Zaslal: pá leden 10 2020, 21:25 Předmět: Arduino_řízení motoru
Zdravím vespolek, hraju si se spalovacím motorem z Felicie 1.3 jako kogenerační jednotkou, zatím ve fázi počátků, pokusů a sbírání informací.
Jde mi o řízení škrtící klapky, motor bude mimo vyhřívaný prostor a tak jsem zvolil dálkově ovládaný plyn modelářským servem a ovládáním arduinem. Rád bych ale motor využíval jak na výrobu elektrického proudu, tak k pohonu hydraulického čerpadla, kde bude zatížení kolísat. Napadlo mne tedy zpětnovazebné řízení předem definovaných otáček. Někde tady na fóru jsem kdysi objevil informaci, jak někdo řídil spalovák z motorky právě arduinem. Nemá někdo návod, informaci, nebo kód programu? Bohužel programování je veliká neznámá, proplétám se kódy teprve dva dny a moc se v tom neorientuju. Předem veliké díky za jakoukoliv informaci.
Založen: Oct 30, 2010 Příspěvky: 6694 Bydliště: Praha
Zaslal: so leden 11 2020, 0:04 Předmět:
Modelářské servo není konstruované na nonstop provoz zařízení vyžadující vysokou míru spolehlivosti. Vřele bych doporučil použít servo ze škrtící klapky nějakého motoru s elektronickým plynem, takové řešení je konstruováno jako dostatečně spolehlivé v automotive rozsahu teplot a za přítomnosti vibrací od motoru. Snímač polohy klapky by měl být tvořen dvěma snímači a nerozdílnost jejich signálů by měl porovnávat nezávislý bezpečnostní systém, který při poruše a zejména při velkém překročení otáček motoru zaručeně stáhne plyn. Jinak velmi pravděpodobně brzo skončíš s motorem rozlétnutým na prvočinitelem, až se ti následkem jakékoli chyby nastaví plný plyn. _________________ Krátce před tím, než se to rozbilo, tak to ještě fungovalo...
Založen: Jun 26, 2009 Příspěvky: 1302 Bydliště: Hlohovec (Sk)
Zaslal: so leden 11 2020, 1:12 Předmět:
Modelarske servo asi nebude to prave. Tiez by to chcelo kontroou ze arduino bezi , respektive motor odstavit ak prekroci povolene otacky.
Co sa tyka riadenia, len tak som skukol web a je tam toho dost ale iba v anglictine. Ak neprograkujes budes musiet patrat tam.
Alebo mechanicky regulator otacok.
Odporucanie k premenlivej zatazi stacionarneho motora - velky zotrvacnik, zjednodusi riadenie a aj modelarske servo by to mozno prezilo pri dostatocnej necitlivosti na zmenu otacok.
Tak to servo je jen test, klidně může být stranou a tahat za lanko mimo vibrace. Motor bude prozatím jen na pokus vytápět dílnu, nepojede v kuse, alternátory budou dva a potáhnou jen osvětlení a nějaké drobné vybavení dílničky. Navíc bude hned za zdí, takže nebude úplně stranou a budu tak o jeho provozu mít přehled. Je to prozatím jen pokus, jak se bude chovat, kolik vytopí, jaká bude spotřeba atd... Teoretickou představu mám, teď ještě jak to bude v praxi. Motor byl zdarma, takže nejde o nic. Ovládání by šlo jen bowdeny a snímat otáčky otáčkoměrem, no tahle regulace procesorem by byla takovou perličkou. Později při vyšším zatížení hydraulikou by byla asi už regulace důležitá.
Založen: Jun 30, 2005 Příspěvky: 1574 Bydliště: Pardubický kraj
Zaslal: so leden 11 2020, 10:33 Předmět:
Bývalo by bylo lepší sehnat motor už s řídící elektronikou. Před několika lety jsem rušil Wolksvagen Passat z roku 1991, byl shnilý, ale motor šlapal jak hodinky.
Nechceš pro ovládání plynu použít plynovou armaturu z kotle? Armatury jsou různých provedení, některé mají jen dva ventily v serii, které umí vypnuto zapnuto (dva z bezpečnostních důvodů, kdyby se jeden zasekl), některé mají tři jeden je modulační který umí plynule měnit množství plynu a dva jsou bezbečnostní. Napětí cívek jsou různá, 230, 48, 24 AC někdy i DC.
A co třeba přetaktovat motor pomocí turba z kondenzačního kotle?
V kondenzáku je obvykle (o hitech řešeních se teď nezmiňuju) plynová armatura, která má dvě nemodulační cívky v sérii. Ty pouští plyn do mechanického diferenčního stupně, ten uržuje na výstupu armatury určítý tlak (spíš podtlak) obvykle cca -5 Pa. Podtlak vytváří el. turbo, které zárověň mísí plyn se vzduchem a pomocí jeho otáček se řídí výkon kotle.
Jako generátor je možné použít asynchronní motor, ale je nutné ho nabudit a udržovat zátěž, aby se buzení neztratilo.
No motor naopak budu přesvědčovat místo vstřikování na karburátor a klasiku rozdělovač. Plyn zatím v plánu nemám, pojede klasika na benzín. Jedinou věc kde mne zatím napadla elektronika je to vzdálené přidávání plynu skrze servo. Na to jsou vzorové základní programy dostupné. Já bych rád přidal ještě měření otáček a udržení nastavených otáček. To je bohužel nad moje síly.
Na web mrknu, hledám kde se dá.
Úplně blbý nápad - Motor bych ze stříkačky na karburátor určitě nepředělával. A nedají se pak SW v řídící jednotce zvednout volnoběžné otáčky? _________________ Internet - metla lidstva
Mohlo by to jít i čistě analogově, pomocí převodníku f/U a operačního zesilovače, ale to bych vzhledem k tomu že je rok 2020 a arduino stojí pár stovek nedělal.
Tak stříkačku určitě ne. Moc složité, motor jsem dostal jen jako železo bez elektroniky, řešit dodávky paliva, tlaky, imobilizéry, to fakt ne. Navíc original snímač otáček je na převodovce, ta tu nebude. Převrtat sání a připasovat starý EDSR karburátor je to nejjednoduší. Navíc vůbec netuším jak se do ŘJ datově leze, jestli to vůbec nějak jde. Prolezu ty weby a snad mne to nasměruje správným směrem.
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.