená anténa na príjem FM) a prekvapivo ten páskový dipól sa s tým istým symetrizákom správal lepšie, než ten originálny FM dipól, mal vyšší zisk, dokonca dosahoval hodnôt zisku strešnej antény. Skúšal som ten dipól ešte skracovať prípadne meniť vzdialenosť vodorovných častí a našiel som optimálne rozmery. Merania som si zoradil v tabuľke, kde krásne vidieť, na ktoré frekvencie je ktorý rozmer optimálny. Tak postavím takýto dipól.
Časy uváděny v GMT + 1 hodina Jdi na stránku Předchozí1, 2
Strana 2 z 2
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.